مدیریت و سیاستگذاری
سمیه قراگوزلو؛ فائزه ناطقی؛ مهناز جلال وندی
چکیده
هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی بهروش دادهبنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردسترس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی بهروش دادهبنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردسترس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل داد. روش نمونهگیری از این جامعه هدفمند بود و در بخش مصاحبه با خبرگان جامعۀ تحقیق شامل پانزده نفر متخصص حوزۀ برنامۀ درسی و کارآفرینی بود که بهروش گلولهبرفی و درحد اشباعنظری انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که در بخش پیشینۀ تحقیق در قالب هشت عامل تعداد 46 مؤلفه استخراج و در بخش مصاحبه با خبرگان 71 مؤلفه و در قالب دوازده عامل استخراج شد که درنهایت، موارد تکراری و مشابه حذف و موارد نهایی، که شامل صد مؤلفه در قالب دوازده عامل بودند، استخراج شدند که در شرایط عِلی عواملی چون خلاقیت و نوآوری، رهبری، تجربۀ کارآفرینانه، و آموزش و همچنین، در شرایط مداخلهگر، پنج عامل کار گروهی، پشتکار، ریسکپذیری، استقلالطلبی، و مثبتاندیشی و در شرایط زمینهای سه عامل اصلی آشناسازی با صنعت، ویژگیهای دانشگاه، و پشتیبانی و زیرساخت مؤثر در الگوی برنامههای درسی براساس شاخصهای کارآفرینی شناسایی و تعیین شدند.
اقتصاد
فرهاد ترحمی
چکیده
کتاب توسعۀ درونزای منطقهای: رهبری و نهادها به بررسی نقش سه مؤلفۀ رهبری، نهادها، و کارآفرینی در ایجاد توسعۀ درونزای مناطق میپردازد. اندیشۀ اصلی نویسندگان آن است که سه عنصر یادشده میتوانند زمینه را در هدایت صحیح دو عامل موهبت منابع و تناسب با ساختار بازار بهسمت توسعۀ درونزای منطقهای فراهم سازند. این گزاره برپایۀ حقایق ...
بیشتر
کتاب توسعۀ درونزای منطقهای: رهبری و نهادها به بررسی نقش سه مؤلفۀ رهبری، نهادها، و کارآفرینی در ایجاد توسعۀ درونزای مناطق میپردازد. اندیشۀ اصلی نویسندگان آن است که سه عنصر یادشده میتوانند زمینه را در هدایت صحیح دو عامل موهبت منابع و تناسب با ساختار بازار بهسمت توسعۀ درونزای منطقهای فراهم سازند. این گزاره برپایۀ حقایق آشکارشده در مناطق مختلف جهان حاصل شده است. روش مقالۀ حاضر، در بررسی کتاب، اسنادی و تحلیلی است و هدف ارزیابی اثر با تأکید بر نقد محتوایی آن است. نتیجۀ بررسی نشان میدهد که گرچه مفاهیم مندرج در کتاب بخشی از نیاز علمی کشور را پوشش میدهد، دارای کاستیهایی نظیر عدم آزمون مدل پیشنهادی، ذکر شاخصهایی که با دقت نمیتوانند اندازهگیری شوند، و استفاده از معیار نامناسب در اندازهگیری برخی از شاخصهای معرفیشده است. ضمن اینکه تعریف دقیق و مشخصی از منطقه آورده نشده است. بهعلاوه، بیان تجربیات مناطق مختلف که سهم بالایی از کتاب را تشکیل میدهد، فاقد نتیجهگیری کلی است.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد معصوم؛ رضا محمدکاظمی؛ صدف سرتیپی
چکیده
دانشگاهها درجایگاه متولی اصلی پرورش نیروی متخصص نقشی کلیدی در توسعۀ کارآفرینی دارند. مطالعات نشان میدهد که آموزشهای کارآفرینی نهتنها باعث رشد کمّی کارآفرینان میشود، بلکه موجب ارتقای سطح مهارتهای کارآفرینی نیز میگردد. با وجود ضرورت ارائۀ آموزشهای باکیفیت و کاربردی به دانشجویان رشتۀ کارآفرینی، بسیاری از دانشجویان و ...
بیشتر
دانشگاهها درجایگاه متولی اصلی پرورش نیروی متخصص نقشی کلیدی در توسعۀ کارآفرینی دارند. مطالعات نشان میدهد که آموزشهای کارآفرینی نهتنها باعث رشد کمّی کارآفرینان میشود، بلکه موجب ارتقای سطح مهارتهای کارآفرینی نیز میگردد. با وجود ضرورت ارائۀ آموزشهای باکیفیت و کاربردی به دانشجویان رشتۀ کارآفرینی، بسیاری از دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشته آموزشهای ارائهشده را دارای کیفیت قابل قبولی نمیدانند و نتوانستهاند پس از طی این آموزشها برای ورود به دنیای کسبوکار آماده شوند. بنابراین، این تحقیق با هدف نقد و بررسی دروس و سرفصلهای دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ کارآفرینی در دانشگاهها و تأثیر آن در توانمندسازی دانشجویان طراحی شد و به مرحلۀ اجرا درآمد. بدین منظور دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتۀ کارآفرینی دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران که بین سالهای 1388 تا 1398 در این دانشکده درحال تحصیل بودهاند بهمنزلۀ جامعۀ آماری انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که دروس و سرفصلهای دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ کارآفرینی تأثیر قابلتوجهی در افزایش توان علمی، آمادهسازی بهمنظور ورود به بازار کار، آمادهسازی با هدف راهاندازی کسبوکار، و ارتقای کسبوکارهای پیشین دارد و دروس مذکور با نیازهای محیط کار تناسب دارند.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد جواد نائیجی؛ سید مصطفی عالم نجفی
چکیده
محتوای کتاب نگاهی نو به باورهای کارآفرینی و مدیریت بنگاهها شامل سه بخش و سیزده فصل با محوریت کارآفرینی و مدیریت بنگاههاست. باتوجهبه اهمیت باورها در کارآفرینی، موضوع کلی کتاب جذاب و سودمند است و بهویژه به مخاطبان غیرتخصصی دیدگاه مناسبی ارائه میکند. در این اثر تلاش شده است تا بازتعریفی از کارآفرینی و باورهای مرتبط با آن ارائه ...
بیشتر
محتوای کتاب نگاهی نو به باورهای کارآفرینی و مدیریت بنگاهها شامل سه بخش و سیزده فصل با محوریت کارآفرینی و مدیریت بنگاههاست. باتوجهبه اهمیت باورها در کارآفرینی، موضوع کلی کتاب جذاب و سودمند است و بهویژه به مخاطبان غیرتخصصی دیدگاه مناسبی ارائه میکند. در این اثر تلاش شده است تا بازتعریفی از کارآفرینی و باورهای مرتبط با آن ارائه شود که این تلاش تا حد زیادی با عدم بهکارگیری منابع بهروز و جدید بیثمر مانده است. البته ساختار کتاب خبری است و بیشتر به گزارشهای دهۀ قبل میلادی اتکا کرده و از گزارشهای داخلی بیبهره بوده است. این اثر اگرچه توانسته است اطلاعات جامعی را از کارآفرینی و مدیریت کسبوکار ارائه کند، بهعلت استفاده از آمارهای یک دهه قبل، در تحلیل روابط کسبوکار و کارآفرینی چندان موفق نبوده است و بیشتر قضاوت خواننده را درمورد مطلب جویا شده است. همچنین، در موارد متعددی با عبارتهای بدون استناد، استدلالهایی ارائه شده است که استفاده از کتاب را بهعنوان یک مرجع کامل بهخصوص در زمینۀ ارائۀ الگوی بومی کارآفرینی زیرسؤال میبرد. درمجموع، کتاب از نظر موضوعی افق جدیدی به مباحث کارآفرینی میگشاید، هرچند از نظر محتوایی ضعفهای آشکاری دارد.