فقه و حقوق
محمدمهدی الشریف؛ نصراله جعفری
چکیده
چندین دهه است دغدغه اسلامی سازی علوم انسانی ذهن و ضمیر متولیان فرهنگی کشور را مشغول نموده است. در بین علوم انسانی علوم وارداتی همچون روانشناسی که خاستگاه غربی دارند برای بحث اسلامیسازی مورد توجه قرار گرفتهاند و براساس یک تلقی سطحی، با توجه به اینکه قوانین اصلی همچون قانون مدنی،از فقه اقتباس شده اند، در عرصه علم حقوق با چالش اسلامیسازی ...
بیشتر
چندین دهه است دغدغه اسلامی سازی علوم انسانی ذهن و ضمیر متولیان فرهنگی کشور را مشغول نموده است. در بین علوم انسانی علوم وارداتی همچون روانشناسی که خاستگاه غربی دارند برای بحث اسلامیسازی مورد توجه قرار گرفتهاند و براساس یک تلقی سطحی، با توجه به اینکه قوانین اصلی همچون قانون مدنی،از فقه اقتباس شده اند، در عرصه علم حقوق با چالش اسلامیسازی روبرو نیستیم. این تصور به دلایل متعددی نادرست است. ما در عرصه حقوق در دو عرصه تقنین و تفسیر با چالش روبرو هستیم. در عرصه تقنین وجود قوانینی که مربوط به قبل از انقلاب بوده و مشروعیت آنها ممیزی نشده است، از چالشهای اساسی است و چالش مهمتر دیگر، نظام تفسیر قوانین می باشد. وجود برخی گزارههای دینی و حتی وضع قانون مبتنی بر مبانی اسلامی، برای شکل گیری علمِ حقوقِ اسلامی کافی نیست وآنچه مهم است نگاه و شیوهی تفسیر وتوسعهی این گزارهها بر اساس مبانی اسلامی میباشد. در این تحقیق بر اساس روش توصیفی_ تحلیلی از زاویه فقه اسلامی به نقد علم حقوق کنونی با تاکید برحقوق مدنی به عنوان یکی از شاخههای اصلی علم حقوق، در دو حوزه تقنین و تفسیر، پرداختهایم.
فقه و حقوق
محمدمهدی الشریف؛ سیدمحسن قائمفرد
چکیده
تدوین کتاب آموزشی کاری سهل و ممتنع است. در این کتابها، افزونبر اموری همچون دقت و استحکام مبانی و پرهیز از تناقض و نظایر آنها، باید به اقتضائات متن آموزشی نیز پاسخ گفت. روانی متن، نظم منطقی مباحث، پرهیز از آشفتهگویی و زیادهگویی و اختصار بیش از حد، رعایت سطح مخاطب، استفاده از مثالهای فراوان و روشنگر، واردنشدن به مباحث غیرضروری ...
بیشتر
تدوین کتاب آموزشی کاری سهل و ممتنع است. در این کتابها، افزونبر اموری همچون دقت و استحکام مبانی و پرهیز از تناقض و نظایر آنها، باید به اقتضائات متن آموزشی نیز پاسخ گفت. روانی متن، نظم منطقی مباحث، پرهیز از آشفتهگویی و زیادهگویی و اختصار بیش از حد، رعایت سطح مخاطب، استفاده از مثالهای فراوان و روشنگر، واردنشدن به مباحث غیرضروری درعین اشتمال بر مباحث اصلی، و تبیین مفاهیم اساسی از اقتضائات متون آموزشی است. کتاب مسئولیت مدنی و جبرانها، نوشتۀ حسن رهپیک، در برخی امور یادشده چندان موفق نیست. کتاب روان و رسا نیست. نظم منطقی مباحث بهدرستی رعایت نشده است. برخی از مباحث لازم بهکلی از قلم افتادهاند و برخی دیگر نیز چندان مختصر است که برای خوانندۀ مبتدی حاصلی ندارد. کتاب در برخی مباحث ماهوی و بنیادین همچون تقصیر و مبنای مسئولیت مدنی دچار تشویش است. این کتاب باوجود برخی امتیازات، برای رسیدن به طراز یک کتاب درسی و آموزشی، هم بهلحاظ شکلی و اصول تدوین و هم بهلحاظ محتوا و تحلیلهای حقوقی، به بازخوانی و ویرایش نیاز دارد.