per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
1
15
10.30465/crtls.2019.3948
3948
Research
پرتوی بر فیلسوف تاریک
Book Review: Casting Light on the Obscure Philosopher
سعید بینای مطلق
binayemotlagh@ltd.ui.ac.ir
1
دانشیار فلسفه، دانشگاه اصفهان
هراکلیت افسوسی (550-480 پ م) از دیرباز فیلسوف تاریک نامیده میشود. نخستینبار تیمون اهل فیلیونت، طنزنویس قرن سوم پیش از میلاد، سبک بیان هراکلیت را «معمّاوش»نامید. صفت سبک، سپس، به صاحب سبک داده شد. سرانجام هراکلیت فیلسوف «تاریک»نام گرفت. بنابرین عنوان کتاب پیشینهای دیرینه دارد. دربارة پیشسقراطیان، به فارسی، منابع دیگری در اختیار نداریم، مگر نخستین فیلسوفان یونان، از مرحوم شرفالدین خراسانی، یا جهانشناسی هراکلیتوس افسسی همراه با متن و ترجمة پارهنوشتههای برجایمانده از او، از مهدی کهندانی؛ ازاینرو باید به فیلسوف تاریک خوشامد گفت. کتاب، نوشتة داریوش درویشی، چاپ نشر پرسش، 1391، و پژوهشی است در آرای هراکلیت، فیلسوف پیشسقراطی، و برگردان سخنان وی به زبان فارسی. در این مقاله نظری به مباحث کتاب میافکنیم و به یادآوری نکتههایی دربارة اندیشههای هراکلیت و داوریهای نویسنده دربارة آنها بسنده میکنیم. حاصل بررسی نشان میدهد که این کتاب برای خوانندة فارسیزبان ارزشی دوگانه دارد: یکی گردآوری برگردانهای رایج کنونی، ازجمله برگردانهای فارسی، از سخنان هراکلیت بههمراه اصل یونانی هریک؛ دوم بررسی پارهای از مباحث اساسی اندیشة او.
Heraclitus of Ephesus (480-550 B. C.) has been called the Obscure Philosopher since long time ago. At first, it was Timone of Philionte, the satirist of the 3rd century B. C., who called the expression style of Heraclitus enigmatique. The name of the style, then, was given to the author, himself. At last, Heraclitus was known as the Obscure Philosopher. So, the title of the book has had an ancient history. Regarding the Pre-Socratics, we do not have any sources available except the Early Greek Philosophy by Sharaf (Sharafeddin Khorasani), and the Cosmology of Heraclitus of Ephesus: Texts and Some Remaining Translations by Mehdi Kohandani. Therefore, the Obscure Philosopher is appreciated. The book is written by Dariyush Darvishi Published by Nashre Porsesh in 2012. It is a research on the ideas of the Heraclitus, the pre-Socratic philosopher, and it is a translation of his words into Persian. Here, we consider the discussions of the book, and only we point out to some notes on the ideologies of Heraclitus and the author’s review on them. It is concluded that this book has a duplicate advantage for the Persian readers; first, it is the compilation of the present popular translations such as the Persian translations from the Heraclitus words with their Greek original texts; second, it is the studying of the fundamental bases of his ideas.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3948_beab2b41cbd543b12412398549b4521a.pdf
هراکلیت
لوگوس
سیلان
اصل اضداد
معرفت
Heraclitus
Logos
Flux
Unity of Opposites
Epistemology
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
17
41
10.30465/crtls.2019.3949
3949
Research
نقد و بررسی کتاب اخلاق: درآمدی بر فلسفة اخلاق تألیف نوئل استیوارت
Book Criticism Ethics: An Introduction to Moral Philosophy by Noel Stewart
محسن جاهد
jahed.mohsen@znu.ac.ir
1
سحر کاوندی
drskavandi@znu.ac.ir
2
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان
در دهههای اخیر، کتابهای مقدماتی زیادی درزمینة فلسفة اخلاق و اخلاقیات به زبان انگلیسی و دیگر زبانها نوشته شده است. این کتابها به آشنایی دانشجویان با موضوعات اخلاقی کمک میکنند، اما اکثر آنها جامع نیستند و فقط بر برخی موضوعات، خصوصاً اخلاق هنجاری و گاه بر برخی مباحث اخلاق کاربردی، تمرکز کردهاند. کمبود کتاب درسی مناسب در حوزة فلسفة اخلاق و اخلاقیات در زبان فارسی بیشتر مشهود است و هیچ کتاب درسی جامعی که بتواند معیارهای دانشگاهی را تأمین کند در دسترس نیست. یکی از کتابهای مقدماتی، اما جامع، کتابِ اخلاق: درآمدی بر فلسفه اخلاق نوشتة نوئل استیوارت است. در این کتاب حوزههای اصلی اخلاق (فرااخلاق، اخلاق هنجاری، و اخلاق کاربردی) طرح شده است. ویژگیهای برجسته و کمنظیر این کتاب عبارتاند از: ارتباط منطقی مطالب آن، جامعیت در استدلالها و مباحث، ارزیابی انتقادی استدلالها، اختصار، وضوح مطالب. ازهمینرو دانشپژوهان میتوانند از این کتاب بهمثابۀ متن درسی جامع و منسجم در حوزة فلسفة اخلاق بهره ببرند. در این مقاله، پس از گزارش تفصیلیِ محتوای کتاب، آن را نقد و بررسی خواهیم کرد و نقاط قوت و ضعف آن را بهلحاظ فنی و محتوایی بیان خواهیم کرد.
In recent decades, lots of introductory books were written on the subject of Ethics and Morality in English and in other languages as well. These books help students get familiarized with this subject, but most of them are not comprehensive, and they only focus on some issues, especially normative ethics, and on some issues in Applied Ethics. The shortage of good textbook in the philosophy of Ethics and Morality is much more obvious in Persian, and there is no comprehensive book available in the subject that satisfies the academic criteria. One of the introductory books, but comprehensive, is “Ethics: An Introduction to Moral Philosophy” compiled by Noel Stewart. In this book, the main fields of ethics (metaethics, normative ethics, and applied ethics) are discussed. The unique and conspicuous features of this book is its cohesion, comprehensiveness in arguments and discussions, critically assessment of arguments, brevity and clearness. So, it is a comprehensive and cohesive textbook for researchers to use in the field of moral philosophy. In this paper, having introduced the content of the book in detail, the advantages and disadvantages of the book will be studied technically and by content analysis.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3949_73d9e0f6851a1b3296712405f76736bd.pdf
فلسفة اخلاق
اخلاق
نوئل استیوارت
کتاب درسی
نقد و بررسی کتاب
moral philosophy
Ethics
Noel Stewart
Textbook
Book Review
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
43
64
10.30465/crtls.2019.3950
3950
Research
معرفی، بررسی و نقد ترجمة انگلیسی پدیدارشناسی ادراک حسی
Translation Criticism: Phenomenology of Perception by Merleau-Ponty
سمیه رفیقی
rafigiph@yahoo.com
1
محمد اصغری
asghari2007@gmail.com
2
گروه فلسفه دانشگاه تبریز
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز
این مقاله میکوشد، با رویکردی انتقادی، تحلیلی از محتوای کتاب پدیدارشناسی ادراک حسی مرلوپونتی ارائه دهد. ازاینرو در مقدمه، بعد از طرح اهمیت این کتاب در شکلگیری اندیشة پدیدارشناختی در روزگار خود مرلوپونتی، به نقش آن در سیر بعدی پدیدارشناسی نیز اشاره خواهیم کرد. در بخش معرفی نویسندۀ اثر، موریس مرلوپونتی، به کاستیهای پدیدارشناسی هوسرل از دید مرلوپونتی اشاره میکنیم. اما ازآنجاکه این مقاله همچنین به ترجمۀ انگلیسی پدیدارشناسی ادراک حسی (در اصل به زبان فرانسه است) میپردازد، مترجم این کتاب یعنی کالین اسمیت (Colin Smith 1914-1990) نیز معرفی شده است. بخش اعظم این مقاله به تحلیل محتوایی این اثر، هم ازمنظر رویکرد انتقادی به روش مترجم در ترجمۀ این اثر و هم ازمنظر جایگاه مفهومی و تحلیلی خود این کتاب، اختصاص یافته است. در بخشهای بعدی سعی کردهایم بر مواردی نظیر نظم منطقی اثر، کفایت منابع، دقت در ارجاعات و استنادها، صورت، و نیز زبان اثر، که تاحد زیادی دشوار است، متمرکز شویم. درنهایت در بخش نتیجهگیری به اهمیت محوری این اثر برای رشتههایی چون فلسفه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و حتی به نفوذ این کتاب در حوزههای هنر، پزشکی، و پرستاری اشاره خواهیم کرد.
This article tries to analyze the content of the book Phenomenology of Perception by Merleau-ponty critically. Therefore, having considered the importance of this work in the formation of the concept of Phenomenology in the author’s own period, we regard the role of this book in the following trend of Phenomenology. In introducing the author of this work, Maurice Merleau-ponty, we point out to the disadvantages of Phenomenology by Husserl from the viewpoint of Merleau-ponty. This paper, also, studies the translation of this book in English (since the original work was in French); so, the translator of the work; i. e., Colin Smith (1914-1990), will be introduced. The major part of this article is dedicated to the Content Analysis of this work, critically review its translation, and criticize the conceptual analytical status of the book itself. In the proceeding sections, we focus on the chronological order of the book, the sufficiency of resources, accuracy in references and citations, the form, and the language of the work, which is to some extent difficult. At last, in the conclusion, we mention the central importance of this work for some majors such as Philosophy in the post-graduate degrees, and even its permeation into the fields of Art, Medicine, and Nursing.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3950_df0fb8ba53840ca6c8042d111332cb69.pdf
مرلوپونتی
پدیدارشناسی ادراک حسی
جهان
تنانگی
ذهنیت
Merleau-ponty
Phenomenology of perception
the World
embodiment
Subjectivity
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
65
84
10.30465/crtls.2019.3951
3951
Research
نقد و بررسی برگزیدة مقالات والتر بنیامین
Article Criticism: The Selection Works of Benjamin Walter
میثم سفیدخوش
m_sefidkhosh@sbu.ac.ir
1
استادیار رشتة فلسفه، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
والتر بنیامین، فیلسوف و منتقد ادبی سرشناس آلمانی، مقالاتی بهصورت جداگانه منتشر کرده است که در مجموعهای بهنام Illuminationen بهمعنای «روشنگریها» گردآوری و به انگلیسی ترجمه شده است. در سال 1393 کتابی در فارسی با نام برگزیدة مقالات والتر بنیامین توسط نشر علم منتشر شد که در آن پنج مقاله از بنیامین ترجمه شده است که بهصورتی نارسا ادعا شده است که از همان مجموعة انگلیسی برگرفته شدهاند. ما با یافتن متن اصلیِ معیارِ مترجم فارسی و منابع دیگری که ذکر نشدهاند این اثر را بررسی کردیم. این بررسی غیر از مرور محتوای مقالات بنیامین شامل تطبیق متن اصلی و ترجمة فارسی هم بود تا به قضاوتی دربارة دقت ترجمه دست یابیم. بررسی محصول نهایی در فارسی نشاندهندة مشکلات صوری و محتوایی زیادی است که درنهایت این اثر را شایستة مقالات مهمی که موردتوجه قرار داده شدهاند نمیکند و نمیتواند ازجهت آموزشی و پژوهشی واجد ارزشهای یک اثر دانشگاهی و علمی و حتی مناسب استفادههای عمومیتر دانسته شود. این درحالی است که اصل توجه به این آثار فینفسه ارزشمند است و مترجم محترم میتوانست، با اتخاذ الگوهای علمی حداقلی، تلاش خود را سودمند کند.
Walter Benjamin, the famous German Philosopher and a Literature critic, had published some articles separately which were compiled and translated into English in the form of a selection titled: Illuminations. In 2014, a book under the title of The Selection Works of Benjamin Walter with a Persian translation was published by Nashre Elm. It is claimed inadequately that the five articles in this book are translations of the same five articles from the English Selection. We studied this work by finding the English text claimed to be translated by the Persian translator and some other sources that had not been mentioned. Despite the Content Analysis of the Benjamin’s articles, we compared the Persian translation with the original text to find out the accuracy of this translation. We concluded that the translation is full of formal and content problems which it does not succeed to deserve the title of translation of the regarded articles. It also does not qualify to be considered an academic and a scientific textbook, and even it is not proper for general use; nevertheless, it is valuable to attend these kinds of works. However, the translator should at least have considered the scientific patterns so that this attempt would be useful.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3951_071a599e157f07f1fe5b437d3ae04aa4.pdf
والتر بنیامین
رؤیا منجم
کار هنری
وظیفة مترجم
ترجمه و چاپ بیمبالات
Walter Benjamin
Roya Monajjem
Artistic Work
Translator’s Commitment
Unmindful Translation and Publication
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
85
108
10.30465/crtls.2019.3952
3952
Research
نقد و بررسی ترجمة فارسی کتاب هایدگر در چهارچوبی جدید: شرح مفاهیم اصلی هایدگر برای هنرمندان
Translation Criticism: The Review of Persian Translation of Heidegger Reframed: Interpreting Key Thinkers for the Arts by Barbara Bolt
مریم سلطانی کوهانستانی
m.soltani@uma.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه
هایدگر در چهارچوبی جدید: شرح مفاهیم اصلی هایدگر برای هنرمندان ترجمة فارسی مهتاب کلانتری از کتاب انگلیسیHeidegger Reframed:Interpreting Key Thinkers for the Arts اثر باربارا بولت است که در آن کوشش شده است تا هنر معاصر جامعة تکنوکرات برمبنای طرد چهارچوببندی یا ساختارگشایی هایدگری واکاوی شود. در مقالة حاضر، پس از مقدمهای بر متن اصلی اثر، مشخصات صوری آن ازجمله وِیژگیهای کتابشناختی و شکلی متن اصلی و نیز ترجمة فارسی را معرفی خواهیم کرد؛ سپس محتوای اثر براساس متن ترجمۀ فارسی، فصلبهفصل، بهاختصار، همراه با معادلگذاری عناوین فصول در متن، بررسی خواهد شد. درادامه به امتیازها و کاستیهای کتاب ازمنظر صوری نگریسته میشود و بعدازآن، اثر مذکور ازمنظر محتوا در دو قسمت جداگانة امتیازها و کاستیهای ترجمه و امتیازها و کاستیهای متن اصلی بررسی میشود.
Heidegger Reframed: Interpreting Key Thinkers for the Arts by Barbara Bolt, translated from English into Persian by Mahtab Kalantari. In this book, it is tried to examine the Contemporary Art of the technocratic community on the basis of the rejection of Heidegger’s enframement. In the present article, after introducing the main text of the article, the formal features of the book such as the formal and bibliographic characteristics and the Persian translation will be introduced. Then the content of the work, based on the Persian translation, is studied chapter by chapter, briefly, along with titles’ equivalents through each chapter. Subsequently, the formal advantages and disadvantages of the book will be accounted. And then, the content of the book will be discussed in two separate sections according to its translation and the original text.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3952_b773d456a177a2a2ae0341cff6ac27ce.pdf
هایدگر
هنر
باربارا بولت
ترجمة فارسی
بازچهارچوببندی
هنر معاصر
Heidegger
art
Barbara Bolt
Persian translation
Reframe
contemporary art
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
109
129
10.30465/crtls.2019.3953
3953
Research
نقد و بررسی کتاب بنمایههای یهودی در فلسفة اسپینوزا
Book Criticism: Jewish Themes in Spinoza’s Philosophy
سید مصطفی شهرآیینی
m-shahraeini@tabrizu.ac.ir
1
بیان کریمی
karimibaian@gmail.com
2
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز
دکترای فلسفه، دانشگاه تبریز
در مقالة حاضر کتاب بنمایههای یهودی در فلسفة اسپینوزا را معرفی، نقد، و بررسی خواهیم کرد. این کتاب را انتشارات دانشگاه ایالتی نیویورک با عنوان Jewish Themes in Spinoza’s philosophy در سال 2002، با ویرایش دو متخصص برجستة اندیشۀ اسپینوزا و مطالعات یهودی، یعنی هایدی راون و لن گودمن، منتشر کرده است. بسیاری از منتقدان سرشناس بر این باورند این کتاب نخستین تلاش جدی برای فهم اندیشة اسپینوزا و نشاندادن جایگاه آن در تاریخ فلسفة یهودی است. در این کتاب از سنّت رایج دیگر کتابهایی که بهزبان انگلیسی دراینباره منتشر شدهاند پیروی نشده است و برای نخستینبار موضوعات مهم فلسفة اسپینوزا و بنمایههای یهودی آن بررسی شده است. هدف از تدوین کتاب معرفی اسپینوزا همچون فیلسوفی یهودی است. بااینحال سرویراستاران محترم در گزینش مقالاتی یکدست، چه از حیث موضوع و چه از حیث محتوای تخصصی، توفیق چندانی نداشتهاند و نبودِ فصلی خاصِ نتیجهگیری نیز شاید بهنوعی نشاندهندة همین باشد که نمیشود از این مقالات صدای واحدی را دربارة ارتباط اسپینوزا با یهودیت شنید.
In this article, the book titled Jewish Themes in Spinoza’s Philosophy is introduced, studied, and criticized. State University of New York Press published this book under the title of Jewish Themes in Spinoza’s Philosophy with the edition of two prominent experts in Spinoza and Jewish studies: Heidi Ravven and Lenn Goodman in 2002. Many outstanding critics believe that this book is the first serious attempt to understand Spinoza’s thought and to show its place in the history of Jewish philosophy. In this book, the custom tradition of similar books on this subject is not observed, and for the first time, the important issues of Spinoza’s philosophy and its Jewish themes have been examined. The aim of this book was to introduce Spinoza as a Jewish philosopher. However, the chief editors did not succeed to choose the unified articles whether regarding the subject or the technical content. The lack of a chapter as conclusion is indicating to some extent that these articles do not reach to a unified agreement on relating Spinoza to Judaism.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3953_4e595d4d7e7a78aab5d0588da694dfa1.pdf
اسپینوزا
راون
گودمن
فلسفة یهودی
مابعدالطبیعه
معرفتشناسی
سیاست
Spinoza
Ravven
Goodman
Jewish Philosophy
Metaphysics
Epistemology
Politics
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
131
152
10.30465/crtls.2019.3954
3954
Research
امکان تفسیر واحد از دین نقد و بررسی کتاب تفسیری از دین: پاسخهای بشر به امر متعالی
Book Criticism:The Possibility of Universal Interpretation of Religion: Man’s Responses to the Transcendence
امیر صادقی
amir.sadeqi@ut.ac.ir
1
مریم صانع پور
saneapour@ihcs.ac.ir
2
دکترای فلسفۀ دین، دانشگاه تهران، کارشناس پژوهشی پژوهشکدۀ غربشناسی و علمپژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
استادیار گروه تاریخ و تمدن غرب، پژوهشکدۀ غربشناسی و علمپژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
کثرتگرایی دینی، بهمثابۀ نظریهای که با ارائۀ تفسیر بر مدار واقعیت محض (حقیقت محض) داعیۀ برقراری آشتی در موضوع تنوع ادیان را دارد، در چند دهۀ اخیر محل بحث بسیار قرار گرفته است. جان هیک، یکی از اصلیترین نظریهپردازان این حوزه، بحث جامعی در این زمینه در کتاب تفسیری از دین ارائه کرده است. بحث جان هیک ازجهات مختلفی در این کتاب قابلبررسی است و نکات مثبت و منفی در آن قابلجستوجو و تحقیق است. اینکه اساساً بتوان ادیانی را که در فرهنگها و سنتهای گاه متباعد از هم رشد و نمو داشتهاند ازطریق تفسیر بر یک محور قرار داد موضوعی است که هیک در تلاش بوده است آن را بهنحو فلسفی در نظریۀ خود بهنمایش بگذارد. با کنار هم قراردادن این نکات و بررسی سازگاری درونی و بیرونی نظریۀ کثرتگرایی با تمرکز بر این کتاب میتوان کارآمدی آن را بهمحک آزمون سپرد و تحقیق کرد که آیا با مقدمات و شیوۀ استدلالی هیک میتوان نتایج او را پذیرفت یا خیر؟
In the recent decades, religious pluralism has been extensively discussed as a theory that claims to establish reconciliation between the religious diversities based on an interpretation of the absolute truth. John Hick, as one of the main theoreticians in this field, has presented a comprehensive discussion regarding this notion in his book: An Interpretation of Religion. Hick’s theory can be analyzed from different prospects in his book and it offers the opportunity to probe its both positive and negative aspects. Hick has attempted to express his theory philosophically through the interpretation of those religions emerged from divergent cultures and traditions in alignment. Besides, this theory can be assessed by the study of the exterior and the interior compatibility of the Pluralism theory by focusing on his book whether it is possible to accept the results of Hick’s theory based on his arguments and reasoning or not.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3954_1a6122b9f7288999c56159178738c616.pdf
جان هیک
تفسیری از دین
کثرتگرایی
فرهنگ
سنت
واقعگرایی انتقادی
John Hick
An Interpretation of Religion
Pluralism
Culture
tradition
critical realism
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
153
168
10.30465/crtls.2019.3955
3955
Research
نقد و بررسی کتاب قیاسناپذیری پارادایمهای علمی
Book Criticism:Incommensurability of Scientific Paradigmsby Gholam Hossein Moghadam Heidari
زهره عبدخدائی
zohreh.a@gmail.com
1
دکترای فلسفة تطبیقی، مدرس دانشگاه شهید بهشتی
کتاب قیاسناپذیری پارادایمهای علمی نوشتة دکتر غلامحسین مقدم حیدری در سال 1385 ازسوی نشر نی بهچاپ رسید. نویسندة کتاب بر آن است تا تصویر همدلانهای از نظریة قیاسناپذیری کوهن در الگوی پارادایمها ارائه کند. ساختار کتاب براساس تبیین مبانی نظری کوهن برپایۀ انواع تاریخنگاریها و نگرش گشتالتی، شرح مفهوم قیاسناپذیری، و درنهایت بررسی کارکرد این نظریه شکل گرفته است. با عنایت به تمام نقاط قوت کتاب که سبب شده است دیدگاه قیاسناپذیری کوهن در کتاب ساختار انقلابهای علمی با زبانی ساده، شفاف، و با استفاده از مثالهای تاریخی تبیین شود، این نوشتار بر آن است تا با بررسی برخی آثار تألیفی در این زمینه به این پرسش پاسخ دهد که آیا نویسنده توانسته است دیدگاه قیاسناپذیری کوهن را در تمامی ابعادش و باتوجهبه تکامل فکری او ارائه کند؟
The book: Incommensurability of Scientific Paradigms written by Gholam Hossein Moghadam Heidari published by Nashre Ney in 2006. The author’s aim is to illustrate the theory of incommensurability of Thomas Kuhn by explaining it. The structure of the book is formed based on explaining the theoretical foundations of Kuhn’s theory according to historiography, Gestaltism, the definition of the concept of incommensurability, and at last, by studying the function of this theory. The strong points of the book cause the incommensurability approach of Kuhn in his work: The Structure of Scientific Revolutions, to be explained simply and clearly by using historical evidence. So, this paper tries to find an answer to this question: Whether the author of this book could be able to present Kuhn’s theory of incommensurability from all its aspects and according to his intellectual evolution or not?
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3955_449955e4491c9e53f0e423d2cec43090.pdf
کوهن
قیاسناپذیری
پارادایمهای علمی
مقدم حیدری
Kuhn
incommensurability
Scientific Paradigms
Moghadam Heidari
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
169
189
10.30465/crtls.2019.3956
3956
Research
نقد و بررسی کتاب فلسفۀ عملی کانت از نقد به آموزه Kant's Practical Philosophy from Critique to Doctrine
Book Criticism: A Critical Study on Kant's Practical Philosophy from Critique to Doctrine
محمد عنبرسوز
mohammad_anbarsouz@yahoo.com
1
یوسف نوظهور
nozohour.1212@gmail.com
2
دانشجوی دورۀ دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی
جستار پیشرو، که متکفل نقد و بررسی کتاب فلسفۀ عملی کانت از نقد به آموزه نوشتۀ گری بنهم است، با روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و براساس برداشت ناقد از اثر موردبحث، درصدد نشاندادن این است که این اثر، علاوهبراینکه طرح جدیدی در خوانش فلسفۀ عملی کانت درمیاندازد، از برخی جنبهها نیز اشکالاتی جدی را متوجه خود میبیند. برخی از این کاستیها عبارتاند از: شفافنبودن متن، گزینشیبودن مطالب، ارائهنکردن نتیجهگیری برای هر فصل از کتاب، و فشردگی بیشازحد و گستردگی موضوعات موردبحث. همچنین نگارنده، علاوهبر معرفی ساختار اثر موردبحث، نقاط قوت آن را نیز تبیین خواهد کرد که مهمترین آنها عبارتاند از: توجه ویژۀ بنهم به ارتباط و نسبت آثار مختلف کانت با یکدیگر و سیر فکری او در فلسفۀ عملی (انتقال از آثار انتقادی به آثار تعلیمی)؛ بررسی آن دسته از آثار کانت در فلسفۀ عملی که کمتر موردتوجه مفسران (بهویژه کانتشناسان ایرانی) قرار گرفتهاند؛ مخالفت نویسنده با دیدگاه موردقبول عموم مفسران فلسفۀ عملی کانت (خوانش صورتگرایانه)؛ و ارائۀ تفسیری جدید از آن (تفسیر غایتگرایانه).
This paper is going to criticize the book: Kant's Practical Philosophy from Critique to Doctrine written by Gray Banham by using a descriptive-analytic method based on writer's interpretation of this work, and it aims to indicate that although this book is a new reading of Kant's practical philosophy, it has some significant problems by itself. Some of these problems include the unclearness of the text, the selectivity of the discussions, the lack of conclusion at the end of each chapter, the excessive compression and the extension of the discussed subjects. Moreover, the author of this article will introduce the structure of the Kant's Practical Philosophy from Critique to Doctrine and explain its advantages, the most important of which include the special attention of Banham to the relation between Kant's different works and the philosophical process of Kant’s thought in the practical philosophy (from critical works to doctrinal works), and investigate those works of Kant which were less considered (specially by Iranian Kant scholars), and consider the opposition of Banham with the accepted viewpoint of most interpreters of Kant’s practical Philosophy (formalistic interpretation) and his formulating a new interpretation of it (teleological interpretation).
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3956_5f96f9afebc8822d373903e752b33326.pdf
فلسفۀ عملی
اخلاق
دین
نقد
آموزه
Practical Philosophy
Ethics
Religion
critique
Doctrine
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
191
213
10.30465/crtls.2019.3957
3957
Research
نقد و بررسی کتاب شرح نفس شفا جلد اول، نوشتة داود صمدی آملی
Book Criticism: A Review on The Explanation of the Healing of the Soul, the 1st Volume by Davood Samadi Amoli
حسن فتحی
fathi@tabrizu.ac.ir
1
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز
تأکید بر ضرورت معرفت نفس از مشترکات میان همة مکتبها و دینهاست. علمالنفس یکی از قسمتهای مهم در نظامهای فلسفی بسیاری از فیلسوفان است که از یک جهت به طبیعیات و از جهتی دیگر به الهیات (مابعدالطبیعه) تعلق دارد. طیف وسیعی از نوشتههای فیلسوفان از زمان افلاطون و ارسطو تا امروز به علمالنفس اختصاص یافته است. علمالنفس شفای بوعلی درواقع این علم را، همسو با ارسطو، بهمنزلة بخشی از طبیعیات موردبحث قرار میدهد. کتاب شرح نفس شفا، بهقلم استاد داوود صمدی آملی، درواقع اثری عالمانه با دقتی بالا و حاوی نکاتی بسیار نغز و آموزنده در ساحتهای ترجمة فارسی، نحو عربی، اصطلاحشناسی فلسفی، و شرح متن نفس ابنسیناست. این کتاب نقصهایی نیز دارد که در این مقاله به آنها اشاره شده است. مهمترین ایراد محتوایی کتاب آقای صمدی این است که در حالوهوایی مشایی و سینوی نوشته نشده است.
Emphasizing on the necessity of acquiring knowledge on the soul is common to all schools and religions. Psychology is an important part of the Philosophical Systems for many philosophers which to some extent belongs to Physics and from some aspects belongs to Theology (Metaphysics). A great deal of philosophical literature from the time of Plato and Aristotle to the modern times has been devoted to this subject. In the Book of Healing, actually, Avicenna, followed Aristotle in discussing Psychology as a branch of Physics (Natural sciences). The book titled: The Explanation of the Healing of the Soul written by professor Davood Samadi Amoli is a highly academic, elegant, and educational book on Persian translation, Arabic syntax, philosophical terminology and an explanation of the Book of Healing by Avicenna. However, this book also has some disadvantages which will be mentioned in this paper. The most important shortcoming of the book is that it does not follow the styles of Peripatetic and Avicennism philosophers.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3957_d51a86460c93ce8b2901cedaf09073d3.pdf
علمالنفس
عرفان
شرح آثار بوعلی
حسنزادۀ آملی
ابنسینا
psychology
mysticism
the Explanation of Avicenna’s Works
Hassanzadeh Amoli
Avicenna
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
215
241
10.30465/crtls.2019.3958
3958
Research
نقد و بررسی ترجمة جلد سوم تاریخ فلسفة راتلج
Translation Criticism: The Routledge Encyclopedia of Philosophy, the 3rd Volume
علی کرباسی زاده اصفهانی
alikarbasi@ymail.com
1
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان
در این مقاله، پس از اشاره به جایگاه تاریخ فلسفۀ راتلج درمیان تاریخ فلسفههای موجود در زبان فارسی، اوصاف شکلی و محتوایی ترجمۀ فارسی جلد سوم این تاریخ فلسفه، بهقلم آقای حسن مرتضوی، نقد و بررسی شده است. از کاستیهای این ترجمه میتوان به جاافتادگیها، بهکارگیریها واژههای فرنگی، بیتوجهی به معادلهای تخصصی، یکدستنبودن اصطلاحات بهکاررفته، ترجمههای وارونه، بیدقتیها و سهلانگاریهای فراوان، و ناآگاهی از معانی یا مفاهیم دقیق واژههای فلسفی عصر میانه اشاره کرد. این ترجمه درمجموع ناکارآمد، غیرفنی، و نارسا معرفی شده است.
In this paper, after considering the status of the Rutledge History of Philosophy among the available books on the history of philosophy in Persian, the form and content of the Persian translation of the 3rd volume of this book by Hassan Mortazavi, have been analyzed. The shortcomings of this translation include missing words, alien words, the neglect of specialized equivalent terms, the lack of uniformity in applying terms, inverted translations, inaccuracies, lots of omissions and insensibility of the accurate concepts and meanings of the philosophical terminology of the Middle Age. This translation, in general, is assessed to be inefficient, untechnical, and inadequate.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3958_7de6a8cce5df432e0c798de419b3d421.pdf
کلیدواژهها: جلد سوم تاریخ فلسفۀ راتلج
نقد ترجمه
معادهای غیردقیق
ناکارآمدی
the 3rd Volume of the Rutledge History of Philosophy
inaccurate equivalents
inefficiency
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
243
264
10.30465/crtls.2019.3959
3959
Research
رهیافتی انتقادی در نسخهشناسی کتاب مصباح الشریعۀ و مفتاح الحقیقۀ
Book Criticism: A Critical Approach to Book Codicology; The Lantern of the Path Attributed to Imam Sadiq
علی اصغر محمدی
ghoremohajal@gmail.com
1
کاوس روحی برندق
k.roohi@modares.ac.ir
2
دکترای علوم قرآن و حدیث، استادیار (مدعو) دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس
مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة کتابی است با مضمون اخلاقی و عرفانی و منسوب به امام صادق (ع) که در برهههای مختلف تاریخی موردتوجه عرفا و صوفیان بوده است و برخی صوفیان شروحی بر آن نگاشتهاند. سبک نگارش کتاب نیز ازجهت چینش بابها و محتوا بسیار شبیه به آثار صوفیانه است. درستی انتساب این کتاب به امام صادق (ع) همواره میان دانشمندان چالشبرانگیز بوده است. بررسی بهانهها و دستاویزهای مخالفان و موافقان نشان میدهد این دلایل در موارد مهمی برپایۀ بخشهایی از این کتاب است که بههیچروی از بخشهای اصیل آن نبوده و بعدها به آن افزوده شده است و یا بوده و نادیده انگاشته شده است. این موضوع مهم ارزشِ پرداختن به نسخههای خطی این کتاب را دوچندان میکند. ازطرفدیگر، بررسی نسخههای خطی آگاهیهای ارزشمندی را دربارۀ تاریخ پیدایش این کتاب بهدست میدهد. نسخههای خطی این کتاب دارای چندگانگیهای فراوانی است که کمتر در کتاب دیگری یافت میشود. چشمگیرترین اختلافهای موجود در این نسخهها به اختلاف در مقدمه، تعداد ابواب، محتوای کتاب، و اختلاف در بخش پایانی کتاب بازمیگردد که باید بررسی شوند.
The Lantern of the Path is a book with moral and mystical contents attributed to Imam Ja’far Al-Sadiq (Upon Him Prayer and Peace), which was considered by mystics and Sufis at different periods in history on which some Sufis wrote commentaries. The writing style of the book regarding the content and the arrangement of chapters is remarkably similar to Sufis’ works. Whether or not this book has been correctly attributed to Imam Sadiq (UHPP) has always been a challenge among scholars. An analysis of the arguments made and discussions generated by both opponents and proponents show that such reasons, particularly given for important issues, are based on some parts of this book, which are by no means from the original parts of the book, but they were added to it later; or the existed parts which were neglected. This important issue makes it worthwhile to do codicology studies on the manuscripts of this book. On the other hand, reviewing manuscripts gives valuable insights into the history of the book’s emerging. The manuscripts of the book have lots of pluralities which are rarely found in other works. The most striking differences among these versions include difference in the introduction, number of chapters, content of the book, and in the final part of the book which should be investigated.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3959_7c78bef1283f50136b60ab78e614b2b0.pdf
مصباح الشریعة
امام صادق
نسخههای خطی
آمبروزیانا
The Lantern of the Path
Imam Sadiq
manuscripts
Ambrosiana
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
265
286
10.30465/crtls.2019.3960
3960
Research
بررسیِ موفقیت و عقلانیت علم براساس دیدگاه مایکل بنر
Book Criticism: The Success and Rationality of Science Based on Michael Banner’s PerspectiveⅠ
منصور نصیری
nasirimansour@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه تهران
در این مقاله، دیدگاه مایکل بنر دربارۀ عقلانیت علم و تبیینِ علت موفقیت آن را بیان و بررسی کرده ایم. مایکل بنر در این بحث در گام نخست عقلانیت علم و دیدگاه های مطرح دربارۀ آن را بررسی میکند. او گام نخست را از دیدگاههای تامس کوهن دربارۀ چگونگیِ پیدایی و پایایی نظریه های علمی و نیز عقلانیت علم آغاز میکند و به مباحث بسیار بحثبرانگیز تامس کوهن و برخی دیگر از ضد واقعگرایان در فلسفۀ علم می پردازد و اختلافنظر آنها را دراینباره برجسته می کند. پس از اشاره به اختلافنظر فیلسوفان علم دربارۀ عقلانیت علم، دیدگاه های مختلف دراین باره را بررسی میکند و درنهایت دیدگاهِ «واقعگرایی عقلی» را انتخاب و مستدل و دیدگاههای مخالف را بررسیِ میکند. او، درمیان مخالفان واقعگرایی، بر دیدگاه های تامس کوهن و لاری لائودن متمرکز می شود. در این مقاله، دیدگاه مایکل بنر را بررسی کردهایم و در این بررسی نقایصِ دیدگاه او را برشمردهایم و تلاش کردهایم دیدگاه وی را تکمیل کنیم.
In this paper, we studied the perspective of Michael Banner on the rationality of science and explained the reason for its success. In the first place, Michael Banner examines the rationality of science and its well-known perspectives. He begins his first step by Thomas Kuhn’s viewpoints on the ways of the scientific theories emergence and validation as well as the rationality of science. the, come up and contributes to the controversial debates of Thomas Kuhn and some other Anti-realists in the philosophy of science, and Disagree on them. After pointing out the disagreement between the He continues with discussing the debates of Thomas Kuhn and some Anti-realists on the philosophy of science, and highlights their different viewpoints. Ultimately, he chooses the view of “Rational Realism” gives his arguments on it, and examines the opposing views. Among the Anti-realists, he focuses on the views of Thomas Kuhn and Larry Laudan. In this article, we have reviewed the perspective of Michael Banner, and here, we considered the disadvantages of his perspective, and then tried to complete it.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3960_97d2b5394f91198e1ee2cb46c95fac50.pdf
عقلانیت علم
واقع گرایی علمی
ضدواقع گرایی
استنتاج براساس بهترین تبیین
مایکل بنر
The Rationality of Science
the Scientific Realism
Anti-Realism
Inference to the Best Explanation
Michael Banner
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
287
305
10.30465/crtls.2019.3961
3961
Research
مراقبت و معنا نقد و بررسی کتاب دربارۀ مراقبت نوشتۀ میلتون میرآف
Book Criticism: On Caring by Milton Mayeroff
مریم نصر اصفهانی
maryam.nasr@gmail.com
1
دکترای فلسفۀ اخلاق، دانشگاه جواهر لعل نهرو، دهلی نو، استادیار گروه مطالعات زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
«مراقبت» مفهومی قدیمی و آشنا در اندیشههای دینی و اخلاقی بشر است، اما تا چند دهۀ پیش بهطور مستقل به آن توجه نشده بود. کتاب دربارۀ مراقبت، که این یادداشت قصد بررسی آن را دارد، نوشتۀ میلتون میرآف، منتشرشده به سال 1971، نخستین اثر فلسفی است که این رسالت را بر عهده گرفته است. بازشناسیِ مفهوم مراقبت، معرفی مؤلفههای ضروری برای شکلگیری رابطۀ مراقبتی، و ویژگیهای زندگی انسانیای که بر مدار مراقبت سامان یافته باشد محورهای این کتاباند. میرآف «مراقبت» را کمک به رشد و خود ـ تحقق بخشیِ دیگری (اعم از یک انسان یا یک اندیشه و ایدۀ خلاق) میداند و مدعی است که مراقبت میتواند به زندگی انسانها نظم، معنا، و جهت دهد. او در این کتاب تلاش میکند با تعریف و تحدید این مفهوم مدعای خود را ثابت کند. کتاب دربارۀ مراقبت درواقع مراقبت را در جایگاه مفهومی دارای اهمیت بنیادین در فلسفۀ اخلاق و زیست اخلاقی انسانها ازنو متولد میکند. این کتاب نخستین تلاقی مفهوم مراقبت هایدگر با مراقبت بهمعنای تیمارداری و سرآغاز راه پرآمدوشد برای تحلیل مفهوم مراقبت و بسط آن در حوزۀ نظریهپردازی در فلسفۀ اخلاق، آموزش و پرورش، اقتصاد، و علوم سیاسی است.
Caring is an old and familiar concept in ethics and religion thoughts of human, but it has never been considered independently up to some decades ago. On Caring by Milton Mayeroff in 1971 was the first philosophical book written to study caring itself. The book centralized on the recognizing the concept of caring, introducing the necessary components for the development of a caring relationship, and the characteristics of a human life which is organized on the axis of caring. Mayeroff regards caring as a help to progress and the other self-realization (whether to a creative human or an idea), and he claims that caring can give order, meaning and orientation to the humans’ lives. He tries to prove the concept of his claim through definition and limitation. Indeed, the book: On Caring gives breath to caring as a core concept in the Bioethics and the Ethics of human beings. This book is the first junction of Heidegger’s concept of caring with the concept of that as treatment, the initiation of a flourishing path for the analysis of the concept of caring, and its development in the field of theorizing in the Ethics, Education, Economy and Political sciences.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3961_25f1eff245f55e813b264666608176bb.pdf
فلسفۀ اخلاق مراقبت
فلسفۀ اخلاق
مراقبت
میلتون میرآف
معنای زندگی
Caring Ethics
Ethics
caring
Milton Mayeroff
the meaning of life
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
307
323
10.30465/crtls.2019.3962
3962
Research
معرفی، نقد، و بررسی مقدمهای بر فلسفة اسلامی معاصر
Book Criticism: An Introduction to the Contemporary Islamic Philosophy
سیما سادات نوربخش
simanoorbakhsh@yahoo.com
1
دکترای فلسفة تطبیقی از دانشگاه شهید مطهری
تاریخ فلسفة اسلامی معاصر وضعیتی متفاوت با پیشینه خود دارد. تأثر آن از دیگر حوزههای معرفتی بهویژه فلسفة غرب و نیز مواجهه با مسائل کلامی جدید موجب شده است تا بخشهای متفاوت و ادوار گوناگون این قسمت از تاریخ فلسفة اسلامی بهگونهای متمایز از دیگر اجزای خود از عهد فارابی تا کنون باشد. محمد فنایی اشکوری در کتاب مقدمهای بر فلسفة اسلامی معاصر کوشیده است تا این رهیافت را درقالب روایتی تاریخی بررسی و تفسیر کند. تلاش برای تبیین مسائل و نیز شیوة رویکردهای فکری متفکران مسلمان در حوزه و دانشگاه اصلیترین انگیزۀ تألیف این کتاب بوده است. اینکه هریک از این متفکران به قدر سهم فکری خود در استخراج مسائل فلسفة اسلامی و تطبیق آن بر وضعیت کنونی تفکر در ایران چه نقش ویژهای داشتهاند نشان میدهد که مؤلف کتاب بهدنبال ضرورتهای تاریخ معاصر فلسفة اسلامی بوده است. مبنای نظر به تاریخ در مقدمهای بر فلسفة اسلامی معاصر مغفولٌعنه مانده است و معلوم نیست فلسفة اسلامی معاصر از کدام مبنای نظر به تاریخ بررسی شده است.
The history of contemporary Islamic philosophy has a different situation in relation to the past. Its influencing from the other epistemic areas, especially the Western philosophy as well as facing new discourse issues have caused various parts of this episode of Islamic philosophy history to be distinct from the other parts since Al-Farabi period. Mohammad Fanaie Eshkevari has tried to study and interpret this approach in his book titled: An Introduction to the Contemporary Islamic Philosophy through a historical narrative. An attempt to explain the issues and the intellectual approaches of Muslim thinkers in the Seminary and university were the main motivations for writing this book. The fact that each one of these thinkers has had what a special role in extracting the issues out of the Islamic philosophy and its adaptation to the current state of thought in Iran shows that the author of the book seeks to find the imperatives of the contemporary history of the Islamic Philosophy. The basis of a historical perspective in An Introduction to the Contemporary Islamic Philosophy has been neglected and it is not clear that from which point of view the history of the contemporary Islamic philosophy has been studied.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3962_b22f051e1c5ba54fd7cbe08488151cf4.pdf
فلسفة اسلامی معاصر
خمینی
طباطبایی
مطهری
حائری یزدی
آشتیانی
صدر
جعفری
جوادی آملی
مصباح یزدی
فردید
نصر
The Contemporary Islamic Philosophy
Khomeini
Tabatabai
Motahhari
Haeri Yazdi
Ashtiani
Sadr
Ja’fari
Javadi-Amoli
Mesbah-Yazdi
Fardid
Nasr
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-03-21
19
1
325
347
10.30465/crtls.2019.3963
3963
Research
نقد و بررسی کتاب کیهانشناسی افلاطون و ابعاد اخلاقی آن
Book Criticism: Plato’s Cosmology and Its Ethical Dimensions
زهرا نوری سنگدهی
zahranoori1357@yahoo.com
1
دکترای فلسفه از دانشگاه تهران و مدرس فلسفة دانشگاه مازندران
این مقاله نقد کتاب کیهانشناسی افلاطون و ابعاد اخلاقی آن از گابریلا روکسانا کارونه است. کارونه با محورقراردادن تیمایوس، فیلبس، سیاستمدار، و قوانین و با این فرض تحقیق خود را آغاز میکند که کیهانشناسی افلاطون در این محاورات مبنای جدیدی برای نظریة اخلاق او فراهم میکند که فاقد نقصهای آثار میانی افلاطون است. کارونه همچنین تلاش میکند تا تعارضات درونمتنیای که برخی مفسران در این محاورات میبینند ازیکطرف و تعارضات بین محاورات را بهطورکلی برطرف کند. باوجود جامعیت اثر در طرح مسائل و منابع و اندیشمندانهبودن استدلالها و دقت در تحلیل متن برای اثبات فرضیهها، پرسشهایی هست که کارونه به آنها نپرداخته است: آیا لازمة فهم افلاطون جامعیت و انسجام و فاقد تعارض دیدن آثار اوست؟ همچنین آیا فهم کیهانشناسی افلاطون وابسته به بسترهای تاریخی آن نیست؟ کارونه بیشتر درمقام یک افلاطونی کتاب نوشته است، نه همچون یک محقق و مفسر بیطرف.
This paper is a review on the book: Plato’s Cosmology and Its Ethical Dimensions by Gabriela Roxana Carone. She begins her research by centralizing on Timaeus, Philebus, Statesman and Laws, and by assuming that Plato’s cosmology, in these dialogues, provides him with new foundation for his ethical theory which lacks the shortcomings of his medium works. Carone also attempts to resolve the anaphoric conflicts that some interpreters observe in these dialogues, and the conflicts between dialogues entirely. Despite the book is comprehensive in discussing the problems, providing references, presenting intellectual reasoning and although it is precise in the analysis of premises, there are some problems left unanswered by Carone: Is it necessary to understand Plato by studying his works comprehensively, consistently, and without any conflicts? Also Does the understanding of Plato’s cosmology depend on studying its historical backgrounds? Carone has written this book as a Platonist rather than as an impartial researcher and interpreter.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3963_b6dbf15a919f14ebdd5ec926cf0d0f99.pdf
افلاطون
کیهانشناسی
اخلاقیات
محاورات متأخر
Plato
cosmology
Ethics
late dialogues