پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022Form-of-life in Giorgio Agamben thoughts: Review of the coming communityشکل- زندگی در اندیشۀ جورجو آگامبن بازخوانی و نقد کتاب اجتماع آینده1242301FAفرزاد آذرکمندکارشناسارشد علوم سیاسیمحمدعلی توانااستادیار علوم سیاسی دانشگاه یزدJournal Article20160128The main purpose of the present article, book reviews written by Giorgio Agamben the coming community, philosopher and theorist of contemporary Italian. This effect is one of the leading texts in the field of political philosophy and critical thought, that takes place in within the framework of the Intellectual tradition New Left. The author, in fact, to who's thinking about language issues, Is trying to pass the language to politics, to challenge The basic concepts of the West's policy, laying the your desired the coming community to basic experience pure language. He believes There is a duality and gap in political and philosophical tradition of the West, Resulting from the duality of "Foone" (natural and animal sounds or Aqua) and "logos" (word signifies the human), natural life (Zueh) and civil and political life (Bios) and, in a word dichotomy between nature and civilization. seems to be Agamben looking for a new definition of bio politics, So that it can regain the position of the nature of civil and political life. . Agamben's in this work not focuses on the political life of holiness, And seeks to recreate the Egotism of qualunque identity, Through the it sharing in language experience, and The singularity.<strong>چکیده</strong> <br /> هدف این مقاله، نقد و بررسی کتاب <em>اجتماع­آینده</em> (The Coming Community) تألیف جورجو آگامبن، فیلسوف و نظریه­پرداز معاصر ایتالیایی است. اثر مزبور یکی از متون برجسته در حوزۀ فلسفۀ­سیاسی و اندیشه­­انتقادی است که در چارچوب سنت فکری چپ­نو جای می­گیرد. آگامین در این کتاب می کوشد با تفکر درباره زبان بهدرون سیاست نظری و عملی گام بردارد و از این طریق مفاهیم بنیادین سیاست غرب را به چالش بکشد و اجتماع­آینده (موردنظر خود) را از دل تجربۀ ناب­زبانی بنا نهد. به عقیدۀ آگامبن نوعی شکاف و دوگانگی در سنت­سیاسی و فلسفی غرب وجود دارد که ناشی از دوگانگی­های «فونه» (صوت یا آوای­طبیعی و حیوانی) و «لوگوس» (کلام دلالت­گر انسانی)؛ حیات طبیعی (زوئه) و حیات­مدنی و سیاسی (بیوس) و در یک کلام دوگانگی میان طبیعت و تمدن است. بهنظر می­رسد آگامبن بهدنبال تعریف­جدیدی از زیست­سیاست (زندگیسیاسی) است تا از این طریق بتواند جایگاه­طبیعت را در حیات­مدنی و سیاسی بازیابد. آگامبن در این اثر، بهتقدس زندگی­سیاسی نمی­اندیشد ومی­کوشد تعلقاتهویتی اشخاص رااز طریق سهیم­کردن آنها در تجربۀ­زبانی و «تکینگی­ موجود هرچه یا هر طور» بازآفرینی کندپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022Abstract: the Return of the Political from the Perspective of Mouffe and Laclauبازگشت امر سیاسی از دیدگاه شنتال موف و ارنستو لاکلائو25432302FAعلیرضا آقاحسینیاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20151030Politics must be regarded as an arena upon which the opponents stand against one another paving the way for liberation, hegemony and the formation of regimes of truth. The belief to politics as an arena on which identitary oppositions delimit each other becomes dominant in Laclau and Mouffe’s language. These two characters aim at de-democratising the present democracies in order to formulate democracy in the post-democratic time. Therefore, the return of politics resulted from de-construction of the current western democracies insofar as the enemies turn into adversaries. The process of transforming politics and discourse to the political is the subject of this essay.<strong>چکیده</strong><br />سیاست آوردگاهی بهحساب میآید که در آن قطبهای متعارض در برابر یکدیگر صفکشیده راه را برای آزادی، هژمونی و شکلگیری رژیمهای حقیقت فراهم می سازند. اعتقاد به سیاست به عنوان آوردگاهی که تعارض های هویتی همدیگر را تعیین حدود می نمایند مورد توجه لاکلائو و موف به حساب می آید. این دو در صددهستند تا از دموکراسی های موجود دموکراسی زدایی کرده تا بتوان دموکراسی در فضای پسا دموکراتیک صورت بندی نمایند.بنابر این، بازگشت امر سیاسی نتیجه شالوده شکنی دموکراسی های موجود غربی است بدین گونه که مجموعه های از غیریت ها که دشمن تلقی می شوند به درون گفتمان دموکراتیک راه یافته، رقیب به حساب آیند. فرایند این نقل و انتقال از سیاست و گفتمان به امر سیاسی موضوع این نوشته است. شنتال موف در کتاب بازگشت امر سیاسی تلاش کرده است تا با نقد وضع موجود مردم سالاریهای مدرن راه را برای ورود غیریتها بر سر خوان مردم سالاری رادیکال و متکثر غربی هموار نماید.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022Critical Review of “Diplomacy Lessons” by John Brady Kieslingنقد کتاب درسهای دیپلماسی45572303FAمحمدرضا اقاربپرستاستادیار روابطبینالملل دانشگاه آزاد واحد شهرضاJournal Article20151213Abstract<br />This paper tries to analyze and criticize “Diplomacy Lessons” written by john Brady Kiesling. The book can be considered as a diary of an unsatisfied American Diplomat how resigned after the violent American-led invasion of Iraq. In fifteen chapters, Kiesling tried to study different aspects of the foreign policy issues, criticizing American foreign policy especially in the Bush terms. Despite the fact that the writers experiences makes the book a first handed reference for researchers and the clear and narrative style of the writer is an advantage, but his sever devotion to idealism which is widely criticized in theory and practice along with lack of conceptual and theoretical backgrounds can be considered the main disadvantages of this book.<strong>چکیده</strong><br />این مقاله تلاش می کند تا با رویکرد انتقادی کتاب درسهای دیپلماسی نوشته جان بردی کیسلینگ را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. کتاب درسهای دیپلماسی مرور خاطرات و تجارب کاری یک دیپلمات آرمانگرای آمریکایی است که به دلیل نارضایتی از تحولات پس از به قدرت رسیدن جورج بوش و خشونت گرایی آمریکا از سمت خود کناره گیری کرده است. کتاب در پانزده فصل با ارائه مثالهای متعدد از عملکرد سیاست خارجی ایالات متحده در نقاط مختلف جهان تلاش می کند تا ضمن تبیین موضوعات مختلف حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی، به نقد عملکرد دستگاه سیاست خارجی آمریکا بپردازد. کیسلینگ بر این باور است که خشونت گرایی و یکجانبه گرایی آمریکا این کشور را به ابرقدرتی منفور در جهان تبدیل کرده است. اگرچه روانی و رسایی متن و استفاده از مثالهای عملی که اکثرا تجارب نویسنده بوده است کتاب را به منبعی جذاب و قابل استناد برای دانش پژوهان تبدیل کرده است اما رویکرد جانبدارانه نویسنده و ضعف مباحث مفهومی و نظری حوزه دیپلماسی از عمده ترین نقاط ضعف این کتاب به شمار می آید.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022Law of Peoplesبررسی و نقد کتاب قانون ملل59762304FAمرتضی بحرانیاستادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20160112<strong>Abstract</strong><br />This paper discusses the book “Law of Peoples”, written by John Rawls. Rawls had given a new soul to the political theory after the positivism attack. He smoothed the progress of the liberalism and stretched the political liberalism; while worried about the individual liberties, limited the liberalism to its political aspect. In his last attempt, he expanded his theory to the international level, by introducing some kinds of the different peoples, liberal, decent, out of low and aggressive, among them, and tried to approve the efficiency of liberal principles to those who seek a world with less war and conflict. However, at the last part, the paper will review some critiques on the book.<strong>چکیده</strong><br />این مقاله ضمن توجه به مبانی فکری و تحول دیدگاهی جان راز، کتاب قانون ملل را به بحث و بررسی میگذارد. جان رالز با تالیف کتاب نظریه عدالت جان تازهای به مباحث فلسفی سیاسی بخشید. در دورهای که اثباتگرایی و تخصص برخاسته از علوم دقیقه، سایر معارف را به عنوان «غیرعلم» طرد و نفی میکرد، آرای جان رالز نه تنها نقطه عطفی در مباحث فلسفی، بلکه نیز تحولی در تفکر لیبرالیسم به حساب آمد. رالز در کتاب لیبرالیسم سیاسی، ضمن پایبندی به اصول کلی لیبرالیسم در تاکید و تمرکز بر آزادی فردی، آن را به حوزه سیاسی و ساختار بنیادین جامعه محدود کرد و در کتاب قانون ملل، همان نظریه را در سطح بینالمللی تعمیم داد. گفتنی است که مقاله بیشتر بر معرفی کتاب رالز متمرکز است و نگاه انتقادی در اینجا مد نظر نیست؛ هرچند که نقدهای چند از سنت اندیشه لیبرال و نقدهایی نیز از خارج از محدوده لیبرالیسم بر این کتاب، نقل میشوند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022The Study of Decision Making Patterns in Iran’s Foreign Policyبررسی مقایسهای دوران پهلوی دوم (1342-1357) و جمهوری اسلامی (1358-1368) نقد کتاب الگوهای تصمیمگیری در سیاست خارجی ایران77962305FAالهام رسولی ثانیآبادیعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یزدJournal Article20160408International Relations theory as the most important field in human science divided to Foreign Policy analysis ( FPA) and international politics (IP) in behavioral revolution with different identities. Two subfield attend to study of state but from different perspectives. From that time to now many books and articles have written about foreign policy analysis. For example the book of decision making patterns in Iran’s foreign policy places in this context and the main aim of this paper is the validity check of this Persian book. So in the first section of this paper we introduce the book and then we will list the prominent points and defects of this book. Finally we end the paper with conclusion.<strong>چکیده</strong><br />با بروز انقلاب رفتاری در دهههای 1950 و 1960 رشته روابط بینالملل (International Relations) بهعنوان یکی از رشتههای مهم علوم انسانی دچار یک شکاف درونرشتهای شد و به دو زیرشاخه مهم تجزیه و تحلیل سیاست خارجی (Foreign Policy Analysis) و سیاست بینالملل (International Politics) با هویتهایی متمایز تقسیم شد. در مرکز این تقسیمبندی دولت (State) قرار داشت که هر یک از این زیر شاخهها سعی میکردند از منظر و سطحی متفاوت به آن بپردازند. در همین راستا بسیاری چه در قالب کتاب و یا مقاله در زمینه تجزیه و تحلیل سیاست خارجی دولتها بهطور کل و یا بهطور موردی و خاص بهرشته تحریر درآمدهاند. یکی از این آثار کتاب الگوهای تصمیمگیری در سیاست خارجی ایران نوشته سیدرضا موسوینیا است که در این مقاله بررسی و نقد خواهد شود. لذا ابتدا در مقدمه به معرفی کلی اثر و شناسایی مولف پرداخته خواهد شد، سپس در مبحث دوم در دو محور جداگانه به بررسی امتیازات شکلی و محتوایی اثر و نهایتا در مبحث سوم با دیدی انتقادی به بررسی کاستیهای شکلی و محتوایی کتاب مربوطه پرداخته خواهد شد، نتیجه نیز مبحث پایانی این پژوهش را به خود اختصاص خواهد داد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022The Importance of Political Theory in Relation to Political Science of Reviewing the Book Understanding Political Theoriesاهمیت نظریه سیاسی در نسبت با علم سیاست بررسی و نقد کتاب فهم نظریه های سیاسی971152306FAسیدرضا شاکریاستادیار پژوهشگاهعلوم انسانیجهاد دانشگاهیJournal Article20160312In his book “<em>Understanding Political Theories</em>”, Spragens distinguishes between political science and political theory. The crises and problems in the domain of American politics lead the similar scholars to think that the extreme activism in American politics has deviated politics from its ultimate end which is management and public good. This issue became a motivation to write this article to show that alongside the high contribution of political science to the analysis and understanding of practical politics, the contribution of political theory should also be seen and it should be explained that although political theory is not a substitute for political science for Spragens, it fundamentally redesigns policy responsibilities in relation to goals and ideals of classics of Western politic thoughts. This article has an explanatory method and is based on the author's pattern i.e. focusing on the internal logic in political theory as well as explaining the concept of 'relation' as a category having both independent sides and guarantying the internal indicators of the relationship. The result is that the policy activism sometimes removes the main goal which is pursuing the public good from practical policy. Political theory can, with its diagnostic, critical, and concrete functions warns policy about forgetting the public affairs and invite scholars to a continuous solution.اسپریگنز در کتاب «فهم نظریههای سیاسی» بین علم سیاست و نظریه سیاسی تفکیک قایل میشود بحرانها و مشکلات در قلمرو سیاست آمریکایی صاحبنظران شبیه به او را به این امر سوق میدهد که عملزدگی افراطی در سیاست امریکایی باعثشده تا سیاست از غایت اصلی خود که مدیریت امر و خیر عمومی است، دور افتد. این مساله، انگیزهای برای نوشتن این مقاله شد. تا نشان دهیم که در کنار سهم بالای علم سیاست در تحلیل و شناخت سیاست عملی، سهم نظریه سیاسی نیز دیده و این مدعا تبیین شودکه نظریه سیاسی برای اسپریگنز اگرچه جایگزین علم سیاست نمیشود؛ بهصورت زیربنایی مسئولیتهای سیاست را در نسبت با غایات و آرمانهای کلاسیکهای اندیشه سیاسی غرب دوباره طراحی میکند .<br />روش این مقاله تبیینی و براساس الگوی نویسنده کتاب یعنی تمرکز بر منطق درونی در نظریه سیاسی و نیز تبیین مفهوم «نسبت» بهعنوان مقوله واجد دو طرف مستقل و متضمن شاخصهای درونی امر رابطه است .<br />نتیجه این که خصلت عملزدگی سیاست گاه غایت اصلی آن را که پیگیری خیر عمومی است، از دسترس سیاست عملی خارج میکند. نظریه سیاسی میتواند با داشتن سویههای تشخیصی، انتقادی و کارکرد انضمامی سیاست را به فراموشی امر عمومی زینهار بدهد و متفکران را به چارهجویی پیوسته فرا بخواند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022Justice as neutrality
(Review and critique of "A Theory of Justice ")عدالت بهمثابه بیطرفی طرح و نقد نظریهای درباره عدالت1171322307FAمحمد شجاعیاناستادیارعلوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20151206John Rawls with the publication of <strong><em>"A Theory of Justice" </em></strong>is well known as one of the most important political philosophers of the twentieth century. In <em>A Theory of Justice</em>, Rawls argues for two basic principles of justice as are applicable for all human societies considering their moral diversity. Rawls's theory of justice that is embodied in these principles, in fact, defines justice in relation to the liberty and preserves justice on the basis of the value of liberty. He adopted a liberal approach to justice. This theory has been criticized by both liberals and anti-liberals. Robert Nozick is one of the foremost critics of the liberal approach. He believes that Rawl's theory of justice entails the continual intervention in the affairs relating to individuals and constant violations of individual freedoms. Anti-liberal communitarians were the most important critics of the theory of justice those who believe that this theory does not provide a proper understanding of society and individual. Rawls liberalism considers society as a common threat to attain individual interests and individual, in his view, is abstracted from the social relations, while this is the ends, purposes and the participations of individuals in various societies that determine their identity and position and give particular moral features to individuals' life. Communitarians believe Rawls's theory of justice requires an exact conception of the individual and his fundamental features. This makes one of the most central Rawl's claims, i.e., the fairness of his justice principles indefensible.<strong>چکیده </strong><br /><strong> </strong>رولز با انتشار کتاب «نظریهای درباره عدالت» بهعنوان یکی از مهمترین فلاسفه سیاسی قرن بیستم مطرح شد.او در این کتاب دو اصل بنیادین را بهعنوان اصول عدالت برای همه اجتماعات بشری و با وجود تنوع اخلاقی آنها ارائه کرد. رولز در واقع عدالت را معطوف به آزادی تعریف میکند و بر مبنای آزادی به دفاع از عدالت میپردازد و رویکردی لیبرال به عدالت دارد. لیبرالها و هم ضد لیبرالها این نظریه را نقد کردهاند .از میان لیبرالها روبرت نوزیک معتقد است که نظریه عدالت رولز مستلزم دخالت مستمر در امور مربوط به فرد و نقض مداوم آزادیهای فردی است. اجتماعگرایان نیز مهترین منتقدان ضدلیبرال نظریه عدالت هستند که معتقدند این نظریه نه تلقی درستی از اجتماع ارائه میدهد و نه برداشت صحیحی از فرد. لیبرالیسم رولزی، جامعه را فقط یک مخاطره و ریسک مشترک برای نیل به مزایای فردی میداند و فرد را نیز به صورت منتزع از پیوندهای اجتماعی تلقی میکند<strong>. درحالیکه</strong> این غایات و اهداف و مشارکت فرد در اجتماعات مختلف است که هویت و موقعیت او را مشخص می­کند و خصلتهای اخلاقی خاصی را به زندگی و حیات فرد، اعطا می­کند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022Assistant Professor at the Institute for Humanities and Cultural Studiesمدرنیته و مواجهه فکری ایران با آن بررسی و نقد کتاب رویارویی فکری ایران با مدرنیت1331522308FAسیدمحسن علویپوراستادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20151231Recently, Iranian encounter with modernity, technologically or theoretically, has been tremendously addressed by many socio-political investigators. Among them, Farzin Vahdat, in his PhD thesis, now published as a book, asserts that in this encounter, Iranians are often on the wrong way. From the recognition of the positive aspect of modernity as the dominant, and simultaneously ignoring the emancipator aspect of it to coining the term “mediated subjectivity” in order to explore Iranians’ thought from the Constitutional revolution to the Islamic revolution, Vahdat emphasizes on this distorted conception of modernity in Iran. However, in doing so, he bears some categories which are not necessarily modern on the Iranians’ thought just to make his position positive. In order to show the points of strength and weakness of Vahdat’s idea, the present study attempts to review his book, entitled “<em>God and Juggernaut: Iran’s Intellectual Encounter with Modernity”.</em><strong>چکیده</strong><br />مواجهه ایرانیان با مدرنیته، چه از منظر مادی و چه از منظر اندیشهای از جمله مسائلی است که در دهههای اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه اندیشه سیاسی و اجتماعی را به خود مشغول داشته است. در این میان، فرزین وحدت در رساله دکتری خود که به صورت کتاب منتشر کرده است بر آن است که متفکران ایرانی در مواجهه خود با مدرنیته، همواره از جهاتی دچار خدشه و فهم نادرست شدهاند. این مسئله البته وجوه مختلفی دارد که از پذیرش وجه اثباتگرای مدرنیته و فراموشی وجه رهاییبخش آن گرفته تا بهرهگیری «باواسطه» از مفاهیم مدرن –چون سوژگی- را در بر میگیرد. وحدت بر آن است که با بررسی آراء متفکران ایرانی از اوان جنبش مشروطه تا سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این نقصان را ردیابی کند. با این حال، وی در وفاداری به چارچوب نظری خود چنان اصرار دارد که در برخی از موارد، نکاتی که ضرورتا نسبتی با مدرنیته ندارد را نیز در زمره تاثیرپذیری ایرانیان از مدرنیته جای میدهد. متن حاضر بر آن است که با بررسی اثر وحدت، نقدهای احتمالی بر آن را تبیین کند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650164120161022Schmidt and the political:
Reconstruction of the controversial portraitاشمیت و امر سیاسی: بازسازی یک پرتره بحثانگیز1771992309FAعلیاشرف نظریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20160403Abstract<br />The main focus of the present article reviews the book by Carl Schmitt's <strong><em>concept of political </em></strong>will by translating and publishing in Persian by Sohail Safari. The paper will attempt to introduce the concept of the political, critique and evaluate the form and content of the agenda. What are the main problem and the intellectual concerns? What motivated him to reflect their mental problem as a political theory written out? What is the author's purpose in pursuing this work? Given the context of Catholic upbringing (and fascination of the power of the Catholic Church in Bismarck era), along with legal training (rights as the mission) and the formation of different historical experiences in the measurement of depression (anger from the humiliation of Germany adopted between the two wars) and hope (the Weimar regime and to strengthen the political reconstruction), the main areas of criticism and ideation Schmidt in relation to ethics and politics, liberalism and modern democracy and political structure is shaped in the form of government.<strong>چکیده</strong><br /><strong>چکیده</strong><br />محور اصلی مقاله حاضر نقد و بررسی کتاب <em>مفهوم امر سیاسی</em> اثر کارل اشمیت است که توسط سهیل صفاری ترجمه و نشر نگاه معاصر آن را به زیور طبع اراسته است. در مقاله حاضر تلاش خواهد شد ضمن معرفی کتاب <em>مفهوم امر سیاسی<strong>،</strong></em> نقد و ارزیابی شکلی و محتوایی آن در دستور کار قرار گیرد. این که مسئله یا به عبارتی، دغدغه و محور فکریِ او چیست؟ چه مسئلهای او را برانگیخته تا تعمق و تفکر ذهنیِ خود را به صورت یک نظریة سیاسی به رشتة تحریر درآورد؟ نویسنده چه هدفی را در این اثر دنبال میکند؟<strong><em> </em></strong>توجه به زمینه­های کاتولیکی تربیت (و شیفتگی نسبت به قدرت کلیسای کاتولیک در عصر بیسمارک)، در کنار آموزش­های حقوقی (تحقق حقوق به عنوان رسالت دولت) و شکل­گیری تجارب تاریخی مختلفی که در میانة یأس (خشم ناشی از وضعیت آلمان تحقیر شدة بین دو جنگ) و امید (نیرومند ساختن رژیم وایمار و امکان بازسازی امر سیاسی)، حوزه­های اصلی نقادی و اندیشه­پردازی اشمیت را در رابطه با نسبت سیاست و اخلاق، لیبرالیسم و دموکراسی و شکل مدرن ساختار سیاسی در قالب دولت شکل داده است.