پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522Review and Criticism of From Secular Science to Religious Scienceبررسی و نقد کتاب از علم سکولار تا علم دینی1172669FAخسرو باقری نوعپرستاستاد دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مبانی فلسفی و اجتماعیkhbagheri[at]ut.ac.Journal Article20161122The book <em>From Secular Science to Religious Science</em> (Golshani, 1998/2013) is the result of an attempt to criticize the secular approach to science and call to a religious approach to science. The author has taken two steps in criticizing the secular approach. First, he argue that science needs an orientation; an orientation that stems from the scientist’s worldview. In the meantime, the author criticizes positivism and attempts to show that science has metaphysical presuppositions. Second, the author argues that science needs morality in the application of scientific findings without which it leads to destruction. Using the methods of internal and external critique, this article argues that in spite of the author’s attention to the relationship between science and metaphysics, he has not been successful in the exploration of this relationship. This is because, on the one hand, he reduces the relationship to the application of findings and the realm of ethics and, on the other hand, he regards metaphysics as something that is added to science a posteriori. The very additional and a posteriori approach urges the author to take a neutral nature for science that, in its turn, shows that he has not completely freed himself from positivism. This article suggests that a proper conception of religious science regards an integrative relationship between science and metaphysics. Contrary to Reichenback, and Stanmark following him, this relationship does not lead science to the malign relativism even though a sound degree of relativism would involve science.کتاب <em>از علم سکولار تا علم دینی</em> حاصل کوششی برای نقد رویکرد سکولار به علم و دعوت به رویکرد دینی به علم است. مؤلف در نقد رویکرد سکولار دو گام اساسی برمیدارد؛ نخست، استدلال میکند که علم نیازمند جهت است، جهتی که از جهانبینی دانشمند حاصل میشود. در ضمنِ این استدلال، مؤلف دیدگاه اثباتگرایی (پوزیتیویسم) را نقد میکند و میکوشد نشان دهد که علم پیشفرضهای متافیزیکی دارد. دوم اینکه علم درمقام کاربرد یافتهها محتاج اخلاق است و بدون آن به تخریب میانجامد. در مقالۀ حاضر، با استفاده از روش نقد درونی و بیرونی، استدلال شده است که باوجود توجه به ارتباط علم با متافیزیک مؤلف در تبیین این رابطه توفیق نیافته است؛ زیرا آن را ازسویی به مقام کاربرد و اخلاق مربوط کرده است و ازسویدیگر بهصورت افزودن چهارچوب متافیزیکی به علم بهصورت پسینی محدود کرده است. همین رویکرد افزودنی و پسینی مؤلف را ناگزیر از اذعان به ماهیت خنثای علم کرده است که خود نشاندهندۀ رهایینداشتن کامل او از اثباتگرایی است. پیشنهاد مؤلفِ مقالۀ حاضر آن است که مفهوم مناسب علم دینی، در گرو توجه به رابطۀ ارگانیک علم و متافیزیک است. این رابطه، باوجود تصور رایشنباخ و بهتبع او استنمارک، علم را دچار نسبیتگرایی مذموم نمیکند؛ هرچند درجهای مناسب از نسبیتگرایی را موجب میشود.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522Conceptual Creative Realism as a Methodological Model of Islamic Science: A Critical Reviewنقدی بر دیدگاه «رئالیسم مفهومی خلاقانه» در کتاب روششناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان19362672FAسید محمدرضا تقویاستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز ـ شیراز0000-0003-1818-3397سید سعید زاهددانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز ـ شیرازJournal Article20161029The aim of the present study was a review of “Conceptual Creative Realism” as a methodological model of Islamic science (Iman & Kelateh Sadati, 1392). The model had some strong points including a new presentation of science structure as well as a new definition congruent with the Islamic point of view entered in a new paradigm. Besides, the model defined hierarchy of knowledge in different ways where the God’s laws would be at the top of this hierarchy. Reality is further up observations and objective experiences as well as the correct criterion defined according to Islamic direction. o On the contrary, the model had some drawbacks including speaking in general, not specified, and missing links between the different concepts, as well as having ambiguity responding how we can specify the borders between different knowledge sources such as sensation experiences, wisdom, and intuition. In sum, the evaluated model seems to be an effective model which contributes to the Islamic science.هدف از مطالعۀ حاضر نقد «رئالیسم مفهومی خلاقانه» بهمنزلۀ مدلی روششناختی از علم اسلامی است. این مدل ساختار علم متداول را در قوارۀ مدرنیته و پسامدرنیته نمیپذیرد و ساختار جدیدی از علم را، متناسب با جهانبینی اسلامی، درقالب یک پارادایم ارائه میکند که درصدر آن اصالت جهانبینی و سنتهای لایتغیر الهی قرار دارد. از محاسن این پارادایم تخصیص مخزن علم نزد پروردگار عالم، برخورداری از یک سلسلهمراتب معرفتی، باور به عوالم غیب و شهادت، معرفی منابع کسب دانش فراتر از حس و تجربه، و تعیین ملاک صحت فراتر از وقوع در نشئۀ مادی است. باوجوداین، کلیگویی و گسل بین مفاهیم متعدد، همچنین روشننبودن نحوۀ ورود به منابع معرفتی، تجربه، عقل، و شهود از کاستیهای این مدل است. درمجموع، این مدل در پیشبرد علم دینی مخصوصاً درمقام ثبوت علم در بُعد مفهومسازیهای نظری و جداشدن از فضایِ سکولار تأثیرگذار ارزیابی میشود. ارائۀ پیشنهاد بهمنظور تکمیل دیدگاه موجود و قدمهای بعدی در مسیر تدوین علم اسلامی پایانبخش این نوشتار است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522Pathology of the Text Criticism in the Humanities (Case Study: Referees of the Literature Review and Humanities Books Council)آسیبشناسی نقد علوم انسانی (نمونۀ موردمطالعه: داوران شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)37512674FAسیّد حسین حسینیاستادیار گروه فلسفه دین و کلام، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20161003The purpose of this study was the pathology of text criticism in the humanities in the country from the view of some scholars and critics in this field. To this end, a sample of referees in the field of humanities who were available and had cooperation with the literature review and humanities books Council was selected to review the books and assessment tools. These tools were built and set based on the several years of experience on the part of the researcher. The results showed that the most important damages of humanities book criticism in mentioned Council are related to structural function of groups, damages such as incomplete groups<sup>,</sup> comprehensiveness; lack of identification of empowered professors in the country and defects in the referees<sup>, </sup>community. Finally, practical suggestions and strategies are provided based on these results in order to promote criticisms in the field of humanities in the country.هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی چگونگی نقد متون علوم انسانی در کشور ازنگاه پارهای استادان و منتقدان این حوزه بوده است. بدینمنظور، نمونهای از داوران حوزۀ علوم انسانی که درزمینۀ نقد کتاب با «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» همکاری داشتند بهصورت دردسترس انتخاب شدند و ابزار سنجش در اختیار آنان قرار گرفت. این ابزار را محقق براساس تجربههای چندساله ساخته است و تنظیم کرده است. نتایج نشان داد مهمترین آسیبهای نقد کتب علوم انسانی در شورای یادشده مربوط به کارکرد ساختاری گروههاست؛ آسیبهایی ازقبیل ناکاملبودن جامعیت گروهها، شناسایینکردن استادان توانمند در سطح کشور، و نقص در حلقۀ داوران. درپایان، براساس این نتایج پیشنهادهایی کاربردی و راهبردی بهمنظور ترویج نقد در حوزۀ علوم انسانی کشور ارائه شده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522The Possibility and Utility of Religious Science in Nasr’s Discourse of Traditionalismامکان و مطلوبیت علم دینی در گفتمان سنتگرایی نصر53743302FAمحمدرضا خاکی قراملکیدانشآموخته مرکز تخصصی کلام و عضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامیJournal Article20170404The study discuses Professor Seyed Hossein Nasr’s idea of traditionalism; a discourse of traditionalism that seeks to resurrect the divine science relied on divine tradition, perennial philosophy, and intuitive reason. In the negative dimension, acknowledging cognitive, moral, and environmental crises caused by modern sciences and their inefficiency as well, made him criticize these sciences and emphasize a return to the scientific tradition and philosophic heritage of the past. In the affirmative dimension, he emphasizes a return to the divine sciences and production of religious sciences as a savior of the situation. To him, the characteristics of divine sciences are: disassociation between metaphysical dimension and the physical dimension, longitudinal outlook towards the hierarchies of universe, symbolism, traditional scientific language, and avoiding utilitarian outlook. In fact, to return to tradition means to invite to be equipped with the past scientific tradition, to get free from western domination, and to be immune from the invasion of technology waves, social structures, and modern sciences. However such a support for scientific tradition is passive, because it loses to confront with modern sciences intelligently and from the standpoint of power. It is an invitation for solitary in order not to confront with west.پژوهش حاضر به بازخوانی تفکر سنتگرایی حسین نصر میپردازد، گفتمان سنتگرایی با تکیه بر سنت قدسی و حکمت خالده و عقل شهودی، احیای علم قدسی را دنبال میکند و از این مجرا، احیای علم دینی را موردتوجه قرار میدهد. درحقیقت ضرورت بازگشت به سنت علمی و میراث حِکمی گذشته را با بیان وجه سلبی، با اذعان به بحرانهای معرفتی و اخلاقی و زیستمحیطی علوم مدرن و عدم کارآمدی مطلوب آن، وی را به نگرش انتقادی به علوم و عقلانیت مدرن وا میدارد. وی برای خروج از این وضعیت، در وجه ایجابی تولید علم دینی را با بازگشت به علم قدسی گذشته ممکن و مطلوب میداند. ویژگیهای علم قدسی موردنظر وی عبارتاند، عدم انفکاک بُعد متافیزیکى از بُعد فیزیکى، نگاه طولی به سلسلهمراتب هستى، نمادگرایى، زبان علوم سنتى، عدم نگرش سودانگارانه. درحقیقت بازگشت به سنت، دعوت به تجهیز به سنت علمی گذشته، و رهایی از سلطة غرب و مصونماندن از هجوم امواج تکنولوژی و ساختارهای اجتماعی و علوم مدرن است. البته این نحوة دفاع از سنت علمی نوعی دفاع انفعالی است که عملاً قدرت مقابلة هوشمندانه و از موضع قدرت را در مصاف با علوم مدرن را سلب میکند و نوعی دعوت به انزواست تا با غرب مواجهای صورت نگیرد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522Analysis and Critical Assessment of "We and our Philosophical Heritages" by "Mohammad Abed Al-Jabre"بررسی و نقد کتاب ما و میراث فلسفیمان75932682FAمسلم طاهری کل کشوندیدانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران0000-0002-5098-6424یحیی بوذرینژاددانشیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20161113This study focused on the book "We and our Philosophical Heritage" as well as the position and attitude of Mohammed Abed al-Jabri, to achieve a clear understanding oh his works.. It also pays attention to external analysis and the origin of the work and its author. Inasmuch as the fact that non-cognitive factors affect the formation of thought, they need to be taken into account to describe the status of related work among other works in the field of specialization as well as the history of its formation. Then we discussed the internal analysis and place of work, the main topics, philosophy and methodology, assumptions, theories, in effect, a way of reasoning and logic, theory works and achievements, as well as references and citations.The most important part of this article is the evaluation of the effects of Jabre. In the final reflections on the content of the work and evaluation of the form, structure and methodology, it is appropriate to consider the consequences of scientific experts in the further investigation.این پژوهش درصدد تحلیل و ارزیابی آرای محمدعابد الجابری درمورد تعامل فلسفه و شریعت در کتاب <em>ما و میراث فلسفیمان</em> است تا ذهنیتی روشن دربارۀ آرای او بهدست آید. همچنین، به تحلیل بیرونی و خاستگاه اثر حاضر نیز میپردازد؛ زیرا عوامل غیرمعرفتی مؤثر بر شکلگیری اندیشه، یکی از مهمترین مؤلفههای پژوهشی است که لازم است در بررسی آرای متفکران موردبررسی قرار گیرد. در این بخش عوامل، زمینهها، و خاستگاه علمی، فکری، و اجتماعی اثر و مؤلف آن، که فضای محیطی شکلگیری اثر را پدید آوردهاند، بهاجمال بررسی میشود. در ادامۀ بحث به تحلیل درونی و جایگاه اثر خواهیم پرداخت که در این بخش، موضوعات اصلی و کانونی، مبانی فلسفی و روششناختی، پیشفرضها، نظریۀ مطرح در اثر، شیوة استدلال و منطق حاکم بر اثر، آثار و دستاوردهای نظریۀ مطرح و نیز منابع و استنادات اثر معرفی و تحلیل میشود. در مهمترین بخش مقالۀ حاضر اثر جابری نقد و ارزیابی خواهد شد. در این بخش، تأملاتی نهایی درخصوص محتوای اثر و ارزیابی ساختاری و روششناختی آن میشود.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522The Critique of "Science and Religion in the West”نقد کتاب رابطه علم و دین در غرب951143303FAعبداله محمدیاستادیار گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20170409Criticism of "<em>The Relation between Science and Religion in the West</em>" The relation between science and religion is one of the most controversial topics in contemporary ages. Several books and articles are published in Persian and other languages. "<em>The Relation between Science and Religion in the West</em>", written by Mohammad Rezaey Esfahany, is one of them. This book is written for students, but it is not a textbook.Simple literature, small volume of book pages and user-friendly phrases are some of the privileges of this book. However, inconsistency of volumes of chapters and no connection between main titles and subcategories decreased the coherence of book. The title of book does not correspond to its content. The content of this book does not show all kinds of relations between science and religion. If focuses only on the conflict between them and on social and psychological aspects of them and spoke about causes of church opposition with Galileo.The author used Popper and Kant's principles to solve this conflict, and this usage threatens the value of religious proposition from other aspects. مسئلة رابطة علم و دین از نقاط چالشانگیز پژوهشهای معاصر است که آثار متنوعی دربارة آن به زبان فارسی و دیگر زبانها منتشر شده است. کتاب <em>رابطة علم و دین در غرب</em> از این دسته آثار است که توسط محمدعلی رضایی اصفهانی تألیف شده است. این کتاب برای مخاطب دانشجو نگاشته شده، ولی کتاب درسی نیست. ادبیات روان، حجم کم، و پرهیز از اصطلاحات تخصصی از امتیازات این کتاب است. ناهماهنگی میان حجم فصول و نیز عدم ارتباط منطقی میان عناوین اصلی و فرعی در بخشها از انسجام اثر کاسته است. از مهمترین اشکالات محتوایی این کتاب، ناهماهنگی میان عنوان و محتواست. مباحث این کتاب دربردارندة گونههای مختلف ارتباط علم و دین نیست، بلکه فقط بر تعارض علم و دین، آن هم زمینههای روانی و اجتماعی آن متمرکز شده و بیشتر دربارة علل مخالفت کلیسا با گالیله بحث کرده است. مؤلف در برخی موارد برای حل مسئلة تعارض، از معرفتشناسی پوپر و کانت بهره جسته است که این کار ارزش معرفتی گزارههای دینی را از جهات پرشمار دیگری تهدید میکند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522A Critical Review of “Ijtehadic Paradigm of Religious Science”بررسی و نقد کتاب پارادایم اجتهادی دانش دینی1151382686FAسید محمدتقی موحد ابطحیدکترای فلسفه علم و فناوری و عضو گروه فلسفه علوم انسانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20161202Ijtehadic Paradigm of Religious Science is an influential book in the field of<br />religious science. According to the potentials and limitations of the concept of<br />paradigm in Kuhn's philosophy of science, and compared with other terms such<br />as school and doctrine, as well as other variables including ontology, epistemology, anthropology, and methodology in the literature of Hawzah, the authors have redefined theparadigm and presented their theory based on this new definition.<br />In the "Ijtehadic Paradigm of Religious Science" they have attempted<br />to show that the results of Ijtehadic method are valid and considered<br />as knowledge. Moreover, they have shown how to use different resources and<br />methods coherently. In this paper, different aspects of the book are reviewed in the light of a critical approach.کتاب <em>پارادایم اجتهادی دانش دینی</em> از کتابهای تأثیرگذار درزمینۀ علم دینی است. در این کتاب باتوجهبه ظرفیتها و محدودیتهای مفهوم پارادایم در ادبیات فلسفۀ علم کوهن و مقایسۀ آن با واژگانی همچون مدرسه، مکتب، و حوزه در ادبیات علوم حوزوی تعریف جدیدی از پارادایم ارائه شده است و نظریهای برمبنای آن عرضه گردیده و تلاش شده تا در مقایسه با مؤلفههای هستیشناختی، معرفتشناختی، روششناختی، و انسانشناختی پارادایمهای رایج در حوزۀ علوم انسانی و مؤلفههای پارادایم دینی دانش معرفی شود. در <em>پارادایم اجتهادی دانش دینی</em> تلاش میشود هم معرفتبخشی یافتههای روش اجتهادی نشان داده شود و هم حجیت و چگونگی استفاده از منابع و روشهای مختلف عقلی، نقلی، و تجربی در نظامی منسجم ارائه شود. در این مقاله پس از ارائۀ گزارشی از کتاب <em>پارادایم اجتهادی دانش دینی</em> ابعاد مختلف آن بررسی میگردد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522Pro-Poor Growth: A Book Reviewبررسی و نقد کتاب رشد فقرزدا1391552979FAسید حسین میرجلیلیدانشیار اقتصاد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.0000000211775376Journal Article20170404Delivering on the Promise of Pro-Poor Growth contributes to the debate on how to accelerate poverty reduction by providing insights from eight countries that have been relatively successful in delivering pro-poor growth: Bangladesh, Brazil, Ghana, India, Indonesia, Tunisia, Uganda, and Vietnam. It integrates growth analytics with the microanalysis of household data to determine how country policies and conditions interact to reduce poverty and to spread the benefits of growth across different income groups.<br />It is an advantage of pro-poor growth theory that instead of focusing on redistribution of income for the poor, it focuses on the pattern of economic growth and proposes participation in growth. The absolute pro-poor growth (in the Indian experience) and relative pro-poor growth (in the Bangladesh experience) have been used in this book. It is not clear how much poverty reduction should be in order to make the growth pro-poor. In addition, in this book, inclusive growth, which is a more general notion than pro-poor, is not considered. In this paper, pro-poor policies in India, centered on the eradication of absolute poverty during 1958 to 2000, have been compared with inclusive growth policies of the India's eleventh and twelfth development plans during 2007-2017.کتاب <em>رشد فقرزدا</em> به بررسی تجربة موفق هشت کشور بنگلادش، برزیل، غنا، هند، اندونزی، تونس، ویتنام، و اوگاندا در دستیابی به رشد اقتصادی همراه با کاهش فقر میپردازد. مزیت نظریة رشد فقرزدا این است که بهجای اینکه بر بازتوزیع درآمد برای فقرا متمرکز شود، بر الگوی رشد اقتصادی متمرکز میشود و رشد مشارکتی را مطرح میکند. رشد فقرزدای مطلق (در تجربة هند) و رشد فقرزدای نسبی (در تجربة بنگلادش) در این کتاب بهکار رفته است. روشن نیست که میزان کاهش فقر چهقدر باید باشد تا رشد فقرزدا باشد. افزونبرآن، در این کتاب، رشد فراگیر که مفهومی عامتر از رشد فقرزداست، درنظر گرفته نشده است. در این مقاله سیاستهای رشد فقرزدای هند با محوریت ریشهکنی فقر مطلق، طی سالهای 1958 تا 2000 با سیاستهای رشد فراگیر در برنامة پنجسالة یازدهم و دوازدهم هند (2007- 2017) مقایسه شده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165017220170522The Book Review of "Qualitative Research Methodologyبررسی و نقد کتاب روششناسی تحقیقات کیفی1571852691FAمصطفی همدانیدانشآموختة فقه و فلسفه، حوزۀ علمیّۀ قمJournal Article20161222Methodology is one of fundamental lessons in all scientific courses. In recent decades, qualitative methods of research attract many researchers' attention, but unfortunately, the share of academic texts in this new found field is rare. "Qualitative Research Methodology" by Iman has many privileges and numerous initiatives and can compensate shortage of qualitative research methodology to some extent. Nevertheless, there are some formal, structural, and content shortcomings in this book. Utilizing a documentary method, this study recommends some modifications of organized cases and explains (a) many existing problems, (b) the necessity of formal and content edition of the book especially some diagrams, and models. This study tries to criticize the above-mentioned book and proposes some modifications. Furthermore, of this study's achievements are (a) presentation of logical structure according to Aristotle's division and (b) presentation of its application in the structural review of the book.روش تحقیق از دروس بنیادی در همۀ رشتههای علمی است. در این میان، روشهای کیفی تحقیق در دهههای اخیر رشد چشمگیری یافتهاند و مورداقبال بیشتری قرار گرفتهاند، اما متأسفانه سهم متون دانشگاهی ما در این حوزۀ نوپدید بسیار ناچیز است. کتاب <em>روششناسی تحقیقات کیفی</em> تألیف محمدتقی ایمان دراینباره نگاشته شده و توانسته است بسیاری از مباحث مربوط به این روشها را تدوین کند، اما متأسفانه نقایص صوری، ساختاری، و محتوایی متعددی در این تألیف وجود دارد.پژوهۀ فرارو که با روش اسنادی و تحلیلی انجام گرفته است، با هدف خدمت به ارتقا و تصحیح تألیف یادشده آن را به بوتۀ نقد نشانده و با تبیین استدلالی دهها اشکال موجود، لزوم ویرایش صوری، ساختاری، و محتوایی مجدد بخشهایی از کتاب را خصوصاً برخی نمودارها و مدلها و نیز فصل هفتم آن که به «تحلیل گفتمان» اختصاص دارد پیشنهاد کرده است. این پژوهه سعی کرده انتقادات خود را در هرمورد با پیشنهاد اصلاحی ضمیمه کند. همچنین، معرفی ساختار منطقی نگارش براساس سازماندهی تقسیم ارسطویی و ارائۀ کاربرد آن در نقد ساختاری کتاب، از دستاوردهای ابتکاری این تحقیق است.