فقه و حقوق
احمد مظفری؛ مجید بنایی اسکویی
چکیده
در اکتبر 1929، در شهر ورشو کنوانسیون مربوط به یکنواختکردن مقررات حملونقل هوایی به امضای کشورهای شرکتکننده رسید. باتوجهبه پیشرفت در عرصههای هوانوردی و بروز پارهای نقایص در متن پیمان پس از گذشت 25 سال کنوانسیون ورشو در تاریخ 28 سپتامبر 1955 در لاهه مورد اصلاح قرار گرفت و مقررات این پیمان را درخصوص پروازهای داخلی نیز قابل اجرا ...
بیشتر
در اکتبر 1929، در شهر ورشو کنوانسیون مربوط به یکنواختکردن مقررات حملونقل هوایی به امضای کشورهای شرکتکننده رسید. باتوجهبه پیشرفت در عرصههای هوانوردی و بروز پارهای نقایص در متن پیمان پس از گذشت 25 سال کنوانسیون ورشو در تاریخ 28 سپتامبر 1955 در لاهه مورد اصلاح قرار گرفت و مقررات این پیمان را درخصوص پروازهای داخلی نیز قابل اجرا دانست. ایران نیز به کنوانسیون ورشو و پروتکلهای اصلاحی آن ملحق شده است. در این مقاله پس از ارائۀ تعریفهای رایج در حقوق هوایی درخصوص مسئولیت متصدیان حملونقل و بیان تاریخچهای از مجموعۀ اقدامات و اسناد، مبانی مسئولیتی کنوانسیون و حقوق ایران بهصورت تطبیقی مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است. زمان آغاز و خاتمۀ مسئولیت از موضوعهای بسیار مهم و چالشبرانگیز است که در این مقاله بهتفصیل بررسی شده است. میزان خسارت قابل پرداخت فصل دیگری است که در این مقاله به آن اشاره شده است.