الهیات و ادیان
سید محمد دلبری
چکیده
بررسیونقد کتاب درسی به دلیل جایگاه آن در دستیابی به اهداف نظامهای آموزشی و آتار آن در کیفیتبخشی به محتواهای آموزشی و تربیتی، اهمیت ویژهای دارد. بنابراین ارزیابی این منابع با بهرهمندی از ملاکهای دقیق ضرورت دارد. پژوهش حاضر مبتنی بر شاخصهای علمی، کتاب" روشهای تدریس تعلیمات دینی(هدیههای آسمانی) ، که توسط سازمان ...
بیشتر
بررسیونقد کتاب درسی به دلیل جایگاه آن در دستیابی به اهداف نظامهای آموزشی و آتار آن در کیفیتبخشی به محتواهای آموزشی و تربیتی، اهمیت ویژهای دارد. بنابراین ارزیابی این منابع با بهرهمندی از ملاکهای دقیق ضرورت دارد. پژوهش حاضر مبتنی بر شاخصهای علمی، کتاب" روشهای تدریس تعلیمات دینی(هدیههای آسمانی) ، که توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) برای رشته علوم تربیتی درسال1392منتشر شده را نقد کرده است . شاخصهای منتخب شاملِ شاخص محتوایی، ساختاری، شکلی، زبانی و روشی است. نتایج پژوهش نشان می دهد: این کتاب نقاط قوت محدودی در شاخص های شکلی و زبانی دارد. اما نقاط ضعف بسیارجدی کتاب در همه شاخصهای شکلی، زبانی، محتوایی، ساختاری و روشی کاملا آشکار است. از جمله می توان به عدم روز آمدی داده ها، اشکالات علمی، استنادات نادرست، عدم انسجام محتوا و غیر کاربردی بودن اشاره کرد. فقدان این شاخصها به میزانی است که"علمی و آموزشی بودن " کتاب را رد می نماید. بنابراین این کتاب فاقد اصلیترین ممیزههای کتاب درسی دانشگاهی است.پیشنهاد میشود مبتنی بر شاخصهای کتاب درسی دانشگاهی و برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی دوره ابتدایی، برای این درس کتاب جدیدی تالیف شود.
زبان و ادبیات عربی
عیسی متقیزاده؛ سجاد اسماعیلی؛ محمدرحیم خالیزاده؛ داوود ایکدری
دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، ، صفحه 183-200
چکیده
آموزش مهارتهای زبانی همواره بهمثابة یکی از مهمترین دغدغههای برنامهریزان و متخصصان آموزش در نظام آموزشی بهشمار میرود. اگرچه آموزش زبان عربی در ایران کاستیها و مشکلات بیشماری دارد، این مشکلات بیشتر در بخش مهارتهای زبانی و بهویژه در درس آزمایشگاه زبان بهچشم میخورد. این جستار با استفاده از روش پیماشی بر آن است ...
بیشتر
آموزش مهارتهای زبانی همواره بهمثابة یکی از مهمترین دغدغههای برنامهریزان و متخصصان آموزش در نظام آموزشی بهشمار میرود. اگرچه آموزش زبان عربی در ایران کاستیها و مشکلات بیشماری دارد، این مشکلات بیشتر در بخش مهارتهای زبانی و بهویژه در درس آزمایشگاه زبان بهچشم میخورد. این جستار با استفاده از روش پیماشی بر آن است تا علاوهبر بررسی روشهای تدریس درس آزمایشگاه زبان در مقطع کارشناسی رشتة زبان و ادبیات عربی، میزان موفقیت استادان در تدریس این درس و همچنین میزان استفادة آنها از معیارهای مناسب تدریس درس آزمایشگاه را کشف کند و در پایان نیز راهکارهای مناسبی درجهت حل مشکلات تدریس این درس ارائه دهد. جامعة آماری این پژوهش شامل ده استاد متخصص در حوزة مهارتهای زبانی و 68 دانشجوی کارشناسی رشتة زبان و ادبیات عربی در دانشگاههای تهران است. مهمترین یافتههای پژوهش نشان داد: در تدریس درس آزمایشگاه زبان، اهداف موردنظر برنامهریزان آموزش محقق شده است و مشکلاتی ازجمله روشهای سنتی تدریس، عدم تنوع موضوعات، و خلأ تجهیزات و امکانات آموزشی جدید بهچشم نمیخورد.