علوم اجتماعی
کم‌یابی تفکر انتقادی در پیشینۀ فرهنگی ایران

سید محمد میر سندسی

دوره 19، شماره 10 ، دی 1398، ، صفحه 255-274

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.4873

چکیده
  در چشم‌اندازی تاریخی به جریان‌ها و آبشخورهای معرفت در جامعۀ ایران درمی‌یابیم که ردپای تفکر انتقادی را کم‌تر در جریان تبادلات فکری می‌توان جست؛ یعنی شیوه‌های ارتباط و انتقال معرفتی به‌گونه‌ای بوده است که تفکر انتقادی در آن‌ها جایگاهی ندارد یا به‌صورت ضعیف و کم‌مایه حضور دارد. برآیند و میراث این خصیصۀ تاریخی جریان‌های معرفتی ...  بیشتر

علوم تربیتی
صعودی سالم: رویکرد نقد مراقبتی

مهرنوش هدایتی

دوره 17، شماره 7 ، دی 1396، ، صفحه 235-252

چکیده
  ارزیابی انتقادی، به‏‏‌منزلة فرایندی فعال و سازمان‏‌دهی‏‌شده، طی چند دهۀ اخیر، به فعالیتی ضروری برای درک بهتر متون علمی و شفاف‏‌سازی اهداف، نکات برجسته، و نتایج و هم‏چنین پویایی مطالعات بدل گشته‏ است. این فعالیت اما اغلب با خرده‏‌گیری، ایرادجویی‏‌های تلخ، و گاه سوگیری‏‌های تند هم‌راه می‏‌شود که تأثیرگذاری ...  بیشتر