پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222The Study of the Persian Translation of McHill’s Postmodernist Fiction Translated by Ali Ma'soumi
Based on Criticism and Translation Quality Assessment Approachنقد برگردان فارسی کتاب داستان پسامدرنیستی ازمنظر رویکرد ارزیابی کیفیت ترجمه1272916FAابوالفضل حریاستادیار دانشگاه اراک0000-0003-o260-6551Journal Article20170923This paper examines two Persian translations of McHill’s book entitled “The Postmodernist Fiction” (1986) mostly from the dominant approach of “Translation Quality Assessment”, especially the one presented by J. House’s (1996) model. Firstly, the original book is introduced. Secondly, House’s model is reviewed, upon which a new, constructed model is introduced for assessing both the original and translated texts. Thirdly, the selected parts of the original book in comparison with its two Persian translations at lexical, syntactic, and semantic levels are studied and analyzed. Finally, it is concluded that one of the Persian translations of McHill’s book has not been truly successful due to some misunderstanding in the process of translation.این مقاله دو برگردان فارسی کتاب <em>داستان پسامدرنیسیتی</em> اثر مکهیل را ازمنظر رویکرد نقد و ارزیابی کیفیت ترجمه، بهویژه الگوی جولیان هاوس (1996)، بررسی میکند. ابتدا، کتاب اصلی معرفی میشود. سپس، الگوی جولیان هاوس معرفی و درضمن آن الگویی برساخته برای بررسی متن اصلی و ترجمة آن ارائه میشود و درنهایت، بخشهایی از کتاب اصلی و دو برگردان فارسی آن ازمنظر مؤلفههای رایج در ارزیابی نقد و کیفیت ترجمه در سطوح واژگانی، نحوی، و معنایی بررسی و تحلیل میشود. درپایان، جمعبندی میشود که یکی از برگردانهای فارسی کتاب درمجموع بهسبب پارهای کژفهمیها ترجمهای چندان موفق از کار درنیامده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2916_b6632a073b7a791cd9e7f4fd0b14cb0a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222Institutionalizing the Culture of Critique in the Scientific Community with Which Paradigm or Scientific Foundation? Modernism, Postmodernism or Chaos-Complexityنهادینهسازی فرهنگ نقد در جامعة علمی با کدام پارادایم یا بنیان علمی: مدرنیسم، پستمدرنیسم، یا آشوب ـ پیچیدگی؟29532917FAسیدمحمد حسین حسینیدکترای برنامهریزی درسی و عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشسوسن کشاورزاستادیار فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170906Although critique is the basis of personal and social growth and development, this issue has not become a dominant culture and logical process of the scientific community. This situation has many reasons. One of these reasons is the underlying assumptions or paradigms governing the scientific community. Therefore, the purpose of this article was to analyze the culture of critique and explain this culture based on three dominant scientific paradigms: Modernism, Postmodernism, and Chaos-Complexity. Therefore, the deductive reasoning method was used. The statistical population included all the books, articles, studies related to the subject, and the most possible sources were selected by purposive sampling method as samples. The information was collected by a checklist and was analyzed by a verbal and qualitative content analysis method. The findings show that Modernism only allows critique as a theoretical determination, which is a negative and superficial understanding, and incompatible with the nature of criticism. Thus, the culture of critique in this paradigm has not been formed and institutionalized. Postmodernism also does not provide an opportunity for critique. But Chaos-Complexity is a very suitable context for the formation, promotion, and institutionalization of the culture of critique. Because its features and assumptions provide a proper explanation for the concept, characteristics, and all conventions of criticism. Therefore, the formation, promotion, and institutionalization of the culture of critique requires a paradigm shift from Modernism and Postmodernism to Chaos-Complexity.اگرچه نقد زیربنای رشد، توسعه، و بالندگی فردی و اجتماعی است، اما این امر به فرهنگ مسلط و فرایند منطقی جامعة علمی تبدیل نشده است. چنین وضعیتی دلایل گوناگونی دارد. یکی از این دلایل مفروضات زیربنایی یا پارادایم حاکمبر جامعة علمی است. بنابراین، هدف از نگارش این مقاله تحلیل فرهنگ نقد و تبیین این فرهنگ براساس سه پارادایم مسلط علمی، یعنی مدرنیسم، پستمدرنسیم، و آشوب و پیچیدگی است. بنابراین، از روش پژوهش استدلال استنتاجی استفاده شد. جامعة آماری دربرگیرندة کلیة کتابها، مقالات، مطالعات، و پژوهشهای مرتبط با موضوع بود که حداکثر ممکن منابع به روش نمونهگیری هدفمند برای نمونه انتخاب شدند. اطلاعات ازطریق سیاهة یادداشتبرداری گردآوری و سپس بهروش کلامی و تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد که مدرنیسم فقط نقد بهمنزلة قطعیت نظریهای را ممکن میکند که برداشتی منفی، سطحی، و ناسازگار با روح نقد محسوب میشود. بنابراین، فرهنگ نقد در این پارادایم شکل نگرفته و نهادینه نخواهد شد. پستمدرنیسم نیز بستر یا فرصت چندانی برای نقد مهیا نمیکند. اما آشوب و پیچیدگی بستری بسیار مناسب برای شکلگیری، ترویج، و نهادینهشدن فرهنگ نقد است؛ زیرا، ویژگیها و مفروضات آن تبیین مناسبی از مفهوم ویژگیها و انواع سنتهای نقد ارائه میکنند. بنابراین، شکلگیری، ترویج، و نهادینهسازی فرهنگ نقد نیازمند گذار پارادایمی از مدرنیسم و پستمدرنیسم به آشوب و پیچیدگی است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2917_dc476232cdc3c804c11f4f3b7a1740ea.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222Introduction, Analysis, and Review on the Book:
"An Introduction to Sufism, the Inner Path of Islam"تحلیل و نقد کتاب <i>درآمدی بر تصوف، طریق باطنی اسلام</i>55762918FAمریم صانعپوراستادیار پژوهشکدۀ غربشناسی و علمپژوهی، پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20171023This article introduces, analyzes, and criticizes the book entitled: "An Introduction to Sufism, the Inner Path of Islam" written by Eric Geoffroy and translated from French to English by Roger Gaetani. Geoffroy, in this work, explains the inner spirituality of Islam. He has studied Sufism from many aspects and reviewed the origins of the Islamic Mysticism up to present. The author has used Sufism as a magnifier, and he has observed a unique spirituality which is existed in all the inner forms of Islam.<br />One of the advantages of this book is its wide historical perspective which considers the most important Sufi dervishes from the early days of Sufism formation up to now. Moreover, Geoffroy has studied the discussions, theories, and practices which caused to form Sufism fairly and accurately. In this book, the global and unifying aspects of Sufism which can contrast with radical sectarianisms have been highlighted. Geoffroy has attempted to make a balance between the early Islamic mystics like special treatment of the subject balances the voices of long ago as Ibn Arabi, Rumi, Hallaj, etc. and the contemporary mystics.<br />In this article, the most important issues of the book have been emphasized, and their positive or negative aspects have been reviewed.در این مقاله، کتاب<em> </em><em>درآمدی بر تصوف، طریق باطنی اسلام</em> اثر اریک ژئوفروی معرفی، تحلیل، و نقد شده است. نسخۀ موردبررسی ترجمۀ انگلیسیِ راجر گائتانی از اصل فرانسوی آن است.<br />ژئوفروی در این اثر معنویت باطنی اسلام را تبیین کرده است. او تصوف را از زوایای مختلف بررسی و ریشههای عرفان اسلامی را تا عصر حاضر بازنگری کرده و موردمداقه قرار داده است. نویسندۀ این کتاب تصوف را بهمنزلة ذرهبینی بهکار برده و معنویت واحدی را که در باطن اشکال مختلف اسلام وجود دارد رصد کرده است.<br />یکی از مزایای این کتاب نگاه تاریخی گستردهای است که مهمترین شیوخ صوفیه را از اولین روزهای شکلگیری تصوف تا عصر حاضر دربر میگیرد. ژئوفروی همچنین مباحث، نظریهها، و عملکردهایی را که موجب شکلگیری تصوف شدهاند دقیق و منصفانه بررسی کرده است.<br />در این کتاب، جنبههای وحدتبخش و جهانیِ تصوف که میتواند با فرقهگراییهای افراطی مقابله کند برجسته شده است. ژئوفروی تلاش کرده است تا میان عرفای اولیه اسلام مانند ابنعربی، رومی، حلاج، و ... با عرفای معاصر تعادل برقرار کند.<br />در این مقاله، بر مهمترین مسائل کتاب تأکید و پس از تحلیل آنها وجوه مثبت یا منفیشان نقد و بررسی شده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2918_5c32ef1df5fec27e9ad987a526a755fb.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222The Study and Review on the New Book:
"English for 10th Degree of High School Students"
A National Surveyنقد و بررسی کتاب جدید <i>زبان انگلیسی پایۀ دهم</i>بررسی در سطح ملی77912919FAرضا طاهرخانیاستادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه بوعلیسینا، همدان0000-0003-1007-5180سیدامیر افضلیمیرگروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدانافشین مالمیرگروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانآرش مسلسلگروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانزهرا منتظریگروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانJournal Article20180118Studying and reviewing textbooks can be considered essential steps in any curriculum. Therefore, the present nationwide study evaluated the strengths and weaknesses of the book "English for 10<sup>th</sup> Degree of High School Students". So, 400 students and 40 teachers of the 10<sup>th</sup> degree from Hamedan, Mashhad, Rasht, and Ahvaz participated in this research by completing the questionnaire developed by Abdolvahab (2013). In order to confirm the validity and reliability of the research instrument, first, the mentioned questionnaire in the scale of 100 students and 30 teachers was tested so that the reliability or Cronbach's alpha was equal to 0.86, and its validity was proved by Factor Analysis. According to the results, teachers found the book appropriate regarding the themes and content; however, they regarded the appearance and the sociocultural aspects of the book weak. The students believed that the book is suitable in terms of its content, themes, and appearance. But, they believed the book is to some extent weak considering the listening skill and the sociocultural aspects. It can be concluded that, generally, the book is successful based on the appearance and application, in achieving its goals, content, and language skills, and it has attracted the attention of both teachers and students respectively.نقد و بررسی کتابهای آموزشی گامی مهم در برنامۀ درسی است. بههمینمنظور، پژوهش حاضر نقاط ضعف و قوت <em>زبان انگلیسی پایۀ دهم</em> را ارزیابی جامع کرده است. بدینمنظور، 400 دانشآموز و 40 معلم زبان انگلیسی پایۀ دهم از شهرهای همدان، مشهد، رشت، و اهواز با تکمیل پرسشنامۀ عبدالوهاب (2013) در این پژوهش شرکت کردند. برای اطمینان از روایی و پایایی ابزار پژوهش، ابتدا پرسشنامۀ یادشده بهصورت آزمایشی در مقیاس محدود (100 دانشآموز و 30 معلم) بهاجرا درآمد که ضریب همسانی درونی پرسشنامه (آلفای کرونباخ برابر 86/0) و نیز روایی آن ازطریق تحلیل عاملی تأیید شد. طبق نتایج دبیران کتاب را بهلحاظ موضوع و محتوا مناسب و ازنظر جنبههای ظاهر و شرایط اجتماعی و فرهنگی نسبتاً ضعیف ارزیابی کردند. دانشآموزان نیز این کتاب را ازلحاظ موضوع، محتوا، و جنبههای ظاهری مناسب ارزیابی کردند، اما ازلحاظ مهارت شنیداری و شرایط اجتماعی و فرهنگی نسبتاً ضعیف ارزیابی کردند. میتوان نتیجه گرفت که این کتاب بهلحاظ ویژگیهای ظاهری، کارآمدبودن، اختصاص اهداف، محتوا، و مهارتهای زبانی موفق بوده و توانسته است تاحدودی نظر مثبت معلمان و دانشآموزان پایۀ دهم را به خود جلب کند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2919_86b98787978e990af0d662ac6bc7093c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222Mutual Interests of Literary Criticism and Musical Criticism in the Field of Written Works
A Case Study: "Music of Poetry" and "The Association of Poetry and Music"بهرههایِ متقابلِ نقد ادبی و نقد موسیقایی در حوزۀ آثارِ مکتوب مطالعۀ موردی: «موسیقی شعر» و «پیوند شعر و موسیقی»931052920FAحمید عسکری رابریاستادیار دانشکدة موسیقی دانشگاه هنر تهرانJournal Article20171007The association between Literature and Music is represented mostly in Vocal Music and the music of poetry. It is notable that the new compiled written works in the literary-musical field of “poetry and vocal music association” has encountered new issues rather than finding equivalence for metric and rhythmic prosodic meters of Persian poetry which literary criticism has remained far from studying them. On the other hand, in recent decades, “Music of Poetry” concept with the formalist theme has suggested aesthetical criteria in studying and criticizing Persian poetry, and it has benefited from musical terms such as musicality, harmony, orchestration, etc. while musical critique has not presented any comment on written works of "music of poetry". Complexity and scarcity of theoretical sources of critique, its psychological and sociological obstacles are the reasons for the literary and musical criticism passivity in these areas. The findings of this article indicate that the term music in "Music of Poetry" is contrary to its definition by musicologists. They also represent that the study of written compiled works of “poetry and vocal music association” can considerably help to develop and extend new prosodical perspectives in the field of literary criticism. The results of this research as an interdisciplinary study include some suggestions for identifying and increasing the mutual interests of literary and musical criticisms, the most important of which is a proposition to form study groups and hold conferences on “Criticism of Poetry and Music".پیوند ادبیات و موسیقی بیش از همه در حوزههایِ موسیقیِ آوازی و موسیقیِ شعر نمود پیدا کرده است. آثارِ مکتوبِ جدید در حوزۀ ادبی ـ موسیقاییِ و پیوند شعر و موسیقیِ آوازی افزونبر «معادلیابی»هایِ متریک و ریتمیک اوزانِ شعرِ فارسی با موضوعهای جدیدی مواجه شده که نقد ادبی از بررسیِ آنها دور مانده است. ازسویِدیگر، «موسیقیِ شعر» با بنمایۀ فرمالیستی، در دهههایِ اخیر، معیارهایِ زیباشناسانهای در نقد و بررسی شعرِ فارسی ارائه کرده و از اصطلاحات موسیقایی همچون موزیکالیته، هارمونی، و ارکستراسیون بهره برده است. حالآنکه، نقد موسیقی دربارۀ آثارِ مکتوبِ «موسیقیِ شعر» تا حد بسیاری سکوت کرده است. پیچیدگی و کمبود منابعِ نظریِ نقد و موانع روانشناختی و جامعهشناختی آن از دلایل انفعالِ نقد ادبی و موسیقایی در این حوزهها بوده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد لفظ موسیقی در موسیقیِ شعر با تعریف موسیقیشناسان مغایر است. این یافتهها همچنین روشن میکند که بررسیِ آثارِ مکتوبِ «پیوند شعر و موسیقیِ آوازی» میتواند به رشد و توسعۀ دیدگاههایِ تازۀ عروضی در حوزۀ نقد ادبی کمک شایانی کند. نتایج پژوهش حاضر بهمنزلة مطالعهای بینرشتهای حاوی پیشنهادهایی برای شناخت و افزایشِ بهرههایِ متقابلِ نقد ادبی و نقد موسیقایی است که مهمترین آن پیشنهاد تشکیل گروه مطالعاتی و برگزاریِ همایشهایی با محوریت «نقد شعر و موسیقی» است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2920_38d16070b15171d8afeeedd147c8a5fa.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222A Criticism on the Field of Political Studies of the Islamic Revolution:
The Convergence of the Four Methodological Domainsنقدی بر رشتۀ مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی: همگشتگی چهار حوزۀ روششناختی1071254372FAزاهد غفاری هشجیندانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهدمحمد آقاییدانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهدJournal Article20171005As an event, the Islamic Revolution of Iran is seen as intertwined series of various factors and as a flow, it is considered as a nominal figure of innumerable events. Obviously, extensive studies are needed to study the broad dimensions of such a phenomenon. The present article aims at understanding the aspects of the political studies of the Islamic Revolution in the context of the interdisciplinary doctoral study and which is being implemented. In this perspective, the main question of the present study is how has the field of political studies of the Islamic Revolution been able to gain a comprehensive understanding of the political epistemological domain of the Islamic Revolution? The findings of the research based on qualitative method analysis and documentary studies, the data collection of which was based on notetaking tools show that the placement of the concept of Islamic Revolution at the intersection of four methodological fields of political thought of Islamic Revolution leaders, political sociology of Islamic Republic, futures study of Islamic revolution , and the reflection of the Islamic Revolution has succeeded in achieving a proper understanding of the political aspect of the Islamic Revolution as a coherent model by applying four different and, of course, cross-sectional methods.انقلاب اسلامی ایران بهمثابۀ یک <strong>رویداد</strong> مجموعهای درهم­تنیده از عوامل گوناگون و بهمثابة یک <strong>جریان</strong> پیکری نامی از رخدادهایی بی­شمار بهشمار می­آید. پرواضح است که برای مطالعۀ ابعاد گستردة چنین پدیدهای به مطالعات گسترده نیاز است. هدف از نگارش این مقاله شناخت وجوه مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی در قالب بررسی دورۀ دکتری بین­رشته­ای طراحیشده و در حال اجراست. از این رهگذر سؤال اصلی پژوهش حاضر آن است که رشتۀ مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی چگونه توانسته است به شناختی جامع از حوزۀ معرفتی سیاسی انقلاب اسلامی دست یابد؟ یافتههای پژوهش براساس روش کیفی تحلیل و مطالعات اسنادی که جمع­آوری داده­های آن مبتنیبر ابزار فیشبرداری بوده است نشان میدهد که قرارگرفتن مفهوم انقلاب اسلامی بر تقاطع چهار حوزۀ روششناختی اندیشۀ سیاسی رهبران انقلاب اسلامی، جامعه­شناسی سیاسی جمهوری اسلامی ، آیندهپژوهی انقلاب اسلامی، و بازتاب انقلاب اسلامی توانسته است بهمثابۀ مدلی منسجم با کاربست چهار روش گوناگون و البته متقاطع به شناخت مناسب از بعد سیاسی انقلاب اسلامی دست یابد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_4372_5cdaeff45b1236aff35f94d1439c04ed.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222The Criticism of Standard and the Standard of Criticismنقد معیار و معیار نقد1271422921FAغلامرضا فدائیاستاد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20171018Criticism is a natural and humane phenomenon, and it originates from human’s willingness to freedom. Thought is the mental moving from the base to the result and visa-versa. So, this action is subject to evaluation and criticism. In the past, all the scholars have tried to criticize, and it caused knowledge to develop and promote. Self-criticism in religious and mystic domains has had a high position. Critical Thinking is a new phenomenon which appeared after Dogmatism in the West, especially after Marxism. What is important in criticism is that the critic must be familiar with the thinking principles of the writer, and also, he should discover the thinking domains of the society where the author lives so that he can be a good critic. Frankfurt School is well-known in the field of Critical Thinking, and most of the authors in this field belonged to this school. In Critical Thinking, the most emphasis is on the internal criticism based on the objectives of the text or the institute. Presupposition is also very important. As a result, the criticism of standard and standard of criticism are two main criteria for critique.نقد امری طبیعی و انسانی است و از میل انسان به آزادی نشئت می­گیرد. فکر همان حرکت ذهنی از مبدأ کاری بهسوی نتیجه و برعکس آن است و خودِ همین سبب میشود که راه رفته یا عمل انجامشده ارزیابی شود. در ادوار گذشته، همۀ متفکران کار نقد انجام میدادند و همین کار موجب پیشرفت و رشد دانش شده ­است. خودانتقادی در حوزه­های دینی و عرفانی هم جایگاه مهمی داشته ­است. درعینحال، تفکر انتقادی پدیدهای جدید است که بهدنبال جزم­گرایی در غرب و بهطور ویژه پساز مارکسیسم رخ داد. آن­چه در نقد مهم است این است که باید منتقد به مبانی تفکر نویسنده واقف باشد و نیز زمینه­های فکری جامعه­ای را که نویسنده در آن زندگی می­کند بشناسد تا بتواند نقاد خوبی باشد. مکتب فرانکفورت درزمینۀ تفکر انتقادی مبتکر و صاحب­نظر است و نویسندگان مشهور این حوزه صاحب­نظران در این مکتب بوده­اند. تفکر انتقادی بیش­تر به نقادی درونی براساس اهدافی که متن یا مؤسسه دارد تکیه می­کند. پیش­فرض در نقادی هم بسیار مهم است. درمجموع، نقد معیار و معیار نقد دو شاخص عمده برای نقادی درست است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2921_f6f8b2e6cf0b6607899ef51cb8548179.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222A Review on the Criteria of Evaluating the Reliability of Persian Manuscriptsنقد معیارهای سنجش اعتبار دستنویسهای فارسی1431552922FAمجتبی مجرداستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بجنوردJournal Article20180118Historical and literary texts pass various stages from the moment of collecting manuscripts to publishing. In this process, the most important and influential step is a textual criticism. In this critique, first, the manuscripts are evaluated. This evaluation is the basic foundation of textual criticism, if scientific and accurate methods are taken into account, , the results will be presented more accurately and reliably. In this article, the criteria to evaluate the reliability of Persian manuscripts have been recognized, and according to scribes, corroborants, date of calligraphy, genealogy, and stylistics have been divided into five main groups, and each one of these criteria has been studied, recognized, and reviewed. After reviewing the criteria, it has been shown that none of these criteria can be the only criterion toevaluate the reliability, and the best way for evaluating the manuscripts is using a combination of two or more criteria based on the quantity and quality of manuscripts.متون تاریخی و ادبی از لحظۀ گردآوری دستنویسها تا انتشار اثر مراحل گوناگونی را پشت سر میگذارند. در این فرایند، مهمترین و تأثیرگذارترین مرحله تصحیح متن است. در تصحیح، نخست دستنویس یا دستنویسهای متن موردنظر ارزیابی میشود. این ارزیابی پایۀ اصلی فن تصحیح متن است و به میزانی که با روشهای علمی و دقتنظر بیشتری توأم باشد، متن تصحیحشدۀ دقیقتر و اصیلتری عرضه خواهد شد. در این نوشته معیارهای سنجش اعتبار دستنویسهای فارسی به اعتبارِ کاتبان، مؤیّدان، زمان کتابت، تبار، و سبک دستنویسها به پنج دستۀ کلی تقسیم و هریک از این معیارها بازشناسی و سپس نقد و بررسی شده است. در پایان مشخص شده که هیچیک از این معیارها به تنهایی نمیتواند معیار سنجش قرار گیرد و بهترین روش برای سنجش اعتبار دستنویسها استفادۀ تلفیقی از دو یا چند معیار براساس کمیت و کیفیت دستنویسهاست.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2922_6d85323705863d82ecba3c9d729884f6.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222An Introduction to Content Analysis of Critical Papers Related to Iran's Political-Social Issuesدرآمدی بر تحلیل محتوای مکتوبات انتقادی مرتبط با مسائل سیاسی ـ اجتماعی ایران1571812923FAغلامرضا محمدیمهردانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی (مسائل ایران)، گروه علوم سیاسی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمجید توسلی رکنآبادیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20171012This article analyzed critical papers related to the political-social issues of Iran. The purpose of the research was to identify the observance level of the fundamentals of criticism and scientific evaluation in critical papers. The method was content analysis, and the statistical population consisted of 123 articles, all critical texts published in various sources over the past three decades and available to researchers. Findings of the research showed that in 56.7% of the critical papers both the strengths and weaknesses of the works have been considered, and in the rest of the papers, only strengths or weaknesses have been considered. Also, in 65.8 percent of the papers, it is focused on the author's critique (positive or negative). In addition, only 14.2% of the papers have been provided with suggestions and solutions to address the shortcomings of the studies. Accordingly, it should be argued that there is still a long way to follow the rules of scientific critique and impartiality and avoidance of biased judgments in the criticism of books related to the political-social changes in Iran and the criticism of other works.در مقالة حاضر به بررسی نوشتارهای انتقادی مرتبط با مسائل سیاسی ـ اجتماعی ایران پرداخته شده­ است. هدف تحقیقْ شناسایی میزان رعایت اصول نقد و ارزیابی علمی در مقالات انتقادی است. روش تحقیقْ تحلیل محتوا و جامعۀ آماری آن 123 مقاله، یعنی تمام مکتوبات انتقادی، است که در سه دهۀ گذشته در منابع مختلف بهچاپ رسیده و برای پژوهشگران دردسترس بودهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در 7/56 درصد مقالات انتقادی هم به نقاط قوت و هم به نقاط ضعف آثار توجّه شده است و در مابقی آنها یا فقط نقاط قوت و یا صرفاً نقاط ضعف مورد توجّه بوده ­است. در 8/65 درصد مقالات نیز بیشتر به نقد مؤلف (مثبت یا منفی) پرداخته شده ­است. همچنین فقط در 2/14 درصد مقالات برای رفع کاستیهای مطالعات پیشنهاد و راهکار ارائه شده است. برایناساس میتوان گفت تا رعایت شدن قواعد نقد علمی و بیطرفانه و پرهیز از قضاوتهای جانبدارانه در نقد کتابهای مرتبط با تحوّلات سیاسی ـ اجتماعی ایران و نیز در نقد سایر آثار همچنان فاصلۀ زیادی وجود دارد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2923_93790bcc4e6ed33b70454e1a37161424.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222The Narration of Anecdote
The Pathology of the Narration Theory:A Case Study of Vladimir Propp's Theory of Morphologyحکایتِ روایت آسیبشناسی نظریۀ روایت مطالعۀ موردی: نظریۀ ریختشناسی ولادیمیر پراپ1831972924FAمسروره مختاریاستادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، گروه زبان و ادبیّات فارسیJournal Article20171014Narratology is a new approach to study fiction, and it tries to find out the structure of the story, discover the narrative language, the system governing narrative types, and their structures. In the recent decade, the Narration Theory has received a considerable attention in studying different kinds of literary genres. The present research is a case study with the suggested model in the form of 31 functions and 7 characters presented in the book named "Morphology of Fairy Tales" by Vladimir Propp; the conducted studeis such as theses and articles with an analytic approach have been conducted and those damages which have been caused by using this theory to the conducted studies have been investigated considering the compatibility or incompatibility of the theory with the text, misunderstanding of narration, and so on. The result of the research indicates that although Propp's theory in the field of narrative texts holding Folkloric infrastructure has been one of the main attempts to understand the usage of functions in fiction, it is necessary to make some changes in the suggested model regarding the text and the requirements of studied society. It can be concluded that customizing this theory and other similar theories in Narratology is a necessity to do research on narrative fiction texts, and without taking these considerations into accounts, most of the conducted studies are ambiguous regarding the validity of their results.روایت­شناسی رویکردی نو در مطالعۀ ادبیات داستانی است و درپی یافتن دستور زبان داستان، کشف زبان روایت، نظام حاکم بر انواع روایی، و ساختار آن­هاست. نظریۀ روایت در دهۀ اخیر در مطالعۀ انواع مختلف ادبی با اقبال قابلتأملی مواجه بوده ­است. جستار حاضر، با مطالعۀ موردی در الگوی ارائهشده در قالب 31 خویش­کاری و هفت کنش­گر ارائهشده در کتاب <em>ریخت­شناسی قصه­های پریان</em> اثر ولادیمیر پراپ، پژوهشهای انجامشده را، اعم از پایان­نامه و مقاله، با رویکرد تحلیلی بررسی کرده است و آسیب­هایی را که از رهگذر کاربست این نظریه متوجۀ تحقیق­ها و پژوهش­های انجامشده بوده ­است، از نظرگاه تطابق یا عدم تطابق نظریه با متن، عدم درک درست از روایت، و ... مطالعه کرده است. حاصل پژوهش نشان می­دهد اگرچه نظریۀ پراپ در حوزۀ متون روایی با زیرساخت عامیانه (فولکلوریک) یکی از مهم­ترین تلاش­هایی است که تاکنون برای فهم کارکردها در ادبیات داستانی انجام گرفته­است، لازم است متناسب با متن و با توجه به مقتضیات جامعۀ موردمطالعه جرحوتعدیل­هایی در الگوی ارائهشده صورت گیرد. حاصل سخن اینکه بومی­سازی این نظریه و نظریه­های مشابه در حوزۀ روایتشناسی از ضروریات پژوهش در متون داستانیـ روایی است و بدون توجه به این امر بسیاری از تحقیقات و پژوهش­های انجامشده ازنظرِ صحت یا سقمِ نتایج بهدستآمده با تردید و ابهام­های متعددی همراه خواهد بود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2924_95001e5eaf0b3f72c1ac69be73e790d2.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222A Review on the Texts of Historical Sociology of Iranنقدی بر متون حوزۀ جامعهشناسی تاریخی ایران1992172925FAجواد نظریمقدماستادیار فرهنگ و ارتباطات دانشگاه گیلان0000-0001-8626-7766Journal Article20180118Many texts on the Iranian identities with an emphasis on the correlation between dictatorial structure and the mood characteristics of the Iranian society argue that despotisms through the history of this country have caused the governance of egocentric values and the non-formation of appraising features of development such as accountability, participation, morale, and altruism. This research attempts to criticize the common viewpoint in the field of texts related to the Iranian identities. Based on the results of the research, it seems that we should hesitate upon the functions of the mentioned theories suggesting the correlation between the rulers' autocracy and the identities of nations. The achieved results can be used as a wealth for the studies in the field of development and culture.بسیاری از مکتوبات حوزۀ خلقیات ایرانیان، با تأکید بر تلازم میان ساختار استبدادی و ویژگیهای خلقی جامعۀ ایرانی، معتقد است حاکمیتهای استبدادی در طول تاریخ این سرزمین اسباب حاکمیت ارزشهای خودمدار و شکلنگرفتن ویژگیهای مقوم توسعه ازقبیل مسئولیتپذیری، مشارکت، روحیۀ جمعی، و دیگرخواهی را سبب شده است. این پژوهش میکوشد دیدگاه رایج درحوزۀ متون مربوط به خلقیات ایرانیان را بهنقد بکشد. برپایۀ یافتههای تحقیق، بهنظر میرسد باید به کارکرد نظریههای یادشده که حاکی از تلازم میان استبداد حاکمان و اخلاق ملتهاست بهدیدۀ تردید نگریست. نتایج حاصله میتواند دستمایهای برای مطالعات حوزۀ فرهنگ و توسعه باشد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2925_cb4792b40dff47ba60159aca8ec2657c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222A Query on the Components and Aspects of Critical Assessment of Academic Textbooks with an Emphasis on the Principles of Planning and Organizing Educational Messagesجستاری بر ابعاد و مؤلفههای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی دانشگاهی با تأکید بر اصول طراحی و سازماندهی پیامهای آموزشی2192332926FAمحمدرضا نیلی احمدآبادیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلی دانادانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20180118Textbooks have different features and dimensions that reviewing their quality requires studying, criticism, and evaluation from different perspectives. Therefore, this study aimed to provide some criteria for critical assessment of academic textbooks based on principles of educational messages. This is a qualitative library research in which the scientific resources such as books and articles have been studied inductively, and then, the topics were categorized and new criteria for critical assessment of textbooks were presented. The research population of this study included all information resources, books, and indexed articles in the accredited national and international journals published from 2001 to 2017. Moreover, the sampling method of this research was purposive non-random sampling. The results indicated that in the criticism of academic textbooks, other than regarding the formal, structural, content, and writing dimensions, there also exist two more dimensions of a high importance, i.e., the educational and research dimensions. Finally, it can be concluded that in the criticism of academic textbooks, the first purpose of which is the transmission of an educational message, if the educational and research dimensions are ignored, the critique of the book would stay inapplicable and would not satisfy its goals.کتب درسی ویژگیها و ابعاد گوناگونی دارد که داوری دربارة کیفیت آن مستلزم ارزیابی همهجانبه و نقد و بررسی آن از جوانب مختلف است. درهمینراستا، مطالعۀ حاضر با هدف ارائة معیارهایی برای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی دانشگاهی ازمنظر اصول طراحی پیامهای آموزشی انجام شد. پژوهش حاضر با روش کیفی از نوع مطالعۀ کتابخانهای انجام شد که بهصورت استقرایی منابع علمی، ازقبیل کتب و مقالات منتشرشده در موضوع موردبررسی، مطالعه و سپس موارد مطرحشده طبقهبندی و معیارهای جدید برای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی ارائه شد. جامعۀ پژوهش حاضر را کلیۀ منابع اطلاعاتی، کتب، و مقالات نمایهشده در مجلات معتبر داخلی و خارجیای تشکیل میداد که در سالهای 1380 تا 1396 و 2000 تا 2017 چاپ شده بودند. همچنین نمونهگیری، در پژوهش حاضر، بهروش غیرتصادفی از نوع هدفمند انجام شد. نتایج نشان داد که در نقد کتب درسی ـ دانشگاهی علاوهبر توجه به بُعد ظاهری، ساختاری، محتوایی، و نگارشی دو بُعد دیگر وجود دارد که اهمیت بالایی دارد و آن عبارت است از بُعد پژوهشی و بُعد آموزشی. درنهایت،<strong> </strong>میتوان نتیجه گرفت که اگر بعد آموزشی و پژوهشی در نقد کتب درسی ـ دانشگاهی که نخستین هدف آن انتقال یک پیام آموزشی است نادیده گرفته شود نقد اثر موردنظر ابتر مانده و به غایت مقصود نرسیده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2926_c18d9a699af23d2dd2ad8759b77b8a8e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017720171222A Healthy Climbing: The Critical Care Approachصعودی سالم: رویکرد نقد مراقبتی2352522927FAمهرنوش هدایتیاستادیار گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20171104Critical assessment, as an active and organized process, has become an essential activity for a better understanding of scientific texts and clarifications of goals, highlights, and outcomes, as well as the dynamics of studies over the last few decades. This activity, however, is often accompanied by objection, and sometimes abrupt bias, which greatly reduces its effects. Critical assessment is one of the components or functions of Critical Thinking. Critical Thinking means something more than just looking for the problems; rather, it has tried to consider a subject from different aspects. Unfortunately, one of the common problems of critical assessment is the excessive focus on rational critique processes, and the separation of the logic from emotions. In this paper, the possibility of presenting a cognitive-emotional approach was taken into account to criticize and to answer the question of how much emotional components can be considered in this cognitive and maybe unpleasant activity. The paper has tried to find out What the requirements of paying attention to the value and emotional components during this process are, and how we relate Critical Thinking to Caring Thinking. In response to these questions, the concept of Critical Care is presented by describing Critical Thinking and Caring Thinking as well as its components.ارزیابی انتقادی، بهمنزلة فرایندی فعال و سازماندهیشده، طی چند دهۀ اخیر، به فعالیتی ضروری برای درک بهتر متون علمی و شفافسازی اهداف، نکات برجسته، و نتایج و همچنین پویایی مطالعات بدل گشته است. این فعالیت اما اغلب با خردهگیری، ایرادجوییهای تلخ، و گاه سوگیریهای تند همراه میشود که تأثیرگذاری آن را تا حد زیادی کاهش میدهد. ارزیابی انتقادی یکی از مؤلفهها یا کارکردهای تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی، بیش از آنکه بهمعنای جستوجوی ایرادها باشد، درپیِِ نگاه به موضوع از زاویۀ متفاوت است. متأسفانه، یکی از مشکلات رایج ارزیابی انتقادی تمرکز بیش ازاندازه بر فرایندهای منطقیِ نقد و جداسازی منطق از عواطف است. در این مطالعه میکوشیم امکان ارائة رویکردی شناختی-عاطفی به نقد را بررسی کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که در فعالیت شناختی و ناخوشایند نقد تا چه حد میتوان مؤلفههای عاطفی را در نظر گرفت؟ ضرورت توجه به مؤلفههای عاطفی و ارزشی در حینِ فرایند نقد چیست؟ و دراینمیان چگونه میتوان میان تفکر انتقادی و تفکر مراقبتی ارتباط برقرار کرد؟ در پاسخ به این سؤالات، ضمن توصیف تفکر انتقادی و مراقبتی و مؤلفههای آن، ایدۀ نقد مراقبتی را مطرح خواهیم ساخت.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2927_46b088354ddb9d3ea953c46fc0e72337.pdf