مدیریت و سیاستگذاری
فرزاد زیویار؛ ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز
دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 179-201
چکیده
این مسئله برای مدیران بهاثبات رسیده است که امروزه شرایط سازمانها بهگونهای است که حل مشکلات و تنگناها نیازمند ارائة راهحلهای جدید و منابع متفاوت است و بدون تردید یکی از مهمترین منابع برای تحقق این امر بهرهگیری از عواملی چون ابتکار، خلاقیت، نوآوری، و در یک کلمه کارآفرینی سازمانی است. کارآفرینی سازمانی بهمعنای توسعة ...
بیشتر
این مسئله برای مدیران بهاثبات رسیده است که امروزه شرایط سازمانها بهگونهای است که حل مشکلات و تنگناها نیازمند ارائة راهحلهای جدید و منابع متفاوت است و بدون تردید یکی از مهمترین منابع برای تحقق این امر بهرهگیری از عواملی چون ابتکار، خلاقیت، نوآوری، و در یک کلمه کارآفرینی سازمانی است. کارآفرینی سازمانی بهمعنای توسعة شایستگیها و فرصتها دردرون سازمان ازطریق ترکیب منابع جدید است. ازاینرو، سازمانهای عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی بهدلیل نقشی که در تقویت موقعیت رقابتی سازمانها ایفا میکند توجه خاصی داشتهاند. این تحقیق درصدد بررسی، نقد، و شناسایی محورها و موانع کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان است و تلاش دارد، تا ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی و درنظرگرفتن نکات مطرحشده در رویکردهای شومپیتر، فرای، وسپر، و دیگرصاحبنظران، با نگاهی جامعتر و باتوجهبه مدل سهشاخگی به بررسی موانع کارآفرینی سازمانی بپردازد. در این تحقیق، با استفاده از روش تحقیق مروری، مؤلفههای سی محور در سه بعد ساختاری، رفتاری، و زمینهای و 66 مانع، بهمنزلة ابزار نقد کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان، شناسایی شدند.پیشنهاد میشود که مدیران و پژوهشگران محورها و موانع مؤثر در کارآفرینی سازمانی را، که در این پژوهش معرفی شدند، در وزارت ورزش و جوانان آزمون کنند.