علوم تربیتی
ناصر شیربگی
چکیده
کتاب مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق، و کاربرد که استاد محترم آقای دکتر علی شیرازی آن را تألیف کرده تلاشی برای کمبود منابع درسی مدیریت آموزشی بوده است. هدف مقاله بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب است. این اثر محاسنی دارد، اما کاستیهایی نیز دارد که رفع آن میتواند بر غنای مباحث کتاب بیفزاید. نویسندۀ کتاب در کاربرد اصطلاحات ...
بیشتر
کتاب مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق، و کاربرد که استاد محترم آقای دکتر علی شیرازی آن را تألیف کرده تلاشی برای کمبود منابع درسی مدیریت آموزشی بوده است. هدف مقاله بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب است. این اثر محاسنی دارد، اما کاستیهایی نیز دارد که رفع آن میتواند بر غنای مباحث کتاب بیفزاید. نویسندۀ کتاب در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادلسازی واژههای خارجی بهغیراز مواردی چند دقت لازم را داشته و از لحاظ مطابقت با سرفصلهای مصوب قابلقبول است. محتوا با ارزشهای اسلامی و ایرانی سازگار است. کتاب یادشده به تاریخچۀ رشته و نظریهپردازی در مدیریت آموزشی نپرداخته و آثار مهم منتشرشدۀ مدیریت آموزشی را بررسی نکرده است. ازاینرو، تصویر جامعی از مدیریت آموزشی را در ایران و جهان فراهم نمیکند. همچنین، پیشرفتهای معرفتشناختی در مدیریت آموزشی و تولید دانش در قرنهای گذشته ارائه نشده است. متأسفانه، برخلاف عنوان خوب کتاب، بهاحتمالزیاد، دانشجویان با خواندن آن نمیتوانند به فهم جامعی از ویژگیهای منحصربهفرد مدیریت آموزشی و درک نظاممندی از دانش کاربردی و نظری این رشته دست یابند. امید است که در ویرایش بعدی پیشبرد مباحث نوین حوزۀ مدیریت آموزشی موردتوجه قرار گیرد، بهگونهایکه به تدوین برنامۀ درسی آمادهسازی رهبران مدارس کمک کند.