هنر
مجید بهدانی؛ محمد خزائی
چکیده
این متن در تلاش است تا کتاب در تعقیب ستارگان را موردنقد و ارزیابی قرار دهد و، ضمن بیان ارزشها و کاستیهایش، آن را به علاقهمندان حوزۀ هنر اسلامی معرفی کند. اثر کنونی، که کتابچهای دربارۀ بازتاب صورتهای فلکی در آثار هنر اسلامی است، عنوان ارزشمند و قابلتأملی را داراست که موضوع بسیار مهمی در مطالعات هنر اسلامی بهشمار میرود. ...
بیشتر
این متن در تلاش است تا کتاب در تعقیب ستارگان را موردنقد و ارزیابی قرار دهد و، ضمن بیان ارزشها و کاستیهایش، آن را به علاقهمندان حوزۀ هنر اسلامی معرفی کند. اثر کنونی، که کتابچهای دربارۀ بازتاب صورتهای فلکی در آثار هنر اسلامی است، عنوان ارزشمند و قابلتأملی را داراست که موضوع بسیار مهمی در مطالعات هنر اسلامی بهشمار میرود. موضوعی که در سدههای میانی اسلام دغدغۀ هنرمندان بود و حجم عظیمی از نقوش هنری را بهخود اختصاص داد. در این کتاب بر علم احکام نجوم یا همان طالعبینی تأکید شده و درجهت این جریان بهاصطلاح علمی به بررسی و تحلیل نقوش بیست شیء هنری نگهداریشده در موزۀ متروپولیتن نیویورک پرداخته شده است. در این نوشته، بهمنظور ارزشگذاری، تأیید، و اصلاح دیدگاههای نویسنده به نوشتههای دیگر محققان اشاره شده و درجهت تکمیل نظرها از آنها استفاده شده است. کتاب، بهزعم وجود کاستیها و نواقص محتوایی، از موضوع تازه و جالبی برخوردار است و قطعاً برای پژوهشگران حوزۀ هنر اسلامی مفید و مطلوب خواهد بود.
هنر
مجید بهدانی؛ محمد خزائی
چکیده
مطالعات نظری در حوزۀ هنر اسلامی پیشینۀ زیادی دارد و در دهههای اخیر پژوهشهای متعددی در این باب صورت گرفته است. بیشازهمه، شرقشناسان در این حوزه تحقیقات مفصلی انجام دادهاند که ماحصل آن کتابهای فراوانی با موضوع هنر اسلامی است. برخی از این کتابها علمی و مستند و برخی دیگر دارای چالشها و کاستیهایی است که میبایست پژوهشگران ...
بیشتر
مطالعات نظری در حوزۀ هنر اسلامی پیشینۀ زیادی دارد و در دهههای اخیر پژوهشهای متعددی در این باب صورت گرفته است. بیشازهمه، شرقشناسان در این حوزه تحقیقات مفصلی انجام دادهاند که ماحصل آن کتابهای فراوانی با موضوع هنر اسلامی است. برخی از این کتابها علمی و مستند و برخی دیگر دارای چالشها و کاستیهایی است که میبایست پژوهشگران و محققان هنر اسلامی با بررسی و نقد آنها به ارزیابی این کتابها بپردازند. کتاب هنر اسلامی عفیف البهنسی از معدود کتابهای هنر اسلامی است که یک عربزبان آن را نوشته است. در این کتاب، البهنسی بیشازهمه بر هنر عربی و سرزمینهای عرب توجه میکند و بهصورت یکجانبه و فاقد مستندات تاریخی و پژوهشی به ارائۀ نظراتی میپردازد. او در برخی صفحات بر استقلال هنر اسلامی، مخصوصاً سرزمینهای عربی، پافشاری میکند و از تأثیرات هنر ساسانی و ایرانی در هنر اسلامی چشمپوشی میکند. در این مقاله قصد داریم برخی از مباحث کلیدی این کتاب را بررسی کنیم و با استناد به نظریات محققان سرشناس حوزۀ هنر اسلامی به آنها پاسخ دهیم.