@article { author = {Shojaeian, Mohammad}, title = {Critical Secularism: Perfectionism and Anti-perfectionism}, journal = {Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences)}, volume = {20}, number = {7}, pages = {137-155}, year = {2020}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-1650}, eissn = {2383-1650}, doi = {10.30465/crtls.2020.31808.1910}, abstract = {Liberals claim that they do not impose any restrictions on the critique of ideas and institutions because any restriction means restricting freedom of expression as one of the most important aspects of freedom. Accordingly, in liberal discourse, insults to divine prophets are defended as an example of freedom of expression. The central theme of the book “Is Criticism Secular?” is related to the above discussion. This book contains articles written by  Talal al-Assad and Saba Mahmoud and criticizes the liberal view of criticism and its relation to freedom of expression. This article examines and criticizes these views. Both Assad and Saba Mahmoud tried to reject the “dual rational argument” that puts Christianity, secularism, rationality, tolerance, and freedom on one side, and Islam, fundamentalism, obedience, bigotry, and limitation on the other side. Assad emphasizes the violation cases that exist in the functioning and existing laws of modern societies. However, he should have taken a critical analytical approach to the perfectionism inherent in the views of Western thinkers, especially in liberal discourse, as a violation of the moral neutrality they claim. Saba Mahmoud rejects the claim of separation of religion from politics by emphasizing modern discourse and underlines the bias of the Western critical tradition. His discussion complements the issues that Talal al-Assad seeks.}, keywords = {criticism,Secularism,Islam,Modernity,the Prophet of Islam,Apostasy,Blasphemy}, title_fa = {طرح و نقد سکولاریسم انتقادی}, abstract_fa = {اندیشمندان لیبرال مدعی‌اند که در نقد به هیچ محدودیتی قائل نیستند، زیرا هر محدودیتی در این زمینه به‌معنای محدودکردن آزادی بیان به‌منزلۀ یکی از مهم‌ترین مصادیق آزادی است. بر این اساس، در گفتمان لیبرال، از توهین به پیامبران الهی به‌منزلۀ یکی از مصادیق آزادی بیان دفاع می‌شود. موضوع محوری کتاب آیا نقد سکولار است؟ همین است. این کتاب درواقع شامل دو مقالۀ اصلی است که توسط دو نفر از نویسندگان مسلمان، یعنی طلال اسد و صبا محمود، تألیف شده است. مقالۀ حاضر به بررسی و نقد این آرا می‌پردازد. اسد و صبا محمود به رد دوگانۀ استدلالی می‌پردازند که مسیحیت، سکولاریسم، عقلانیت، مدارا، و آزادی را در یک ‌سو و اسلام، بنیادگرایی، تسلیم‌بودن، تعصب، و محدودیت را در سوی‌ مقابل قرار می‌دهد. اسد بر موارد نقضی که در جوامع مدرن وجود دارد تأکید می‌کند. هرچند او باید با نگرشی تحلیلی ـ انتقادی کمال‌گرایی نهفته در آرای اندیشمندان غربی به‌ویژه در گفتمان لیبرال را به‌منزلۀ نقض بی‌طرفی اخلاقی موردتوجه قرار می‌داد. صبا محمود نیز ادعای جدایی امر دینی از امر سیاسی را رد و بر جانب‌دارانه‌بودن سنت انتقادی غربی تأکید می‌کند. از این منظر، بحث او تکمیل‌کنندۀ مباحث اسد است.}, keywords_fa = {نقد,سکولاریسم,اسلام,مدرنیته,پیامبر اسلام,ارتداد,کفرگویی}, url = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5568.html}, eprint = {https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5568_8b3429bcd7cba6d51e8c948dd2c79c6d.pdf} }