زبانشناسی و زبانهای باستانی
محمدجواد هادیزاده
چکیده
ضرورت آموزش مؤثر و کاربردی دستور براساس نظریهها و رویکردهای نوین آموزش زبان دوم امری پذیرفته شده است. پژوهش حاضر میکوشد تا به این پرسش پاسخ دهد که متون بهکار گرفتهشده در مراکز آموزش زبان فارسی تا چه اندازه با دستاوردهای علمی آموزش دستور همگاماند و در همین جهت به ارزیابی محتوای دستور در دو مجموعۀ آموزش نوین زبان فارسی و ...
بیشتر
ضرورت آموزش مؤثر و کاربردی دستور براساس نظریهها و رویکردهای نوین آموزش زبان دوم امری پذیرفته شده است. پژوهش حاضر میکوشد تا به این پرسش پاسخ دهد که متون بهکار گرفتهشده در مراکز آموزش زبان فارسی تا چه اندازه با دستاوردهای علمی آموزش دستور همگاماند و در همین جهت به ارزیابی محتوای دستور در دو مجموعۀ آموزش نوین زبان فارسی و آموزش فارسی به فارسی میپردازد. چهارچوب نظری این پژوهش رویکرد دستور آموزشی است. با بررسی بخش دستور این کتابها مشخص شد که آموزش نوین فارسی با همۀ کوششی که برای بهروزبودن ارائه میدهد، سیر مطالب دستوری در آن مشخص نیست، بر نقش نحوی کلمهها بهجای کاربرد آنها تأکید شده است و جملهها و ساختارهای آموزشدادهشده شکل واقعی و کاربردی زبان فارسی را منعکس نمیکنند. در مجموعۀ آموزش فارسی به فارسی نیز هرچند الگوی ساده به دشوار برای آموزش دستور انتخاب شده، آموزش ضمنی درکنار آموزش صریح موردتوجه قرار گرفته، اما موقعیتها و کارکردهای آموزشدادهشده کاربردی نیستند و تمرینها و تکلیفهای ارتباطی کمتر موردتوجه قرار گرفتهاند. در پایان مقاله، پیشنهادهایی برای تدوین متون آموزشی کاربردیتر بهویژه در زمینۀ آموزش دستور ارائه خواهد شد.