علوم ورزشی و تربیت بدنی
محسن حلاجی
چکیده
هدف از این پژوهش نقد کتاب الگوهای آموزشی در تربیت بدنی اثر مایکل دبلیو. متسلر و ترجمۀ رضوان رضوانی اصل و همکاران است. روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی و جامعۀ تحقیق محتوا و ساختار کتاب است. پرسشنامۀ «نقد کتب ملی» ابزار و چهارچوب نقد این کتاب است. این کتاب 693 صفحه، دو بخش، و پانزده فصل دارد. کتاب در دو بعد شکلی و محتوایی تحلیل خواهد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش نقد کتاب الگوهای آموزشی در تربیت بدنی اثر مایکل دبلیو. متسلر و ترجمۀ رضوان رضوانی اصل و همکاران است. روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی و جامعۀ تحقیق محتوا و ساختار کتاب است. پرسشنامۀ «نقد کتب ملی» ابزار و چهارچوب نقد این کتاب است. این کتاب 693 صفحه، دو بخش، و پانزده فصل دارد. کتاب در دو بعد شکلی و محتوایی تحلیل خواهد شد. امتیازات شکلی شامل صفحهآرایی، ویرایش ادبی، شناسۀ کامل، و کیفیت خوب چاپ است. برخی از امتیازات محتوایی شامل چینش مطالب در قالب بخش و فصل، تطابق محتوا با سرفصلهای برخی از دروس دانشگاهی، و بسط ایدۀ جامع در طراحی و اجرای درس تربیت بدنی است. کاستیهای شکلی شامل جذابیت کم طرح جلد و شمار زیاد صفحات کتاب است. کاستیهای محتوایی شامل تکراریبودن مطالب، بیتوجهی نسبی به اشاره به نظریههای علمی موجود، اشارهنکردن به الگوهای آموزشی تلفیقی، مشکل تدریس کتاب طی یک ترم برای درسی دوواحدی، معادلسازی متوسط و ضعیف اصطلاحات تخصصی، و عدم اطمینان به ترجمۀ کتاب است. باتوجهبه دردسترسبودن کتابهای راهنمای معلم توصیۀ این کتاب به معلمان تربیت بدنی ایرانی شایسته نیست.