زبانهای خارجی
هدی سلیمی؛ امیر زندمقدم
چکیده
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان ازجمله حوزههای نوپایی است که به پژوهش و بررسی از ابعاد گوناگون بهخصوص مواد آموزشی نیاز دارد. پژوهش حاضر به بررسی جلد اول و دوم کتاب آموزش کاربردی واژه و تکالیف ذکرشده آن میپردازد. بدین منظور، از بازبینة رابْدی (Rubdy 2003) بهمنزلۀ مدل تحلیلی استفاده شد. همچنین، دیدگاههای مدرسان و زبانآموزان ...
بیشتر
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان ازجمله حوزههای نوپایی است که به پژوهش و بررسی از ابعاد گوناگون بهخصوص مواد آموزشی نیاز دارد. پژوهش حاضر به بررسی جلد اول و دوم کتاب آموزش کاربردی واژه و تکالیف ذکرشده آن میپردازد. بدین منظور، از بازبینة رابْدی (Rubdy 2003) بهمنزلۀ مدل تحلیلی استفاده شد. همچنین، دیدگاههای مدرسان و زبانآموزان درقبال کتاب یادشده با درنظرگرفتن رویکرد تکلیفمحور بررسی شد. تحلیل نظرهای مدرسان کتاب نشان داد که این اثر در ایجاد یادگیری مشارکتی، ارائۀ تکالیف واقعی، و طبقهبندی مطالب موفق بوده است. همچنین، مشخص شد که این کتاب در انگیزش خلاقیت در یادگیری زبانآموزان و افزایش قدرت نوآوری در تدریس مدرسان موفق نبوده است. بنابر نظر زبانآموزان، کتاب آموزش کاربردی واژه در فراهمکردن فضای مناسب برای یادگیری مشارکتی، ارائۀ محتوای واقعی، و معرفی فرهنگ ایرانی موفق عمل کرده است، اگرچه در تقویت قدرت خلاقیت در یادگیری زبان، برآوردهکردن نیازهای زبانآموزان، و ارائۀ تعداد فعالیتهای لازم به بازنگری نیاز دارد. میتوان گفت که هر دو جلد این کتاب نیاز به گنجاندن تکلیفهایی دارند که با هدف برقراری ارتباط طراحی شده باشند و بتوانند یادگیرنده را به هدف ترسیمشده نزدیک کنند.