@article { author = {Abdollahi, Bijan and eyni, maryam and Saeedi, Yasin}, title = {Evaluating the Quality of the Inputs of Educational Administration in Master Degrees}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {17}, number = {6}, pages = {217-242}, year = {2017}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {}, abstract = {Improvement and development of educational systems and programs to meet the challenges ahead of the main objectives and policies of the authorities of higher education seem to be crucial. The purpose of this study was to evaluate the quality of inputs of Educational Administration field in master degrees. The research method was survey research and applied.. The statistical population consisted of the whole body of the faculty, heads of departments, and the students of the academic year 2013-2014 (the third and fourth semester students) of state universities in Tehran. The research tool was a researcher-made questionnaire, the validity of whcih was determined by experts, and its Cronbach's alpha reliability index was .94 which is an acceptable level. To analyze the data, the chi-square test and standard of judgment were applied. The results showed that the overall quality of such factors as: the characteristics of heads of departments, their performance from the perspective of the faculty members, and the characteristics of the faculty members are favorable. Besides, the quality of students’ characteristics is in a fairly appropriate level, but students’ motivation is very low. Moreover, the results indicated that there is a mismatch between  goals and policies and educational and research facilities and faculty members’ and students’ needs. There is also incongruity between curriculum content and students’ needs in society., In the light of the results, it is suggested that some changes should be considered in the curriculum content so as to avoid repetitive content in the master degrees. }, keywords = {quality evaluation,inputs of Educational Administration,MA degree}, title_fa = {ارزش‌یابی کیفیت درون‌داد‌های رشتة مدیریت آموزشی در دورة‌ کارشناسی ارشد}, abstract_fa = {هدف از نگارش این مقاله ارزش‌یابی کیفیت درون‌دادهای رشتة مدیریت آموزشی در دورة کارشناسی ارشد است. این پژوهش به‌لحاظ روش از نوع پیمایشی است. جامعة آماری را همة اعضای هیئت‌علمی، مدیران گروه‌های آموزشی، و دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1392- 1393 (ترم‌های سوم و چهارم) دانشگاه‌های دولتی شهر تهران تشکیل می‌دهند. ابزار تحقیق مصاحبة نیمه‌ساختاریافته و پرسش‌نامة محقق‌ساخته است که روایی صوری آن را متخصصان تأیید کرده‌اند و برای پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 94‌ درصد استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون خی‌دو و استاندارد قضاوت استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت عوامل ویژگی‌های مدیران گروه‌ها، عملکرد مدیران گروه‌ها ازدیدگاه اعضای هیئت‌علمی، و ویژگی‌های اعضای هیئت‌علمی در سطح مطلوب و کیفیت عوامل ویژگی‌های دانشجویان در سطح نسبتاً مطلوب و انگیزش دانشجویان درحد کم است؛ هم‌چنین، نتایج بیان‌گر تناسب‌نداشتن امکانات و تجهیزات آموزشی ـ پژوهشی با نیازهای هیئت‌علمی و دانشجویان، تناسب‌نداشتن اهداف و سیاست‌ها، و تناسب کم یا متوسط محتوای برنامة درسی با نیازهای دانشجویان و جامعه است. باتوجه‌به نتایج پژوهش، پیش‌نهادهایی ازجمله تغییر در محتوای برنامة درسی کارشناسی ارشد براساس سیاست‌های این رشته و پرهیز از تکرار دروس و مباحث مطرح‌شده در دورة کارشناسی ارشد مطرح شدند.}, keywords_fa = {ارزش‌یابی کیفیت,درون‌دادهای رشتة مدیریت آموزشی,مقطع کارشناسی ‌ارشد}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2781.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2781_90a6ab4e290cc13386be08f4d1c2860e.pdf} }