علوم تربیتی
بستر و روند تاریخی تأسیس علوم تربیتی به‌عنوان یک رشتۀ دانشگاهی در ایران

سید روح الله شهابی

دوره 22، شماره 5 ، مرداد 1401، ، صفحه 181-205

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.33974.2075

چکیده
  تأسیس و توسعۀ رشته‌های دانشگاهی را می‌توان محصول مجموعه‌ای از تأثیرات اجتماعی و تاریخی دانست. علوم تربیتی به‌عنوان یک رشتۀ دانشگاهی از مهر 1311 در دانش‌سرای عالی تأسیس شد، اما سؤال اساسی آن است که این آغاز بر بستر کدام تحولات تاریخی شکل گرفته و در توسعۀ خود چه روندی را طی کرده است؟ به‌نظر می‌رسد که شکل‌گیری علوم تربیتی در ایران ...  بیشتر

زبان و ادبیات عربی
بررسی و نقد کتاب الموجز فی المنهج البحث العلمی فی التربیة والعلوم الانسانیة (مختصری از روش تحقیق علمی در علوم تربیتی و علوم انسانی)

عبدالرزاق رحمانی

دوره 22، شماره 3 ، خرداد 1401، ، صفحه 103-124

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.39190.2441

چکیده
  روش تحقیق از دروس بنیادی است که در دهه‌های اخیر رشد مناسبی کرده و مورداقبال خوبی قرار گرفته است، اما متأسفانه، بااین‌که امروزه بر روش تحقیق و به‌کارگیری صحیح آن در حوزه‌های مختلف علوم تأکید می‌شود، با بی‌توجهی و کم‌تر پرداخته‌شدن به این مبحث و شیوه‌ها و اصول آن در تحقیقات دانشجویی مواجهیم. ازآن‌جاکه اغلب دانشگاه‌ها به پژوهش ...  بیشتر

علوم تربیتی
جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی

محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 171-186

چکیده
  چکیده در نظام آموزشی ما علوم انسانی، با وجود فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، کاستی‌های فراوانی دارد. علوم تربیتی که شاخه‌ای از علوم انسانی است، به دنبال پرورش انسان‌‌های مؤثر و کارآمدی است که استعدادهای آن‌ها شکوفا شده است. در تعلیم و تربیت اسلامی تربیت انسان کامل با بهره‌گیری از معارف دینی امکان‌پذیر است. موفقیت نظام‌های آموزشی، ...  بیشتر