چکیده تولید بستههای آموزشی هدفمند و مطابق با فرایند آموزش، که به انسجام و هماهنگی میان اجزا بهخوبی توجه داشته باشد، از ضرورتهای تحول و بهینهسازی نظام و ساختار آموزشی در هر جامعه است. این بایستگی در عرصة فراگیریهای مهارتی، از جمله زبان، علاوه بر اهمیت بیشتر، دشواریهای بیشتری دارد و دقت فراوانتری در فراهم آوردن مواد ...
بیشتر
چکیده تولید بستههای آموزشی هدفمند و مطابق با فرایند آموزش، که به انسجام و هماهنگی میان اجزا بهخوبی توجه داشته باشد، از ضرورتهای تحول و بهینهسازی نظام و ساختار آموزشی در هر جامعه است. این بایستگی در عرصة فراگیریهای مهارتی، از جمله زبان، علاوه بر اهمیت بیشتر، دشواریهای بیشتری دارد و دقت فراوانتری در فراهم آوردن مواد آموزشی میطلبد. کمبود چشمگیر منابع آموزشی در عرصة زبان عربی، هم در وجه مهارتی و هم در وجه دانشی آن با در نظر گرفتن ویژگیهای فراگیرندة فارسیزبان، که به میزان بالایی در طبقهبندی مشترکی با زبان عربی قرار میگیرد، بازدهی آموزشهای رایج را کاهش میدهد. با وجود تلاشهای پی در پی در دو دهة اخیر که در پدید آمدن کتابها و بستههای آموزشی زبان عربی انجام شده است، بررسی کاستیها و یافتن روشهای بهتر برای ارتقای سطح کیفی آموزش این زبان، همچنان موضوعی درخور اهمیت است. مقالة حاضر ضمن بررسی یکی از منابع تولیدشده در سالهای اخیر، میکوشد نقاط ضعف و قوت آن به همراه ارائة پیشنهادهای مرتبط برای بهبود پیمودن گامهای بعدی در راستای تولید مواد آموزشی را ارائه نماید.