زبان و ادبیات فارسی
زینب رضاپور
چکیده
این پژوهش در نظر دارد کتاب تجلی قرآن و حدیث در شعر فارسی را که از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شده است ارزیابی کند. این اثر، در مقایسه با آثار مشابه، گامی فراتر رفته و مؤلف محترم کتابی بهنسبت روشمندتر، جامعتر، و کاربردیتر را عرضه کرده است. نظم منطقی در بیان مباحث، ارائة دستهبندیهای ...
بیشتر
این پژوهش در نظر دارد کتاب تجلی قرآن و حدیث در شعر فارسی را که از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شده است ارزیابی کند. این اثر، در مقایسه با آثار مشابه، گامی فراتر رفته و مؤلف محترم کتابی بهنسبت روشمندتر، جامعتر، و کاربردیتر را عرضه کرده است. نظم منطقی در بیان مباحث، ارائة دستهبندیهای کاملتر از شیوههای اثرپذیری، بههمراه توضیحات سودمند درباب نمونههای آن، و ترجمههای شیوا از آیات و احادیث از نقاط قوت این کتاب بهشمارمیرود، اما باتوجهبه ملاکهای ارزیابی کتب درسی از لحاظ شکلی، ساختاری، و محتوایی برخی اشکالات جدی به این کتاب راه یافته است که فرایند یادگیری و یادمانی مطالب را در دانشجو با مشکل مواجه میکند. ارجاعندادن و استنادنکردن به منابع معتبر در تعریف اصطلاحات، ابهام، کلیگویی و تناقض، تعدد عناوین، مطابقتنداشتن کتاب با اهداف و سرفصل آموزشی مصوب، فقدان مقدمة مطلوب و اثربخش، و لزوم توجه بیشتر به معیارهای روزآمدی سودمندی و جامعیت در تدوین مطالب بههمراه برخی ضعفهای شکلی و ساختاری از نکاتی است که در این کتاب نیازمند بازبینی و اصلاح است.
علوم اجتماعی
سمیه حاجیاسماعیلی؛ رضا حبیبی
چکیده
کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش جایگاه محوری دارد و یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری در کلیۀ سطوح تحصیلی بهشمارمیرود. یکی از راهکارهای مهم ارتقای کتابهای درسی نقد و ارزیابی دقیق و کارشناسانۀ آنهاست. کتاب جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی، اثر حسین بستان، بهعنوان متن درسی، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ...
بیشتر
کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش جایگاه محوری دارد و یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری در کلیۀ سطوح تحصیلی بهشمارمیرود. یکی از راهکارهای مهم ارتقای کتابهای درسی نقد و ارزیابی دقیق و کارشناسانۀ آنهاست. کتاب جامعهشناسی جنسیت با رویکردی اسلامی، اثر حسین بستان، بهعنوان متن درسی، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز طلاب سطح سه در رشتههای مطالعات زنان و جامعهشناسی تدوین شده است. منزلت علمی نویسنده ازیکسو، بدیعبودن موضوع کتاب ازسویدیگر، و رویکرد آموزشی داشتن کتاب ازسویسوم این کتاب را شایستۀ نقد و بررسی قرار داده است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سؤال است که مزایا و کاستیهای این کتاب بهعنوان یک کتاب درسی چیست و تا چه حد شاخصههای کتاب درسی در این کتاب رعایت شده است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اثر موردنظر هرچند بهلحاظ قوت علمی، نوآوری، اتقان محتوایی، و نگارش ساده و روان شایستۀ تقدیر است، از جهت صوری، روششناختی، و سازماندهی ساختار و محتوای دروس براساس معیارهای تدوین متون درسی مبتلا به اشکالات جدی است و فاصلۀ زیادی با استاندادهای مطلوب دارد.