علوم تربیتی
تحلیل انتقادی کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی

اکبر مؤمنی راد؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ مریم پورجمشیدی

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 83-113

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.36509.2260

چکیده
  هدف پژوهش حاضر نقد و بررسی کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تألیف دکتر هاشم فردانش می­باشد. بدین جهت دو بعد شکلی و محتوایی کتاب به شیوه­ی تحلیلی – اسنادی مورد واکاوی قرار گرفته است. رعایت قواعد نگارشی و املایی، روان بودن متن، واژه­نامه انگلیسی – فارسی و نمایه موضوعی را می­توان از امتیازات ظاهری اثر مذکور دانست. با این­حال ...  بیشتر

علوم تربیتی
نقد کتاب گرافیک درخدمت یادگیری دستورالعمل‌های علمی برای برنامه‌ریزی، طراحی، و ارزیابی نمودهای بصری در مواد آموزشی

سکینه طالبی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 20، شماره 10 ، دی 1399، ، صفحه 267-287

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.24389.1492

چکیده
  کتاب گرافیک درخدمت یادگیری حاصل تلاش ارزش‌مند روت کالوین کلارک و چاپتا لاینز در تبیین گرافیک در تسهیل یادگیری است. فرض اصلی کتاب آن است که کاربرد گرافیک (عناصر بصری) درکنار کلمات در مقایسه با کلمات به‌تنهایی، یادگیری را تسهیل می‌کند. تلاش مؤلفان در ارائۀ مطالب با ویژگی‌هایی ازجمله استفاده از شواهد تحقیقاتی و نظریۀ شناختی مبتنی‌بر ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کتاب راه‌بردهای یادگیری Les stratégies d’apprentissage

کامیار عبدالتاجدینی

دوره 16، شماره 38 ، فروردین 1395، ، صفحه 123-144

چکیده
  کتاب راه‌بردهای یادگیری، اثر پل سیر (Pau Cyr, 1998)، یکی از شناخته‌شده‌ترین نوشته‌های فرانسوی‌زبان دربارة راه‌بردهای یادگیری در حوزة آموزش زبان دوم است، که این مقاله به نقد و بررسی آن می‌پردازد. نوشتة حاضر شامل سه بخش است: نقد کتاب‌شناسی اثر مذکور، معرفی چهارچوب نظری نقد، و نقد محتوای اثر. در این مقاله ابتدا کیفیت کتاب‌شناسی اثر را ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی و نقد کتاب «انگیزش در یادگیری و آموزش: نظریه‌ها و کاربردها»

احد نویدی

دوره 15، شماره 37 ، اسفند 1394، ، صفحه 167-180

چکیده
  اهتمام به تأمین ویژگی‌های مطلوب کتب دانشگاهی بسیار مهم تلقی می‌شود. هدف نقد حاضر، فراهم ساختن بازخوردهای ضروری و شناخت کاستی‌ها و نقاط قوت اثر یادشده است. برای ارزش‌‌یابی این اثر از چهارچوب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شد. نتیجة ارزیابی نشان داد که اغلب فصول مقدمه، خلاصه، تمرین، آزمون، تصویر و جمع‌بندی نهایی ندارند. ...  بیشتر

زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی
نقش فرهنگ در آموزش زبان خارجی

آتوسا رستم بیک تفرشی؛ احمد رمضانی واسوکلائی

دوره 12، شماره 24 ، فروردین 1391، ، صفحه 15-34

چکیده
  چکیدهآموزش فرهنگ در یادگیری زبان خارجی و کاربرد متناسب آن در بافت‌‌های مختلف نه‌تنها مؤثر است، بلکه در مواردی گریزناپذیر. برای آموزش فرهنگ همراه با زبان خارجی روش‌‌های گوناگونی را می‌‌توان در پیش گرفت. در‌واقع آموزش زبان خارجی، خارج از بافت فرهنگی زبانِ هدف، تنها زمانی کارامد خواهد بود که با آموزش دست‌کم برخی از ویژگی‌‌های ...  بیشتر