per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
1
20
10.30465/crtls.2020.4860
4860
Research
ما ایرانیان در ترازوی نقد
A Critique of We Iranians
محمدرضا ایرانمنش
iranmanesh.mr87@gmail.com
1
کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان
خلقیات بحثانگیز ایرانیان نزدیک به دو قرن است که توجه ایرانیان را به خود جلب کرده و سبب تألیف کتابهای بسیاری در این زمینه شده است. کتاب ما ایرانیان، تألیف مقصود فراستخواه، از آخرین کتابهایی از این دست است که با اقبال عمومی روبهرو شده است. نویسنده تلاش کرده پس از نشاندادن بحثانگیزبودن خلقیات ایرانیان، با نگاهی علمی و ازمنظر نظریههای جامعهشناختی یک الگوی نظری تلفیقیِ ـ سیستمیِ چندسطحی برای توضیح و تبیین این خلقیات ارائه دهد.در مقالة پیشرو، نشان داده شده که اولا ًتلاش نویسنده برای تدوین چنین الگویی مقرون به توفیق نبوده و التقاط نظری بهجای تلفیق نظری نشسته و درنهایت بهسمت نظریههای ساختارمحور کشیده شده است؛ ثانیا ًتکثر نظریههای بهکارگرفتهشده سبب نوعی اغتشاش نظری شده و ثالثا ًاز نظریههای مورداستفاده یا برداشت درستی نشده یا تحلیل و تبیین برآمده از آنها نادرست و در بعضی موارد متعارض است.
Iranians’ controversial ethos have attracted Iranians’ attention for nearly two centuries and led to writing many books in this field. The book “We Iranians” by Dr. Maghsoud Ferastkhah is one of the latest books of this kind that has been publicly welcomed. After demonstrating the Iranians’ controversial ethos and from the perspective of sociological theories the author has tried to present a multilevel systemic theoretical model with scientific look and in order to explain this ethos. In this paper, it is shown that first, the writer’s attempt to formulate such a model has not been successful, and the theoretical eclecticism gives a way to the theoretical integration, and ultimately leads to structured-oriented theories; secondly, the plurality of used theories causes some kind of theoretical disorders; thirdly, the used theories may have been misunderstood, or analyzed, and explained wrongly or paradoxically.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4860_febabae34b5c71af718a654eaa8c448b.pdf
خلقیات بحثانگیز ایرانیان
الگوی نظری سیستمی چندسطحی
تبیین استقرایی ـ قیاسی
نظریة بازیها
ممها و چرخش نخبگان
Iranians’ Controversial Ethos
Multilevel Systemic Theoretical Model
Inductive-Deductive Explanation
Game Theory
Memes and Elite Circulation
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
21
45
10.30465/crtls.2020.4861
4861
Research
جایگاه اقتصاد و جامعه در اندیشۀ ماکس وبر
The Position of “Economics and Society” in the Max Weber’s Thought
ابراهیم توفیق
ebrahim.towfigh@yahoo.com
1
دکترای تخصصی جامعهشناسی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف این نوشتار بررسی جایگاه آنچه مهمترین اثر ماکس وبر نامیده شده، یعنی اقتصاد و جامعه، در اندیشۀ اوست. در نقد خوانش پارسونزی (talcott parsons) و یکپارچهسازِ وبر، گفته شده که گسستی میان وبرِ متقدم ـ وبرِ تأملاتِ روششناختی دربارۀ مفهومپردازی «فرد تاریخی» (historical individual) و اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری (The Protestant Ethic and The Spirit of Capitalism) و وبر متأخر ـ وبرِ اقتصاد و جامعه (Economy and Society) و جامعهشناسی تفهمی (Interpretive Sociology) دیده میشود؛ گسستی مبتنیبر گذار از فردیت تاریخی به جامعهشناسی بهمثابۀ علمی انتزاعی، گونهشناختی (typological)، و جهانشمول. این نوشتار نشان میدهد که خصلت این گذار نه گسست، بلکه یک تداوم پرتنش است و اینکه اندیشۀ وبر، چه متقدم و چه متأخر، متمرکز است بر صورتبندیهای متفاوتِ فردِ تاریخیِ «سرمایهداری مدرن» و «قفس آهنین» (iron cage). به این منظور، درابتدا، نگاهی خواهیم انداخت به تاریخچه و ساختارِ «اقتصاد و جامعه». سپس، گذارِ پیشگفته بررسی خواهد شد. درپایان، به تأمل در تنشِ گریزناپذیر در اندیشۀ وبر پرداخته میشود تا از این طریق حدود و ثغور یک گفتوگوی انتقادی و مولّد با او ترسیم شود.
This article aimed at examining the position of what is often described as Max Weber’s most important work “Economy and Society” in his thought. According to a Parsonian and totalizing reading of Weber, there is a break between an early Weber (a Weber focusing on methodological reflections on conceptualizing “Historical individual” and “The Protestant Ethic and Spirit of Capitalism”) and a late Weber (a Weber focusing on “Economy and Society” and “Interpretative Sociology”); this break is based on a transition from historical individuality to sociology as an abstract, typological and universalizing science. In this text, I want to demonstrate that this transition is not a break but a tension-fraught continuity and that Weber’s thought (both early and late Weber) focuses on the different historical-individual formations of “modern capitalism” and “iron cage”. To do so, I will first review the history and structure of “Economy and Society”. Then, the before-mentioned transition will be examined. Then I will deal with the unavoidable tension in Weber’s thought in order to outline a critical and productive dialogue with him.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4861_b19c1975686d2690b7ec25f4c3658cae.pdf
اقتصاد و جامعه
اخلاق پروتستان
فرد تاریخی
افسونزدایی
عقلانیت
جامعهشناسی تفهمی
نیچه
مطالعات تاریخی ـ تطبیقی
Economy and Society
Protestant Ethic
Historical Individual
Disenchantment
rationality
Interpretative Sociology
Nietzsche
Comparative-Historical Studies
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
47
71
10.30465/crtls.2020.4862
4862
Research
بررسی و نقد کتاب آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش
A Critical Look at Education and Development: The New Issues in Educational Economics
بیژن زارع
dr_bizhanzare@yahoo.com
1
استاد و عضو گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی
هدف اصلی مقالۀ حاضر واکاوی و ارزیابی نقاداﻧﺔ کتاب آموزش و توسعه: مباحث نوین در اقتصاد آموزش، ﺗﺄلیف معدندار آرانی و سرکار آرانی از نشر نی است. این کتاب از آثار معدودی است که در زﻣﯿﻨﺔ اقتصاد آموزش ﺗﺄلیف و انتشار یافته است. بررسی و ارزیابی کتاب براساس پرسشنامۀ داوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در ابعاد ارزیابی شکلی، ساختاری، و محتوایی انجام پذیرفته است. درمجموع، نتایج بررسی نشان میدهد که کتاب، علیرغم اشکالاتی در زمینههای ساختاری و محتوایی، از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما لازم است برای ارتقای کیفیت کتاب در چاپهای بعدی، ازیکسو، یک فصل به طرح ویژگیهای خاص آموزش و پرورش ایران اختصاص داده شود و ازسویدیگر، به پیشنهادهای آخر مقاله توجه شود. بهخصوص، در زمینۀ اقتصاد آموزش و ﺗﺄثیر توسعۀ انسانی در رشد اقتصادی تحلیلهای مناسبی درجهت اصلاح سیاستگذاری هم در زمینۀ ساختار نهادهای متولی آموزش و تغییر رویکرد آنها در امر تربیت نیروی انسانی کارآمد و هم در زمینۀ تخصیص اعتبارات کافی به نهادهای متولی امر آموزش و پرورش اقدامات اساسی صورت گیرد.
The main purpose of this paper is to examine and evaluate the book of Education and Development: The New Issues in Educational Economics, compiled by Arani Miner and Sarkar Arani from Nashr-e-Nay Publishing. This book is one of the few works published in the field of economics. The review and evaluation of the book have been carried out based on the questionnaire for reviewing the texts and books of the Humanities Review Council in terms of form, structure, and content evaluation. Overall, the results of the survey show that the book has a decent quality despite some minor downsides in terms of structure and content. However, the need to improve the quality of the book in future publications should be considered in the final suggestions of the paper, especially, in the field of education economics and the impact of human development on economic growth. Appropriate analysis is also needed to reform policy-making in terms of the structure of trusted institutions, and to change their approach to efficient human resource training and to allocate sufficient credits to the book in light of the global experience.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4862_76018088701d3cdbd5a6d59caa1d74b0.pdf
آموزش
توسعۀ انسانی
اقتصاد آموزش
آموزش و توسعه
سرماﯾﺔ فرهنگی
سرماﯾﺔ اجتماعی
Education
Human Development
Education Economics
Education and Development
Cultural Capital
social capital
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
73
92
10.30465/crtls.2020.4863
4863
Research
بررسی و نقد کتاب وضعیت پستمدرن: گزارشی دربارۀ دانش
A Review on “The Postmodern Condition: A Report on Knowledge”
سیدسعید زاهد زاهدانی
1
ریحانه شاهولی
2
دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه الزهرا (س)
ژای فرانسوا لیوتار در دهۀ ۱۹۷۰ کتاب وضعیت پستمدرن: گزارشی دربارۀ دانش را، بهسفارش شورای دانشگاههای حکومت ایالتی کبک، نگاشت. وی بهدنبال اثبات این ادعا بود که شرایط و موقعیت جوامع دستخوش تغییر شدهاند و دانش و اطلاعاتْ تحتسلطۀ تکنولوژی بهطور عام و کامپیوترها بهطور خاص قرار گرفته است. پایان عصر صنعتی و تولیدهای انبوه بههمراه این تغییر وضعیت دانش را لیوتار عصر پستمدرن مینامد و بر همین مبنا دانشی را که تحتسلطه و کنترل تکنولوژی قرار دارد نقد میکند. در همین رابطه وی درباب پایان فراروایتها، مرگ عصر استاد، مشروعیتبخشی به دانش، دانش روایی، و دانش علمی مباحثی را مطرح میکند. کتاب وضعیت پستمدرنْ یکی از پیشروان تفکر پستمدرن بوده است. این کتاب بهجای آغاز از دغدغۀ قدرت برای حفظ نظام سرمایهداری جهانی از تکنولوژی شروع میکند و همین به نقطۀ ضعفی برای نظریۀ پرداختهشده در این کتاب تلقی میشود. درطول زمان، نقدهای بسیاری بر این اثر وارد آمده که به رشد اندیشههای پستمدرن کمک کرده است، اما درک این نکته، که خواندن این کتاب به چه مخاطبانی پیشنهاد میشود، به شناخت بیشتر نویسنده و محتوای آن نیاز دارد.
In 1970s, Jean-François Lyotard wrote The Postmodern Condition: A Report on Knowledge at the request of the president of Conseil des Universities, government of Quebec. In this book, he argues that the conditions of communities have changed. Knowledge and information have undergone the dominance of technology in general, and computers in particular. Besides these effects on knowledge, Lyotard has named this the end of the industrial age and mass production, “The Postmodern Era”. In his book, he continues by criticizing the knowledge under the dominance and control of technology. He discusses the incredulity toward metanarratives, the knell of the age of the professor, legitimation of knowledge, as well as narrative and scientific knowledge. “The Postmodern condition” is in a sense a forerunner of postmodern thinking. Instead of starting from power struggle to maintain the global capitalist system, it starts from technology, and this may be the weak point of this work. There are many different reviews on this report which have contributed to the growth of postmodern thoughts, and it is recommended for all audiences interested in postmodern topics.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4863_ca676f60bdb2bcbaef74b57b35ca59b2.pdf
لیوتار
پستمدرنیته
فراروایت
مرگ عصر استاد
Lyotard
Postmodernism
Metanarratives
The Knell of the Age of the Professor
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
93
112
10.30465/crtls.2020.4864
4864
Research
بررسی انتقادی کتاب نظریۀ پسااستعماری و کُردشناسی
Critical Analysis of the Book ‘Postcolonial Theory and Kurdology’
محمدتقی سبزهای
moh_sabzehei@yahoo.com
1
دکترای تخصصی جامعهشناسی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا
این مقاله کتاب نظریۀ پسااستعماری و کُردشناسی، تألیف جلیل کریمی، را بررسی و نقد میکند. در مقدمۀ بحث، ابتدا مطالعات پسااستعماری تعریف و رویکردهای مهم آن معرفی شدهاند. سپس، کتاب از دو بُعد صوری و محتوایی ارزیابی شده است. نتایج نقد این کتاب نشان میدهد که ازنظر صوری کتاب چند ایراد دارد: فاقد مقدمه و نتیجهگیری کلی در هر فصل است؛ هم پیشگفتار و هم مقدمه دارد و معادل انگلیسی نام کتاب در پشت صفحه و معادل انگیسی برخی از اسامی نویسندگان در متن کتاب نوشته نشدهاند. چند نقد محتوایی بر کتاب وارد است: حجم نمونه (8 کتاب موردبررسی) کم است، تحلیل گفتمانها بیشتر متنمحور است و در اغلب آنها به شرایط تاریخی و اپیستمۀ اجتماعی شکلگیری گفتمان کُردشناسی توجه نشده است. تحلیلها دربارۀ برخی از مؤلفهها نظیر «منفیبافی»، «ذاتگرایی»، و «رابطۀ بین دانش و قدرت» ضعیف است. مزایای کتاب شامل تازهبودن موضوع، نثر روان، چهارچوب نظری قوی، روششناسی مناسب، نظام ارجاعدهی دقیق است. این کتاب احتمالاً تأثیرگذاری خوبی در مطالعات علوم انسانی ایران از ابعاد نظری، پارادایمی، و روشی خواهد داشت.
The present article reviews and criticizes the book ‘postcolonial theory and Kurdology’ authored by Jalil Karimi. In the introduction section, firstly, the postcolonial studies have been defined and important approaches have been introduced. Then, the book has been analyzed from both formal and content points of views. The results of this analysis show that there are some problems with regard to the formal viewpoint: it lacks introduction and general conclusion; the book has both the preface and introduction, and the English equivalence of the title of the book has not been written at the back of the book, and some of the authors’ names have not been mentioned in English in the text. From the content viewpoint, the sample size (i.e., eight books) is not enough; discourse analysis is mostly context-based, and in most of the cases, no attention has been paid to the historical and social backgrounds of the formation of Kurdish discourse. The analyses concerning issues, such as “negativism”, “nativism” and “the relationship between knowledge and power” are weak. The positive points of the book include its novel theme, fluent prose, strong theoretical framework, appropriate methodology, and accurate referencing system. The book is likely to have a significant impact on Iranian humanities studies in terms of theoretical, paradigmatic and methodological aspects; it also strengthens multidisciplinary and transdisciplinary studies, qualitative methods, critical approaches, indigenous knowledge and the concept of “subjectivity” in Iranian studies.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4864_1574427fa5131ea8b27c95c5202a8975.pdf
«مطالعات پسااستعماری»
«کُردشناسی»
«شرقشناسی»
«تحلیل گفتمان»
«پسامدرن»
«پساساختارگرایی»
postcolonial studies
Kurdology
Orientalism
discourse analysis
Postmodernism
Poststructuralism
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
113
135
10.30465/crtls.2020.22212.1413
4866
Research
نقد نظریۀ ابعاد فرهنگ ملی با محوریت کتاب فرهنگها و سازمانها؛ نرمافزار ذهن
A Critique of Theory of Dimensions of National Culture, Concentrating on Book “Cultures and Organizations: The Software of the Mind”
حامد سجادی
hamed.sajadi@gmail.com
1
محسن بدره
m.badreh@alzahra.ac.ir
2
پژوهشگر و کارشناس ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
استادیار دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا (س)
تفاوتهای فرهنگی همواره امری معناساز در زیست اجتماعی بشر بوده است و شناخت همهجانبه از این مسئله جایگاه مؤثری در تبیین و پیشبینی تعاملات و ارتباطات میان فرهنگها و نیز درون آنها فراهم میآورد. نظریۀ ابعاد فرهنگ ملی (dimensions of national culture) خِرت هوفستِدِه[i](Geert Hofstede) با محوریت کتاب سازمانها و فرهنگها؛ نرمافزار ذهن از نظریات پیشگام و اثرگذار در عرصۀ مطالعۀ تفاوتهای میانفرهنگی طی بیش از سه دهۀ اخیر بوده است. درمجموع، زمینهسازی عرصهای جدید در مطالعات میانرشتهای فرهنگ و بهرهگیری از طیفهای دوگانۀ محدود از نکات مثبت نظریۀ هوفستده بهشمار میرود و ازسویدیگر، تاریخمحوری، کمتوجهی به تغییرات و تنوع اجتماعی، و بهرهنبردن از پشتوانۀ نظری منسجم، و مغالطۀ اکولوژیک نقدهایی است که بر این کتاب وارد است.
Cultural differences have always been regarded as significant in human social life. A comprehensive understanding of these differences plays an influential role in explaining and predicting interactions and communications between cultures and within them. Geert Hofstede’s theory of Dimensions of national Culture which is completely introduced in his prominent book titled Cultures and Organizations: Software of the Mind has been developing in the last three decades as a pioneer and influential theory for study of intercultural differences. In short, preparing a new realm in the field of interdisciplinary studies of culture and using limited dichotomies in recognizing national culture dimensions are among this theory’s privileges while historicity, underestimating social dynamics and diversity, the failure to utilize a consistent and strong theoretical foundation, and ecological fallacy are regarded as its main limitations.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4866_a281b258006b513b64f7e76c89e7c8c3.pdf
ابعاد فرهنگ ملی
خرت هوفستده
هافستد
ارتباطات میانفرهنگی
Dimensions of national Culture
Geert Hofstede
Intercultural Communication
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
137
157
10.30465/crtls.2020.4867
4867
Research
ارزیابی انتقادی کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای: واسازی معنای متناقض مخاطب
Critical Evaluation of Thinking and Media Literacy Textbook: Deconstructing the Contradictory Meaning of Audience
حسین سرفراز
cacstudies@gmail.com
1
محسن امین
mohsen_amin@ymail.com
2
دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی
سواد رسانهای سازهای آموزشی است که ازخلال فرایند آموزش رسانه به مُتعلمان ساخته و پرداخته میشود. «مخاطب» از بنیانها و مؤلفههای سازندۀ این سازه است که در فرایند آموزش رسانه معنایی مضاعف دارد؛ اولاً، مخاطب بخشی از مباحث آموزش سواد رسانهای را به خود اختصاص میدهد و ثانیاً، متعلم درمقام مخاطبِ آموزش رسانه، بهصورت پیشفرض جایگاه همان مخاطبی مینشیند که مقوّم سازۀ سواد رسانهای است. این امرْ آموزش را با چالشی پیچیده مواجه میکند. ازیکسو و مطابق با تحولات آموزش رسانه، امروزه و بهدلیل تحولات مشارکتی و تعاملی رسانهها، مخاطب فعال پیشفرضی است که سواد رسانهای در شناخت سوژۀ خود بهکار میبندد و ازدیگرسو، کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای درجایگاه رسمی آموزش، معلم و مدرسه، مخاطب را عنصری منفعل فرض میگیرد که قرار است با طیکردن فرایند آموزش سوژگی لازم را کسب کند. طی نقد و ارزیابی کتاب، پرسش اصلی مقاله پرسش از معنا و جایگاه متناقض مخاطب در کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای است که تلاش میشود با کمک اتخاذ استراتژی واسازی ژاک دریدا، ازخلال کشف نظام سلسلهمراتبی متن، استخراج دوگانهها، بازتفسیر متن، و توجه به استثناهای آن پاسخ داده شود.
Media literacy is an educational construction that is constituted through media education process. Audience is one of the bases and constituting elements of this construction which has a double meaning in media education: First, the audience is one of the main debates in media education and second, the learner as an audience in media education is placed in the position that constitutes the media literacy construction. In other words, the teacher and the educational system with the task of educating the learners want to specify some debates on the concept of the audience during the course of teaching the textbook and at the same time, transmit those teachings to the learner that is an audience of media who has a live experience in an increasingly mediated culture. The education is faced with a complex challenge by this fact; on the one hand, media literacy presupposes the active audience to understand its subject; on the other hand, the textbook presupposes the audience as a passive one who is going to gain the necessary subjectivity through the education process. By the perspective of deconstruction, this contradiction is not within the writing of the textbook, nor is outside the text. Therefore the object of analysis in this paper is the very text of the book. The main paper’s question is questioning the meaning and contradictory site of the audience in the textbook. The aim of the paper is highlighting the perceived contradiction by applying Jacques Derrida’s strategy of deconstruction.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4867_f32b175fb54f31b8d6a73dead6795075.pdf
آموزش رسانه
سواد رسانهای
کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای
مخاطب فعال
مخاطب منفعل
واسازی
Media Education
Thinking and Media Literacy Textbook
Active Audience
Passive Audience
Deconstruction
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
159
177
10.30465/crtls.2020.4868
4868
Research
نقدی جامعهشناختی بر هویتهای مرگبار
A Sociological Criticism of The Deadly Identities
خدیجه سفیری
kh.safiri@alzahra.ac.ir
1
ایلناز شیرمحمدی
shirmohamadi.elnaz@gmail.com
2
استاد جامعهشناسی دانشگاه الزهرا
کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه الزهرا
هدف مقالۀ حاضر ارزیابی نقادانۀ کتاب هویتهای مرگبار ازمنظری جامعهشناختی است؛ اثری برخاسته از تجربۀ زیستۀ نویسندۀ فرانسوی لبنانیتبار، امین معلوف، که با هدف تبیین مسئلهای بسیار مهم نگاشته شده است: اگر هویتها تحقیر و تهدید به نابودی شوند فاشیسم، سلطهطلبی، سرکوبگری، و درنهایت «هویتهای مرگبار» سر برمیآورند. ازآنجاکه هویت انسانها متشکل از عناصر متعدد و گاهی متعارض است، نمیتوان تنها یک تعلق خاص را به آنها نسبت داد، زیرا هویت افراد ترکیبی بوده و هر فرد میبایست تمامی تعلقاتش را مطالبه کند. مقصود نویسنده از ترکیبیبودن هویت بیان این نکته است که فرد میتواند دو ملیت داشته باشد، از والدینی با دو دین متفاوت حیات یابد، در مرزهای چندین زبان زندگی کند و درعینحال خود را متعلق به تمامی آنها بداند و آنها را نیز از آن خود بداند. در این معنا، کرامت انسانها فارغ از تفاوتهای هویتی میبایست حفظ شود. مهمترین نتایج حاصل از نقد کتاب در بخش صوری شامل حروفچینی، تلفظ اشتباه واژگان انگلیسی، و ایرادات دستوری است و در بخش محتوایی توجهنکردن نویسنده به عاملیت و فرایند ساختبندی هویت است.
The purpose of this paper is to present a critical evaluation of The Deadly Identities, a book resulted from life experiences of the French-Lebanese author, Amin Maalouf, which has been written to explain an extremely significant issue: fascism, desire for domination, and deadly identities will be arisen if different identities are offended and threatened with annihilation. People’s identities contain several and on occasion paradoxical elements; in other words, they benefit from hybrid identity. Therefore, one special possession should not be ascribed to them; they must demand all their belongings. By hybrid identity, it means that an individual can possess two nationalities, be born from parents with two different religions, speak in some languages whilst considers all of these as his/her possessions and see him/herself as belonging to them, too. In accordance with this meaning, human being’s dignity, departed from all identical differences, should be preserved. The most noticeable critical results, related to the form of the book, include typesetting, incorrect pronunciation of English words, and grammatical errors. Ignoring agency and the process of determining identity can be considered as the most severe criticisms in relation to the content.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4868_d55692534c5a2ee8cbf5afa67c152489.pdf
هویت
تعلقات گروهی
جهانیسازی
تهدید هویتی
عاملیت
ساختبندی هویت
identity
Group Belongings
globalization
Identical Threatening
Agency and Determining Identity
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
179
196
10.30465/crtls.2020.4869
4869
Research
مروری انتقادی بر کتاب قواعد روش جامعهشناسی دورکیم
A Critical Review of the Rules of the Sociological Methodology by Durkheim
غلامرضا صدیق اورعی
sedighouraee@gmail.com
1
مریم اسکافی نوغانی
meskafi@yahoo.com
2
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گناباد، دانشجوی دکتری جامعهشناسی
در این مقاله، هدف این است که با بررسی دقیق گزارههای اصلی در کتاب قواعد روش جامعهشناسی، اثر امیل دورکیم، انتقاداتِ اصلی وارد بر آن بیان شود. محتوای این کتابِ مشهور، که یکی از کتب پایه در علم جامعهشناسی است، بیانگر این موضوع است که دورکیم تلاش کرده است تا جامعهشناسی را علمی با موضوع و روش مستقل از علوم دیگر معرفی کند و نشان دهد که این علمْ تجربی است. دیدگاههای خود را در این زمینه در شش فصل در این کتاب بیان کرده است. برخی از مطالب این کتاب در فصول مختلف هرچند برای اثباتِ مطلبی است که گفته شد، در ضمن آن مطالبی آمده است که میتواند بهمنزلۀ اقرارِ دورکیم علیه برداشتِ او شمرده شود که در این مقاله به آن اشاره شده است. همچنین، در برخی موارد، دورکیم از الفاظ و کلماتی استفاده کرده است که میتواند درک دیگران را از دیدگاه وی خدشهدار کند. در برخی موارد، دورکیم بین مفاهیم مغالطه کرده است که این امر به نظریات او انتقاداتی را وارد میکند و در برخی موارد نیز مفاهیم و معناها بهخوبی واضح و روشن نشدهاند.
The aim of this paper is to explain the main criticisms of the main propositions in the book “The Rules of the Methodology of Sociology” by Emile Durkheim. The content of this famous book, one of the basic books in sociology, suggests that Durkheim has attempted to introduce sociology as a science with a subject and method independent of other sciences, and to show that this Science is an experimental science. He described his views on this topic in six chapters in this book. Some of the contents of this book are in different chapters, although it is for the purpose of proving what was said, it also contains the material that can be considered as a confession of Durkheim’s confession against his perception that is referred to in this article. And, in some cases Durkheim has used words which could disclose others' perceptions of his point of view. In some cases, Durkheim has fallen victim to misleading concepts that do not criticize his ideas, and in some cases the concepts and meanings are not clear.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4869_e38154fb785a8f16e1f90a0328abe173.pdf
مروری انتقادی
قواعد روش جامعهشناسی
دورکیم
واقعیت اجتماعی
Critical review
Rules of Sociology
Durkheim
Social Reality
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
197
214
10.30465/crtls.2020.4870
4870
Research
نقد و بررسی کتاب جامعۀ مصرفی و شهر پسامدرن
Book Review: The Consumer Society and the Postmodern City
سیاوش قلی پور
gholipoor.sia@gmail.com
1
همایون مرادخانی
ho.moradkhani@gmail.com
2
دکترای تخصصی جامعهشناسی فرهنگی، استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه رازی
دکترای تخصصی جامعهشناسی سیاسی، استادیار جامعهشناسی دانشگاه رازی
کتاب جامعۀ مصرفی و شهر پسامدرن روایت شکلگیری جامعۀ مصرفی و تناقضات آن در بطن تحولات اخیر است. این اثر سعی دارد ازطریق دیدگاه اندیشمندانی چون باومن و بودریار نشان دهد که تلاش مدرنیته در نگهداشت کمیابی، قطعیت، و بیگانههراسی ناکام مانده و در پسامدرنیته این موارد بهصورت هزینهگری، عدم قطعیت، و تسری پرسهزنی به کل جامعه، درمقام مصرفکننده، به مدار زندگی بازگشتهاند؛ جامعهای که ویژگی بارز آن اغواگری است و اگرچه افراد فکر میکنند که قدرت انتخاب و آزادی دارند، نوعی مشق بدنی خودراهبر را در پیش میگیرند که هدف آن متناسبساختن بدن خویش با وعدۀ کالاهاست. بهموازات تغییرات جامعۀ مصرفی، در فضای جهانی ـ محلیشدن نیز شاهد جایگزینی دولت ـ ملتها با شهرها درجایگاه بازیگران اصلی هستیم. در این شهرها برخی افراد، گروهها، و سازمانها ابتکار عمل جهانی دارند و مکان و فضا را درمینوردند، اما برخی دیگر مقهور مکان هستند و در فضاهای طردشدهای مانند دگرجاها سیر میکنند. شهر پسامدرن علیرغم فضاهای مصرفی و سلطۀ اخلاق مصرفی در آن همچنان شهری افتراقی است. توجه بیش از حد به جامعۀ مصرفی، وزن اندک مطالب مربوط به شهر پسامدرن، و توجهنکردن به ریختزایی شهری ناشی از جامعۀ مصرفی ازجمله کاستیهای کتاب هستند.
The book “Consumer Society and the Postmodern City”, is the narrative of the formation of the consumer society and its contradictions, in the midst of recent developments. This work seeks through the viewpoint of philosophers such as Bowman and Baudrillard to show that the attempt of modernity has failed in the preservation of scarcity, certainty, and alien phobia. In the postmodernity, these cases in the form of costly, uncertainty, and roaming returned to the life cycle of the whole society as a consumer, a society whose obvious characteristic is seduction, and although people think that they have the power of choice and freedom, they pursue a self-directed physical exercise that aims to fit their body with the product promises. In parallel with the changes in the consumer society, in the global-localized world, replacement of the nation-state with the cities is observed as the main actors. In these cities, some people, groups, and organizations have a global initiative and they seized space, but others are subdued by places and endured in discarded spaces such as heterotopia. The postmodern city is still a differentiated city, in spite of its consumer spaces and the domination of the ethics of consumption. Excessive attention to the consumer society, the low weight of the post-modern city content and the lack of attention to urban morphing from the consumer society are among them.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4870_535acd5a4aa7d2e66dc81b1f98397746.pdf
جامعۀ مصرفی
شهر پسامدرن
هزینهگری
پرسهزنی
شهر افتراقی
اغواگری
ریختزایی
Consumer Society
Postmodern City
Expenditure
Roaming
Differentiated City
Seduction
Morphing
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
215
230
10.30465/crtls.2020.4871
4871
Research
معنابخشی به امر ظاهراً بیمعنا بازخوانی و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره
Making Sense of The Meaningless A Review of “Making Sense of Everyday Life”
بهارک محمودی
baharak.mahmoodi@gmail.com
1
دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، استادیار و عضو هیئت علمی گروه روزنامهنگاری، دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از نگارش مقالۀ حاضر معرفی، بازخوانی، و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره است که در سال ۲۰۰۹ توسط سوزی اسکات، نویسندۀ انگلیسیتبار، بهرشتۀ تحریر درآمده است. کتاب تلاش میکند که در ده فصل تمامی سرفصلها و ابعادِ مفهوم «زندگی روزمره» بهمنزلۀ مفهومی جامعهشناسانه را، که تاکنون در این عرصه مغفول مانده بوده، بکاود و آنها را موردمداقه قرار دهد. فرض نویسنده بر این اساس شکل گرفته است که مطالعۀ زندگی روزمره در عرصۀ مطالعات جامعهشناسانه، که معمولاً مشغول پاسخدادن به سؤالات و پیشبینی روندهای کلان اجتماع بوده است، عرصهای حاشیهای بهشمار رفته که از فرط بدیهی انگاشتهشدن گویی که لزومی برای مطالعۀ آن نبوده است. درحالیکه بهادعای نویسنده، شناخت ساختارهای کلان اجتماعی بدون توجه به عرصههای خرد شکلدهندۀ آن، همچون عرصۀ زندگی روزمره، امکانپذیر نخواهد بود. نتیجه اینکه نویسنده نتوانسته است از دایرۀ تنگ روانشناسی اجتماعی خارج شود و مباحث را در سطوحی جامعهشناسانه، چنانکه ادعا کرده است، ارائه کند. به همین دلیل، نویسنده در فصول مختلف رویهای سطحی و غیرنظری را بهکار گرفته و از سطوح اولیۀ تحلیل فراتر نرفته است.
The purpose of this article is to present, review, and criticize the book “Meaning of Everyday Life” which has been written by English-born Susie Scott in 2009. A book that tries to examine and consider all aspects and dimensions in relation to the concept of "everyday life" in ten chapters. The assumption of the author is based on the fact that the study of everyday life in the field of sociological studies, which is usually engaged in answering questions and predicting macroeconomic trends in the community, has been regarded as a marginal archetype that seems to be unmistakable as if it was not necessary to study it. The author claims that recognizing macro-social structures regardless of micro levels, such as the realm of everyday life, will not be possible. As a result, it will be argued that the author could not get out of the narrow circle of social psychology and discusses the issues at sociological levels, as claimed. For this reason, the author has used superficial and non-theoretical approaches in different chapters, and it has not gone beyond the initial levels of analysis.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4871_6334995fff5a3b70a7bf329ac021a3b6.pdf
زندگی روزمره
جامعهشناسی
مطالعات فرهنگی
معنا
امر معمولی
جامعهشناسی زندگی روزمره
Daily Life
Sociology
Cultural Studies
Meaning
Commonplace
Sociology of Everyday Life
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
231
253
10.30465/crtls.2020.4872
4872
Research
تحلیل و نقد نظریۀ سیستمهای نیکلاس لومان
Analysis and Critique of Luhmann’s System Theory
سید محمدصادق مهدوی
sms_mahdavi@yahoo.de
1
دانیال باقری
danielbagherii@gmail.com
2
استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکترای جامعهشناسی از دانشگاههای وین و برلین
مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی گلستان، دکترای جامعهشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل
نیکلاس لومان از برجستهترین نظریهپردازان سیستمی است. نظریۀ سیستمی با ایدههای تالکوت پارسونز در جامعهشناسی شکل گرفت. نقطۀ آغازین نظریۀ سیستمی لومان تحتتأثیر پارسونز بوده است، اما لومان با مطرحکردن رویکردی تلفیقی و ترکیب عناصر کارکردگرایی ساختاری پاسونز، با نظریۀ سیستمهای عام و مفاهیمی از زیستشناسی شناخت و سیبرنتیک و پدیدارشناسی، خود را بهمثابۀ برجستهترین نظریهپرداز سیستمها معرفی کرد. «سیستم» و «محیط» دو مفهوم اصلی در فهم نظریۀ لومان است. کلید درک نظریۀ سیستمی لومان در تمایز سیستم از محیطش نهفته است. در نظریۀ لومان یکی از محوریترین وظایف سیستم کاهش پیچیدگیهای محیط است. سیستمها عناصر اصلی خودشان را تولید و مرزها و روابط میان ساختارهای درونیشان را تنظیم میکنند، همچنین ازنظر لومان سیستمها خودارجاع و بستهاند. مقالۀ حاضر برای تحلیل نظریۀ سیستمی از اصلیترین مفاهیم لومان بهره جسته و به شرح و نقد هریک از این مفاهیم در نظام فکری لومان پرداخته است.
Niklas Luhmann is the most prominent system theorist. System theory took shape with Talcott Parsons ideas in sociology. The starting point of Luhmann’s system theory has been influenced by Parsons, proposing an integrated approach combining elements of Parsons structural functionalism and general systems theory and some concepts of cognitive biology, cybernetics, and phenomenology. Luhmann has introduced himself as the most prominent system theorist. Two main concepts in understanding the theory of Luhmann are system and environment. The key to understand Luhmann’s system theory has been hidden in the differentiation of system from its environment. One of the most basic roles of a system is to reduce the complexity of the environment. Systems produce their basic elements, regulate the borders and the relations in their structures, and are closed and self-referential. The present paper aims to analyze the system theory from the main concepts of Luhmann and to explain and criticize each of these concepts in Luhmann’s intellectual system.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4872_e7846f794e5b9ceefc5a762f57dbe08c.pdf
نیکلاس لومان
نظریۀ سیستمی
محیط
سیستم
خودآفرین
ارتباطات
Niklas Luhmann
System Theory
environment
system
Autopoietic
communication
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
255
274
10.30465/crtls.2020.4873
4873
Research
کمیابی تفکر انتقادی در پیشینۀ فرهنگی ایران
Background of Critical Thinking in the Iranian Culture
سید محمد میر سندسی
mirsondosi@yahoo.com
1
استادیار جامعه شناسی، دانشگاه امام حسین (ع)
در چشماندازی تاریخی به جریانها و آبشخورهای معرفت در جامعۀ ایران درمییابیم که ردپای تفکر انتقادی را کمتر در جریان تبادلات فکری میتوان جست؛ یعنی شیوههای ارتباط و انتقال معرفتی بهگونهای بوده است که تفکر انتقادی در آنها جایگاهی ندارد یا بهصورت ضعیف و کممایه حضور دارد. برآیند و میراث این خصیصۀ تاریخی جریانهای معرفتی امروزه در اجتماعات علمی بهمنزلۀ یک ویژگی فرهنگی در عرصۀ عمومی در جامعۀ معاصر ایرانی بیانگر «کممایگی خردورزی و تفکر انتقادی» است. ازاینرو، در انواعِ ارتباط ِمیان افراد و مناسبات اجتماعی و حتی در محافل علمی تفکر انتقادی جایگاه قابلتوجهی ندارد. ازسویدیگر، پیشرفت علمی مستلزم توجه جدی به تفکر انتقادی است. به این ترتیب، درصورتیکه توسعه را راهبرد و خواست ملی در نظر بگیریم، با کیفیت تفکر انتقادی در جامعه و روابط و مناسبات اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی نمیتوان انتظار دگرگونی خاصی را داشت، چراکه با پدیدۀ کممایگی خردورزی و تفکر انتقادی مواجهیم و تقویت این بایستۀ توسعه مستلزم توجه جدیتر و تلاش برای فراهمآوردن زمینههای رشد آن در جامعه است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیل تاریخی، معرفی پیشینۀ ضدتفکر انتقادی در جامعۀ ایران، و بیان اهمیت آن برای پیشرفت و توسعه پیشنهادهایی برای ارتقای آن ارائه میشود.
From the historical perspective looking at the trends and origins of knowledge in the Iranian society, we find that critical thinking has not had a significant position in any of them, and the modes of epistemic communication are such that thinking is not present in them, or if they exist, they are very weak. As a cultural feature published in contemporary Iranian society, these currents of knowledge manifest the reflection of the low level of rationality and critical thinking. Hence, in the relationship between individuals, social and even in the scientific sphere of thought, there is no significant position. On the other hand, scientific advancement entails serious attention to critical thinking. In this way, if we consider development as a national strategy, we cannot expect a particular change in the quality of contemplative thinking in society and social, political, and cultural relations, because with the advent of the concept of thought, we are encountering a crisis and the need for development requires serious attention. It is an effort to provide the ground for its growth in society. Therefore, in this paper, suggestions are made to promote it using the method of historical analysis, introducing an anti-reflection background in the Iranian society and expressing its importance for advancement and development.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4873_1386f563e9235ddf67d5e9611af4d393.pdf
خردورزی
تفکر انتقادی
پیشینۀ معرفتی
کممایگی خردورزی
wisdom
critical thinking
background knowledge
Weakness of Wisdom
per
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی
2383-1650
2019-12-22
19
10
275
293
10.30465/crtls.2020.4874
4874
Research
نگاهی به کتابشناسی انتقادی جامعهشناسی تشیع
A Look at the Critical Bibliography of Shiite Sociology
عبدالرضا نواح
ar.navah@scu.ac.ir
1
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
کتابشناسی انتقادی جامعهشناسی تشیع کتابی است که نویسندگان در آن به مذهب تشیع ازمنظری جامعهشناسی و باتوجهبه آثاری که درطی هفت دهۀ اخیر منتشر شده، پرداختهاند. نویسندگان در هر فصل از فصلهای هشتگانۀ کتاب یکی از موضوعات اجتماعی کاربردی دین را بررسی کردهاند. در هر فصل، یکی از تحقیقیترین مقالات پژوهشی باتوجهبه ویژگیهایی چون بررسی جامعهشناختی، حجم مقاله، کاربردیبودن پینوشتها تقسیمبندی موضوعی شده است. کتاب بهدلیل ماهیت تألیف گروهی هماهنگی لازم را بهلحاظ محتوا و بررسی موضوع ندارد.مؤلفان کتاب کوشیدهاند تا به مذهب تشیع نه ازمنظر کلامی و فلسفی یا فقهی بلکه ازجنبۀ اجتماعی آن و تأثیراتی که در جامعه و انسجام میان مردم دارد بپردازند. فصلهای هشتگانۀ کتاب بدین شرحاند: تاریخ اجتماعی؛ روحانیت و مرجعیت؛ سیاست و قدرت؛ هنر، ادبیات، و فرهنگ؛ مناسک؛ عرفان و تصوف؛ اماکن مذهبی و زیارت؛ انتظار و مهدویت.روش بهکاررفته در این اثر را باید روشی اسنادی و هرمنوتیکال دانست که نویسندگان مقالات مختلف بیشتر به شرح برداشتهای خود از یک کتاب و محتوای آن پرداختهاند.
“Critical Bibliography of Shiite Sociology” is a book in which the authors deal with the Shiite religion from a sociological point of view and with regard to the works published during the last seven decades. In each of the eight chapters of the book, the authors have examined one of the practical social issues of religion. In each chapter, one of the most investigative research articles is divided into topics according to characteristics such as the sociological study, the volume of the article, and the applicability of the postscripts. Due to the nature of group writing, the book does not have the necessary coordination in terms of content and subject matter. The authors of the book have tried to address the Shiite religion not from a theological, philosophical or jurisprudential point of view, but from its social aspect and the effects it has on society and cohesion among the people. The eight chapters of the book are as follows: Social History; Clericalism and Religious Authority; Politics and Power; Art, Literature, and Culture; Rites; Mysticism and Sufism; Religious Places and Pilgrimage; Expectation and Mahdism (Mahdawiyya). The method used in this work should be considered as a documentary and hermeneutical method in which the authors of various articles have further described their perceptions of a book and its content.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4874_a528aa16a3ea20e5bba3beca4afd41ad.pdf
شریعتی
نقد
جامعهشناسی
تشیع ـ تشیع
ایران
Shariati
criticism
Sociology
Shiism-Shiism
Iran