زبانهای خارجی
امیر زندمقدم؛ آریا رحیمی گلخندان
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 77-104
چکیده
با توجه به تحولات اخیر آموزش زبان انگلیسی و بازتاب آن در کتابها و مواد آموزشی مدارس کشور، مقالة حاضر کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم را از نقطهنظر رویکرد فعالیتمحور به آموزش و طراحی درس بررسی میکند. بدین منظور، با استفاده از چهارچوب نظری کلی فعالیت الیس (2003)، تمرینهای هشت درس تحلیل شدند و سپس بر اساس معیارهای این چهارچوب ...
بیشتر
با توجه به تحولات اخیر آموزش زبان انگلیسی و بازتاب آن در کتابها و مواد آموزشی مدارس کشور، مقالة حاضر کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم را از نقطهنظر رویکرد فعالیتمحور به آموزش و طراحی درس بررسی میکند. بدین منظور، با استفاده از چهارچوب نظری کلی فعالیت الیس (2003)، تمرینهای هشت درس تحلیل شدند و سپس بر اساس معیارهای این چهارچوب ماهیت آنها مطالعه شد. بر اساس یافتههای این مطالعه، فقط 16 عدد از مجموع 57 عدد (28%) تمرین این کتاب ساختار و ماهیت فعالیتمحور داشتند. بنابراین، بر اساس این یافتهها میتوان بیان کرد که اثر مورد مطالعه از رویکرد فعالیتمحور پیروی نکرده است. استفاده نکردن از درونداد واقعی، کمبود فرصتهای تعامل بین زبانآموزان، و همچنین تمرینهای متعدد فاقد فراوردههای مفید از دلایل اصلی فاصله گرفتن ساختار این اثر از رویکرد فعالیتمحور و اثربخشی مختصر این کتاب است.