هنر
لیلا غفاری؛ جمال عربزاده
چکیده
مقالة حاضر نقد کتاب تصویر و کلمه: رویکردهایی به شمایلشناسی است. اهمیت معرفی و بررسی این اثر در مطالعة آرای اروین پانوفسکی دربارة تصویر، شمایلنگاری، و شمایلشناسی، همچنین ارائة رویکردهای مرتبط در این زمینه از دیدگاه نظریهپردازانی مانند آبی واربورگ، هانس بلتینگ، میکه بال، و ژرژ دیدی ـ اوبرمان است. این امر امکان ...
بیشتر
مقالة حاضر نقد کتاب تصویر و کلمه: رویکردهایی به شمایلشناسی است. اهمیت معرفی و بررسی این اثر در مطالعة آرای اروین پانوفسکی دربارة تصویر، شمایلنگاری، و شمایلشناسی، همچنین ارائة رویکردهای مرتبط در این زمینه از دیدگاه نظریهپردازانی مانند آبی واربورگ، هانس بلتینگ، میکه بال، و ژرژ دیدی ـ اوبرمان است. این امر امکان تحلیل و مقایسة رویکردهای مذکور را بهموازات و در تقابل با یکدیگر فراهم میکند. این کتاب باهدف آشنایی با شمایلشناسی بهمنزلة چهارچوب نظری و نوعی روششناسی کاربرد دارد. همچنانکه برای آگاهی و آشنایی با آرای موافق و مخالف با آن مناسب خواهد بود.در این مقاله، بهمنظور توصیف محتوا و مفاهیم طرحشده در کتاب هر فصل جداگانه بررسی شده است. ضمن اینکه درخلال تشریح مطالب به وجوه شباهت و تمایز دیدگاههای این نظریهپردازان با یکدیگر اشاره شده و بهمقتضای مضامین مطرح از سوی نویسنده موارد مرتبط بیان شده است. درنهایت، رویکردهای فوق جمعبندی شده و نقاط قوت و برخی ابهامات در مفاهیم آمده است.
هنر
جمال عربزاده
چکیده
مقالۀ حاضر نقدی بر کتاب هنر خودآموختگان، هنر فطری است. ضرورت بررسی انتقادی این کتاب از آن نظر است که اولین کتاب تألیفی فارسی در این زمینه است و به همین علت بهعنوان مرجع و متنی کمکدرسی مورداستفاده قرار میگیرد. ادعای اصلی مؤلف ارائۀ تعریفی از هنرهای فطری و دستهبندی آنها و همچنین طرح مباحث نظریای است که حول اینگونه هنرها ...
بیشتر
مقالۀ حاضر نقدی بر کتاب هنر خودآموختگان، هنر فطری است. ضرورت بررسی انتقادی این کتاب از آن نظر است که اولین کتاب تألیفی فارسی در این زمینه است و به همین علت بهعنوان مرجع و متنی کمکدرسی مورداستفاده قرار میگیرد. ادعای اصلی مؤلف ارائۀ تعریفی از هنرهای فطری و دستهبندی آنها و همچنین طرح مباحث نظریای است که حول اینگونه هنرها وجود دارند. مؤلف در این راه دستیابی به اهداف متعددی را در نظر دارد که شامل ترسیم تاریخچهای از خاستگاه و معرفی برخی از مهمترین هنرمندان این گرایش میشود.در این مقاله درابتدا به بررسی دستهبندی کتاب ازلحاظ محتوایی میپردازیم و حدود و ارتباط مفاهیم طرحشده را بهنقد میکشیم. سپس، با ترسیم مجدد الگوی اولیۀ مؤلف، برای پیریزی شالودۀ کتاب، تحلیلی از روششناسی ارائه میکنیم. درپایان، نقاط قوّت و نوآوری و همچنین ابهامها و نقاط ضعف کتاب بهبحث گذاشته خواهد شد.