کلاسهای درس دانشگاهی و تجربة زیستة استادان دانشگاه در آن هماره دغدغة مهم بسیاری از نظامهای دانشگاهی، آموزشی، و تربیتی ایران و سایر نقاط دنیا بوده است. ضرورت و اهمیت پرداختن به فضای کلاس درس قلمرو ارزشمندی است که میتواند چالشهای گوناگونی را برای کارشناسان و مدیران آموزش بهوجود آورد. ازاینرو، در مقالة حاضر سعی شده تا ...
بیشتر
کلاسهای درس دانشگاهی و تجربة زیستة استادان دانشگاه در آن هماره دغدغة مهم بسیاری از نظامهای دانشگاهی، آموزشی، و تربیتی ایران و سایر نقاط دنیا بوده است. ضرورت و اهمیت پرداختن به فضای کلاس درس قلمرو ارزشمندی است که میتواند چالشهای گوناگونی را برای کارشناسان و مدیران آموزش بهوجود آورد. ازاینرو، در مقالة حاضر سعی شده تا کتاب روایتی از کلاسهای درس دانشگاهی: تجربة زیستة استادان دانشگاه که به کوشش عباس کاظمی ازسوی پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سال 1396 به چاپ رسیده است با دقت و به دور از هرگونه سوگیری و تمرکز بر نگاه توصیفی ـ تحلیلی موردنقد و ارزیابی قرار گیرد تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف آن به کاربردیترشدن این اثر برای چاپهای بعدی توجه شود. نخست، اثر و کوششگر آن معرفی و سپس کتاب در دو زمینة شکلی و محتوایی نقد شده است. در انتها نقد رویکرد ارتباطات عقلانی بهمثابة مجرایی ارتباطی برای کلاس درس درنظر آمده با این استدلال که میتواند نگاهی عمیقتر به فرایند آموزش باشد. در پایان، پس از نتیجهگیری، پیشنهادهایی بهمنظور رفع کاستیهای اثر ارائه شده است.