هدف از نگارش این پژوهش نقدی بر کتاب تربیتبدنی در مدارس است. پرسشنامة «نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی (کتب ملی)» بهمنزلة ابزار و چهارچوب نقد استفاده شد. کتاب تربیتبدنی در مدارس دارای 441 صفحه، چهار بخش، و پانزده فصل است. یافتههای نقد از دو منظر امتیازات و کاستیهای شکلی و محتوایی ارائه شدند. امتیازات شکلی درحد مطلوبی ...
بیشتر
هدف از نگارش این پژوهش نقدی بر کتاب تربیتبدنی در مدارس است. پرسشنامة «نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی (کتب ملی)» بهمنزلة ابزار و چهارچوب نقد استفاده شد. کتاب تربیتبدنی در مدارس دارای 441 صفحه، چهار بخش، و پانزده فصل است. یافتههای نقد از دو منظر امتیازات و کاستیهای شکلی و محتوایی ارائه شدند. امتیازات شکلی درحد مطلوبی ارزیابی شد. برخی از امتیازات محتوایی شامل: چینش مطالب درقالب بخشها و فصول برای ایجاد نظم منطقی، انسجام درونی مطالب درون فصول، درج منابع در انتهای هر بخش، و تطابق محتوای فصلها با سرفصلهای برخی از دروس دانشگاهی است. کاستیهای شکلی شامل: جذابیت کم روی جلد، بیان مبهم هدف اصلی اثر، و نبود پیشگفتار و خلاصة فصل و بخش میشود. کیفیت چاپ متوسط (و شامل مواردی همچون نوع کاغذ، جلد، جداول و نمودار، و ...) است. کاستیهای محتوایی شامل: نداشتن ایدة کلی و مدل ساختاری و محتوایی، ارجاعات ناکافی، فقدان ارائة تصویری جامع از مؤلفههای درس تربیتبدنی، بیتوجهی نسبی دربارة اشاره به نظریههای علمی موجود، ناهمخوانی محتوای کتاب با سرفصل یک درس مشخص است.