کتاب درسی دانشگاهی در فرایند یاددهی و یادگیری نقش تعیینکنندهای دارد. کتاب درسی مناسب ویژگیها و شاخصهایی دارد که آن را از کتابهای غیردرسی متمایز میکند. نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود در طراحی و سازماندهی مناسب آن دقت کافی بهعمل آید. در این پژوهش با هدف دستیافتن به شاخصهای کتابهای درسی دانشگاهی از ...
بیشتر
کتاب درسی دانشگاهی در فرایند یاددهی و یادگیری نقش تعیینکنندهای دارد. کتاب درسی مناسب ویژگیها و شاخصهایی دارد که آن را از کتابهای غیردرسی متمایز میکند. نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود در طراحی و سازماندهی مناسب آن دقت کافی بهعمل آید. در این پژوهش با هدف دستیافتن به شاخصهای کتابهای درسی دانشگاهی از روش تحقیق کتابخانهای استفاده کردهایم. در این مقاله، با تحلیل محتوای کتاب تعریف و مفاهیم آن، کاربرد و ابعاد آن، و نظراتی را که در زمینة طراحی کتابهای درسی ارائه شده است موردارزیابی و نقد قرار دادهایم. در این مقاله بهطور موردی میزان برخورداری کتاب قواعد و متون عربی، کتابی که برای دانشجویان رشتة زبان و ادبیات فارسی فراهم آمده است، از شاخصهای کتاب دانشگاهی بررسی شده است. کتاب درسی از مهمترین و تأثیرگذارترین رسانههای آموزشی است که نقش ارزشمندی در نظام تعلیم و تربیت ایفا میکند. طراحی کتابها باید باتوجهبه معیارها و ضوابط خاصی در همة ابعاد متن باشد. تحلیل محتوای کتابهای درسی میتواند نقاط قوّت و ضعف احتمالی کتابهای درسی را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا متناسب با اهداف تعیینشده و اصول علمی دراختیار مدیران و برنامهریزان و مؤلفان کتابهای درسی قرار دهد.
طی چند دهة اخیر رقابتهای آموزشی باعث توجه روزافزون اندیشمندان به درک تحولات و نوآوریها و شیوههای حلوفصل چالشهای آموزشوپرورش در دیگرجوامع شده است. در این زمینه، رسالت اصلی علم آموزشوپرورش تطبیقی مطالعة انتقادی شباهتها و تفاوتهای آموزشی شایع دربین جوامع و فرهنگهاست. در ایران مباحث آموزشوپرورش تطبیقی بهصورت یک ...
بیشتر
طی چند دهة اخیر رقابتهای آموزشی باعث توجه روزافزون اندیشمندان به درک تحولات و نوآوریها و شیوههای حلوفصل چالشهای آموزشوپرورش در دیگرجوامع شده است. در این زمینه، رسالت اصلی علم آموزشوپرورش تطبیقی مطالعة انتقادی شباهتها و تفاوتهای آموزشی شایع دربین جوامع و فرهنگهاست. در ایران مباحث آموزشوپرورش تطبیقی بهصورت یک درس سهواحدی در رشتة علومتربیتی و در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا ارائه میشود. تدوین و تألیف کتاب آموزشوپرورش تطبیقی: رویکردها، روشها، و اصول مبین تلاشی آگاهانه برای معرفی بیشتر این علم باتوجهبه بنیانهای نظری و اصول حاکم بر آن است. در مقالة حاضر، کتاب مذکور از بعد شکل و محتوا بررسی و به امتیازها و کاستیهای آن اشاره میشود. باتوجهبه حجم کم و تعداد معدود صفحات، این اثر توانسته است تاحد نسبی خوانندگان را با چهارچوبهای کلی و اولیة این علم آشنا کند. همچنین، مهمترین کاستی اثر حاضر را میتوان فقدان توجه به جریانات معاصر فکری علم آموزشوپرورش تطبیقی دانست.