زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کتاب آواشناسی فرانسه

محمد حسین اطرشی

دوره 20، شماره 8 ، آبان 1399، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.30465/crtls.2020.27830.1641

چکیده
  در زمینۀ آواشناسی زبان فرانسه، به‌‌عنوان زبان خارجی در دهه‌های اخیر، مطالعات و پژوهش‌هایی انجام شده است. ازجمله اولین کتاب‌های آموزشی برای دانشجویان ایرانی مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد زبان فرانسه کتاب آواشناسی فرانسه را می‌توان نام برد. در این مقاله، با استفاده از تحلیل روش‌مند مبتنی‌بر جایگاه و نقش توانش آوایی در رویکردهای ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
نقد کتاب آموزش زبان ژاپنی با متون روزنامه

سید آیت حسینی

دوره 18، شماره 8 ، آبان 1397، ، صفحه 25-50

چکیده
  در این مقاله کتاب آموزش زبان ژاپنی با متون روزنامه، تألیف اوسامو میزوتانی و نوبوکو میزوتانی، معرفی و نقد می‌شود که برای تدریس در کلاس‌های متون مطبوعاتی تهیه شده و در ژاپن و سایر کشورها، ازجمله ایران، در دوره‌های آموزش زبان ژاپنی استفاده می‌شود. این نوشتار می‌کوشد نقاط ضعف و قوت اثر را باتوجه‌به نیازهای زبان‌آموزان ایرانی آشکار ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد درسنامه «آموزش زبان‌های خارجی»

کاوه بهرامی

دوره 16، ویژه‌نامه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی ، مرداد 1395، ، صفحه 69-82

چکیده
  درسنامه آموزش زبان­ های خارجی شامل 140 مقاله از مدرسان و پژوهشگران دانشگاه ­های جهان در رشته آموزش زبان­ های خارجی است. در این اثر، جدیدترین موضوعات و مباحث مربوط به رشته آموزش زبان خارجی، به ویژه در حوزه آموزش زبان آلمانی به غیر آلمانی ­زبان­ ها، تا سال انتشار کتاب (2007) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. کتاب حاضر که موضوعات ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
متن اجتماعی و آموزش زبان‌ها

محسن حافظیان

دوره 16، شماره 38 ، فروردین 1395، ، صفحه 5-26

چکیده
  در محیط‌های آموزشی، بنا به سنت‌های مدرسی و روند کارهای مألوف و آشنا، بیشینۀ گفتارها دربارۀ آموزش زبان‌های نامادری، یا فنون و روش‌های آموزشی را در بر می‌گیرد و یا پای کهنه و نو بودن محصولات آموزشی که به نام «متد» شناخته می‌شوند به میان می‌کشد. اما در واقع، آن‌چه روش‌های تدریس، کیستی زبان‌آموز، محتوای گزینش‌شدۀ دروس، سامان‌دهی ...  بیشتر