فقه و حقوق
غزاله طاهری عطار؛ محمدعلی حسنی نیک
چکیده
دانش حقوق موظف است تا با بررسی اوضاع و احوال بومی هر کشور روابط سازمانهای دولتی را با یکدیگر و با مردم طراحی کند تا بهترین وضعیت برای پیشرفت و شکوفایی حاصل شود. کتاب حقوق اداری اثر بیژن عباسی از آخرین کتابهای تألیفشده در این زمینه است که مؤلف آن در شش فصل سعی دارد تا مبانی دانش حقوق اداری را برای پژوهشگران و علاقهمندان این ...
بیشتر
دانش حقوق موظف است تا با بررسی اوضاع و احوال بومی هر کشور روابط سازمانهای دولتی را با یکدیگر و با مردم طراحی کند تا بهترین وضعیت برای پیشرفت و شکوفایی حاصل شود. کتاب حقوق اداری اثر بیژن عباسی از آخرین کتابهای تألیفشده در این زمینه است که مؤلف آن در شش فصل سعی دارد تا مبانی دانش حقوق اداری را برای پژوهشگران و علاقهمندان این رشته تبیین کند. در این مقاله با مطالعه، بررسی، و نقد منصفانۀ این اثر سعی داشتیم نقاط قوّت و ضعفِ شکلی و محتوایی آن را شناسایی کنیم و به بهبود اوضاع دانش حقوق اداری و بهتبع آن بهبود ساختار اداری کشور کمکی کرده باشیم. بهنظر میرسد که این کتاب برای مخاطب عام نوشته شده است، چراکه در هیچیک از ابعاد، مبانی نظری، ساختارهای اداری جمهوری اسلامی، و تطبیق ساختارهای اداری ایران با دیگر کشورهای پیشرو در حقوق اداری بهصورت عمیق وارد نشده است و از این زاویه بهخصوص برای دانشجویان حقوق آنچنان مفید نیست و فقط میتواند دروازهای برای ورود به دانش حقوق اداری باشد.
فقه و حقوق
سید فضل الله موسوی؛ ناصر باقری مقدم؛ غزاله طاهری عطار؛ سیدمهدی چهلتنی؛ میثم داوری
چکیده
تأمین حقوق شهروندان و پیگیری مشکلات آنها از وظایف ذاتی دولتهاست. امروزه هیچ کشوری نمیتواند از بسترسازی و حمایتهای ضروری برای پیگیری حقوق ازدسترفتۀ شهروندان خود طفره رود. این موضوع زمانی مهمتر میشود که حقوق شهروندان و اتباع یک کشور را دیگر کشورها و در حوزۀ بینالمللی نقض کرده باشند. موضوع زمانی بااهمیتتر جلوه میکند ...
بیشتر
تأمین حقوق شهروندان و پیگیری مشکلات آنها از وظایف ذاتی دولتهاست. امروزه هیچ کشوری نمیتواند از بسترسازی و حمایتهای ضروری برای پیگیری حقوق ازدسترفتۀ شهروندان خود طفره رود. این موضوع زمانی مهمتر میشود که حقوق شهروندان و اتباع یک کشور را دیگر کشورها و در حوزۀ بینالمللی نقض کرده باشند. موضوع زمانی بااهمیتتر جلوه میکند که بدانیم حقوق انسانهای پاک و شریفی موردتجاوز قرار گرفته است که آرامش چندین نسل، اقتدار جمهوری اسلامی، و پیشرفت کشور مرهون فداکاری آنهاست. بدینمنظور، در بخش اول این مقاله فعالیتهای دولت جمهوری اسلامی ایران تا این تاریخ موردبررسی قرار خواهد گرفت. در بخش دوم، راهکارهای متصور برای پیگیری حقوقی پروندۀ مصدومان شیمیایی بهاختصار بیان شده است و در بخش سوم، دلالتهای سیاستی مربوط به پیگیری آنها براساس مدل چرخۀ سیاستگذاری لسول تبیین شده است و نقش دولت جمهوری اسلامی ایران درکنار بخش خصوصی در هریک از مراحل و اینکه چه تقسیم سیاستیای برای پیگیری حقوقی این پرونده دارند در این فصل بهتفصیل مشخص خواهد شد. درنهایت، با بهکارگیری روش مطالعۀ موردی ملزومات سیاستی پیگیری حقوقی این پرونده مطرح شده است و بهمنظور موفقیت در پروندۀ مصدومان شیمیایی و احقاق حقوق این عزیزان راهکارهای سیاستی لازم طرح خواهد شد.