ORIGINAL_ARTICLE
بازشناسی انتقادی «فلسفۀ جنگ» از دیدگاه موزلی در کتاب A Philosophy of War
یکی از مباحث پایدار در فلسفۀ سیاسی بازشناسی ریشههای پیدایش جنگوستیز در جامعۀ بشری است. تحلیل فلسفۀ جنگ و برقراری نسبت میان فلسفه و جنگ در وهلۀ نخست تلاشی دشوار است. الکساندر موزلی (1943)، فیلسوف سیاسی معاصر و سردبیر دائرةالمعارف اینترنتی فلسفه که سالها عهدهدار تدریس دروس فلسفه و اخلاق جنگ در دانشگاههای انگلستان از جمله مدرسۀ مطالعات اقتصادی لندن بوده است، مؤلف کتاب فلسفۀ جنگ (A Philosophy of War، منتشرشده به سال 2002) است. موزلی در این اثر تلاش میکند نسبت میان جنگ و فلسفه را که درابتدا دو مقولۀ جدا تصور میشوند تبیین کند. بهزعم موزلی جنگ بهعنوان پدیدهای مخرب و ویرانگر بهکرات اتفاق افتاده و میافتد، چون بهباور انسانها مربوط میشود. جنگ در همۀ ابعاد طبیعت، فرهنگ، و اندیشة آدمیان ریشه دوانده است؛ و بهتعبیر موزلی، ما میجنگیم چون به جنگ باور داریم و اگر میخواهیم از جنگ فاصله بگیریم، باید باورهایمان را تغییر دهیم. روش نگارندۀ این اثر روشی تحلیلی با رویکردی علّی و فلسفی است. پرسش اصلی نویسندۀ کتاب فلسفۀ جنگ بر این موضوع تمرکز یافته است که چرا انسانها با یکدیگر میجنگند و چگونه میتوان از طریق تغییر باورها و نگرشها با این پدیدة شوم و ویرانگر درمیان انسانها و دولتها مقابله کرد.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5283_def82c926ab4c71102e1fc296561b9f9.pdf
2020-05-21
1
23
10.30465/crtls.2020.5283
بازشناسی
فلسفۀ جنگ
فرهنگ
عقلانیت
موزلی
محمدرضا
احمدی طباطبایی
tabatabai@isu.ac.ir
1
دانشیار علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
عنایت، حمید (1364)، بنیاد فلسفۀ سیاسی در غرب، تهران: دانشگاه تهران.
1
ابنخلدون، عبدالرحمن (1366)، مقدمۀ ابنخلدون، ترجمۀ محمد پروین گنابادی، تهران: علمی و فرهنگی.
2
لوفان بومر، فرانکلین (1380)، جریانهای بزرگ در تاریخ اندیشۀ غربی، از سدههای میانه تا امروز، ترجمۀ دکتر حسین بشیریه، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، باز.
3
Aristotle (1998), Politics, trans. C. D. C. Reeve, Indianapolis, Cambridge: Hackett Publishing Company.
4
Hobbes, Thomas (2005), Leviathan, Richard Tuck (ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
5
Lock, John (2005), Two Treatises of Government, Peter Laslette (ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
6
Moseley, Alexander (2002), A Philosophy of War, NewYork: Algora Publishing.
7
Rousseau, Jean- Jacques (1968), The Social Contract, trans. Maurice Cranston, London: Penguin Books.
8
ORIGINAL_ARTICLE
ماجرای به اوج رسیدن و فروپاشیِ سوژۀ مدرن: نقد کتاب فلسفۀ فرانسوی و آلمانی
مفهوم سوژه درکنار مفاهیمی از قبیل ابژه، خدا، و جوهر یکی از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه بهشمار میرود. هرکدام از این مفاهیم را میتوان برای روایتکردنِ قسمی تاریخ فلسفه دستمایه قرار داد. این دقیقاً همان رسالتی است که رابرت سی. سالِمن در کتاب طلوع و افول خود (جلد هفتم از تاریخ فلسفۀ غرب آکسفورد) برای خود تعیین کرده است. او تاریخ سوژه یا بهتعبیر خودش «تاریخِ خود» را از آغاز ایدئالیسم آلمانی در نیمۀ دوم قرن هجدهم نزد کانت آغاز میکند و با گذر از ایدئالیستهای شاخصی همچون فیشته، شلینگ و هگل، به نخستین بارقههای فروپاشیِ برداشتِ پرطمطراق از سوژۀ مدرن و اشاعۀ رویکردهای انتقادی نزد نیچه، کییرکهگور، و هایدگر راه میبرد و درپایان، بحثش را با شاخصترین چهرههای پستمدرن همچون فوکو و دریدا بهپایان میبرد. تمرکز اصلی مقالۀ حاضر، بیش از بررسی صوری و محتوایی این اثر، به ترجمۀ فارسی نخست این کتاب معطوف است. درنتیجه مقالۀ حاضر، بیش از تبیین و نقد خود محتوای کتاب، نوعی نقد ترجمه است که هرچند ترجمۀ خاصی را نقد میکند، امید دارد که این نقد امکانی را برای مواجهه با کلیت ترجمۀ آثار فلسفی فراهم کند.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5284_89a898a8d872bcccdb59b02424d4489c.pdf
2020-05-21
25
39
10.30465/crtls.2020.5284
رابرت سالُمِن
«خود»
مدرن
فلسفۀ قارهای
محمدمهدی
اردبیلی
m.m.ardebili@gmail.com
1
دکترای فلسفۀ غرب، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
اردبیلی، محمدمهدی (12 اسفندماه 1396)، «کلکسیونی از اشتباهات در ترجمه»، روزنامۀ شرق، ش 3099.
1
سالومون، رابرت چ. (1396)، فلسفۀ فرانسوی و آلمانی (تاریخ فلسفۀ غرب 7)، ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: روزنه.
2
سولومون، رابرت ک. (1379)، فلسفۀ اروپایی: طلوع و افول خود (تاریخ فلسفۀ غرب 7)، ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: قصیدهسرا.
3
Solomon, Robert C. (1988), Continental Philosophy (since 1750), Oxford and New York: Oxford University Press.
4
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی دانشنامۀ علائی، چاپ انتشارات مولی
دانشنامۀ علائی، تصنیف ابنسینا بهزبان فارسی، چاپ انتشارات مولی در سال 1394، مشتملبر دیباچهای بهقلم منوچهر صدوقی سها و چهار بخش «منطق»، «علم زیرین (طبیعیات)»، «موسیقی»، و «علم برین (الهیات)» است. کتاب منتشرشده در این نشر فاقد بخشهای «هندسه»، «هیئت»، و «ارثماطیقی» است. همچنین ترتیب بخشهای آن برخلاف ترتیب موردنظر ابنسیناست. سلیقۀ خاص ابنسینا در دانشنامۀ علائی این بوده است که «علم برین» پیش از «علم زیرین» و بخشهای ریاضی قرار بگیرد، اما در دانشنامۀ علائی انتشارات مولی این ویژگی از بین رفتهو «علم زیرین» بعد از «منطق» و قبل از «موسیقی» و «علم برین» قرار گرفته است. پاورقیهای دکتر محمد معین در بخش «علم برین»، که از چاپ انجمن آثار ملی در سال 1331 گرفته شده است، دارای ارجاعهایی است که متأسفانه در دانشنامۀ علائی انتشارات مولی شمارۀ صفحات این ارجاعها، برخلاف چاپ انجمن آثار ملی، نادرست و اشتباهاند. مقالۀ حاضر درصدد است نقاط ضعف و امتیازهای این اثر را نقد و بررسی کند.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5285_da5c219302c6b2694a5feac3a9872ff9.pdf
2020-05-21
41
65
10.30465/crtls.2020.5285
ابنسینا
دانشنامۀ علائی انتشارات مولی
دانشنامۀ علائی نشر انجمن آثار ملی
موسیقی نشر مرکز دانشگاهی
فتحعلی
اکبری
dr.fathaliakbari@gmail.com
1
دانشیار بازنشستۀ رشتۀ فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
ملکه
پندجو
afsaneh.pandjoo@yahoo.com
2
کارشناس ارشد رشتۀ فلسفه و کلام ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1309 ق)، دانشنامۀ علائی، چاپ سنگی، حیدرآباد هند.
1
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1315)، دانشنامۀ علائی، بهتصحیح احمد خراسانی، تهران: شرکت مطبوعات.
2
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1331)، دانشنامۀ علائی، بهتصحیح دکتر محمد معین، محمد مشکوة، و مجتبی مینوی، تهران: انجمن آثار ملی.
3
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1371)، دانشنامۀ علائی، بهتصحیح تقی بینش، ضمن سه رسالۀ فارسی در موسیقی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
4
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1394)، دانشنامۀ علائی، تهران: مولی.
5
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1404 ق)، شفا و الهیات، قم، منشورات مکتبة المرعشی.
6
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1404 ق)، شفا و سفسطه، قم: منشورات مکتبة المرعشی.
7
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1405 ق)، شفا و سماع طبیعی، قم: منشورات مکتبة المرعشی.
8
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1945)، عیون الحکمه، تحقیق عبدالرحمن بدوی، قاهره: المعهد العلمی الفرنسی.
9
ارسطو (1366)، متافیزیک، ترجمۀ شرفالدین شرف، تهران: گفتار.
10
بریه، امیل (1352)، تاریخ فلسفه در دورۀ یونانی، ترجمۀ علیمراد داودی، تهران: دانشگاه تهران.
11
بهمنیار (1349)، التحصیل، بهتصحیح مرتضی مطهری، تهران: دانشگاه تهران.
12
حلی، علامه یوسف (1337)، ایضاحالمقاصد، بهتصحیح علینقی منزوی، تهران.
13
شهرستانی، محمد (1335)، ملل و نحل، ترجمۀ افضلالدین ترکه اصفهانی، بهتصحیح جلالی نایینی، تهران: اقبال.
14
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم (1387)، اسفار اربعه، بهتصحیح ابراهیم امینی و فتحاله امید، قم: معارف.
15
فارابی (1948)، احصاء العلوم، تحقیق عثمان امین، قاهره: دار الفکر العربی.
16
موسوی خوانساری (1392)، روضات الجنات، قم: مکتبۀ اسماعیلیان.
17
ORIGINAL_ARTICLE
نقد فلسفۀ پول زیمل و تخصصگرایی آکادمیک
کتاب فلسفۀ پول مهمترین اثر گئورگ زیمل است که پس از گذشت نزدیک به یک سده فراموشی دوباره در آکادمیها موردتوجه قرار گرفته است. این کتاب برخلاف عنوان آن دربارۀ اقتصاد نیست و به موضوعات فرارشتهای در قلمروهای فلسفه، فرهنگ، روانشناسی، علوم اجتماعی، و اقتصادی میپردازد. این مقاله دو هدف را دنبال میکند: نخست، معرفی اجمالی محتوای کتاب؛ و دوم، تحلیل نسبت این کتاب با تخصصگرایی آکادمیک. برای هدف نخست سعی شده است که مهمترین مقولات بحثشده در فلسفۀ پول بهطور خلاصه معرفی شود. اما هدف دوم از دو حیث بررسی شده است: نخست، دلایل مطرحشدن این اثر پس از یک دورۀ طولانی چشمپوشی از آن در جهان معاصر چیست؟ و دوم، نسبت این اثر با وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران کدام است؟ بدین منظور، درآغاز نظریۀ فرمهای زیمل بررسی میشوند و سپس براساس نظریۀ فرمها، مقولات عینیتیافتگی/ شیءشدگی، سوژه ـ ابژه، مدرنیته، زیباییشناسی، هدف ـ وسیله، و فرم دین در فلسفۀ پول معرفی میشوند. در ارزیابی نسبت فلسفۀ پول با تخصصگرایی آکادمیک در جهان معاصر و بهویژه ایران، به رونقیافتن رویکرد فرارشتهای در علوم انسانی و اجتماعی و همچنین نسبت دین با این علوم میپردازیم.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5286_fa5bfe486b19bf06d71069d9a7e46642.pdf
2020-05-21
67
92
10.30465/crtls.2020.27765.1635
زیمل
فرمهای تاریخی
فلسفۀ پول
فلسفۀ اجتماعی
میانرشتهای
سید محمدرضا
امیری طهرانی زاده
amiritehranizadeh@gmail.com
1
استادیار فلسفۀ علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
زیمل، گئورگ (1397)، فلسفۀ پول، ترجمۀ شهناز مسمیپرست، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
1
زیمل، گئورگ (1386)، مقالاتی دربارۀ تفسیر در علم اجتماعی، ترجمۀ شهناز مسمیپرست، تهران: شرکت سهامی انتشار.
2
Alatas, Seyd Farid (1995), The Theme of “Relevance” in Third World Human Sciences, Singapore Journal of Tropical Geography, vol. 16, no. 2.
3
Goodstein, Elizabeth S. (2017), Georg Simmel and the Disciplinary Imaginary, Stanford: Stanford University Press.
4
Pyyhtinen,Olli (2010), Simmel and “the Social”, London: Palgrave
5
Swedberg, Richard (1994), (Review by) “Money and the Modern Mind: Georg Simmel’s Philosophy of Money by Gianfranco Poggi”, Acta Sociologica, vol. 37, no. 2.
6
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی، بررسی و نقد کتاب اخلاق ائودموسِ ارسطو (Eudemian Ethics)
این مقاله کتاب اخلاق ائودموسِ (Eudemian Ethics) ارسطو را براساس ترجمۀ سر آنتونی کنی بررسی و نقد میکند. در این مقاله نشان دادهایم که اخلاق در نظر ارسطو بهمعنای نیکزیستن است و هدف او از نوشتن این اثر یافتن پاسخی به چیستی زندگی نیک یا سعادت و چگونگی دستیابی به آن در سنت فضیلتانگارانۀ موجود در فضای فلسفی پیش از زمان خود اوست. ازاینرو، فهم چیستی ماهیت سعادت بر فهم ماهیت فضیلت مبتنی است. او، پس از بررسی همهجانبۀ فضائل گوناگون، نهایتاً سعادت را به «فعالیت زندگی کامل برطبق فضیلت کامل» تعریف میکند (1219 الف، 39) و این فضیلت کامل فضیلتی دربردارندۀ همۀ فضائل، یعنی فضیلت اخلاقی و فضیلت عقلانی، است. مطالعه و آشنایی با چنین کتابی برای علاقهمندان به پژوهشهای اخلاقی این حسن را دارد که میتوانند برخی از مسائل اخلاقی موجود در جامعه را از منظر فضیلتگرایی ارسطو مطالعه و بررسی کنند.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5288_c87a79724b9de7a5bf6c129ba2396fc4.pdf
2020-05-21
93
114
10.30465/crtls.2020.5288
اخلاق
خیر
سعادت
فضیلت
نیک و شریف
ارسطو
آنتونی کنی
حوریه
باکویی کتریمی
h.bakouei@gmail.com
1
دانشجوی دکتری گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
LEAD_AUTHOR
حسن
فتحی
fathi@tabrizu.ac.ir
2
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
AUTHOR
ارسطو (1385)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: طرح نو.
1
افلاطون (1380)، دورهآثار، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
2
رازی، ابنمسکویه (1381)، تهذیب الاخلاق، ترجمۀ علیاصغر حلبی، تهران: اساطیر.
3
لطفی، محمدحسن (1380)، مقدمه بر: دورهآثار، افلاطون، ج 1، تهران: خوارزمی.
4
Bekkeri, Immanuelis (1831), Aristoteles Graece, Berolini: Apud Georgium Reimerum.
5
Aristotle (2011), Eudemian Ethics, trans. Anthony Kenny, New York: Oxford University Press.
6
Aristotle (2013), Eudemian Ethics, trans. Brad Inwood and Raphael Woolf, London: Cambridge University Press.
7
Aristotle (1995), “Eudemian Ethics”, trans. J Solmon, in: The Complete Works of Aristotle, vol. 2, Jonathan Barnes (ed.), Princeton: Princeton University Press.
8
Simpson, Peter L. P. (2013), The Eudemian Ethics of Aristotle, New Brunswick and London: Transaction Publisher.
9
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی کتاب تاریخ فلسفۀ تحلیلی: از بولتسانو تا ویتگنشتاین
کتاب تاریخ فلسفۀ تحلیلی: از بولتسانو تا ویتگنشتاین متضمن بحث تحلیلی دربارة مهمترین عناصر اندیشۀ فیلسوفان تحلیلی در نیمة نخست قرن بیستم است. در این کتاب نویسنده کوشیده است اندیشههای فیلسوفان تحلیلی را درقالب یک سنت فلسفی بررسی و تحلیل کند، چنانکه پیوند میان اندیشههای ایشان قابلردگیری باشد. او، پس از بحث دربارة زمینههای پیدایش فلسفۀ تحلیلی، بهترتیب آرای بولتسانو، فرگه، راسل، ویتگنشتاین اول، کارناپ، و جریان صوریسازی را مطرح میکند و درنهایت به بیان اندیشههای مور و ویتگنشتاین متأخر میپردازد که مسیر دیگری را در فلسفۀ تحلیلی دنبال کردند، همان جریانی که بعدها به فلسفه تحلیل زبان شهرت یافت. بنابراین ساختار کلی بحث در کتاب تحلیل اندیشههای فیلسوفان تحلیلی درقالب دو جریان موازی تحلیل منطقی و تحلیل زبانی است و البته به جریان نخست توجه بیشتری شده است. هدف در این مقاله نقد و بررسی محتوایی و صوری ترجمة این کتاب است.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5294_c2a4dc221b0884ea1da2d83c13fd9b09.pdf
2020-05-21
115
137
10.30465/crtls.2020.5294
تحلیلی
صوریسازی
زبان
منطق
متافیزیک
عبدالرزاق
حسامی فر
ahesamifar@hum.ikiu.ac.ir
1
استاد گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
LEAD_AUTHOR
استرول، اوروم (1383)، فلسفۀ تحلیلی در قرن بیستم، ترجمة فریدون فاطمی، تهران: نشر مرکز.
1
پایا، علی (1382)، فلسفۀ تحلیلی: مسائل و چشماندازها، تهران: طرح نو.
2
پایا، علی (1395)، فلسفۀ تحلیلی از منظر عقلانیت نقاد: نظریهها و کاربردها، تهران: طرح نقد.
3
دامت، مایکل (1391)، خاستگاههای فلسفۀ تحلیلی، ترجمة عبدالله نیکسیرت، تهران: حکمت.
4
گلاک، هانس یوهان (1395)، پیدایش فلسفۀ تحلیلی، ترجمة عبدالرزاق حسامی فر، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5
گلوک، هانس یوهان (1394)، فلسفۀ تحلیلی چیست؟، ترجمة یاسر خوشنویس، تهران: ترجمان علوم انسانی.
6
ودبرگ، اندرس (1394)، تاریخ فلسفۀ تحلیلی: از بولتسانو تا ویتگنشتاین، ترجمة جلال پیکانی و بیتاله ندرلو، تهران: حکمت.
7
ویتگنشتاین، لودویگ (1394)، رسالة منطقیـ فلسفی، ترجمه و شرح: سروش دباغ، تهران: هرمس و مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران.
8
Canfield, John V. (2003), “Wittgenstein’s later philosophy”, in: Routledge History of Philosophy, vol. 10: Philosophy of Meaning, Knowledge and Value in the Twentieth Century, New York: Routledge, pp. 247-284.
9
Kenny, Anthony (2010), A New History of Western Philosophy, New York: Oxford University Press.
10
Pitcher, George (1985), The Philosophy of Wittgenstein, New Delhi: Prentice-Hall of India.
11
Russell, Bertrand (2001), “Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description”, in: Analytic Philosophy: An Anthology, A. P. Martinich and David Sosa (ed.), Massachusetts and Oxford: Blackwell, pp. 185-190.
12
Sluga, Hans (1996), “Ludwig Wittgenstein, Life and Work: An Introduction”, in: The Cambridge Companion to Wittgenstein, Hans Sluga and David G. Stern (ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
13
Wedberg, Anders (1984), A History of philosophy: From Bolzano to Wittgenstein, Oxford: Clarendon Press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
نقد مضمونی کتاب آسیا دربرابر غرب
کتاب آسیادربرابرغرب، نوشتۀ داریوش شایگان، از منظری آغاز میشود که پیشازآن درک نشده بود و آن مفهوم بنیادی «غربزدگی» چونان «نیهیلیسم مضاعف یا «توهم مضاعف» است. البته پیش از این کتاب، متون منتشرشدۀ دیگری بر بنیاد غربزدگی آشکارا بیانشده یا نهان در متن وجود داشت: یکی کتاب فخرالدین شادمان با نام تسخیر تمدن فرنگی بود که در سال 1326 منتشر شد و دیگری کتاب مشهور غربزدگی بود که نخستینبار در سال 1341 انتشار یافت. نخستین متن از ایرانی خودباخته دربرابر فرهنگ غربی سخن میگوید. در دومین متن، از مفهوم غربزدگی متأثر از آرای سیداحمد فردید، البته با فهمی متفاوت از درک هستیشناسانۀ او برای آسیبشناسی هستی و زبان ایرانی خودباخته دربرابر فرهنگ غربی، سخن بهمیان میآید. اما کتاب داریوش شایگان، پیرو مایۀ هستیشناسانۀ آرای سیداحمد فردید، متنی است که رویارویی هستی ایرانی و غربی را چونان دو هستی متفاوت بر بنیاد دو مفهوم «نیهیلیسم» و «نیهیلیسم مضاعف» میفهمد. بنابراین، ضروری است که برای بازخوانی نسبت آگاهی معاصر ایران با جهان نو به این متن و مضمون بنیادینش توجه شود.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5295_08cc821acf3432a1b8b96df936a8d640.pdf
2020-05-21
139
155
10.30465/crtls.2020.5295
غرب
تقدیر تاریخی
نیهیلیسم
نیهیلیسم مضاعف
مزدک
رجبی
mzdkrajabi@gmail.com
1
دکترای تخصصی فلسفه، استادیار گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
شایگان، داریوش (1378)، آسیا دربرابر غرب، تهران: امیرکبیر.
1
ضاد، محمدرضا (1394)، فردیدنامه: نگاهی به زندگی و آثار و افکار سیداحمد فردید، تهران: موج.
2
Hegel, G. W. F. H. (2010), Philosophy of Mind,trans. W. Wallace and A. V. Miller, Oxford: Clarendon Press.
3
Heidegger, Martin (1977), The Question Concerning Technology and Other Essays,trans. and Introduction by William Lovitt, New York and London: Garland Publishing, INC.
4
Nitzsche, Friedrich (2002), Beyond Good and Evil, trans. Judith Norman, Cambridge: Cambridge University Press.
5
Nitzsche, Friedrich (1967), TheWilltoPower, trans. Walter Kaufmann and R. J. Hollingdale, New York: Vintage Books.
6
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد کتاب خوانشی نو از فلسفۀ فارابی، گسست بنیادین معرفتی از سنت یونانی
نویسندۀ کتاب خوانشی نو از فلسفۀ فارابی، گسست بنیادین معرفتی از سنت یونانیدرصدد است، با برجستهکردن ابداعات اساسی و محوری فارابی در بازتدوین فلسفه در زمانۀ خویش، نحوۀ افتراق جریان فلسفۀ اسلامی از سنت یونانی را توضیح دهد. مهمترین مدعای نویسنده پیافکنی فلسفۀ اسلامی برمبنای سه قضیه است: 1. تعیین موضوع آن بهعنوان «وجود» نه «موجود»؛ 2. استناد فهم وجود به علم حضوری؛ 3. تمایز بین ماهیت و وجود. او بر آن است که فارابی با نگاهی وجودمحور توانست نقش اساسی هستی را درمقابل چیستی و ماهیت احیا کند. کتاب همچنین به رویکرد زبانشناسانه و معرفتشناسانۀ فارابی، معرفی کتاب الحروف در همین جهت، و ابداع او در ارجاع منطق نُهبخشی ارسطو به منطق دوبخشی میپردازد. از منظر نگارندۀ مقاله، باوجود اهمیت و فربهی مدعای فوقالذکر، یعنی تأسیسگری فلسفۀ اسلامی با محوریتدادن فارابی به «وجود» و باوجود نکات مثبت متعدد کتاب، دلایل اقامهشده در کتاب برای اثبات آن مدعا لازم اما غیرکافی است. حدود ده نقد اساسی در این مقاله بر محتویات و مدعیات کتاب مطرح شده است، ازجمله تکرار برخی مدعاها، مدعیات بیشاهد، ارجاع به متأخران از فارابی، و ... .
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5296_9db468e87b84fd213067158d0af535fa.pdf
2020-05-21
157
171
10.30465/crtls.2020.5296
فلسفۀ اسلامی
فارابی
تمایز وجود و موجود
تمایز وجود و ماهیت
سعید
رحیمیان
sd.rahimian@gmail.com
1
استاد دانشگاه شیراز، دکترای فلسفه و کلام اسلامی
LEAD_AUTHOR
آلیاسین، جعفر (۱۹۸۵)، الفارابی فی حدوده و رسومه، بیروت: عالم الکتب.
1
ارسطو (۱۳۶۶)، متافیزیک، ترجمۀ شرفالدین خراسانی، تهران: گفتار.
2
افلاطون (۱۳۵۷)، مجموعهآثار، ششجلدی، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
3
افلاطون (1374)، مجموعهآثار، چهارجلدی، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
4
افنان، محمدسهیل (۱۴۰۴ ق)، واژهنامۀ فلسفی، تهران: حکمت.
5
ایزوتسو، توشی هیکو (1368)، بنیاد حکمت سبزواری،ترجمۀ سیدجلالالدین مجتبوی، تهران: دانشگاه تهران.
6
البیر نصری، نادر (1405 ق)، مقدمه بر: الجمع بین رأیی الحکیمین، ابونصر فارابی، تحقیق دکتر البیر نصری نادر، تهران: دانشگاه الزهرا.
7
پورحسن، قاسم (1397)، فلسفۀ فارابی، گسست بنیادین معرفتی از فلسفۀ یونانی، تهران: نقد فرهنگ.
8
پورحسن، قاسم (1391)، فارابی و تأسیس فلسفۀ اسلامی؛ مجموعهمقالات منتخب همایش فارابی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
9
حسنزادۀ آملی، حسن (1363)، نصوص الحکم بر فصوص الحکم، تهران: مؤسسۀ مطالعاتی و تحقیقات فرهنگی.
10
داوری اردکانی، رضا (1382)، فارابی فیلسوف فرهنگ، تهران: ساقی.
11
رحیمیان، سعید (1381)، فیض و فاعلیت وجودی از فلوطین تا صدرالمتألهین، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
12
ژیلسون، اتین (1366)، روح فلسفۀ قرون وسطی، ترجمۀ علیمراد داوودی، تهران: علمی و فرهنگی.
13
ژیلسون، اتین (1366)، مبانی فلسفۀ مسیحیت، ترجمۀ محمود موسوی و محمد محمدرضایی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
14
فارابی، ابونصر (1375)، آراء اهل المدینة الفاضلة، تحقیق نصری نادر، بیروت: دار المشرق.
15
فارابی، ابونصر (1984)، اثبات المفارقات (رسالة فی)، هند: طبع حیدرآباد.
16
فارابی، ابونصر (1968)، الأسئلة اللأمعة و الأجوبة الجامعة، تحقیق دکتر محسن مهدی، بیروت:
17
فارابی، ابونصر (1364)، اغراض مابعدالطبیعه، هند: طبع حیدرآباد.
18
فارابی، ابونصر (1371)، التعلیقات، تحقیق جعفر آلیاسین، تهران: حکمت.
19
فارابی، ابونصر (1405 ق)، الجمع بین رأیی الحکیمین، تحقیق دکتر البیر نصری نادر، تهران: دانشگاه الزهرا.
20
فارابی، ابونصر (1968)، دعاء عظیم، تحقیق دکتر محسن مهدی، بیروت: دار المشرق.
21
فارابی، ابونصر (1346)، الدعاوى القلبیة، هند: طبع حیدرآباد.
22
فارابی، ابونصر (1346)، زینون الکبیر، هند: طبع حیدرآباد.
23
فارابی، ابونصر (1387)، رسائل فلسفی فارابی، ترجمۀ سعید رحیمیان، تهران: علمی و فرهنگی.
24
فارابی، ابونصر (1955)، العلم الالهى، تحقیق دکتر عبدالرحمن بدوی، قاهره: دارالکتب المصریه.
25
فارابی، ابونصر (1968)،فصول مبادی آراء اهل المدینة الفاضلة، تحقیق دکتر محسن مهدی، بیروت: دار المشرق.
26
Thibault, H. J. (1970), Creation and Metaphysics, a Genetic Approach to Existential Act, New York: Springer Science.
27
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی، نقد، و ارزیابی کتاب انسانشناسی پراگماتیک کانت (Kant’s Pragmatic Anthropology)
کانت در اواخر عمر خود سؤال «انسان چیست» را بر سؤالهای اصلی فلسفی خود افزود و پاسخ این پرسش را جوابگوی دیگر سؤالات دانست. اما پاسخ کانت به این سؤال چیست؟ هالی ویلسون در اثری با عنوان انسانشناسی پراگماتیک کانت میکوشد تا با کاوشی در آثار غیرانتقادی او چون انسانشناسی، دین در محدودۀ عقل تنها، و تعلیموتربیت، که آنها را «فلسفۀ تجربۀ» کانت مینامد، پاسخ او به این پرسش را بیابد. او در این اثر، با این ادعا که انسانشناسی پراگماتیک کانت روانشناسی تجربی نیست، علاوهبر معرفی خاستگاه و معنای انسانشناسی پراگماتیک، انسان را از منظر این فیلسوف همچون موجودی برخوردار از چهار استعداد حیوانی، فنی، پراگماتیک، و اخلاقی معرفی میکند که باید بکوشد با بهرهگیری از استعدادها و تواناییهای خود به سرشت نهایی انسانیت، که همانا اخلاق و و آزادی است، دست یابد. همچنین، از نظر این نویسنده حکم غایی تأملی پل ارتباطی میان انسانشناسی و آثار انتقادی کانت محسوب میشود که کانت با استفاده از آن کوشیده بود تا به دانشجویان خود دانش عملی را بیاموزد تا آنها از این طریق بتوانند جایگاه خود را در جهان اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی بیابند.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5297_b38e4b586ae59ab39ea21fcaeafc8187.pdf
2020-05-21
173
194
10.30465/crtls.2020.5297
انسانشناسی
روانشناسی تجربی
سرشت آدمی
استعدادها
حکم تأملی
سمیه
رفیقی
rafigiph@yahoo.com
1
دکترای فلسفه، دانشگاه تبریز ، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد
اصغری
asghari2007@gmail.com
2
دانشیار فلسفه، دانشگاه تبریز
AUTHOR
Foucault, Michel (2012),“Introduction to Kant’s Anthropology”, trans. Roberto Nigro and Ate Briggs, in: Continental Philosophy Review, vol. 45, no. 4.
1
Frierson, Patrick (2003), Freedom and Anthropology in Kant’s Moral philosophy, Cambridge: Cambridge University Press.
2
Frierson, Patrick (2013), Kant’s Questions: What Is Human Being? New York: Routledge.
3
Guyer, Paul, (2006), Kant, New York: Routledge.
4
Kant, Immanuel (1974), Anthropology from a Pragmatic Point of View, trans. Mary Gregor, The Hague: Martinus Nijhoff.
5
Kant, Immanuel (1991), The Metaphysics of Morals, trans. Mary Gregor, Cambridge: Cambridge University Press.
6
Kant, Immanuel (1997), Lectures on Ethics, trans. Peter Heath, Cambridge: Cambridge University Press.
7
Kant, Immanuel (2000), Critique of the Power of Judgment, trans. Paul Guyer, Cambridge: Cambridge University Press.
8
Louden, Robert B. (2000), Kant’s Impure Ethics: from Rational Beings to Human Beings, New York and Oxford: Oxford University Press.
9
Strawson, Peter (1966), The Bounds of Sense, London and New York: Routledge
10
Wilson, Holly (2006), Kant’s Pragmatic Anthropology: Its Origin, Meaning and Critical Significance, Albany: State University Press.
11
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد کتاب فلسفۀ شوپنهاور
مگی در کتاب فلسفۀ شوپنهاور، علاوهبر عرضۀ آرا و نظریات شوپنهاور، فصلی را به برطرفکردن سوءفهمی که درمورد مفهوم «اراده» و «ناپدیدار» در فلسفۀ شوپنهاور رواج دارد اختصاص داده است. در این نوشتار بر آن شدیم که به بررسی و نقد این اثر بهقلم برایان مگی با ترجمۀ رضا ولییاری بپردازیم. به این منظور، ابتدا بهاختصار به معرفی کتاب پرداختیم، آنگاه پس از بررسی نقادانۀ کتاب به این نتیجه رسیدیم که فیلسوف انگلیسی، برایان مگی، که متخصص و شارح آثار شوپنهاور است توانسته کتابی آسانفهم، روان، کامل، و درعینحال متخصصانه درمورد آرا و نظریات شوپنهاور و تأثیری که بر فلاسفه، اندیشمندان، و هنرمندان پس از خود گذاشته است عرضه کند و مترجم سختکوش و متخصص در ترجمۀ آثار شوپنهاور توانسته است ترجمهای متعهدانه، روان، و قابلپذیرش از این کتاب عرضه دارد؛ البته نقدهایی، هرچند محدود، بهلحاظ محتوایی بر نویسنده و بهلحاظ کیفیت ترجمه بر مترجم وارد است که بدانها اشاره کردهایم و میتواند در چاپ بعدی کتاب موردملاحظه قرار گیرد. همچنین، اشکالات پرشمار ویرایشی در ترجمۀ این کتاب وجود دارد که ویرایش آن را در چاپ بعدی اثر ضروری ساخته است.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5298_0a06f3512488cfd2533c81cebbccaee6.pdf
2020-05-21
195
217
10.30465/crtls.2020.5298
فلسفۀ شوپنهاور
معرفی
نقد
برایان مگی
رضا ولییاری
زهره
سعیدی
saeidi@ricac.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات، دکترای فلسفۀ تطبیقی
LEAD_AUTHOR
سولومون، رابرت سی و کاترین م هیگینز (1395)، تاریخ فلسفۀ راتلج، ترجمۀ حسن مرتضوی، ج 6، تهران: چشمه.
1
شوپنهاور، آرتور (1388)، جهان همچون اراده و تصور، ترجمۀ رضا ولییاری، تهران: نشر مرکز.
2
طالبزاده، سیدحمید (1393)، «شوپنهاور و گذار از روش استعلایی کانت»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی حکمت و فلسفه، س 10، ش 39.
3
عبداللهنژاد، محمدرضا (1393)، «نقد شوپنهاور از فلسفۀ اخلاق کانت»، فصلنامۀعلمی ـ پژوهشیحکمت و فلسفه،. س 10، ش ۳۷.
4
کاپلستون، فردریک چارلز (1392)، تاریخ فلسفه از فیشته تا نیچه، ترجمۀ داریوش آشوری، ج7 ، تهران: علمی و فرهنگی.
5
مگی، برایان (1392)، فلسفۀ شوپنهاور، ترجمۀ رضا ولییاری، تهران: نشر مرکز.
6
نصیری حامد، رضا (1397)، «مانیفستی علیه خوشبینی و خودآگاهی نقدی بر فلسفۀ آرتور شوپنهاور با تکیه بر کتاب اخلاق، قانون، و سیاست»، ماهنامة علمی ـ پژوهشی پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علومانسانی، .س 18، ش 6.
7
یانگ، جولیان (1393)، شوپنهاور، ترجمۀ حسن امیریآرا، تهران: ققنوس.
8
Magee, Bryan (1997), The Philosophy of Schopenhauer, New York: Oxford University Press.
9
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی کتاب هایدگر و مسیحیت
نوشتار حاضر بررسی ترجمۀ فارسی کتاب هایدگر و مسیحیت (Heidegger and Christianity) حاصل سخنرانیهای جان مککواری در سالهای 1993-1994 در دانشگاه آکسفورد است که در سال 1994 میلادی در انتشارات کانتینیواِم نیویورک و در ایران در سال 1397 شمسی، با ترجمۀ فارسی شهابالدین عباسی، در انتشارات بنگاه ترجمه چاپ شده است. در این بررسی، پس از ارائۀ مقدمهای بر کتاب و معرفی صوری و محتوایی اثر، به نقد سه تن از پژوهشگران برجستۀ جهان بر هایدگر و مسیحیت پرداخته شده است و سپس امتیازها و کاستیهای اثر از لحاظ صوری و محتوایی موردبررسی قرار گرفته است. نتیجۀ اجمالی نوشتار حاضر حاکی از آن است که ترجمۀ فارسی، صرفنظر از نمونههایی که محل تجدیدنظرند، بهدلیل ترجمهای روان و قابلفهم، رعایت امانتداری علمی، پیراستگی متن از غلطهای چاپی، و دقت حداکثری در انتخاب معادلهای فارسی برای اصطلاحات هایدگر برای آشنایی خوانندگان ایرانی با برداشت مککواری از رابطۀ هایدگر با مسیحیت سودمند است، اما همانطورکه برخی منتقدان هایدگر و مسیحیت نیز بدان اشاره داشتهاند، باوجود تلاش مککواری در توضیح نسبت هایدگر و مسیحیت، این کتاب از نظر محتوا برای خواننده تصویری شفاف از نسبت هایدگر و مسیحیت ارائه نمیدهد.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5299_6577c0579909f146e406dc6cd2158210.pdf
2020-05-21
219
242
10.30465/crtls.2020.5299
هایدگر
مسیحیت
مککواری
شهابالدین عباسی
مریم
سلطانی کوهانستانی
m.soltani@uma.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
عبدالهنژاد، محمدرضا (1395)، «الهیات تخریب، نگاهی بر خاستگاه و ماهیت تفکرات دینی هایدگر متقدم»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی فلسفۀ دین، س 13، ش 3.
1
علمی، قربان (1388)، «ساحت دینی در اندیشۀ مارتین هایدگر»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی پژوهشهای فلسفی کلامی، س 11، ش 2.
2
مککواری، جان (1397)، هایدگر و مسیحیت، ترجمۀ شهابالدین عباسی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
3
Barash, Jeffrey A. (1998), Martin Heidegger and Problem of Historical Meaning, Dordrecht: Martinus Nijoff.
4
Bolt, Barbara (2011), Heidegger Reframed: Interpreting Key Thinkers for the Arts, London: I. B. Tauris & Co. Ltd.
5
Bultmann, Rudolf (1987), Faith and Understanding, trans. Louisep Smith, Philadelphia: Fortress Press.
6
Kerr, Fergus (1995), “Review Heidegger and Christianity (The Hensley Henson Lectures 1993-1994) by John Macquarrie”, The Journal of Theological Studies, vol. 46, no. 2.
7
Loughlin, Gerard (1995), “Review Heidegger and Christianity (The Hensley Henson Lectures 1993-1994) by John Macquarrie”, The Journal of Theological Studies, vol. 46, no. 2.
8
Long, Eugene Thomas (1995), “Review Heidegger and Christianity by John Macquarrie”, The Review of Metaphysics, vol. 49, no. 2.
9
Macquarrie, John (1994), Heidegger and Chiristianity, New York: The Continuum Publishing Company.
10
Van Buren, John (1994), The Young Heidegger: Rumor of Hidden King, Bloomington: Indiana University Press.
11
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی کتاب ماهیت معرفت عرفانی
این مقاله درصدد آن است که به نقد و بررسی کتاب ماهیت معرفت عرفانی، نوشتة مسعود اسماعیلی، بپردازد. دربارة معرفت عرفانی و تمایز آن با تجربة عرفانی بهزبانهای غیرفارسی آثار بسیاری منتشر شدهاند؛ اما در زبان فارسی تنها معدودی از پژوهشگران به بحث از آن در چهارچوبی علمی و روشمند پرداختهاند؛ ازجمله در کتاب ماهیت معرفت عرفانی نویسنده کوشیده است با نگاهی تطبیقی در سامانهای جامع به بحث از ماهیت معرفت عرفانی در دو فضای اسلامی و غربی و بیان شباهتها و تفاوتهای آنها بپردازد. اگر ملاک ارزیابی ما میزان موفقیت و عدم موفقیت نویسنده در بیان مسئله و بررسی آن باشد، میتوانیم بگوییم که این کتاب در طرح مباحث تخصصی حوزة فلسفة عرفان بهخوبی عمل کرده است. بااینحال، این کتاب از کاستیهای صوری و محتوایی، از قبیل کاربرد متناوب معرفت عرفانی و تجربة عرفانی بهجای یکدیگر و اشکال در تقدم و تأخر برخی از فصول کتاب، خالی نیست. این کتاب باوجود این کاستیها اثری قابلقبول در حوزة فلسفة عرفان بهنظر میرسد.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5300_4f6d887e40024a3666506c2296931cde.pdf
2020-05-21
243
260
10.30465/crtls.2020.5300
معرفت عرفانی
تجربة عرفانی
ماهیت معرفت عرفانی
زینب
شریعت نیا
zeynab.shariatnia@gmail.com
1
دانشجوی دکتری عرفان اسلامی، پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی
LEAD_AUTHOR
هادی
وکیلی
drhvakili@gmail.com
2
دانشیار مطالعات تطبیقی عرفان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
AUTHOR
اسماعیلی، مسعود (1396)، ماهیت معرفت عرفانی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
1
James, William )1985), The Varieties of Religious Experience, Cambridge: Harvard University Press.
2
Jerotić, Vladeta (1992), Mistična Stanja (Vizije i Bolesti),Dječije Novina.
3
Wainwright, W. J. (2007), The Oxford Handbook of Philosophy of Religion, Oxford: Oxford University Press.
4
Underhill, Evelyn (1999), Mysticism: A Study in Nature and Development of Spiritual Consciousness, New York: Grand Rapids.
5
Underhill, Evelyn (1915), Practical Mysticis,New York: Dutton & Company.
6
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کتاب فلسفه، الهیات، و سیاست: خوانشی از رسالۀ الهیاتی ـ سیاسی اسپینوزا نگاشتۀ پُل بَگلی
کتاب فلسفه، الهیات، و سیاست: خوانشی از رسالۀ الهیاتیـ سیاسی اسپینوزا میکوشد تا با بهرهگیری از منابع وزین و با کوششی ریشهشناسانه (etymological)، مهمترین مفاهیم مندرج در رسالۀ اسپینوزا را نقل، تحلیل، و نقد کند. از میان دو نقد درونی و بیرونی، نقد پل بَگلی سویۀ درونی دارد. درکنار منابع و شرحهای فراوان درباب تفکر اسپینوزا، اثر بَگلی نیز توانسته است اثری مقبول درمیان شرحها و خوانشهای دنیای انگلیسیزبان باشد. رسالۀ اسپینوزا اثری درباب الهیات و سیاست است؛ اما بهباور بَگلی، کتابی است الهیاتی و سیاسی که بهقلم فیلسوفی نگاشته شده است که به فلسفه بیش از الهیات و سیاست متعهد و وفادار است. ازاینرو، رسالۀ اسپینوزا اثری فلسفی است که کارکردهای الهیات و سیاست را در زندگی همگان از منظری فلسفی بررسی میکند. این نوشتار کوشیده است تا با نگاهی توصیفی ـ تحلیلی، ساختار صوری و محتوایی کتاب بَگلی را پیشرو نهد و سپس آن را از حیث توان و کاستی بررسی کند.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5301_182f3ab1b0130f25486bc04fb5b82ddc.pdf
2020-05-21
261
283
10.30465/crtls.2020.5301
رسالۀ الهیاتی ـ سیاسی اسپینوزا
پل بَگلی
فلسفه
الهیات
سیاست
نقد درونی
موسای جدید
سیّدمصطفی
شهرآیینی
m_shahraeen@yahoo.com
1
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، مأمور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران،ا یران.
AUTHOR
محمّدسینا
میرزایی
sina.mirzaee@hotmail.com
2
دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
اسپینوزا، باروخ (1390)، اخلاق، ترجمۀ محسن جهانگیری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
1
Bagley, Paul J. (2008), Philosophy, Theology, and Politics: A Reading of Benedict Spinoza’s Tractatus Theologico-Politicus, Boston: Brill.
2
Frank, Daniel and Jason Waller (2016), Spinoza on Politics, New York: Routledge.
3
Harrisville, Roy A. and Walter Sundberg (2002), The Bible in Modern Culture: Baruch Spinoza to Brevard Childs, Cambridge: Eerdmans Publishing Co.
4
James, Susan (2012), Spinoza on Philosophy, Religion, and Politics: The Theologico-Political Treatise, Oxford: Oxford University Press.
5
Jarrett, Charles E. (2007), Spinoza: a Guide for the Perplexed, London: Continuum.
6
Melamed, Yitzhak and Michael Rosenthal (eds.) (2007), Spinoza’s Theological-Political Treatise: A Critical Guide, Cambridge: Cambridge University Press.
7
Nadler, Steven and T. M. Rudavsky (eds.) (2008), The Cambridge History of Jewish Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press.
8
Peters, Edward (1995), “Jewish History and Gentile Memory”, The Expulsion of 1492 Jewish History, vol. 9, no. 1.
9
Spinoza, Baruch (1985), The Collected Works of Spinoza, trans. E. Curley (ed.), vol. 1, Princeton: Princeton University Press.
10
Spinoza, Baruch (2007), The Theological-Political Treatise, J. Israel (ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
11
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی ترجمۀ کتاب درآمدی به متافیزیک
موضوع مقاله حاضر نقد و بررسی ترجمه کتاب درآمدی به متافیریک، اثر مارتین هایدگر، است. هدف از آن کمکی هرچند ناچیز به غنای بیشتر فن ترجمۀ آثار تخصصی در حیطۀ فلسفۀ غرب است. روش و یا بهعبارت بهتر رویکرد مقاله از حیث دریافت روح کلی حاکم بر ترجمه هرمنوتیکی و از حیث بررسی جزئیات ترجمه تطبیقی است. ترجمۀ درآمدی به متافیزیک تاحدود زیادی از عهدۀ این کار برآمده است و مترجم توانسته است خوانندۀ فارسیزبان را به جهان متن وارد کند، گرچه متن مترجم مبرا از برخی ایرادها و اشکالهای مربوط به معادلها و عبارات نیست. در مقالۀ حاضر تلاش شده است خلاصهای از متن گزارش شود و آنگاه برخی ایرادهای مطبعی، دستوری، و اشکالهای مربوط به معادلها و عبارات گوشزد شود. ترجمه درمجموع سلیس و روان و قابلفهم است و این نشان از دانش و تجربه و زحمات مترجم محترم دارد.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5302_97241c83e2cb8027a130956a59a59fd2.pdf
2020-05-21
285
299
10.30465/crtls.2020.5302
هایدگر
متافیزیک
وحود
تفکر
شدن
نمودن
محمد جواد
صافیان
mjsafian@gmail.com
1
دانشیار گروه فلسفه دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
پالمر، ریچارد (1377)، علم هرمنوتیک، ترجمۀ سعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
1
طباطبایی، محمدتقی و شاهو رحمانی (1393)، «نقد ترجمۀ کتاب نیچه و فلسفه»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، س 4، ش 2، تابستان.
2
لاکوست، ژان (1375)، فلسفه در قرن بیستم، ترجمۀرضا داوری اردکانی،تهران: سمت.
3
هایدگر، مارتین (1373)، مابعدالطبیعه چیست؟ ترجمۀ محمدجواد صافیان، اصفهان: پرسش.
4
هایدگر، مارتین (1378)، هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
5
هایدگر، مارتین (1386)، متافیزیک چیست؟ ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
6
هایدگر، مارتین (1388)، چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟، ترجمۀ سیاوش جمادی،تهران: ققنوس.
7
هایدگر، مارتین (1392)، مسائل اساسی پدیدارشناسی، ترجمۀ پرویز ضیاء شهابی، تهران: مینو.
8
هایدگر، مارتین (1392)، زبان خانه وجود، ترجمۀ جهانبخش ناصر، تهران: هرمس.
9
هایدگر، مارتین (1396)، درآمدی به متافیزیک، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
10
Heidegger, Martin (1978), Einfuhrung zu Metaphysik, Tubingen: Max Niemeyer Verlang
11
Heidegger, Martin (2000), Introduction to Metaphysics, trans, Gregory Fried and Richard Plot, New Haven and London: Yale University press.
12
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کتاب The Oxford Handbook of Nietzsche (راهنمای آکسفورد نیچه)
نیچه بهعنوان یکی از محبوبترین فلاسفه که از جایگاه نخبگان و اندیشهورزان مؤثر در شکلدادن به اندیشۀ کنونی جهان برخوردار بوده است از ابعاد مختلفی موردپژوهش قرار گرفته است. آثار بیشماری در زمینۀ زندگی، آثار، و اندیشۀ او نگاشته شده و هنوز پژوهندگان بسیاری بهدنبال کندوکاو در عمق تفکر اویند. تعدد آثار و تفاوت آنها در ارائۀ تصویر نیچه باعث بروز تردید و سردرگمی در تعیین جایگاه نیچه و درک اندیشۀ او شده است. پژوهش حاضر بهمنظور معرفی و ارزیابی آثار علمی و استاندارد در قلمرو نیچه به اثری بزرگ، مهم، و اخیر بهنام راهنمای آکسفورد نیچه میپردازد. این کتاب دارای 32 مقاله از پژوهشگران مشهور جهانی است که در محورهای مختلفی سازمان یافتهاند. این مقالات حاوی نکاتی بدیع و دقیق است که میتواند بر درک ما از فلسفۀ نیچه تأثیر داشته باشد و آشنایی گستردهای با عناصر اصلی فلسفۀ او چون ابرانسان، ارادۀ قدرت، و بازگشت جاودانه را نیز فراهم آورد. ازاینرو، خلاصۀ محتوای هر مقاله نیز آمده است تا ضمن آشنایی شوق به پیگیری مطلب و مطالعۀ کامل را در مخاطبان پدید آورد.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5303_5a458b59f1953fb4f858c798693cd67b.pdf
2020-05-21
301
322
10.30465/crtls.2020.5303
نیچه
فلسفه
آکسفورد
ابرانسان
ارادۀ قدرت
مریم
عرب
arabphilo@yahoo.com
1
دکترای فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی
LEAD_AUTHOR
Acampora, Christa Davis (2013), “Beholding Nietzsche: Ecce Homo, Fate, and Freedom”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
1
Bailey, T. (2013), “Nietzsche The Kantian?”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
2
Berry, J. N. (2013), “Nietzsche and the Greeks”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
3
Came, Daniel (2013), “The Themes of Affirmation and Illusion in the Birth of Tragedy and Beyond”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
4
Del Caro, Adrian (2013), “Nietzsche and Romanticism: Goethe, Hölderlin, and Wagner”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
5
Gardner, Sebastian (2013), “Nietzsche’s Philosophical Aestheticism”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
6
Gemes, K. and J. Richardson (2013), The Oxford Handbook of Nietzsche, Oxford: Oxford University Press, (PDF version, DOI:10.1093/oxfordhb/9780199534647.001.0001).
7
Guay, Robert (2013), “Order of Rank”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
8
Huenemann, C. (2013), Nietzsche’s Illness, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
9
Hussain, Nadeem J. Z. (2013), “Nietzsche’s Metaethical Stance”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
10
Jaggard, Dylan (2013), “Nietzsche’s Antichrist”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
11
Janaway, C. (2013), “The Gay Sciense”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
12
Katsafanas, Paul (2013), “Nietzsche’s Philosophical Psychology”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
13
Leiter, Brian (2013). “Nietzsche’s Naturalism Reconsidered”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
14
Migotti, Mark (2013), “A Promise Made is a Debt Unpaid: Nietzsche on the Morality of Commitment and the Commitments of Morality”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
15
Pearson, Keith Ansell (2013), “Holding on to the Sublime: On Nietzsche’s Early ‘Unfashionable’ Project”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
16
Poellner, Peter (2013), “Nietzsche’s Metaphysical Sketches: Causality and Will to Power”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
17
Reginster, Bernard (2013), “The Psychology of Christian Morality: Will to Power as Will to Nothingness”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
18
Ridley, A. (2013), “Nietzsche and the Arts of Life”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
19
Robertson, S. and D. Owen (2013), “Nietzsche Influence on Analytic Philosophy”, in: The Oxford Handbook of Nietzsche, K. Gemes and J. Richardson (eds.), Oxford: Oxford University Press.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد کتاب تجربۀ واحد، مطالعهای تطبیقی در مبانی عرفانهای جهانی
فلسفۀ عرفان از شاخههای فلسفه مضاف و از موضوعات موردتوجه عرفانپژوهان است. در این حوزه سه نظریۀ ساختگرایی، حکمت خالده، و توجه به حیث غیرالتفاتی مطرح شده است؛ افرادی چون استیس و جیمز از پردازندگان نظریۀ اول و کتز از مطرحکنندگان نظریۀ دوم و فورمن از طراحان نظریۀ سوم بهشمار میآیند. در بررسی کتاب تجربۀ واحد از آثار جدید مربوط به فلسفۀ عرفان به این نتایج دست یافتیم که نویسنده باوجود زحمات زیاد به مبانی نظری حکمت خالده اشاره نکرده و درعینحال نظر ادیان را در موضوع نکاویده و در مواردی هم ادعاهای ناصواب دربارۀ آنها مطرح کرده است؛ مثلاً، در جایی از کتاب منکر وجود وحدت وجود در دین یهود شده است که اشتباه است. توجهنکردن دقیق بهنظریههای ساختگرایی و حکمت خالده که ربط مستقیمی به این موضوع دارند از اعتبار این کتاب کاسته است. البته پرداختن به تجربۀ واحد هم میتواند به بسط این مبحث کمک کند و زمینهساز همگرایی درمیان ادیان و پیروان آنها شود و گامی در راه تعمیق باورهای دینی بهشمار آید.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5304_fc8d61617e5a0b4f6f6f84fbd6836a99.pdf
2020-05-21
323
337
10.30465/crtls.2020.5304
خدا
فلسفه
عرفان
تجربۀ واحد
اتحاد
ادیان
حکمت خالده
بخشعلی
قنبری
bghanbari768@gmail.com
1
دکترای ادیان و عرفان، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
LEAD_AUTHOR
استیس، والتر ترنس (1388)، عرفان و فلسفه، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران: سروش.
1
جیمز، ویلیام، (1391). تنوع تجربۀ دینی، ترجمۀ حسین کیانی، تهران: حکمت.
2
خندقآبادی، حسین (1380)، حکمت جاویدان، تهران: مؤسسۀ توسعۀ دانش و پژوهش ایران.
3
دقیقیان، شیریندخت (1379)، نردبانی به آسمان؛ نیایشگاه در تاریخ و فلسفه یهود، تهران: ویدا.
4
شولم، گرشوم (1392)، گرایشها و مکاتب اصلی عرفان یهود، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
5
فورمن، رابرت سی (1385)، عرفان، ذهن، آگاهی، ترجمۀ عطا انزلی، قم: دانشگاه مفید.
6
قنبری، بخشعلی (1395)، جزوۀ درسی نظامهای عرفانی یهود، تهران: نوشناخت.
7
کتز، استون (1383)، ساختگرایی، سنت، و عرفان، ترجمۀ عطا انزلی، قم، آیت عشق.
8
کونگ، هانس (بیتا)، ساحت های معنوی ادیان جهان، ترجمۀ حسن قنبری، قم: بینا.
9
مصلح، علیاصغر (1393)، مجموعۀ اندیشههای نو، جلد اول: تجربۀ واحد «مطالعهای تطبیقی در مبانی عرفانهای جهانی»، تهران: علمی.
10
هینلز، جان آر (1386)، فرهنگ ادیان جهان، ترجمۀ گروه مترجمان، ویراستۀ ع پاشایی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
11
Don, Yehuda (2000), “Eastern Europe, Practice of Judaism”, in: Encyclopedia of Judaism, vol 1, New York: Koninklijke Brill.
12
Scholem, Gershom (1990), Origins of Kabbalah, Princeton: The Jewish Publication Society.
13
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی کتاب Weltschmerz Pessimism in German Philosophy, 1860-1900 جهانرنجی، بدبینی در فلسفۀ آلمان، 1900-1860
کتاب جهانرنجی، نوشتۀ فردریک سی. بایزر، پژوهشی دربارۀ جنبش یا جریان بدبینی در فلسفۀ آلمان نیمۀ دوم قرن نوزدهم است. بایزر، با تعریف بدبینی به این نظریه و باور که زندگی در این جهان ارزش زیستن ندارد، شوپنهاور را نخستین کسی میداند که این برداشت از جهان را وارد فلسفۀ آلمان ساخت. بایزر در این کتاب به بررسی مباحثۀ گسترده و جدیای میپردازد که بدبینی شوپنهاور و مریدان، و البته منتقدان وی، بهراه انداخت و به یک معنا برنامۀ کاری فلسفه را از بحث دربارۀ منطق علم به سمتوسوی مسائل مرتبط با ارزش زندگی سوق داد. مقالۀ حاضر میکوشد تا ضمن معرفی رویکرد و هدف کلی کتاب به تحلیل مختصر محتوای فصلهای کتاب بپردازد که براساس چهرههای فلسفی سامان یافته است. پس از این تحلیل مختصر، مزیتهای کتاب درمقام کتابی در حوزۀ تاریخ فلسفه که بهصورت اختصاصی به مباحثهای فراموششده هرچند مهم و اثرگذار میپردازد و نیز برخی از نقصهایی که بهنظر نویسندۀ این مقاله اگر رعایت میشد بر اعتبار کتاب میافزود خاطرنشان میشوند.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5305_d1e8177ec2c81e94a28047585378d210.pdf
2020-05-21
339
363
10.30465/crtls.2020.5305
فلسفۀ آلمان
بدبینی
خوشبینی
مسئلۀ شر
معمای زندگی و هستی
بحران هویت
حمیدرضا
محبوبی آرانی
h.mahboobi@modares.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ا یران.
LEAD_AUTHOR
Baldwin, Thomas (2003), The Cambridge History of Philosophy 1870-1945,Cambridge: Cambridge University Press.
1
Beiser, Frederick C. (2014), After Hegel: German Philosophy, 1840–1900, New Jersey: Princeton University Press.
2
Beiser, Frederick C. (2016), Weltschmerz, Pessimism in German Philosophy, 1860-190, New York: Oxford University Press.
3
Dienstag, Joshua Foa (2016), Review of Weltschmerz: Pessimism in German Philosophy, 1860-1900, Book Review, European Journal of Philosophy, vol. 25, Issue 1, March 2017.
4
Nietzsche, Friedrich (1968), Will to Power, trans. Walter Kaufmann and R. G. Hollingdale, New York: Vintag.
5
Nietzsche, Friedrich (1999a), “The Dionysiac Worldview”, in: The Birth of Tragedy and Other Writings, Raymond Geuss and Ronald Speirs (eds.), trans. Ronald Speirs, Cambridge: Cambridge University Press.
6
Nietzsche, Friedrich (1999b), “Attempt at Self-Criticism”, in: The Birth of Tragedy and Other Writings, Raymond Geuss and Ronald Speirs (eds.), trans. Ronald Speirs, Cambridge: Cambridge University Press.
7
Shakespeare, William, Hamlet, in: <http://shakespeare.mit.edu/hamlet/full.html>.
8
Shapshay, Sandra (2018), “Book Review”,
9
<https://ndpr.nd.edu/news/weltschmerz-pessimism-in-german-philosophy-1860-190>.
10
Solomon, Robert C.and M. Higgins Kathleen (1993), Routledge History of Philosophy,vol. VI (The Age of German Idealism), London: Routledge.
11
Ten, C. L. (1994), Routledge History of Philosophy, vol. VI (The Nineteenth Century), London: Routledge.
12
Wood, Allen and Hahn, Songsuk Susan (2012), The Cambridge History of Philosophy in the Nineteenth Century (1790–1870), Cambridge:Cambridge University Press.
13
Young, Julian (2010), Friedrich Nietzsche, A Philosophical Biography, Cambridge: Cambridge University Press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر کتاب هگل و پدیدارشناسی روح از رابرت استرن
این مقاله، بعد از نگاهی کوتاه به وضعیت شکلی اثر استرن، به نقد محتوایی آن میپردازد. در نقد محتوایی درابتدا بهصورت کلی و اجمالی کار وی درمورد کلیتِ پدیدارشناسی ارزیابی میشود و آنگاه سه قسمت مهم، که هم دشوارترین قسمتهای پدیدارشناسی و هم کلیدیترین نقاط آن برای پدیدارشناسی و بلکه برای کل نظام هگلاند، بهطور تفصیلیتری ارزیابی میشوند. این سه قسمت عبارتاند از دیباچه، مقدمه، و فصل نهایی. نقد هم بهلحاظ میزان توجه به محتوای این قسمتها و هم بهلحاظ تأثیر این میزان توجه در ساختارمندی اثر خود استرن یا پیوند درونی بین مطالب فصل هفتم استرن با قسمتهای مربوطه در این اثر صورت گرفته است.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5306_50df92f46c4848e226451afa1cfef152.pdf
2020-05-21
365
386
10.30465/crtls.2020.5306
پدیدارشناسی هگل
استرن
دیباچۀ پدیدارشناسی
مقدمۀ پدیدارشناسی
شناسایی مطلق
محمد
مشکات
m.meshkat@ltr.ui.ac.ir
1
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
استرن، رابرت (1394)، هگل و پدیدارشناسی روح، ترجمۀ محمدمهدی اردبیلی و سیدمحمدجواد سیدی، تهران: ققنوس.
1
پلامناتز، جان (1383)، شرح و نقدی بر فلسفۀ اجتماعی و سیاسی هگل، ترجمۀ حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
2
جهانبگلو، رامین (1382)، تأملات هگلی، درسهایی دربارۀ پدیدارشناسی ذهن هگل، تهران: نشر نی.
3
سینگر، پیتر (1379)، هگل، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران: طرح نو.
4
صادقی، علی (1384)، آزادی و تاریخ تأملاتی در دیالکتیک هگل، آبادان: نشر پرسش.
5
فیندلی، جان ن و جان بربیج (1387)، گفتارهایی دربارۀ فلسفۀ هگل، ترجمۀ حسن مرتضوی، تهران: نشر چشمه.
6
کوفمان، والتر (1385)، گوته، کانت، و هگل، ترجمۀ ابوتراب سهراب و فریدالدین رادمهر، تهران: نشر چشمه.
7
مجتهدی، کریم (1377)، منطق از نظرگاه هگل، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
8
مجتهدی، کریم (1380)، پدیدارشناسی روح برحسب هگل، تهران: علمی و فرهنگی.
9
Bailli, J. B. (1901), Origin and Significance of Hegel's Logic, a General Introduction to Hegel's System, New York: The Macmillan Company
10
Hegel, W. (1961), Phenomenology of Mind, trans. J. B. Baillie, Fifth Impression, Printed in Great Britain.
11
Hegel, W. (1977), Phenomenology of Spirit, trans. A. V Miller with Analysis of the Text and Foreword by J. N. Findlay, New York: Oxford University Press.
12
Hegel, W. (2010), Science of Logic, trans. A. V. Miller, Now York: Humanities Press.
13
Heidegger, Martin (1988), Hegl's Phenomenology of Spirit, trans. Parvis Emad and Kenneth Maly, Bloomington: Indiana University Press.
14
Hyppolite, Jean (1974), Genesis and Structure of Hegel's Phenomenology of Spirit, trans. Samuel Chernlak and John Heckman, Illinois: Northwestern University Press.
15
Norman, Richard (1976), Hegel's Phenomenology, a Philosophical Introduction, London: Sussex University Press.
16
Solomon, (1983), In the Spirit of Hegel, a Study of G. W. F. Hegel's Phenomenology of Spirit, New York: Oxford University Press.
17
Stern, Robert (2002), Hegel and Phenomenology of Spirit, London and
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد کتاب مسیحیت و دموکراسی
نقش و جایگاه دین در زندگی سیاسی و اجتماعی انسان موضوعی است که از نظر اهمیت باید تجزیه و تحلیل شود. برای پرداختن به چنین موضوعی مقالۀ حاضر سراغ یکی از مهمترین آثار این حوزه یعنی کتاب مسیحیت و دموکراسی اثر ژاک ماریتن، فیلسوف نئوتومیستی فرانسوی، رفته است. ماریتن در این اثر به دفاع از دموکراسی با ارجاع آن به مسیحیت پرداخته است. البته این نوع دفاع خالی از انتقاد نیست و ماریتن در این اثر نگاهی تراژدیک به دموکراسیهای معاصر نیز دارد. آشکار است که مسئلۀ نسبت «دین و دموکراسی» محدود به اندیشۀ ژاک ماریتن نیست و اندیشمندان متعددی در پارادایمهای فکری مختلف این مسئله را صورتبندی کردهاند. همچنین، این رابطه فقط مختص به دین مسیحیت نیست و چنین موضوعی از مباحث قابلتوجه در دنیای اسلام نیز بهشمار میآید. با عنایت به چنین مباحثی نویسنده در این مقاله کوشیده تا الگوی نظری ژاک ماریتن درخصوص نسبت مسیحیت و دموکراسی را از منظر سیاسی، فلسفی، و الهیاتی به بحث و فحص بگذارد و مدعای مطرحشده از سوی وی را با رویکردی انتقادی تجزیه و تحلیل کند.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5307_c0166456faa26524216ca8af743c2fdc.pdf
2020-05-21
387
404
10.30465/crtls.2020.5307
دین
مسیحیت
کاتولیک
مدرنیته
لیبرالیسم
عقل
دموکراسی
مختار
نوری
nouri.mokhtar63@gmail.com
1
دکترای علوم سیاسی و مدیر گروه روندهای فکری پژوهشکدۀ مطالعات استراتژیک خاورمیانه
LEAD_AUTHOR
ایروانی، احمد (1389)، مبانی فلسفۀ سیاسی ژاک ماریتن، رسالۀ دکتری فلسفۀ غرب، تهران: انجمن حکمت و فلسفۀ ایران.
1
بومر، فرانکلین لوفان (1385)، جریانهای بزرگ در تاریخ اندیشۀ غربی، ترجمۀ حسین بشیریه، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
2
بشیریه، حسین (1386)، آموزش دانش سیاسی، تهران: نگاه معاصر.
3
بوخنسکى، ا. م. (1380)، فلسفۀ معاصر اروپایی، ترجمۀ شرفالدین خراسانى، تهران: علمی و فرهنگی.
4
تایشمن،گراهام (1386)، فلسفۀ اروپایی در عصر مدرن، ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: نشر مرکز.
5
جوادی آملی، عبدالله (1381)، فلسفۀ حقوق بشر، قم: اسرا.
6
دلاکامپانی، کریستیان (1382)، فلسفۀ سیاست در جهان معاصر، ترجمۀ بزرگ نادرزاد، تهران: هرمس.
7
ژیلسون، اتین (1381)، عقل و وحى در قرون وسطى، ترجمۀ شهرام پازوکى، تهران: گروس.
8
صفاری، سهیل (1395)، «مقدمۀ مترجم»، در: مسیحیت و دموکراسی، ترجمۀ سهیل صفاری، تهران: نگاه معاصر.
9
کاپلستون، فردریک (1386) ، تاریخ فلسفه، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ و سیدمحمود یوسف ثانی، تهران: علمی و فرهنگی.
10
ماریتن، ژاک (1395)، مسیحیت و دموکراسی، ترجمۀ سهیل صفاری، تهران: نگاه معاصر.
11
والاس، دیورا (1393)، «ژاک ماریتن و السدیر مک اینتایر: فرد، خیر عمومی، و حقوق بشر»، ترجمۀ علی تدین راد، سایت ترجمان علوم انسانی.
12
هیوز، هنری استوارت(1381)، راه فروبسته، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران: علمی و فرهنگی.
13
Battaglia, Vincent (2005), “Building a New Christendom: Jacques Maritain’s Critique of Modern Philosophy”, Australian Journal of Theology, vol. 5, August.
14
ORIGINAL_ARTICLE
نقد کتاب راهنمای خواندن بنیادگذاری مابعدالطبیعۀ اخلاق
کتاب بنیادگذاری مابعدالطبیعۀ اخلاق یکی از کتابهای اثرگذار و درعینحال دشوار اخلاقی محسوب میشود و هر شرحی بر اخلاق کانت در وهلۀ اول متوجه و معطوف به این کتاب است. کتاب راهنمای خواندن بنیادگذاری مابعدالطبیعۀ اخلاق نوشته پل گایر از تفاسیر معتبر این کتاب است که ترجمۀ فارسی آن بهتازگی منتشر شده است. باتوجهبه موقعیت گایر در حوزۀ کانتشناسی اخیر، این کتاب راهنما از جایگاه ویژهای برخوردار است. در این مقاله سعی شده است، پس از بررسی کلی هر دو کتاب از حیث اهمیت آنها در آثار مکتوب فارسی و انگلیسی و بررسی ویژگیهای شکلی کتاب راهنما و ترجمۀ آن در مروری کوتاه به محتوای کتاب، به تقریر گایر از استدلالهای کانت و نکات مهم و اثرگذار این راهنما پرداخته شود، نکاتی که در فهم نظریۀ اخلاقی کانت و رفع ابهامات و دفع اشکالات آن میتواند بصیرت خوبی به خواننده ببخشد. این کتاب در مواضعی با سایر شرحهای بنیادگذاری، بهخصوص شرح تیمرمان، مقایسه و نقد شده است.
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5308_f2049904eb7a4138cb7057a994822d69.pdf
2020-05-21
405
426
10.30465/crtls.2020.5308
کانت
بنیادگذاری مابعدالطبیعۀ اخلاق
گایر
راهنمای خواندن بنیادگذاری مابعدالطبیعۀ اخلاق
تیمرمان
خودآئینی
امر مطلق
یاسمن
هشیار
y_hoshyar@iau-tnb.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
LEAD_AUTHOR
اونی، بروس (1381)، نظریۀ اخلاقی کانت، ترجمۀ علیرضا آلبویه، قم: بوستان کتاب.
1
راس، دیوید (1386)، نظریۀ اخلاقی کانت: شرحی بر تأسیس مابعدالطبیعۀ اخلاق کانت، ترجمۀ محمدحسین کمالینژاد، تهران: حکمت.
2
ریچلز، جیمز (1389)، فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ آرش اخگری، تهران: حکمت.
3
سالیوان، راجر (1380)، اخلاق در فلسفۀ کانت، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران: طرح نو.
4
کانت، ایمانوئل (1394)، بنیاد مابعدالطبیعۀ اخلاق، ترجمۀ حمید عنایت و علی قیصری، تهران: خوارزمی.
5
گایر، پل (1396)، راهنمای خواندن بنیادگذاری مابعدالطبیعۀ اخلاق کانت، ترجمۀ سیدعلی تقوینسب، تهران: ترجمان علوم انسانی.
6
محمدرضایی، محمد (1379)، تبیین و نقد فلسفۀ اخلاق کانت، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیّۀ قم.
7
Guyer, P. (1998), Kant's Groundwork of the Metaphysics of Morals: Critical Essay, Lanham, Md.: Rowman & Littlefield.
8
Guyer, P. (1987), Kant and the Claims of Knowledge, Cambridge: Cambridge University Press.
9
Guyer, P. (1992), Cambridge Companion to Kant, Cambridge: Cambridge University Press.
10
Guyer, P. (2006), Cambridge Companion to Kant and Modern Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press.
11
Guyer, P. (2007), Kant’s Groundwork of the Metaphysics of Morals: A Reader Guide, London: Continuum.
12
Guyer, P. (2012), Cambridge Companion to Kant’s Critique of Pure Reason, Cambridge: Cambridge University Press
13
Kant, I. (1997), Lectures on Ethics, P. Heath and I. B. Scheenwind (eds.), trans. P. Heath, Cambridge: Cambridge University Press..
14
Kant, I. (1873), Fundamental Principles of the Metaphysics of Ethics, trans. T. K. Abbott, London: Longmans.
15
Kant, I. (1964), Groundwork of the Metaphysics of Morals, trans. H. J. Paton, New York: Harper & Row
16
Kant, I. (1998), Groundwork of the Metaphysics of Morals, M. Gregor (ed.), trans. M. Gregor, Cambridge: Cambridge University Press.
17
Liddell, B. (1970), Kant on the Foundation of Morality: A Modern Version of the Grundlegung, Bloomington: Indiana University Press
18
Marshal, J. (2008), The Author Journal Compilation, Oxford: Blackwell.
19
Sedgwick, H. (1888), “The Kantian Conception of Free Will”, Mind, vol. 13
20
Timmermann, J. (2007), Kant's Groundwork of the Metaphysics of Morals: A Commentary, Cambridge: Cambridge University Press.
21