زبانهای خارجی
ناهید اکبرزاده؛ جاناله کریمیمطهر
چکیده
اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم زمان شکلگیری مکاتب هنری جدید در اروپا بود. ظهور رئالیسم ناشی از تغییرات اساسی در فهم جهان و تجدیدنظر بنیادی در رابطۀ بین انسان و جهان بود. در اروپا بعد از جنبشهای کارگری رویکرد نویسندگان و شاعران، که تا پیش از این برپایۀ عقل و استدلال (کلاسیکها) یا تخیلات فردی (رمانتیکها) بود، بهناگاه ...
بیشتر
اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم زمان شکلگیری مکاتب هنری جدید در اروپا بود. ظهور رئالیسم ناشی از تغییرات اساسی در فهم جهان و تجدیدنظر بنیادی در رابطۀ بین انسان و جهان بود. در اروپا بعد از جنبشهای کارگری رویکرد نویسندگان و شاعران، که تا پیش از این برپایۀ عقل و استدلال (کلاسیکها) یا تخیلات فردی (رمانتیکها) بود، بهناگاه تغییر میکند و تقابل فرد با پیرامونش هستۀ اصلی این مکتب ادبی قرار میگیرد. رئالیسم احساسات جمعی و واقعیتهای پیرامون خود را بهتصویر کشید. این مکتب ادبی به شاخههای مختلفی تقسیم شد، ازجمله رئالیسم جادویی، بورژوا، انتقادی، سوررئالیسم، و.... ردپای این مکتب ادبی در آثار نویسندگان ایرانی نیز مشهود است. ایران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دستخوش تغییرات اساسی سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی شد. ازاینرو، جنبشهای ادبی هم در ایران تغییرات مهمی را پشتسر گذاشت. درپی انقلاب مشروطه، اصلاحات ارضی، ورود صنعت چاپ، ترجمۀ آثار ادبی، و... زبان و سبک نگارش در ایران تغییر کرد. زبان عامیانه، روان، ساده، و طنزآمیز جایگزین زبان درباری و رسمی شد. داستان کوتاه، پاورقینویسی، و رمانهای اجتماعی ـ تاریخی جایگزین ادبیات تعلیمی و الهیات عرفانی شد.
علوم سیاسی
علی حسنپور؛ علیاشرف نظری؛ سیدمصطفی ابطحی
چکیده
درک ماهیت دولت و جامعه یکی از مهمترین حوزههای موردمطالعة جامعهشناسان سیاسی بهویژه تحلیلگران انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی در ایران بوده است. کتاب جابهجایی دو انقلاب درصدد پاسخ به این پرسش است که چرا در جامعة سنتی و عقبماندة ایران دورة قاجار انقلابی مدرن و در جامعة نوشدة ایران دورة پهلوی انقلابی مذهبی رخ داده است؟ ...
بیشتر
درک ماهیت دولت و جامعه یکی از مهمترین حوزههای موردمطالعة جامعهشناسان سیاسی بهویژه تحلیلگران انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی در ایران بوده است. کتاب جابهجایی دو انقلاب درصدد پاسخ به این پرسش است که چرا در جامعة سنتی و عقبماندة ایران دورة قاجار انقلابی مدرن و در جامعة نوشدة ایران دورة پهلوی انقلابی مذهبی رخ داده است؟ نویسنده با بهرهگیری از ایدة جامعة شبکهای میگدال معتقد است که در پروسهای سیصدساله مذهب تشیع و امر دینی شاهد چرخشی از تفکرات باطنی و رازوارانه به حوزة اجتماعی بوده که با انقلاب اسلامی به آخرین مرحلة اجتماعیشدن رسیده است. در این مقاله تلاش شده تا کتاب جابهجایی دو انقلاب را در سه سطح شکلی، محتوایی، و روشی نقد و بررسی کنیم. نتایج نشان میدهد که باوجود برخی انتقادات، این کتاب ازنظر شکلی اثری مطلوب است و تلاش برای ارائة الگویی بومی با تمرکز بر فرهنگ و جامعه و بهطور خاص مذهب و روحانیت شیعه، بهمنزلة موضوع تحلیل، از مهمترین نقاط قوت این اثر است. درمقابل، تعلق روشنفکری نویسنده مبنیبر همدلی با دموکراسیخواهی لیبرال و مدرنیزاسیون درکنار فقدان روش مناسب و منسجم بهشکل محسوسی از کیفیت محتوایی و روشی اثر کاسته است.