هنر
سمیرا عرب؛ سیدعبدالمجید شریفزاده
چکیده
سخنگفتن و تحلیل نظری صنایع دستی در عین سهلبودن دشوار است. صنایع دستی امری آشنا و ملموس در زندگی روزمره است که بدون نیاز به شناساندن و تلاش برای فهمش هرگونه توضیحی در آن بدیهی بهنظر میرسد. کتاب آشنایی با کارگاههای صنایع دستی ایران را فریبا مصطفوی در سال 1395 گردآوری کرده است و در انتشارات مهر نوروز بهچاپ رسیده است. اگرچه ...
بیشتر
سخنگفتن و تحلیل نظری صنایع دستی در عین سهلبودن دشوار است. صنایع دستی امری آشنا و ملموس در زندگی روزمره است که بدون نیاز به شناساندن و تلاش برای فهمش هرگونه توضیحی در آن بدیهی بهنظر میرسد. کتاب آشنایی با کارگاههای صنایع دستی ایران را فریبا مصطفوی در سال 1395 گردآوری کرده است و در انتشارات مهر نوروز بهچاپ رسیده است. اگرچه این کتاب بهطور کلی مجموعهای از تصویرهای ارزشمند با کیفیت مطلوب برای معرفی برخی کارگاههای صنایع دستی است، اما همانند هر اثر علمیِ دیگری کاستیهای شکلی و محتواییای دارد که در این جستار سعی شده نقدی انتقادی بر آن نگاشته شود. در این پژوهش با تکیه بر روش کتابخانهای برخی گزارههای غیرعلمی آن که سبب گمراهشدن خواننده (هنرمندان) میشود و از پژوهشی به پژوهش دیگر منتقل میگردد تبیین شده است. در همین راستا، به کاستیها اشاره میشود و نظرات انتقادی ذیل هریک از مباحث بیان خواهد شد.
هنر
ثریا غفارپوری؛ مجید شریف زاده
چکیده
یکی از کتابهای چاپشده در حوزۀ صنایع دستی کتاب شناخت صنایع دستی ایران است که مؤلف آن را بهعنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشتههای مدیریت جهانگردی، مدیریت هتلداری، و مدیریت امور گمرکی معرفی کرده است. مقالۀ حاضر بررسی و نقد این کتاب است. پس از معرفی کتاب، نخست نقد شکلی اثر و سپس نقد محتوا صورت گرفته است. در این مقاله، بهروش نقد ...
بیشتر
یکی از کتابهای چاپشده در حوزۀ صنایع دستی کتاب شناخت صنایع دستی ایران است که مؤلف آن را بهعنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشتههای مدیریت جهانگردی، مدیریت هتلداری، و مدیریت امور گمرکی معرفی کرده است. مقالۀ حاضر بررسی و نقد این کتاب است. پس از معرفی کتاب، نخست نقد شکلی اثر و سپس نقد محتوا صورت گرفته است. در این مقاله، بهروش نقد و تحلیل کتاب موردارزیابی قرار میگیرد و ضمن برشمردن نواقص، کاستیها، و اشتباهات نشان داده میشود که اثر یادشده بهعنوان یک کتاب درسی دانشجویی نمیتواند مورداستفاده قرار گیرد و جامعیت یک کتاب علمی را ندارد. ازجمله استفادهنکردن از منابع علمی و تاریخی در بیان مطالب کتاب، توضیحات ناکافی در عناوین تخصصی، استفادهنکردن از ابزارهای علمی مناسب، تکراریبودن محتوا، و ... نقدی است که بر این کتاب ارائه شده است. اشکالات موجود در تأثیر منفی کتاب در دانش مخاطبان نقش قابلتوجهی دارد و آن را شایستۀ حضور در محیط دانشگاهی نمیکند. درپایان، پیشنهادهایی برای رفع کاستیها و اشکالات ارائه شده است.