هنر
علی اصغر کلانتر؛ صادق رشیدی
چکیده
هدف این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب جستارهایی در چیستی هنر اسلامی (مجموعهمقالات و درسگفتارها) است. این کتاب ازجمله کتابهای مبنایی درمورد گفتمان هنر اسلامی با رویکردهای مختلف است. نویسندگان مقالات این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرشهای تاریخنگارانه، اشراقی، فقهی، عرفانی، جامعهشناختی، نشانهشناختی، و هرمنوتیک ...
بیشتر
هدف این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب جستارهایی در چیستی هنر اسلامی (مجموعهمقالات و درسگفتارها) است. این کتاب ازجمله کتابهای مبنایی درمورد گفتمان هنر اسلامی با رویکردهای مختلف است. نویسندگان مقالات این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرشهای تاریخنگارانه، اشراقی، فقهی، عرفانی، جامعهشناختی، نشانهشناختی، و هرمنوتیک بهدنبال بررسی ماهیت و چیستی هنر اسلامی بودهاند. مسئلة اصلی این مقاله طرح این پرسش بنیادی است که رویکردهای عرفانی و حکمی بهمنزلة گفتمان سنتگرا و نیز رویکردهای تاریخگرا بهمنزلة گفتمانهای توصیفمحور چگونه میتوانند هنر اسلامی را تحلیل و تفسیر کنند و از برایند آن روزنههای درک و دریافت پیچیدگیهای گفتمان هنر اسلامی را برای ما آشکار کنند؟ ضرورت و اهمیت نگاه نقادانه به کتاب جستارهایی در چیستی هنر اسلامی بهمنظور تحلیل دقیقتر و تبیین سازوکارها و ویژگیهای رویکردهای مختلف در تحلیل گفتمان هنر اسلامی است. به همین دلیل، نشاندادن اهمیت کتاب موردبحث با آشکارسازیِ کارکردهای تحلیلی آن باهدف راهنمایی مخاطبان و دانشجویانی که دغدغة مطالعات هنر اسلامی را دارند ضروری است.
هنر
علیرضا طاهری؛ رویا ظریفیان
چکیده
پژوهشگران حوزۀ مطالعات هنر اسلامی رویکردهای مختلفی را در این حوزه اتخاذ کردهاند و هریک نقطۀ اتکای خود را بر مفاهیمی متفاوت از دیگری قرار دادهاند. از این میان، رویکرد تاریخگرایی بر دو مؤلفۀ بسترمندی و تفسیر استوار است. در این رویکرد، مرکز ثقل مطالعات منطبق است بر درک مفاهیم فرهنگی اشیا و آثار معماری در بستر زمانی و مکانی خاص ...
بیشتر
پژوهشگران حوزۀ مطالعات هنر اسلامی رویکردهای مختلفی را در این حوزه اتخاذ کردهاند و هریک نقطۀ اتکای خود را بر مفاهیمی متفاوت از دیگری قرار دادهاند. از این میان، رویکرد تاریخگرایی بر دو مؤلفۀ بسترمندی و تفسیر استوار است. در این رویکرد، مرکز ثقل مطالعات منطبق است بر درک مفاهیم فرهنگی اشیا و آثار معماری در بستر زمانی و مکانی خاص تولید این آثار. ازاینرو، عوامل، ریشهها، و بسترهای تحقق هنر اسلامی بهطور تاریخی و معنای آن بهصورت تفسیری موردبررسی و مطالعه قرار میگیرند.برداشتهای نادرست برخی از منتقدان دربارۀ رویکرد تاریخگرایی در مطالعات هنر اسلامی موجب خلط مفهوم و اغتشاش معنایی در این رویکرد شده است. بنابراین، دغدغۀ اصلی این پژوهش ارائۀ تعریفی روشن از مفهوم تاریخگرایی و روششناسی آن ازطریق معرفی و نقد یکی از شاخصترین آثار تألیفشده با این رویکرد است. کتاب معماری ایلخانی در نطنز، اثر شیلا بلر، نمونهای قابلتوجه از رویکرد تاریخگرایی است که بهلحاظ درک روششناسی اینگونه مطالعات از اهمیت ویژهای برخوردار است.