زبان‌های خارجی
ارزیابی فرهنگی یک مجموعه کتاب فارسی بیاموزیم و یک مجموعه کتاب تاپ ناچ (Top Notch) به ‌عنوان زبان خارجی: براساس الگوی جامع هاتِس

غلامحسین شاهینی؛ مجتبی نظری

دوره 22، شماره 10 ، اسفند 1401، ، صفحه 253-282

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.39570.2479

چکیده
  با توجه به نقش فرهنگ در آموزش زبان دوم/خارجی، پرداختن به محتوای فرهنگی کتاب‌های آموزش زبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، چگونگی نمود موضوعات فرهنگی در دو مجموعه فارسی بیاموزیم و تاپ ناچ  (Top Notch) براساس الگو و فهرستگان 20 پرسشی فرهنگی هاتِس (Hatoss, 2004) که دربردارنده طیف گسترده ای ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد و ارزیابی کتاب آزمون در زبان انگلیسی: نظریه‌ها و کاربردها

نسیمه نوحی جدسی؛ علیرضا راستی

دوره 22، شماره 6 ، شهریور 1401، ، صفحه 265-282

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33445.2021

چکیده
  پژوهش پیش‌ِرو حاصل تحلیل محتوای کتاب آزمون در زبان انگلیسی: نظریه‌ها و کاربردها، نوشتة حسین فرهادی، عبدالجواد جعفرپور، و پرویز بیرجندی، است که از مهم‌ترین و فراگیرترین منابع درس آزمون‌سازی گرایش‌های گوناگون رشتة زبان انگلیسی به‌شمار می‌رود. در این پژوهش، با به‌کارگیری چهارچوب ارزیابی کتاب مک دانه، شاو، و ماسوهارا، به بررسی ...  بیشتر

هنر
بررسی میزان اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایۀ هشتم (مطالعۀ موردی: دیدگاه دبیران تخصصی فرهنگ و هنر شیراز در سال تحصیلی 1397 - 1398)

مریم فتحی؛ اشکان رحمانی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 413-440

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.37047.2287

چکیده
  در این پژوهش اهداف تربیت هنری در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایۀ هشتم بررسی شده است. اهداف تربیت هنری موردبررسی شامل تولید هنری، زیباشناسی، نقد هنری، و تاریخ هنر است که میزان کاربرد این اهداف و نوع آن‏ها در قسمت‏های مختلف کتاب مشخص شده است. سؤال اصلی این است: اهداف تربیت هنری به‌کاربرده‌شده در محتوای کتاب فرهنگ و هنر پایۀ هشتم به چه ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
نگرش انتقادی به پای‌بندی کتب‌ فارسی به ساحت زیبایی‌شناسی و هنری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

فاطمه جعفری کمانگر؛ مریم زارعی

دوره 21، شماره 9 ، آذر 1400، ، صفحه 133-154

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.31811.1912

چکیده
  در کشور ما تحقق بخش بزرگی از تعلیم‌ و تربیت و سوق‌دادن دانش‌آموزان به سمت‌وسوی حیات طیبه از طریق کتاب‌های درسی اتفاق ‌می‌افتد که برای رسیدن به آن نقشة راهی دقیق و حساب‌شده لازم است. سند تحول بنیادین آموزش ‌و ‌پرورش برمبنای این اصول و با الهامگیری از اسناد بالادستی و باتوجه‌به راه‌بردهای نظام جمهوری ‌اسلامی تدوین‌ شده است تا ...  بیشتر

مدیریت و سیاست‌گذاری
بررسی و نقد کتاب مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی

محمد محمدی؛ فاطمه لعلی

دوره 21، شماره 3 ، خرداد 1400، ، صفحه 319-339

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.35598.2193

چکیده
  باتوجه‌به ویژگی‌های خاص سازمان‌های دولتی، تولید متون و آثار علمی متناسب با مقتضیات این سازمان‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. یکی از متونی که به‌منظور رفع این نیاز به‌رشتۀ تحریر درآمده است، کتاب مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی به‌قلم دکتر درویش و دکتر الماسی‌فرد است. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی به نقد این ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی انتقادی کتاب صرف 2 با رویکرد تحلیل توصیفی

زهره قربانی مادوانی

دوره 21، شماره 2 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 349-374

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.31850.1916

چکیده
  نقد کتاب‌‌های درسی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است. کتاب صرف 2، نوشتۀ احمد پاشازانوس، عضو هیئت‌علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین‌‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، ضمن پرداختن به مسائلی درمورد اسم سعی کرده است تا با آوردن تمرین‌هایی در پایان هر درس برای مخاطب این امکان را فراهم کند که مطالب ارائه‌شده در دروس را به‌صورت ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
تحلیل انتقادی صورت و محتوای اشعار کتاب‌‌های فارسی دورة دوم متوسطه

محمد عالی زاده مرشت؛ قدسیه رضوانیان؛ سمانه جعفری

دوره 20، شماره 4 ، تیر 1399، ، صفحه 353-372

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.29156.1710

چکیده
  در برنامة درسی ایران، درس فارسی و کتاب آن به‌عنوان مهم‌‌ترین ابزار آموزش زبان رسمی اهمیت بسیاری دارد. ازسویی‌دیگر، شعر در انواع منظوم و غیرمنظوم آن در ادبیات فارسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر بر آن است که به‌روش کتاب‌خانه‌‌ای تحلیل محتوای تلفیقی (کمی و کیفی) به توصیف تحلیلی کتاب‌‌های فارسی این دوره بپردازد ...  بیشتر

زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
مروری بر کتاب آواشناسی: بررسی علمی گفتار

عالیه کرد زعفرانلوکامبوزیا

دوره 19، شماره 11 ، بهمن 1398، ، صفحه 219-239

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4886

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله نقد و بررسی کتابِ آواشناسی: بررسی علمی گفتار، اثر گلناز مدرسی قوامی، دانشیار گروه زبان‌‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، است. بدین منظور به سه شاخصۀ اصلی در نقد و بررسی توجه شده است: الف) معرفی اثر و ارزیابی شکلی آن، شامل تعداد فصل‌‌ها، ویژگی‌‌های فنی اثر، ویرایش ادبی، و رعایت اصول علمی ارجاع‌‌دهی؛ ب) تحلیل ...  بیشتر

اقتصاد
مطالعات اقتصاد مقاومتی: غلبۀ متن‌پژوهی بر نظریه و واقعیت!

وحید مقدم؛ هادی امیری؛ آرمان روشندل

دوره 19، شماره 9 ، آذر 1398، ، صفحه 155-176

https://doi.org/10.30465/crtls.2019.4826

چکیده
  مطالعات اقتصاد مقاومتی برای آن‌که بتوانند راه‌گشا باشند و مشکلات عملی کشور را حل کنند، اولاً، باید مبانی نظری قوی داشته باشند، ثانیاً، براساس چالش‌های کشور به ارائة راه‌حل بپردازند، ثالثاً، هرکدام بر حوزة خاصی متمرکز شوند، و رابعاً این کار را پژوهش‌گرانی متمحض در این حوزة مطالعاتی انجام دهند. این مقاله با تحلیل محتوای 76 مقالة ...  بیشتر

علوم سیاسی
درآمدی بر تحلیل محتوای مکتوبات انتقادی مرتبط با مسائل سیاسی ‌ـ ‌اجتماعی ایران

غلامرضا محمدی‌مهر؛ مجید توسلی رکن‌آبادی

دوره 17، شماره 7 ، دی 1396، ، صفحه 157-181

چکیده
  در مقالة حاضر به بررسی نوشتارهای انتقادی مرتبط با مسائل سیاسی ‌ـ‌ اجتماعی ایران پرداخته شده­ است. هدف تحقیقْ شناسایی میزان رعایت اصول نقد و ارزیابی علمی در مقالات انتقادی است. روش تحقیقْ تحلیل محتوا و جامعۀ آماری آن 123 مقاله، یعنی تمام مکتوبات انتقادی، است که در سه دهۀ گذشته در منابع مختلف به‌چاپ رسیده‌ و برای پژوهش‌گران دردسترس ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
نگاهی نقادانه به کتاب تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها؛ النظریة و التطبیق ازمنظر تحلیل محتوا

سجاد اسماعیلی

دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 23-45

چکیده
  جستار حاضر با هدف نقد و شناسایی موارد قوّت و ضعف معیارهای شکلی و محتوایی کتاب تعلیم اللغة العربیة لغیر الناطقین بها؛ النظریة و التطبیق، اثر مؤلفان علی احمد مدکور و ایمان احمد هریدی، انجام شده است. به‏‌همین‌‏منظور، پس‏ از معرفی شاخص‏‌های استاندارد نگارش کتاب آموزشی، میزان بهره‌‏مندی کتاب مذکور از آن شاخص‏‌ها با استفاده ...  بیشتر