اقتصاد
علی اصغر اسفندیاری؛ آرش جمال منش
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 1-14
چکیده
چکیده در راستای دومین کنگرۀ ملی علومانسانی و دومین پیشهمایش گروه اقتصاد در تبیین نوینسازی سرفصلهای دروس رشتۀ اقتصاد در دورۀ کارشناسی و مآلاً کارشناسی ارشد، موارد ذیل در این نقدنامه ارائهخواهدشد. برای نیل به اهداف نوینسازی محتوایی و عنوانی، نخست سرفصلها و عنوانهای دروس رشتۀ اقتصاد از دانشگاههای بزرگ دنیا1 ...
بیشتر
چکیده در راستای دومین کنگرۀ ملی علومانسانی و دومین پیشهمایش گروه اقتصاد در تبیین نوینسازی سرفصلهای دروس رشتۀ اقتصاد در دورۀ کارشناسی و مآلاً کارشناسی ارشد، موارد ذیل در این نقدنامه ارائهخواهدشد. برای نیل به اهداف نوینسازی محتوایی و عنوانی، نخست سرفصلها و عنوانهای دروس رشتۀ اقتصاد از دانشگاههای بزرگ دنیا1 که رتبهبندی جهانی زیر 50 را دارند، اخذ گردیده و با مقایسۀ سرفصلهای مصوّب اولیۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سی سال گذشته و سرفصلهای برخی از دانشگاههای بزرگ کشور که در سالهای اخیر با اختیارات هیئت ممیزه تغییراتی در آن داده شده و اجرا میگردد، دیدگاههای همکاران گرانقدر پیشهمایش قبلی مقایسه شده و به رشتۀ تحریر درآمدهاست. نتیجۀ این مقاله مشخص میکند که عناوین دروس رشتۀ اقتصاد از لحاظ ترکیب و محتوا به یک بازنگری اساسی نیاز دارد.
اقتصاد
حسین میسمی؛ احمد شعبانی؛ محمدحسن حقیقی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 135-155
چکیده
چکیده این تحقیق تلاش میکند تا ضمن شناخت وضع موجود تدوین پایاننامه در دانشگاههای کشور در حوزۀ اقتصاد و بانکداری اسلامی، چالشهای موجود در این زمینه را مورد بررسی قرارداده و راهحلهایی ابتدایی نیز ارائهنماید. به منظور بررسی وضع موجود، نمونهای از پایاننامههای دفاعشده در دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، ...
بیشتر
چکیده این تحقیق تلاش میکند تا ضمن شناخت وضع موجود تدوین پایاننامه در دانشگاههای کشور در حوزۀ اقتصاد و بانکداری اسلامی، چالشهای موجود در این زمینه را مورد بررسی قرارداده و راهحلهایی ابتدایی نیز ارائهنماید. به منظور بررسی وضع موجود، نمونهای از پایاننامههای دفاعشده در دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، امام صادق (ع)، تربیت مدرس، مفید، الزهرا (س) و علوم اقتصادی را مورد بررسی و تحلیل قرارمیدهد. یافتههای این تحقیق که بر اساس روش کتابخانهای و تحلیل محتوا بهدستآمدهاند، نشانمیدهد که بخش قابلتوجّهی از پایاننامههای دفاعشده به موضوعات اقتصاد متعارف پرداخته و در بهترین حالت همان موضوعات را برای اقتصاد ایران کاربردی کردهاند. از این رو، مواردی که در آنها مستقیماً به حوزههای مفهومی و کاربردی اقتصاد و بانکداری اسلامی توجّه شده باشد، بسیار محدود است. علاوه بر این، بهنظرمیرسد چالشها و علل معیّنی موجبات ضعف پژوهش را در حوزۀ اقتصاد و بانکداری اسلامی فراهم آوردهاند که نمیتوان نسبت به آنها بیتفاوت بود. یافتههای این تحقیق دلالتهای مشخّصی به منظور اصلاح نظام پژوهش اقتصاد و بانکداری اسلامی در کشور ارائهمیدهد.