زبانهای خارجی
رضا کیانی
چکیده
درمیان آثار امیرخسرو دهلوی، اندیشمند و ادیب شهیر هندی، اثری وجود دارد که تفاوتهای جدی با سایر آثار وی دارد و چون نگینی درمیان دیگر کتابها میدرخشد. این کتاب با عنوان دولرانی و خضرخان، باوجود اهمیتهای فرهنگی و اجتماعی فراوانی که دارد، اثری ناشناخته در ایران است. امیرخسرو در این اثر ضمن بیان داستانی غنایی، بهاختصار چگونگی ...
بیشتر
درمیان آثار امیرخسرو دهلوی، اندیشمند و ادیب شهیر هندی، اثری وجود دارد که تفاوتهای جدی با سایر آثار وی دارد و چون نگینی درمیان دیگر کتابها میدرخشد. این کتاب با عنوان دولرانی و خضرخان، باوجود اهمیتهای فرهنگی و اجتماعی فراوانی که دارد، اثری ناشناخته در ایران است. امیرخسرو در این اثر ضمن بیان داستانی غنایی، بهاختصار چگونگی گسترش و بسط اسلام توسط پادشاهان سلسلة غوری در شبهقاره را روایت کرده است. از ورود اسلام به ایران منابع مهمی در دسترس ماست، اما شاید از راهیابی آن به سایر ملل، بهخصوص کشورهایی که تمدن بومی و میهنی قوی داشتهاند، کمتر خوانده و شنیدهایم. در این اثر، ضمن روایتِ یکی از داستانهای عاطفیِ هندی، به شرایط اجتماعی و سیاسی و حتی فرهنگیِ تغییریافتة آن دوران در شبهقاره توجه ویژه شده است. هدف از این مطالعه معرفی و شناختِ این اثرِ کمترشناختهشده، اما مهم و بازشناسی محتوایی با تأکید بر پارادایمهای اجتماعی آن است. برای حصول نتایج، از روش اسنادی و کتابخانهای استفاده شده است. یافتهها به ما نشان میدهد دین تازه برخی از باورها، سنن، و آیینهای اجتماعی مردم آن سرزمین ازجمله ازدواج بهشیوة مسلمانی (و نه هندی)، توجه به ازدواج و تشکیل خانواده بهشکل درونگروهی، و ...، را دستخوش تغییر کرده است.
هنر
زهرا احمدی
چکیده
کشور هند تاریخی طولانی در تولید منسوجات خانگی دارد. بهعلت گستردگی کشور، جمعیت زیاد، وجود اقوام مختلف، دسترسی به آبهای آزاد، دسترسی به منابع طبیعی الیاف و مواد رنگزا، و باورهای قومی از تنوع منسوجات و روشهای تولید برخوردار بوده است. تنوع در انواع البسۀ زنان و مردان، روشهای نقشاندازی با چاپ، رنگرزی یا سوزندوزی سبب شده ...
بیشتر
کشور هند تاریخی طولانی در تولید منسوجات خانگی دارد. بهعلت گستردگی کشور، جمعیت زیاد، وجود اقوام مختلف، دسترسی به آبهای آزاد، دسترسی به منابع طبیعی الیاف و مواد رنگزا، و باورهای قومی از تنوع منسوجات و روشهای تولید برخوردار بوده است. تنوع در انواع البسۀ زنان و مردان، روشهای نقشاندازی با چاپ، رنگرزی یا سوزندوزی سبب شده است تا گنجینۀ بزرگی از انواع منسوجات سنتی را دارا باشد. آشنایی با منسوجات سنتی هند، بهعلت تنوع و گستردگی، اطلاعات بسیار ارزندهای را در اختیارمان قرار میدهد. کتاب منسوجات سنتی هند با هدف معرفی صنعت نساجی گذشتۀ هند به رشتۀ تحریر درآمده است. باتوجهبه کمبود منابع فارسی که منسوجات سنتی را معرفی و تحلیل کرده باشد، این کتاب توانسته است بهعنوان یک منبع درسی موفق شناخته شود. محتوای کتاب از جهات مختلف موردنقد و بررسی قرار گرفت. ارزیابی اثر نشان میدهد که کتاب جامعیت خوبی دارد و محتوای موجود جوابگوی نیاز کاربر بوده است. با رعایت نظم منطقی و انسجام بیشتر در محتوای متن، استفادۀ مناسب از تصاویر، یا پرهیز از اندکی پیشداوری در تأثیرپذیری منسوجات هندی از نوع ایرانی میتوان اصالت و اعتبار اثر را ارتقا بخشید.
علوم سیاسی
حسین پوراحمدی میبدی؛ امیر عباسی خوشکار
دوره 18، شماره 6 ، شهریور 1397، ، صفحه 35-54
چکیده
کتاب جهان پساــ آمریکایی، نوشتة فرید زکریا، به مختصات تحولات در عرصة جهانی عمدتاً در حوزههای سیاسیــ اقتصادی میپردازد. نویسنده ظهور قدرتهای اقتصادی چین، هند، و برزیل را جزو تغییرات مهم در ساختار نظام بینالملل میداند که عرصه را برای آمریکا تنگتر کردهاند. این قدرتها با استفاده از منابع داخلی در تعامل با محیط بیرونی، ضمن ...
بیشتر
کتاب جهان پساــ آمریکایی، نوشتة فرید زکریا، به مختصات تحولات در عرصة جهانی عمدتاً در حوزههای سیاسیــ اقتصادی میپردازد. نویسنده ظهور قدرتهای اقتصادی چین، هند، و برزیل را جزو تغییرات مهم در ساختار نظام بینالملل میداند که عرصه را برای آمریکا تنگتر کردهاند. این قدرتها با استفاده از منابع داخلی در تعامل با محیط بیرونی، ضمن کسب قدرت اقتصادی، به امتیازخواهیهای سیاسی روی آوردهاند و قصد چشمپوشی از سهم خود را از کیک قدرت جهانی ندارند. زکریا به این پدیدة نوظهور «خیزش دیگران» میگوید. آمریکا در دورة پساجنگ سرد در مقایسه با رقبای راهبردی خود دچار افول نسبی شده است و راهحل زکریا برای بهبود نسبی وضعیت آمریکا در جهان پساــ آمریکایی رویآوردن این کشور به چندجانبهگرایی و پذیرش محدودیتهای ساختاری پیشروست. زکریا در این کتاب با ارائة شاخصهای قدرت مادی و غیرمادی مانند اقتصاد، دیپلماسی سیاسی، قدرت اقناعکنندگی، و قدرت نرم درپی بهرهگرفتن از شاخصهای کمّی و کیفی برای اثبات مدعای خود است.