%0 Journal Article %T نقد کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی %J پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2383-1650 %A حسینی, سید عبدالرحیم %D 2018 %\ 07/23/2018 %V 18 %N 5 %P 167-186 %! نقد کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی %K اصول فقه %K متن آموزشی %K الفاظ %K ادلة احکام %K اصول عملیه %R %X پای‌بندی به اصول تدوین کتب آموزشی علوم انسانی، به‌خصوص در مباحث فقهی، حقوقی، و اصول فقه از الزاماتی اجتناب‌ناپذیر است. با کندوکاو در شیوة نگارش، پیکربندی مباحث و محتوای علمی کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی مواردی چون فقدان وحدت سبک در پیکربندی مطالب، نادیده‌انگاری منطق تدوین و دستاوردهای متأخران و معاصران، فقدان ارتباط منطقی میان برخی عناوین مطرح‌شده، فقدان بهره‌مندی از مستندات لازم، کاربردی‌نبودن برخی مباحث مطرح‌شده، ناهم‌گونی استدلال­ها، چشم‌پوشی از آموزه‌های اساسی، بهره‌نبردن از یافته‌های جدید حقوقی و قوانین موضوعی بازنگری‌شده، و جزم‌انگاری قواعد محل اختلاف این کتاب را از ابعاد گوناگون نقدپذیر کرده است. ازسوی‌دیگر، ضرورت کابردی‌کردن متون آموزشی حقوقی و انطباق‌ها با آخرین یافته‌ها و تطبیق با قوانینِ عرصه‌های مختلف، با تأکید بر نظریه‌های عالمان فقه و حقوق و دانش اصول بر اهمیت این نقد می‌افزاید. ازآن‌جاکه هدف نگارش این کتاب تهیة متن آموزشی متناسب با شرایط کنونی دانش حقوق و آماده‌سازی دانشجویان برای انجام‌دادن تحقیقات حقوقی است، دست‌کم بازنگری در مباحث آن به‌منزلة متن آزمون‌های تحصیلات تکمیلی و استخدامی ضروری است. %U https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3232_d35817c1f0e74670b7e9dbd07c3ea079.pdf