چکیده از مهمترین چالشهای آموزش زبان عربی در ایران، آموزش آن با اهداف خاص میباشد. تعلیم اللغة العربیة اثر مشترک دکتر فرامرز میرزایی و دکتر علی نظری، کتابی است که به منظور آموزش زبان عربی به دانشجویان رشته حقوق تدوین شده است. ارتباط تنگاتنگ برخی حوزههای رشته حقوق با زبان عربی و نبود کتابهای آموزشی متنوع در این حوزه، ...
بیشتر
چکیده از مهمترین چالشهای آموزش زبان عربی در ایران، آموزش آن با اهداف خاص میباشد. تعلیم اللغة العربیة اثر مشترک دکتر فرامرز میرزایی و دکتر علی نظری، کتابی است که به منظور آموزش زبان عربی به دانشجویان رشته حقوق تدوین شده است. ارتباط تنگاتنگ برخی حوزههای رشته حقوق با زبان عربی و نبود کتابهای آموزشی متنوع در این حوزه، ضرورت تالیف چنین آثاری را دو چندان ساخته است. در این مقاله دو بعد شکلی و محتوایی اثر مورد بررسی قرار گرفته است. در خصوص بعد شکلی به طرح جلد، حروفنگاری، صفحهآرایی، صحافی، علایم نگارشی، و اشتباهات تایپی پرداخته میشود. محور بررسی محتوایی نیز تناسب عنوان و محتوا، نظم منطقی فصول و مباحث آن، نقد محتوای علمی، رسایی و روانی اثر و ارجاعدهی میباشد. امتیازات اصلی کتاب به تدوین نمونهها و تمرینهای فراوان فقهی، و تا حدودی به چیدمان جدید اثر باز میگردد. اما از طرف دیگر وجود کاستیهای شکلی و محتوایی میطلبد که نویسندگان در چاپهای بعدی به برطرف کردن آن اهتمام ورزند.
ایرانیان از دیرباز تا کنون، علاقهمند به کندوکاو در حوزة زبان و فرهنگ عربی بودهاند؛ این امر، علاوه بر ضرورتها و پیشزمینههای دینی زبان عربی، تا حدود زیادی ناشی از گرایش ایرانیها به شناسایی و بحث دربارة امور زیباییشناسی و هنری است؛ از این رو کمکم شاهد شکلگیری تدوین آثاری در این زمینه و به دنبال آن، شکلگیری ...
بیشتر
ایرانیان از دیرباز تا کنون، علاقهمند به کندوکاو در حوزة زبان و فرهنگ عربی بودهاند؛ این امر، علاوه بر ضرورتها و پیشزمینههای دینی زبان عربی، تا حدود زیادی ناشی از گرایش ایرانیها به شناسایی و بحث دربارة امور زیباییشناسی و هنری است؛ از این رو کمکم شاهد شکلگیری تدوین آثاری در این زمینه و به دنبال آن، شکلگیری فرصتهای نقد هستیم. در حوزة زبان و ادبیات، نقد به معنای داوری، ارزیابی، و بیان نقاط ضعف و قوت صرفاً محدود به آثار هنری و آفرینشهای ادبی نیست؛ بلکه آثاری که به بررسی این محصولات میپردازد یا مجموعههایی که گلچینی از آنها را در خود گرد میآورد نیز در چهارچوب نقد واقع میشود. نصوص حیّة من الأدب العربی المعاصر یکی از مجموعههایی است که آثار منظوم و منثوری را از ادبای معاصر عربی در خود جمع کرده است. این کتاب به قلم فرامرز میرزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان، به نگارش درآمده است. نگارنده در جستار حاضر بر آن است تا با نگرشی منتقدانه ابعاد شکلی و محتوایی اثر را ارزیابی کند؛ با این هدف که بیان امتیازات و کاستیهای این اثر، بتواند راهگشای تدوین اثری بهتر در چاپهای بعدی یا نمونههای مشابه شود.