دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)
نویسنده = %D8%AD%D8%B3%D9%86 %D8%B2%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87
تعداد مقالات: 5
بررسی و نقد کتاب انگارة ادبیات: از هنر برای هنر تا نوشتارهای عملگرا
دوره 21، شماره 10 ، دی 1400، ، صفحه 209-229
چکیده
مقدمة آخرین کتاب الکساندر ژِفِن با نام انگارة ادبیات: از هنر برای هنر تا نوشتارهای عملگرا با اعطای جایزة نوبل ادبی به باب دیلن در سال 2016 آغاز میشود که واکنشهای متناقضی را برانگیخته است. ژفن خاستگاه مخالفت با این رویداد را گونهای برداشت محدودکننده و زیباییشناختی از انگارة ادبیات میداند که از سدة نوزدهم به این ... بیشترقویمی و متنگرایی
دوره 20، شماره 8 ، آبان 1399، ، صفحه 115-134
چکیده
بررسی برخی از نوشتههای مهوش قویمی در دانشگاه و محیط غیردانشگاهی نشان میدهد که او به رویکردهای متنگرا اهمیت ویژهای میدهد. برخلاف بسیاری از کتابها، که تنها به بازگویی و شرح نظریهها بسنده میکنند، قویمی در سه کتاب شعر نو در بوتة نقد، آوا و القاء، و گذری بر داستاننویسی فارسی، پس از شناساندن اندیشههای صورتگرایی ... بیشترروند افول نقد نو در فرانسه
دوره 18، شماره 8 ، آبان 1397، ، صفحه 167-186
چکیده
نقد تاریخی حقیقت اثر را در برونمتن یا همان انگارة مؤلف میجست. نگاه این رویکرد به مرحلة آفرینش اثر گرایش داشت و نیت مؤلف را تنها معنای قطعی و یگانه حقیقت اثر میانگاشت. ناکارآمدی آن در بررسی برخی از آثار، نبود توجه کافی به متن و بهرهگیری از دستاوردهای رشتههای گوناگون علوم انسانی در پژوهشهای ادبی زمینه را برای ... بیشترمحمدتقی غیاثی و نقد نو
دوره 18، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 35-59
چکیده
محمدتقی غیاثی در زمرة نخستین کسانی جا میگیرد که تلاش کرده است با نگارش چندین کتاب در درازنای سه دهه فارسیزبانان را با نقد نوی فرانسوی آشنا کند. از همین رو، او نقش انکارناپذیری در شکلدهی برداشت نخستین ایرانیان، بهویژه در محیط علمی و دانشگاهی، از این جریان داشته است. او در روند این کوشش گاه خود را مترجم و گاه پژوهشگر ... بیشترخوانشی از یک «بازخوانی» بررسی و نقد کتاب نقد و نظریههای ادبی
دوره 16، شماره 38 ، فروردین 1395، ، صفحه 81-107