پایبندی به اصول تدوین کتب آموزشی علوم انسانی، بهخصوص در مباحث فقهی، حقوقی، و اصول فقه از الزاماتی اجتنابناپذیر است. با کندوکاو در شیوة نگارش، پیکربندی مباحث و محتوای علمی کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی مواردی چون فقدان وحدت سبک در پیکربندی مطالب، نادیدهانگاری منطق تدوین و دستاوردهای متأخران و معاصران، فقدان ارتباط منطقی ...
بیشتر
پایبندی به اصول تدوین کتب آموزشی علوم انسانی، بهخصوص در مباحث فقهی، حقوقی، و اصول فقه از الزاماتی اجتنابناپذیر است. با کندوکاو در شیوة نگارش، پیکربندی مباحث و محتوای علمی کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی مواردی چون فقدان وحدت سبک در پیکربندی مطالب، نادیدهانگاری منطق تدوین و دستاوردهای متأخران و معاصران، فقدان ارتباط منطقی میان برخی عناوین مطرحشده، فقدان بهرهمندی از مستندات لازم، کاربردینبودن برخی مباحث مطرحشده، ناهمگونی استدلالها، چشمپوشی از آموزههای اساسی، بهرهنبردن از یافتههای جدید حقوقی و قوانین موضوعی بازنگریشده، و جزمانگاری قواعد محل اختلاف این کتاب را از ابعاد گوناگون نقدپذیر کرده است. ازسویدیگر، ضرورت کابردیکردن متون آموزشی حقوقی و انطباقها با آخرین یافتهها و تطبیق با قوانینِ عرصههای مختلف، با تأکید بر نظریههای عالمان فقه و حقوق و دانش اصول بر اهمیت این نقد میافزاید. ازآنجاکه هدف نگارش این کتاب تهیة متن آموزشی متناسب با شرایط کنونی دانش حقوق و آمادهسازی دانشجویان برای انجامدادن تحقیقات حقوقی است، دستکم بازنگری در مباحث آن بهمنزلة متن آزمونهای تحصیلات تکمیلی و استخدامی ضروری است.