تعمیم سریع فناوریهای آموزشی را میتوان به یک انقلاب در عرصة آموزش تلقی کرد. بر همین اساس، بهنظر میرسد برنامة آیندة نهچندان دور و حتی بسیار نزدیک «شورای بررسی متون و کتب درسی» توجه به بررسی محتواهای درسی الکترونیکی درکنار کتابهای چاپی است. گام آغازین در بررسی و نقد محتوای درسی الکترونیکی شناسایی ویژگیهای عمومی و ...
بیشتر
تعمیم سریع فناوریهای آموزشی را میتوان به یک انقلاب در عرصة آموزش تلقی کرد. بر همین اساس، بهنظر میرسد برنامة آیندة نهچندان دور و حتی بسیار نزدیک «شورای بررسی متون و کتب درسی» توجه به بررسی محتواهای درسی الکترونیکی درکنار کتابهای چاپی است. گام آغازین در بررسی و نقد محتوای درسی الکترونیکی شناسایی ویژگیهای عمومی و اختصاصی و نیز کارکردها و الزامات یک محتوای درسی الکترونیکی است. هدف این پژوهش تدوین بایستهها و الزامات حاکم بر تولید محتوای الکترونیکی درسی دانشگاهی در رشتة تاریخ بهمنظور رسیدن به چگونگی نقد مناسب اینگونه آثار است. بخشی از این مطالعات در حیطة چگونگی استفاده از امکانات چندرسانهای در محتوای الکترونیکی برای آموزش تاریخ در دانشگاه است. بر این اساس، مسئلة اصلی این پژوهش چگونگی همراستاییسازی آموزش تاریخ با قابلیتها، شیوهها، و ابزارهای آموزشی در نظام آموزش الکترونیکی و محتوای درسی الکترونیکی است. این بررسی، که با رویکرد توصیفیـ تحلیلی انجام شده است، نشان داد که ماهیت و محتوای دروس تاریخ همراستایی بسیاری با آموزش الکترونیکی دارد. دادههای این پژوهش میتواند دستمایة مناسبی برای تدوین شیوهنامة نقد محتوای الکترونیکی درسی بهخصوص در رشتة تاریخ باشد.