TY - JOUR ID - 5884 TI - نقد کتاب گرافیک درخدمت یادگیری دستورالعمل‌های علمی برای برنامه‌ریزی، طراحی، و ارزیابی نمودهای بصری در مواد آموزشی JO - پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی JA - CRTLS LA - fa SN - AU - طالبی, سکینه AU - نیلی احمدآبادی, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 20 IS - 10 SP - 267 EP - 287 KW - گرافیک KW - عناصر بصری KW - یادگیری KW - کلارک و لاینز DO - 10.30465/crtls.2020.24389.1492 N2 - کتاب گرافیک درخدمت یادگیری حاصل تلاش ارزش‌مند روت کالوین کلارک و چاپتا لاینز در تبیین گرافیک در تسهیل یادگیری است. فرض اصلی کتاب آن است که کاربرد گرافیک (عناصر بصری) درکنار کلمات در مقایسه با کلمات به‌تنهایی، یادگیری را تسهیل می‌کند. تلاش مؤلفان در ارائۀ مطالب با ویژگی‌هایی ازجمله استفاده از شواهد تحقیقاتی و نظریۀ شناختی مبتنی‌بر عمل در موقعیت‌های آموزشی واقعی و بیانی روشن و یک‌پارچه و به‌روزبودن هم‌راه است تا این کتاب را از دیگر کتاب‌های موجود در طراحی گرافیکی متمایز سازد. ویژگی‌ خاص دیگر کتاب، بهره‌گیری از راه‌نماها یا دستورالعمل‌های گرافیکی در چگونگی استفاده از عناصر بصری برای تقویت فرایندهای روان‌شناسی یادگیری و برای یادگیری گونه‌های مختلف محتوای درس‌هاست. وجود نقشۀ کلی از کتاب و تبیین موقعیت هر بخش و هر فصل در ارتباط با مجموعۀ مطالب موجب یک‌پارچگی و شکل‌گیری نقشۀ ذهنی شده است. لیکن در انتخاب موضوعات و مفاهیم کلی مطرح‌شده، دلایل نویسندگان به‌درستی مشخص نشده است و هم‌چنین نقدهایی در زمینۀ نادیده‌گرفتن سبک‌های یادگیری، محیط یادگیری و عدم تبیین آموزش و یادگیری وارد است. این کتاب یکی از منابع رشتۀ تکنولوژی آموزشی است و شایسته است تا ابعاد اثرگذاری آن بر آموزش و یادگیری موردبررسی قرار گیرد. UR - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5884.html L1 - https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_5884_98a08e89c3973d9db4369a7e0277152b.pdf ER -