علوم تربیتی
تحلیل انتقادی کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی

اکبر مؤمنی راد؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ مریم پورجمشیدی

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 83-113

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.36509.2260

چکیده
  هدف پژوهش حاضر نقد و بررسی کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تألیف دکتر هاشم فردانش می­باشد. بدین جهت دو بعد شکلی و محتوایی کتاب به شیوه­ی تحلیلی – اسنادی مورد واکاوی قرار گرفته است. رعایت قواعد نگارشی و املایی، روان بودن متن، واژه­نامه انگلیسی – فارسی و نمایه موضوعی را می­توان از امتیازات ظاهری اثر مذکور دانست. با این­حال ...  بیشتر

روش‌شناسی
ارزیابی شاخص‌های ساختاری، صوری، و زبانی در کتاب درسی مبانی عرفان نظری

محمدرضا ارشادی نیا

دوره 19، شماره 2 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.3924

چکیده
  کتاب درسی به‌منزلة مهم‌ترین مادة آموزشی سهم عمدة آموزش را به خود اختصاص می‌دهد و محور اصلی فعالیت‌های یاددهی ـ یادگیری و فرایند آموزشی است. اگر این مادة آموزشی به‌نحو مناسب تهیه و تدوین شده باشد، نقش بی‌بدیلی در یادگیری دانشجویان ایفا می‌کند و سبب تسهیل در تحقق اهداف نظام آموزشی می‌شود. درصورتی‌که کتاب درسی کاستی‌هایی داشته ...  بیشتر

تاریخ
نقدی بر کتاب تاریخ و فلسفۀ ریاضیات

حسن امینی

دوره 18، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 1-21

چکیده
  مقالۀ پیشِ‌رو محتوای علمی و ساختار کتاب تاریخ و فلسفۀ ریاضیات را بررسی می‌کند. این کتاب تألیفی و دانشگاهی را انتشارات دانشگاه پیام نور به‌چاپ رسانده است. در برنامۀ مصوب وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری، دو درس اختیاری سه‌واحدی برای تاریخ ریاضیات و فلسفۀ علم (ریاضیات) در نظر گرفته شده است و سرفصل‌هایی برای آن‌ها ارائه شده، اما در برنامۀ ...  بیشتر

اقتصاد
بررسی و نقد کتاب نظریه‌پردازی علمی اقتصاد اسلامی

وحید مقدم

دوره 17، شماره 3 ، مرداد 1396، ، صفحه 71-92

چکیده
   یکی از موضوعات مهم در اقتصاد اسلامی نحوة تولید نظریه و جرح‌وتعدیل نظریات اقتصادی رایج است. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت با انتشار ویرایش سوم کتاب نظریه‌پردازی علمی اقتصاد اسلامی در سال 1391، که به‌کوشش حجت‌الاسلام حسن آقانظری تألیف شده است، تلاش کرده‌اند گامی در این زمینه بردارند. در این کتاب نویسنده بر آن است تا با ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد کتاب «آموزش ‌و پرورش مقایسه‌ای»

محمد آرمند

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-15

چکیده
  آموزش ‌و پرورش تطبیقی از مباحث مهم در علوم تربیتی است. دستاوردهای آموزش ‌و پرورش تطبیقی در اصلاح نظام‌های آموزشی کاربرد بسیاری دارد، به همین دلیل به این موضوع در اغلب کشورها توجه شده است. در زبان فارسی کتاب‌های متعددی در این ‌باره نوشته ‌شده که یکی از این کتاب‌ها آموزش ‌و پرورش مقایسه‌ای تألیف شراره حبیبی است که می‌تواند به عنوان ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد کتاب «طراحی آموزش اثربخش»

سید عباس رضوی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 87-107

چکیده
  با توجه به اهمیت طراحی آموزش و نقش آن در ایجاد محیط یادگیری مؤثر، امروزه سازمان‌های مختلف تجاری، صنعتی، خدماتی و بسیاری از مراکز آموزشی به طراحی آموزشی توجه خاصی مبذول داشته‌اند. به‌ رغم گسترش روزافزون طراحی آموزشی در مجامع علمی جهانی، منابع علمی و متون درسی معتبر به زبان فارسی که نیازهای متخصصان و دانشجویان را برآورده کنند انگشت‌شمارند. ...  بیشتر