زبان و ادبیات فارسی
از جامعه‌شناسی تا ادبیات: بررسی انتقادی کندوکاوی در جامعه‌شناسی ادبیات

هاشم صادقی محسن‌آباد

دوره 22، شماره 8 ، آبان 1401، ، صفحه 227-248

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.34532.2107

چکیده
  نگارندۀ این مقاله کتاب کندوکاوی در جامعه‌شناسی ادبیات اثر فرهنگ ارشاد را از لحاظ انتقادی بررسی کرده است. در این مقاله نشان خواهیم داد که به‌علت ناآشنایی عمیق با اصطلاحات ادبی، درآمیختن نظریه‌ها و مکتب‌های ادبی، و شناخت ناکافی از جریان‌ها، سبک‌ها، انواع ادبی، و غیره این کتاب تقریری مناسب از جامعه‌شناسی ادبیات به‌دست نمی‌دهد ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
نگاه انتقادی به سرفصل درس «نگارش خلاق» دانشگاه فرهنگیان

فاطمه جعفری کمانگر

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 145-161

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.32176.1940

چکیده
  سرفصل درسی به‌عنوان راه‌نما و تعیین‌کنندۀ خط‌مشی هر درس درکنار راه‌بردها، فنون، و روش‌های تدریس نقش مهمی را در رسیدن به اهداف و شایستگی‌های آن درس ایفا می‌کند. «نگارش خلاق» یکی از دروس عمومی مختص دانشگاه‌ فرهنگیان است که با هدف ایجاد توانایی نگارش روان و خلاقانه در برنامۀ درسی این دانشگاه گنجانده ‌شده‌ است و انتظار ‌می‌رود ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب «النقد الأدبی أصوله ومناهجه»

علی بشیری

دوره 16، شماره 43 ، بهمن 1395، ، صفحه 1-23

چکیده
  نقد ادبی یکی از اساسی‏‌ترین و پُرچالش‎‏ترین حوزه‌‏های درسی ادبیات است. کتاب النقد الأدبی أصوله و مناهجه ـ که اواخر نیمة اول قرن بیست میلادی برای اولین بار به‏‌چاپ رسید ـ از کتاب‏‌هایی است که در دانشگاه‌‏های ایران در رشتة زبان و ادبیات عربی تدریس می‏‌شود. در این مقاله تلاش نویسنده بر آن است، تا با بررسی نگرگاه‏‌ها ...  بیشتر