اقتصاد
ارائۀ نظریۀ عدالت اجتماعی هایک در بستر ادوار فکری وی و نقدهایی بر آن

وحید مقدم؛ مرجان اسماعیلی کرباسی

دوره 22، شماره 2 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 377-401

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37086.2291

چکیده
  هرچند فون هایک را از منکران ثابت‌قدم عدالت به‌شمار می‌آورند، این نظر چندان دقیق نیست. هایک نهادگرایی است که بر اهمیت بسیار قواعد انتزاعی در ادارۀ جوامع آزاد به‌منظور حل مسئلۀ هماهنگی در اقتصاد تأکید می‌کند. عدالت توزیعی با چنین قواعدی در تعارض قرار گرفته است و به ایجاد جوامع قبیله‌ای فاقد ثروت ختم می‌شود، چراکه با به‌شکست‌کشاندن ...  بیشتر

علوم سیاسی
نقد و بررسی کتاب نگرشی انتقادی به توسعۀ جماعت‌محور

مختار نوری؛ همایون عباس آبادی

دوره 21، شماره 6 ، شهریور 1400، ، صفحه 443-463

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33373.2016

چکیده
  مسئلة توسعه همواره از موضوعات مهم برای محققان حوزه‌‌های مختلف علوم اجتماعی بوده است. در این چهارچوب، کتاب نگرشی انتقادی به توسعة جماعت‌‌محور، نوشتة مارگارت لدویت، ازجمله‌‌ آثار برجسته در حوزۀ «جامعه‌‌شناسی توسعه» محسوب می‌‌شود. لدویت، که از محققان برجستة حوزة ‌اندیشۀ جماعت‌‌گرایی و عدالت اجتماعی است، در این اثر، به ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد کتاب آیا آموزش می‌تواند جامعه را تغییر دهد؟

علیرضا عصاره؛ علی راهبر

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 309-325

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.5886

چکیده
  هدف پژوهش حاضر نقد کتاب آیا آموزش می‌تواند جامعه را تغییر دهد؟ نوشتۀ مایکل اپل در 2013 و ترجمۀ نازنین میرزابیگی در 1395 است. این کتاب ازجمله پژوهش‌هایی است که به بررسی سنت انتقادی در زمینۀ مطالعات برنامۀ ‌درسی و آموزشی می‌پردازد. روش پژوهش کتاب‌سنجی و نوع مطالعه کاربردی است. جامعۀ آماری چاپ اول و دوم کتاب آیا آموزش می‌تواند جامعه را ...  بیشتر