TY - JOUR ID - 5881 TI - نقدی بر کتاب اخلاق حرفه‎ای در کتاب‌داری و اطلاع‎رسانی JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - شقاقی, مهدی AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 20 IS - 10 SP - 207 EP - 227 KW - اخلاق حرفه‌ای KW - اخلاق کتاب‌داری KW - اخلاق اطلاعات KW - اخلاق حق‌محور KW - اخلاق نتیجه‌محور DO - 10.30465/crtls.2020.5881 N2 - هدف از نگارش این مقاله نقد تحلیلی کتاب اخلاق حرفه‌ای در کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی تألیف قراملکی، درخشانی، و رضائی‌‌ شریف‌آبادی (1390) از انتشارات سمت است. تلاش شده است تا با نگاهی نظری به کتاب فراتر از افق آن حرکت شود و از نقد مصادیق به نقد مفاهیم گذر شود. برای رسیدن به هدف از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. درابتدا، تلاش شده است تا با ارائة کتاب‌شناسی تحلیلی از آثار حول‌و‌حوش این اثر جایگاه این کتاب مشخص شود. سپس، نقدی شکلی از مقدماتی‌ترین موارد تا امور انتزاعی‌تر کتاب ارائه شده است. بعد، در پنج محور اصلی به نقد محتوایی کتاب پرداخته شده و درنهایت ره‌نمودهایی عملی برای تقویت کتاب ارائه شده است. محورهای اصلی نقد شکلی را صفحه‌آرایی، نمایه، و طراحی جلد کتاب تشکیل می‌دهند و محورهای اصلی نقد محتوایی شامل تغییر زبان نگارش از زبان نتیجه‌محور به زبان حق‌محور، مفهوم‌پردازی ناهم‌سنگ، لزوم توجه به حقوق همۀ صاحبان حق، لزوم توجه به گروه‌های خاص، لزوم اتخاذ رویکردی سیاستی در ارائة پیش‌نهادهای اخلاقی، نیاز به تمرکز به تنگناهای اخلاقی، مشکل تغییر رویکرد در تعریف پایة کتاب‌داری و «چیز» موردبررسی در این رشته، به مطالعۀ مدل‌های اخلاقی بیش‌تر و تقویت منابع و مستندسازی دقیق‌تر نیاز می‌شود. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5881.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5881_7fd6f146605b1c4087efa3351eb06863.pdf ER -