@article { author = {Nouri Sangdehi, Zahra}, title = {Book Criticism: Plato’s Cosmology and Its Ethical Dimensions}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {19}, number = {1}, pages = {325-347}, year = {2019}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2019.3963}, abstract = {  This paper is a review on the book: Plato’s Cosmology and Its Ethical Dimensions by Gabriela Roxana Carone. She begins her research by centralizing on Timaeus, Philebus, Statesman and Laws, and by assuming that Plato’s cosmology, in these dialogues, provides him with new foundation for his ethical theory which lacks the shortcomings of his medium works. Carone also attempts to resolve the anaphoric conflicts that some interpreters observe in these dialogues, and the conflicts between dialogues entirely. Despite the book is comprehensive in discussing the problems, providing references, presenting intellectual reasoning and although it is precise in the analysis of premises, there are some problems left unanswered by Carone: Is it necessary to understand Plato by studying his works comprehensively, consistently, and without any conflicts? Also Does the understanding of Plato’s cosmology depend on studying its historical backgrounds? Carone has written this book as a Platonist rather than as an impartial researcher and interpreter.               }, keywords = {Plato,cosmology,Ethics,late dialogues}, title_fa = {نقد و بررسی کتاب کیهان‌شناسی افلاطون و ابعاد اخلاقی آن}, abstract_fa = {این مقاله نقد کتاب کیهان‌شناسی افلاطون و ابعاد اخلاقی آن از گابریلا روکسانا کارونه است. کارونه با محورقرار‌دادن تیمایوس، فیلبس، سیاست‌مدار، و قوانین و با این فرض تحقیق خود را آغاز می‌کند که کیهان‌شناسی افلاطون در این محاورات مبنای جدیدی برای نظریة اخلاق او فراهم می‌کند که فاقد نقص‌های آثار میانی افلاطون است. کارونه هم‌چنین تلاش می‌کند تا تعارضات درون‌متنی‌ای که برخی مفسران در این محاورات می‌بینند ازیک‌طرف و تعارضات بین محاورات را به‌طور‌کلی برطرف کند. باوجود جامعیت اثر در طرح مسائل و منابع و اندیشمندانه‌بودن استدلال‌ها و دقت در تحلیل متن برای اثبات فرضیه‌ها، پرسش‌هایی هست که کارونه به آن‌ها نپرداخته است: آیا لازمة فهم افلاطون جامعیت و انسجام و فاقد تعارض دیدن آثار اوست؟ هم‌چنین آیا فهم کیهان‌شناسی افلاطون وابسته به بسترهای تاریخی آن نیست؟ کارونه بیش‌تر درمقام یک افلاطونی کتاب نوشته است، نه هم‌چون یک محقق و مفسر بی‌طرف.}, keywords_fa = {افلاطون,کیهان‌شناسی,اخلاقیات,محاورات متأخر}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3963.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3963_b6dbf15a919f14ebdd5ec926cf0d0f99.pdf} }