زبان و ادبیات عربی
امیر مقدم متقی؛ علی احمدزاده
چکیده
کتاب علم الاجتماع الادبی، تألیف انور عبدالحمید الموسی، از جملۀ تألیفات اخیر است که نویسنده در آن بهشکلی جامع به سیر پیدایش، رشد، و تحول جامعهشناسی ادبی از آغاز تا به امروز پرداخته و درکنار آن فصلی را نیز به آثار عربی در این حوزه و نقد آنها اختصاص داده است. بهمنظور معرفی این کتاب، بر آن شدیم تا این اثر را، با تکیه بر روش توصیفی ـ ...
بیشتر
کتاب علم الاجتماع الادبی، تألیف انور عبدالحمید الموسی، از جملۀ تألیفات اخیر است که نویسنده در آن بهشکلی جامع به سیر پیدایش، رشد، و تحول جامعهشناسی ادبی از آغاز تا به امروز پرداخته و درکنار آن فصلی را نیز به آثار عربی در این حوزه و نقد آنها اختصاص داده است. بهمنظور معرفی این کتاب، بر آن شدیم تا این اثر را، با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی، از دو جنبة شکلی و محتوایی موردبررسی قرار دهیم تا درنهایت محاسن، معایب، و میزان موفقیت نویسنده در تألیف این اثر آشکار شود. براساس نتایج بهدستآمده میتوان روانی و شیوایی اسلوب، رعایت قواعد نگارشی، تناسب محتوا با عنوان، تسلسل منطقی میان مطالب، و استحکام و دقت و بیطرفی در تحلیلها و نقدها را از جملۀ محاسن این کتاب برشمرد و نوع طرح جلد، اختلاف در نوع و اندازۀ قلمها، عدم تازگی در عنوان و کلیبودن آن، تحققنیافتن اهدف پژوهش، صرف جمعآوری مطالب، شیوة استناددهی نامناسب و غیرعلمی، تکرار مکررات و مطالب، مسئلهمندنبودن اثر، و خاتمۀ نامناسب را از مهمترین معایب این اثر دانست.
علوم سیاسی
نوروز هاشم زهی
چکیده
این مقاله به تحلیل و نقد مجموعهمقالات نگاهی کثرتگرایانه به رویکردها و روششناسیها در علوم اجتماعی ویراستة «دوناتلا دلاپورتا» و «مایکل کیتینگ» و ترجمة «محمدجعفر جوادی ارجمند» و «مجید فرهام» میپردازد. هدف نویسندگان این مجموعهمقالات تسهیل تعامل میان پژوهشگران و غلبه بر کلیشههای موجود ازطریق بهرسمیتشناختن ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل و نقد مجموعهمقالات نگاهی کثرتگرایانه به رویکردها و روششناسیها در علوم اجتماعی ویراستة «دوناتلا دلاپورتا» و «مایکل کیتینگ» و ترجمة «محمدجعفر جوادی ارجمند» و «مجید فرهام» میپردازد. هدف نویسندگان این مجموعهمقالات تسهیل تعامل میان پژوهشگران و غلبه بر کلیشههای موجود ازطریق بهرسمیتشناختن تکثر رویکردها در حوزة علوم اجتماعی بوده و منظور از این مقاله نیز تسهیل دستیابی به همان اهداف است. در مجموعة موردنقد پانزده مقاله وجود دارد که حاصل تجربههای تدریس گروهی از پژوهشگران انستیتو دانشگاه اروپایی است. این مقالات آشنایی بیشتری در مخاطبان از فضای نظری و کاربردی تحقیقات کیفی، کمی، و تلفیقی ایجاد میکند. نویسندگان از صدها منبع نکات روشی متعددی را تشریح کردهاند. مباحث این مقالات میتواند مورداستفادة پژوهشگران علوم اجتماعی، سیاسی، روابط بینالملل، و مطالعات منطقهای قرار گیرد. این مقالات نقاط مشترک و مکمل رویکردهای موردبحث را شناسایی و به پژوهشگران کمک میکند تا به تفاوتهای اساسی میان آنها آگاه شوند و بتوانند آنها را با یکدیگر تلفیق کنند. کمک به اشراف بر مواضع نظری مختلف و تولید و انجام طرحهای پژوهشی ازجمله قابلیتهای دیگر مجموعة نقدشده است.