پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919A Critical Analysis of the Military Interventions in Politics: Review of The Military and Politicsتحلیلی انتقادی بر مداخلات نظامیان در سیاست نقدی بر کتاب نظامیان و سیاست1203440FAمسعود اخوان کاظمیدانشیار علوم سیاسی، دانشگاه رازی0000-0003-4129-9689Journal Article20180502Frequency and continuity of military interventions in politics in different societies have led to the fact that the analysis of the interrelationships of the armed forces and the government has become one of the most important issues in political sociology studies. Military interference in politics in different forms and levels is a general phenomenon that exists in almost all countries of the world. This phenomenon in its most gentle and most extensive levels is seen in the forms of exerting influence over politicians and on the process of political decision-making and policy- making, and at the highest levels, it occurs in the form of overt political interference and resort to military coups and obvious presence at the head of political power. This article reviews the book "<em>The Military and Politics</em>", as one of the newest works presented in Persian, in the field of mutual relations and interactions of the military institution and the government, and it tries to review the book using a critical analysis, and considering various aspects of this topic.<span lang="FA">تکرار و استمرار مداخلات نظامیان در سیاست در جوامع مختلف باعث شده است که بررسی و تحلیل روابط متقابل نیروهای مسلح و حکومت به یکی از موضوعات مهم در مطالعات جامعه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شناسی سیاسی تبدیل شود. دخالت نظامیان در سیاست در اشکال و سطوح خفیف و آشکار آن پدیدهای عمومی است که تقریباً در همة کشورهای دنیا وجود دارد. این پدیده در ملایمترین و گستردهترین سطوح خود شامل اِعمال نفوذ بر سیاست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مداران و فرایند تصمیمگیری</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های سیاسی و سیاست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گذاری</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها میشود و در بالاترین سطوح خود، درقالب دخالت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های سیاسی آشکار نظامیان و توسل به کودتا و حضور علنی آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها در رأس قدرت سیاسی مشاهده میشود. در نوشتار حاضر به نقد و بررسی کتاب <em>نظامیان و سیاست</em> به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">منزلة یکی از جدیدترین آثار ارائه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شده در زبان فارسی در موضوع روابط متقابل سازمان نظامی و دولت پرداخته میشود و تلاش میشود با نگاهی تحلیلی</span><span lang="FA">ـ انتقادی ضمن نقد این اثر جنبههای مختلف این مبحث و ابعاد مختلف آن موردواکاوی قرار گیرد.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Paradox of Islamic Secularism: Review of the Book Islamic Secularism: A Critique on Muslim Intellectualsامکان سکولاریسم اسلامی؟ نقد کتاب سکولاریسم اسلامی: نقدی بر دیدگاه روشنفکران مسلمان21343441FAمجید بهستانیعضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلاممحمدرضا امیرزادهکارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20180405Historically, after the movement of constitutionalism (Mashrouteh), secularism got engaged with Iran, but it was notattended as a problematic concern for the Iranian intellectuals. When Islamic Republic of Iran was established, everything changed and it turned into the focal point. So, many questions regarding theocracy, secularism, humanism, happiness of mankind, and political Islam started to occupy the minds of many individuals. Of these concerns, some intellectuals tried to conceptualize Islamic Secularism." Mansour Mirahmadi wrote "<em>Islamic Secularism: A Critique on Muslim Intellectuals</em>" trying to show incapability and incompleteness of their design and its inconsistency with logic of Islam theories and practices. Reviewing the book structurally and qualitatively, we mentioned its formal and conceptual problems.<span lang="FA">اگرچه بعد از دورة مشروطه حالوهوای مدرنیزاسیون غربی، ازجمله سکولاریسم در ایران دمیدن گرفت، تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی کم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر مسئلة اصلی روشن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">فکران در تمام ابعاد آن بود. این درحالی است که با تأسیس حکومت دینی عموم روشن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">فکران و صاحبنظران بهتصریح یا بهتلویح و اشاره مفهوم سکولاریسم و ملزمات آن را در جامعة دینی ایران موردپرسش و چالش قرار دادند. تاآن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">جاکه برخی روشن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">فکران با نظریهپردازیِ برای پیوند جمهوری اسلامی با عقلانیت عرفی و مدرن امکان «سکولاریسم اسلامی» را مفهومسازی کردند. منصور میراحمدی با نگارش کتاب <em>سکولاریسم اسلامی: نقدی بر دیدگاه روشن</em></span><em><span lang="FA"></span></em><em><span lang="FA">فکران مسلمان</span></em><span lang="FA"> به آن میاندیشد که سعی ایشان برای پیوند اندیشة سیاسی اسلامی و سکولاریسم را ناتوان، ناقص، و ناهم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ساز با جریان کلی و اصلی جهان اسلام در حوزة نظر و عمل معرفی کند. در این مقاله بعد از معرفی ساختار و سازمان کتاب ایرادهای شکلی و محتوایی آن مطرح شده است.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Critique and Review of Post-American Worldنقدى بر کتاب جهان پسا ـ آمریکایی35543442FAحسین پوراحمدی میبدیاستاد روابط بینالملل، دانشکدة علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتیامیر عباسی خوشکاردانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه تهرانJournal Article20180613Post-American world book written by Fareed Zakaria focus on dimensions of political and economics of world events. Author numbered emergence of china, India and Brazil economic powers as signs of evolutions in international structure that close the sphere for America. These powers by use of internal sources in interaction to outer space indeed capture economic power want political advantage and have not intention to refuse to their pieces of world power cake. Zakaria named this phenomenal the rise of others. America at the post- cold war period has been relative decline in front of other strategic rivals and Zakaria s solutions for improve American relative conditions at post–American world are tends American to multilateralism and accepts the structural constrain that are face to that.<span lang="FA">کتاب <em>جهان پسا</em></span><em><span lang="FA">ــ آمریکایی</span></em><span lang="FA">، نوشتة فرید زکریا، به مختصات تحولات در عرصة جهانی عمدتاً در حوزه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های سیاسی</span><span lang="FA">ــ اقتصادی می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پردازد. نویسنده ظهور قدرت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های اقتصادی چین، هند، و برزیل را جزو تغییرات مهم در ساختار نظام بین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">الملل می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">داند که عرصه را برای آمریکا تنگ</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر کرده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند. این قدرت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها با استفاده از منابع داخلی در تعامل با محیط بیرونی، ضمن کسب قدرت اقتصادی، به امتیازخواهی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های سیاسی روی آورده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند و قصد چشم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پوشی از سهم خود را از کیک قدرت جهانی ندارند. زکریا به این پدیدة نوظهور «خیزش دیگران» می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گوید. آمریکا در دورة پساجنگ سرد در مقایسه با رقبای راه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بردی خود دچار افول نسبی شده است و راه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">حل زکریا برای بهبود نسبی وضعیت آمریکا در <em>جهان پسا</em></span><em><span lang="FA">ــ آمریکایی</span></em><span lang="FA"> روی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">آوردن این کشور به چندجانبه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرایی و پذیرش محدودیت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های ساختاری پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">روست. زکریا در این کتاب با ارائة شاخص</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های قدرت مادی و غیرمادی مانند اقتصاد، دیپلماسی سیاسی، قدرت اقناع</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کنندگی، و قدرت نرم درپی بهره</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرفتن از شاخص</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های کمّی و کیفی برای اثبات مدعای خود است.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Review and Critique of the Justice Theory: The Universality or Contextuality of the Principles of Justiceنقد کتاب نظریة عدالت جهانشمولی یا زمینهمندی اصول عدالت55773443FAمجید توسلی رکنآبادیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمختار نوریدکترای علوم سیاسی (گرایش اندیشۀ سیاسی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20180422The purpose of this article is to review the book of justice theory by John Rawls, a contemporary political philosopher. An attempt will be made to introduce a critical review on the agenda. What is Rawls's main issue? What is the purpose of this work and its place in the resources available in this area? These are the most important issues the authors are trying to address. But, Rawls's main claim, which is justice as fairness, has been critically criticized by some schools of thought and thinkers in contemporary political philosophy. These critiques include critiques of libertarians, communitarians, and contemporary feminists. Also, the explanation of the relationship between Islamic attitude and Rawls’ Justice Theory is a subject that has been raised at the end of the article.<span lang="FA">هدف از نگارش مقالة حاضر نقد و بررسی کتاب <em>نظریة عدالت</em>، اثر جان راولز فیلسوف سیاسی معاصر است. تلاش شده است، ضمن معرفی اثر، بررسی انتقادی آن در دستورکار قرار گیرد. این</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که مسئلة اصلی راولز چیست و هدف این اثر و جایگاه آن در منابع موجود این حوزه به چه صورتی است از مهم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ترین موضوعاتی هستند که موردبحث واقع شده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند. نویسندگان بر این باورند که راولز در این اثر به غایتی چون «عدالت» پرداخته است که به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">علت اهمیت باید موردتجزیه و تحلیل علمی قرار گیرد. باوجوداین، مدعای اصلی راولز یعنی «عدالت به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مثابة انصاف» و اصول عدالتِ مُنتج از آن، موردنقد جدی برخی مکاتب فکری و اندیشمندان مطرح در فلسفة سیاسی معاصر قرار گرفته است. درمیان آنها، میتوان به نقدهای لیبرتارین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها، جماعتگرایان، و فمینیستهای معاصر اشاره کرد. عدالت استحقاقی نوزیک درمقابل عدالت توزیعی راولز، زمینه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مندی جماعتگرایان در قیاس با جهان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شمولی اصول عدالت، و نادیده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">انگاری تفاوت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها و مذکربودن نظریة عدالت راولز ازسوی فمینیست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها سه دسته از نقدهایی است که در این مقاله موردتوجه قرار گرفته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند. هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چنین، اهمیت تبیین رابطة نگرش اسلامی با نظریة عدالت راولز موضوعی است که در پایان مقاله مطرح شده است.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Understanding the Reality or Applying the Theory? A Critical Book Review of "Social Backgrounds of the Iran’s Revolution"فهم واقعیت یا کاربست تئوری؟ نقد کتاب زمینههای اجتماعی انقلاب ایران791023444FAسید محمدعلی حسینیزادهاستادیار رشتۀ علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180323The <em>Social Backgrounds of Iran’s Revolution,</em> written by Dr. Bashiriyeh and translated by Ali Ardestani, was published by Negahe Moaaser in 1393. The author applied different theories and concepts generally with Marxist orientation to examine the causes, processes, and consequences of Iran’s revolution. The reduction of political struggle to class struggle and linking ideologies to classes and objective interests is the interesting but controversial feature of this book. This paper reviews the book in terms of method, theory, and historical data, and it finally concludes that despite applying various methods and extensive use of data and documentation, detailed explanations of the Islamic Revolution, the emergence of political Islam, and also the nature of the state in the Islamic Republic of Iran have not been offered. This article searches the causes of this failure in the author’s interest and inclination to the Marxist theories and uncritical application of modern concepts and theories in the Iranian society.<span lang="FA">کتاب <em>زمینههای اجتماعی انقلاب ایران</em> نوشتة حسین بشیریه و ترجمة علی اردستانی را انتشارات نگاه معاصر در 1393 ش منتشر کرد. در این کتاب، مؤلف با استفاده از مجموعهای از نظریهها و عمدتاً با گرایش مارکسیستی به بررسی علل، فرایند، و پی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">آمدهای انقلاب ایران پرداخته است. از ویژگیهای قابلتأمل این کتاب طبقاتیدیدن منازعات سیاسی در ایران و پیوند ایدئولوژیها با طبقات و منافع طبقاتی است. در این مقاله، این کتاب ازمنظر روش، مبنای نظری، و دادههای تاریخی نقد و بررسی شده است و درمجموع، به این نتیجه میرسد که باوجود کاربرد روشهای متنوع و استفاده از دادهها و مستندات گسترده، این کتاب نتوانسته است تبیین دقیق و جدیدی از پیروزی انقلاب اسلامی و پیدایش اسلام سیاسی و ماهیت دولت در جمهوری اسلامی ایران ارائه کند. در این مقاله علت این ناکامی در دل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بستگی مؤلف به نظریههای مارکسیستی و تعمیم غیرنقادانة مفاهیم و نظریههای مدرن به جامعة ایران جست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">وجو میشود.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919The Analysis and Critique of Amartya Sen's Approach to Developmentتحلیل و نقد اندیشههای آمارتیا سن درباب توسعه1031253544FAسید عقیل حسینیعضو هیئت علمی گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه یاسوجسید اسماعیل مسعودیدکترای جامعهشناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20180404The main hypothesis of Amartya Sen in his famous book "<em>Development as Freedom</em>" is that the private freedom should be recognized for overcoming the problem of development. According to Sen's liberal approach, the freedom is both the tool and the end of development. Essentially development is the process of extending the actual freedoms such as increasing longevity and life expectancy and in fact the increasing of the quality of life.<br />Several criticisms have been leveled against this approach, for example the inconsistency between the essential characters of Sen's approach to development such as the instrumental rationality and freedom. Also, the Sen's claims that there are positive relationship between democracy and development, and the negative relationship between population and development are doubtful and has been criticized. Since the Sen's approach has no predetermined and essential deontological requirement except freedom itself, itis inconsistent with the deontological systems such as religion. Finally, the historical and structural relationship between individual and nations have not been seriously taken into account.<span lang="FA">فرضیة اصلی آمارتیا سن در کتاب <em>توسعه یعنی آزادی</em> این است که غلبه بر مشکلات توسعه مستلزم رسمیت</span><span dir="LTR" lang="FA"></span><span lang="FA">بخشی به آزادیهای فردی است. برطبق نگرش لیبرالیستی او، آزادی هم ابزار و هم هدف توسعه است. اساساً، توسعه ازدیدگاه سن همان فرایند گسترش آزادیهای واقعی ازقبیل افزایش طول عمر و امید به زندگی، یعنی درواقع آزادی ادامۀ حیات و افزایش کیفیت زندگی است. در نقد رویکرد <em>توسعه یعنی آزادی</em> سعی شد به نقدهایی ازقبیل سازگاری و انسجامنداشتن میان مؤلفههای اصلی توسعه ازدیدگاه سن ازقبیل تعارض عقلانیت ابزاری با آزادی، نقد رابطة دموکراسی با توسعه، نقد رویکرد او به جمعیت، و ... پرداخته شود. رویکرد سن ازآن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">جاکه هیچ الزام ارزشی ذاتی و ازپیشمعیّنی بهجز نفس آزادبودن ندارد، نتیجتاً، با نظامهای ارزشی ازجمله دین سازگار نیست. هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چنین، رابطة ساختاری کلنگرانه و تاریخی افراد و دولتها با نظام جهانی در رویکرد سن مورداهتمام جدی قرار نگرفته است.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919A Critical Review of “Intellectuals of Iran: Despair and Hope Narrations”
Intellectual Ideology in the Sociology of Intellectuals of Iranنقدی بر کتاب روشنفکران ایران: روایتهای یأس و امید ایدئولوژی روشنفکرانه در جامعهشناسی روشنفکران ایران1271443445FAعباس خلجیاستادیار بازنشستۀ دانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20180510This paper is intended to review an academic book through a critical-analytical approach. The book, “<em>Intellectuals of Iran: Despair and Hope Narrations</em>”, is a sociological one written as a textbook for students of different fields of social and political sciences in Iran and in the world along the course of the development of the intellectual movement in contemporary Iran. Accordingly, the writer has tried to criticize and evaluate different aspects of the book such as its form, method, and theoretical and scientific contents to find out whether it is worthy of being regarded as a source of political sociology of Iran or as a general source for interested people. This will also pinpoint its value for academic addressees. The book is generally a valuable one containing positive features. Nevertheless, there are formal and methodological deficiencies, as well as some theoretical and scientific inadequacies which will hopefully be resolved in further editions and will provide a suitable text for the students.<span lang="FA">این مقاله با رویکرد تحلیلی</span><span lang="FA">ــ انتقادی دربارة یک کتاب دانشگاهی بهنگارش درآمده است. اثری جامعهشناسانه، که به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">منزلة یک متن کمکدرسی برای آشنایی دانشجویان رشته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مختلف علوم اجتماعی و علوم سیاسی در ایران و جهان با سیر تحول جریان روشن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">فکری در ایران معاصر به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رشتة تحریر درآمده است. بر این اساس، نگارندة مقاله ابعاد مختلف شکلی، روشی، نظری، و محتوای علمی کتاب را در بوتة نقد و محک به آزمون نهاده است تا میزان شایستگی آن به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">منزلة منبع درسی برای تدریس جامعهشناسی </span><span lang="FA">سیاسی ایران یا برای مطالعة عمومی علاقهمندان مشخص شود و البته عیار آن برای</span><span lang="FA"> مخاطبان دانشگاهی روشن گردد. این کتاب از برخی ویژگیهای درخور و مثبتی برخوردار است؛ باوجوداین، در ابعاد گوناگون شکلی، روشی، نظری، و علمی کاستیهایی دارد که میتواند در چاپهای بعدی برطرف گردد و متنی شایسته دراختیار دانشجویان قرار گیرد</span><span lang="FA">.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919An Introduction to Criticism of the Cultural-Based Approach to Foreign Policy: A Critical Analysis of
Language, Discourse and Foreign Policyدرآمدی بر نقد نگرش فرهنگمحور در سیاست خارجی نقد کتاب زبان، گفتمان، و سیاست خارجی1451673551FAمقصود رنجبراستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قمJournal Article20171202This article reviews the book "<em>Language, Discourse and Foreign Policy</em>" by Mr. Majid Adibzadeh, considering that the author's approach is cultural and discursive, and genealogical. The foreign policy of the Islamic Republic of Iran is based on anti-discourse discourses from the 1330s onwards. The purpose of this paper is to assess the cultural views and attitudes toward foreign policy in general, and the view of the author of this book is in particular. The basic question of this article is whether culturally-oriented attitude theoretically can explain politics in Iran in general and foreign policy of Iran in particular. The hypothesis of this article is that the cultural-oriented approach is reductive; instead of focusing on the role of power and structure, it focuses on the culture as a cause while that is an dependent variable. For this reason, the critical review of the cultural-oriented attitude to foreign policy and critique of the writer's view of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran is the main focus of this article.<span lang="FA">نویسنده در این کتاب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را برمبنای گفتمانهای ضدقدرت از دهة 1330 ش به بعد با رویکرد فرهنگی و گفتمانی تبارشناسی میکند. هدف در این مقاله ارزیابی دیدگاه و نگرش فرهنگی به سیاست خارجی بهطور عام و نگرش نویسنده بهطور خاص است. سؤال اساسی این است که آیا نگرش فرهنگمحور توان نظری لازم را برای تبیین سیاست در ایران درکل و سیاست خارجی ایران بهطور خاص داراست یا خیر. فرضیة مقاله این است که نگرش فرهنگمحور دچار تقلیلگرایی است و بهجای تمرکز بر نقش قدرت و ساختار، فرهنگ را بهعنوان معلول بهجای علت موردتوجه قرار میدهد. از این نظر، نقد کلی نگرش فرهنگمحور به سیاست خارجی و نقد دیدگاه نویسنده درباب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از محورهای عمدة این مقاله است. بهلحاظ نظری و روشی، روش و نظریة تحلیل گفتمان باتوجهبه نسبیگرایی آن در تحلیل سیاست خارجی چندان قابلیت و کارآیی ندارد. دیدگاه کلی نویسنده نیز باتوجه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">به نگاه تقلیلگرایانه به مقولة فرهنگ ایرانیان و نقش آن در شکلدادن سیاست خارجی ایران، نقد شده است. مفروض اساسی در این پژوهش این است که دیدگاههای عینیگرایانه برای تبیین سیاست خارجی ایران کارآیی بیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تری دارند. یافتة اساسی در این پژوهش ضرورت بازبینی در کاربست نظریهای فرهنگگرا در تبیین سیاست و سیاست خارجی است که در بسیاری از موارد کارآیی لازم را برای تبیین کامل واقعیتهای سیاسی ندارند و نقش نهادها و ساختار را انکار میکنند یا نادیده</span><span lang="FA">میگیرند.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Examining Fiqh Aspects of the People’s Role in the Governmentنقدی بر کتاب وجوه فقهی نقش مردم در حکومت1691883552FAحمید سجادیدکترای جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه تهران، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیغلامعلی سلیمانیعضو هیئت علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه تهرانJournal Article20180602Modern political sphere in Islamic societies is based on a large body of fundamental issues such as freedom, democracy, and rule of law, all being ignored in the old political texts of Muslims. Hence, the dynamics of political jurisprudence in the complex society of today requires its systematic and serious introduction in explaining new issues and modern problems in the context of society and politics. Nonetheless, a high volume of the works in the field of political jurisprudence are still focused on classical definitions of politics and power, precisely, the government and the features and roles of its ruler. Few works can be found on the examination of fiqh teachings (jurisprudence) with a focus on the role of people. Mohsen Tabatabaifar's book "<em>Fiqh Aspects of the Role of People in the Government</em>" is evaluated as an effort to fill this gap. The author discusses the role of the people in the government from two aspects, namely traditional and modernist approaches. Considering the significance of such works, their evaluation and review would be even more critical. In terms of the analysis of the subject, enjoying outstanding points, the book has some weaknesses which are addressed through the review of its form and content.<span lang="FA">حوزة سیاسی نوین در جوامع اسلامی بر بنیاد انبوهی از مقولات اساسی چون آزادی، مردم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">سالاری، و قانون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرایی استوار است که در متون سیاسی قدیم مسلمانان از مقولات نیندیشیده هستند. ازاین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رو، پویایی فقه سیاسى در جامعة پیچیدة امروز مستلزم ورود روش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مند و جدی آن در تبیین مسائل و موضوعات نوین در حوزة اجتماع و سیاست است. باوجوداین، غالب آثار در حوزة فقه سیاسی هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چنان بر تعریف کلاسیک سیاست و قدرت یعنی دولت و نقش و ویژگیهای حاکم تمرکز یافته است. در این میان، کم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر اثری را می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">توان یافت که با محوریت نقش جامعه درصدد بازیابی سنت برآمده باشد و فقه و آموزههای فقهی را بررسی کرده باشد. کتاب <em>وجوه فقهی نقش مردم در حکومت </em>اثر سیدمحسن طباطباییفر تلاشی برای پرکردن این خلأ ارزیابی میشود. نویسنده بررسی نقش مردم را در حکومت درقالب دو رویکرد سنتی و نوگرا پیگیری میکند. باتوجه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">به اهمیت و حساسیت این</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گونه آثار نقد و بررسی آن دوچندان اهمیت دارد. با این توضیح که اثر از جنبة پردازش موضوع، توأمان با برجستگیهایی که دارد، خلأها و نقصان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایی نیز دارد که درقالب نقد شکلی و محتوایی بررسی میشوند.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Security in the Realm of Social Justice: From Processes to the Emergence
A Critical Look at Justice and National Securityامنیت در ساحت عدالت اجتماعی؛ از فرایندها تا برایندها تأملی در کتاب عدالت و امنیت ملی1892113553FAسلمان صادقیزادهدکترای جامعهشناسی سیاسی از دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران و استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیعبدالامیر نبویعضو هیئت علمی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20180417Demand for security is the second most essential human need after the physiological necessities to the life which evolves along with the metamorphoses in common life trends and processes and has gotten different aspects. In the modern age, the plaint concept - or an afloat signifier from a postmodernist perspective - of security in the epistemological context created from the classic discourse of national security was related to a signified which was neither inclusive to all the members nor exclusive to the aliens. The mentioned shortage has been fixed through the new articulation of concepts and creation of a new conceptual correlation between the security and justice under a new epistemology embedded in the societal security discourse. In fact, the concept of national security could serve the sustainable security so long as it succeeds to create and insure justice in all societal fields along with boosting the social capital by which the convenience of individuals and social groups is reachable. To do so, adopting a society-based approach instead of a power-based one is necessary. This main is feasible and reachable only by prioritizing the civil society, empowering the society-founded institutions and embedding the policy making in the social and cultural values.<span lang="FA">نیاز به امنیت پس از نیازهای فیزیولوژیک مهم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ترین نیاز اساسی انسان برای حیات است که شانهبهشانۀ دگردیسی در روندها و فرایندهای زندگی جمعی متحول شده است و ابعاد مختلفی یافته است. در دوران مدرن مفهوم بسیط یا به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تعبیری پسامدرن دال شناور امنیت در بستر نظام دانش برآمده از گفتمان کلاسیک امنیت ملی مدلولی یافت که جامع اعضا و مانع اغیار نبود. نقیصهای که با صورت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بندیای جدید از مفاهیم و ایجاد پیوند معنایی نوینی میان مقولة امنیت و عدالت ذیل نظام دانش برآمده از گفتمان امنیت جامعهای تاحدودی مرتفع گردید. درواقع، مفهوم امنیت ملی فقط در وضعیتی می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تواند متضمن و منادی «امنیت پایدار/ </span><span dir="LTR">security sustainable</span><strong><span lang="FA">»</span></strong><span lang="FA"> باشد که موجد و مولد عدالت در تمامی سطوح اجتماعی باشد و با تقویت سرمایة اجتماعی اطمینان و آسودگی خاطر افراد و گروه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های اجتماعی را به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">راه داشته باشد. این مهم مستلزم اتخاذ رویکردی جامعه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">محور دربرابر رویکردی قدرت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">محور است. امری که با تقدم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بخشیدن به جامعة مدنی و تقویت نهادهای جامعه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بنیاد و ابتنای روندهای سیاستسازی و سیاستگذاری بر ارزش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های اجتماعی و فرهنگی میسور و میسر خواهد بود.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919A Review and Analysis of Dialogue: Raymond Aron and Michel Foucault, Analyse de Jean-Francois Bert (2007)نقدی بر کتاب درباب تاریخ اندیشه2132343554FAعلی عابدی رنانیاستادیار گروه علوم سیاسی، پژوهشکدۀ فرهنگپژوهی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180502The present paper aims to analyze the dialogue between Raymond Aron and Michal Foucault. A description of the two thinkers’ views was presented in order to understand the context in which the dialogue was taking place. The main issue between the two figures centers on the continuity or lack of continuity in historical periods. Aron criticizes Foucault’s account of epistemic breaks and defends interactions and partial continuities between historical periods. Although the two philosophers have structuralistic tendencies, their different ontology has divided them into this issue. Foucault in his archeology method does not seek continuity between events and periods, but seeks to show the disruptions that have been neglected. Aron criticizes the separation of epistemes and defends interaction between them. According to Aron, the world enjoys relatively fixed structures, which reveal themselves in different historic periods. Based on this view, he criticizes the subjective and relativistic views of Nietzsche and Weber.<span lang="FA">هدف از این مقاله تحلیل مناظرهای است که درقالب این کتاب بین میشل فوکو و ریمون آرون صورت گرفته است. بدینمنظور، شرح مختصری بر دیدگاه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های این دو متفکر ارائه میشود تا موضع نزاع در این مناظره روشن شود. محور اصلی گفت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">وگو اصل گسست و تداوم در دورههای مختلف تاریخی است. آرون از تفکیک صورتبندی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های دانایی انتقاد میکند و از ارتباط و تعامل بین آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها دفاع میکند. به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نظر او، تاریخ دارای تنوع و درعین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">حال تداوم است. دربرابر، فوکو در روش دیرینهشناسی خود درپی کشف تداوم میان وقایع و دورهها نیست، بلکه تلاش دارد گسست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایی را که موردغفلت واقع شده است نشان دهد. </span><span lang="FA">هرچند هردو متفکر گرایش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های ساختارگرایی دارند، اما دیدگاه هستیشناسی آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها موجب اختلافنظر بین آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها شده است. به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نظر آرون، برخلاف فوکو، جهان ساختارهای ثابتی دارد که درطول زمان و درخلال منظرهای متفاوت خود را ظاهر میسازد. از این منظر، آرون به ذهنی و نسبیگرایی وبری و پوچگرایی نیچهای انتقاد میکند.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919The Uniqueness of the Nature and the Fate of Freedom and Capitalism in the Thought of Fareed Zakaria (Review of the Book: “The Future of Freedom: Illiberal Democracy at Home and Abroad”)همسرشتی و همسرنوشتی آزادی و سرمایهداری در اندیشۀ فرید زکریا نقد کتاب آیندة آزادی: اولویت لیبرالیسم بر دموکراسی2352533632FAمحمد کمالیزادهاستادیار علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهیJournal Article20180526In his book<em> “The Future of Freedom: Illiberal Democracy at Home and Abroad</em>”, Fareed Zakaria believes that in order to maintain the ideal of freedom and advance it in the future, we must move towards less democracy and more liberalism. He emphasizes that the critique of "a lot of democracy" does not mean trying to restore the old order, but while preserving the tradition of democracy in our countries, we should seek the revival of liberal democracy, as it is suitable for the 21<sup>st</sup> century. The most important point of this book can be the emphasis on the reliable historical data and the basis of analyses on concrete contexts. The main weaknesses are the author's involvement in trapping a kind of time-consuming mistake to prove his hypothesis. Zakaria's views on this book-and of course, his other works-although not entirely acceptable-and subject to numerous criticisms-can be considered as a succinct and relatively consistent report of the emergence and expansion of liberal democracy by looking at its future status.<span lang="FA">فرید زکریا در کتاب <em>آیندة آزادی: اولویت لیبرالیسم بر دموکراسی</em> برای حفظ آرمان آزادی و پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">برد آن در آینده دموکراسی کم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر و لیبرالیسم بیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر را پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نهاد میکند. او تأکید دارد که نقد «دموکراسی زیادی» بهمعنای تلاش برای بازگرداندن نظم کهن نیست، بلکه ضمن پاس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">داشت سنت دموکراسی در کشورهایمان باید بهدنبال احیای دموکراسی لیبرال، آنگونه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که مناسب قرن بیست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ویکم است، باشیم. ازدیدگاه زکریا، برای رسیدن به آرمانی به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نام آزادی انسان قدرت دولت که قدرت برتر در جامعه است باید تاحد امکان محدود شود. برای حفظ و پاسداری از این آزادی باید زمینههای رشد و توسعة نظام سرمایهداری فراهم شود و از بسط قدرت دولت در مناسبات بازار ممانعت بهعمل آید. مهمترین نقطة قوّت این کتاب تأکید وافر بر دادههای موثق تاریخی و ابتنای تحلیلها بر موقعیتهای انضمامی است و مهمترین نقاط ضعف آن گرفتارشدن نویسنده در دام نوعی مغالطة زمانپریشی برای اثبات فرضیة خود عنوان شده است. دیدگاههای زکریا در این کتاب، و البته دیگر آثار او، اگرچه کاملاً پذیرفتنی نیست و با انتقادات متعددی مواجه است، گزارش موجز و نسبتاً متقنی از روند ظهور و گسترش لیبرالدموکراسی با نگاهی به وضعیت آن در آینده ازطریق شناسایی پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رانها و فرصتها و تهدیدات فراروی آن به مخاطب ارائه میدهد.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Translator's Tyranny: A Critical Analysis of the Book Entitled “A Consideration of the Translation of Modern Political Thought's Texts: A Case Study of Machiavell's Prince “تیرانی مترجم؛ نقدی بر کتاب تأملی در ترجمۀ متنهای اندیشۀ سیاسی جدید: مورد شهریار ماکیاولی2552693556FAشروین مقیمیاستادیار علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگییاشار جیرانیدکترای اندیشۀ سیاسی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180513This paper is a review of Javad Tabatabee's book titled <em>A Consideration of the Translation of Modern Political Thought' Texts: A Case Study of Machiavell's Prince. </em>In this book, Tabatabaee argues that two main factors of unreliable translation in the field of political philosophy are translator's artistic playing with words and his lack of knowledge about current and important interpretations of major works of political philosophy. In this paper, we argue that Tabatabaee's claims are for the most part plausible. Nevertheless, it seems that Tabatabaee ignores another important factor responsible for unreliable translations, i.e., translator's alteration of literal translation of philosopher's text by virtue of his assurance that he has a sufficient understanding of philosopher's meaning. Therefore, we try to argue that even if we observe two main conditions of good translation mentioned by Tabatabaee, this will not necessarily lead to a reliable translation. Thus, in addition to Tabatabaee's two main conditions, the translator also must observe the literal approach in translating philosophical texts.<span lang="FA">در این مقاله کتاب جواد طباطبایی با عنوان <em>تأملی در ترجمة متنهای اندیشة سیاسی جدید: مورد شهریار ماکیاولی</em>، موردبررسی قرار میگیرد. مدعای اصلی طباطبایی در این کتاب این است که دو عامل محوری در ترجمههای نادرست و غیرقابل اعتماد از متون فلسفة سیاسی عبارت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند از «لغتبازی» و «ناآگاهی» مترجم از مباحث جاری در حوزة فلسفة سیاسی. در این مقاله با وضوحبخشیدن به این مدعا و سنجش آن ازحیث وثاقت نشان خواهیم داد که مدعای طباطبایی در آسیبشناسیِ ترجمههای نادرست تااندازۀ زیادی قرین صحت است. بااین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">حال، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نظر میرسد که برای تکمیل آن مدعا باید عامل دیگری را نیز درنظر گرفت و آن نقد دخل و تصرفهای مترجمانِ متون فلسفة سیاسی در آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">واسطة اطمینانخاطرشان از درستیِ فهمی است که از متن به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دست آوردهاند. درهمینباره، کوشش کردهایم تا نشان دهیم که نادیدهگرفتنِ این عامل مهم، حتی اگر ملاحظات دوگانة طباطبایی را مدنظر قرار دهیم، باز هم میتواند به ترجمههای نادرست منجر گردد.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Historiography of Neo-Roman Thought: Critical Review of Skinner’s Liberty before Liberalism«تاریخنگاری»ِ فکر نئورومی: نقد کتاب آزادی مقدم بر لیبرالیسم2712913557FAرضا نجفزادهاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180422Quentin Skinner and a group of writers and professors of so called Cambridge School have had an undeniable role in critical rereading of history of European thought and reprinting some of the classical texts of modern political thought. Skinner, in his enormous hermeneutical studies, linking the contextualist approach to the intentionalist view, shows that the established values of today’s life style and our thinking about the values reflect a set of selections that we have made through the different historical times and possibilities. The contentious history of modern concept of liberty is such a case. Skinner puts the theory of civic liberty against the liberalism believing that the ideological triumph of liberalism in nineteenth degraded the republican cause of <em>liberty.</em> The republican tradition is one of the Skinner’s fields of archeological rediscovery, and surveying the trajectory of Roman political thought and analyzing historical roots of neo-Roman theory of Liberty are a part of the project of rediscovering the English republican tradition. Then, in a reductionary historicism, Skinner’s archeological hermeneutic is an English one, and his research program focused on the modern British history of liberty. His conservative archeology could not go beyond a mere historiography of thought and it is difficult to find in his project a critical position and also a philosophical examination in the field of politics. Skinner is a conservative Foucauldian.<span lang="FA">کوئنیتن اسکینر به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">راه گروهی از نویسندگان و استادان جریان موسوم به مکتب کمبریج در بازکاوی انتقادی تاریخ اندیشۀ اروپایی و بازنشر انتقادی متون کلاسیک اندیشۀ سیاسی مدرن نقش قابلتوجهی داشت. اسکینر با تلفیق رویکرد زمینهگرایانه و قصدگرایانه در پژوهشهای گستردۀ خود نشان میدهد که ارزش</span><span dir="LTR" lang="FA"></span><span lang="FA">های تثبیت</span><span dir="LTR" lang="FA"></span><span lang="FA">شده در شیوۀ زندگی امروز و شیوههای تفکر ما دربارۀ آن ارزش</span><span dir="LTR" lang="FA"></span><span lang="FA">ها بازتاب مجموعهای از گزینش</span><span dir="LTR" lang="FA"></span><span lang="FA">هایی است که در زمان</span><span dir="LTR" lang="FA"></span><span lang="FA">های متفاوت و ازمیان امکانهای تاریخی متفاوت صورت پذیرفته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند. یکی از حوزههای اصلی علاقۀ اسکینر کاوش در ریشههای سنتِ جمهوریخواهی است. بررسی سرنوشت فکر سیاسی رومی و تحلیل ریشههای تاریخی نظریۀ نئورومی بخشی از پروژۀ بازشناسی سنت جمهوریخواهی انگیسی است که اسکینر توجه ویژهای به آن مبذول داشته است. کتاب <em>آزادی مقدم بر لیبرالیسم</em> بخشی از سهم اسکینر در مطالعۀ نظریۀ نئورومی آزادی مدنی است. این مقاله در چهار قسمت به بازخوانی این کتاب میپردازد و سنجش ابعادی از ترجمۀ فارسی و ابعادی از رویکرد اسکینر را در قرائت فکر سیاسی و مفاهیم سیاسی در بستر تاریخ در بر میگیرد. پرسش اصلی این است که کوئنتین اسکینر بهمنزلۀ مشهورترین متفکر جریان نوجمهوریخواهی تا چهاندازهای از قلمرو «تاریخنگاریِ» مفاهیم فلسفۀ سیاسی غرب فراتر رفته است؟ آیا او یک «فیلسوف»ِ سیاست است؟</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919ISIS:Eastern Violence and Critique of Fascistic Reason: A Critical Look at Method, Content, and the Claimsداعش: خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی تأملی انتقادی در روش، محتوا، و مدعای اثر2933073558FAقدیر نصریعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمیJournal Article20180531Deliberation on thought and acts of ISIS has an strategic importance. Sources about ISIS are divided into two categories: Narrative sources and deliberative works. <em>ISIS: Eastern Violence and Critique of Fascistic Reason</em> written by Bachtyiar Ali (Tehran: Markaz Publisher, 2015), is a theoretical and philosophical research about entity and origins of ISIS. According to Bachtyar Ali’s analysis, ISIS is the result of capitalism in the east. According to his belief, ISIS are like AL–Qaeda and Baasist groups and we cannot find any important difference between them since ISIS did what AL–Qaeda and Baasist groups have done and other potential groups will do. He relates these intimidating deeds and baseless claims to eternal identity, and believes that eastern wisdom is the source of all these violent acts. He does not explain the nature and mechanism of this innovative concept, but he interprets ISIS with a focus on identity and lunatic patriotism. This article pays attention to Bakhtiar Ali’s opinions about the aforementioned concepts and reviews his work based on the methodological and theoretical perspectives such as method critique, content critique, and structure critique.<span lang="FA">تأمل درباب کار و فکر داعش و دیگر گروه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مشابه اهمیت حیاتی دارد. مجموعۀ آثار تولیدشده درباب این گروه را می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">توان به دو دسته تقسیم کرد: آثار گزارشی یا روایی و آثار پ‍ژوهشی یا تأملی. کتابی که در این مجموعه وارسی می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شود در عداد کتب و آثار تأملی است که نویسندة آن به سیاقی نظری به تفحص در بطن افعال و افکار داعش می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پردازد. در وضعیتی که برخی محققان داعش را یک سانحه و بعضی آن را برنامهای سنجیده می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نامند نویسنده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نام بختیار علی سخن تازهای میگوید. به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باور او، داعش و کارهایش تازگی ندارد؛ به این علت که داعشیان کاری را می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کنند که بعثی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها و اعضای القاعده کرده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند و گروه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های بالقوة دیگر خواهند کرد! او این کارهای دهشت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بار و ادعاهای زمان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پریش را به هویت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پرستی ازلیگرا و جاودانه نسبت میدهد و بر آن است که مقولهای به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نام عقل شرقی سرچشمة این خشونت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هاست. او ماهیت و مکانیسم این مفهوم ابداعی را شرح نمیدهد، اما با تمرکز بر هویت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ستایی یا هویت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پرستی جنون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">آمیز تحلیل جدیدی از داعش به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دست می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دهد که درمیان اقسام تحلیلهای مطرحشده شایان توجه است. آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چه درادامه می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خوانید شرحنظر بختیار علی و البته نقد روش و داوری</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های اوست که به سیاق نقد متون علوم انسانی انجام یافته است.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919A Manifest against Optimism and Self-consciousness: A Critique of the Philosophy of Arthur Schopenhauer Based on the Book of "Ethics, Law, and Politics”مانیفستی علیه خوشبینی و خودآگاهی نقدی بر فلسفة آرتور شوپنهاور با تکیه بر کتاب اخلاق، قانون و سیاست3093283560FAرضا نصیری حامداستادیار علوم سیاسی، مؤسسۀ تاریخ و فرهنگ ایران، دانشگاه تبریز0000-0001-7977-0531Journal Article20180522The book of <em>Ethics, Law, and Politics</em> includes the translation of the essays by famous German philosopher Arthur Schopenhauer. The various sections of the book encompass concrete issues that Schopenhauer has, like any other philosopher, expounded on the basis of his ontological and epistemological foundations. In this paper, we try to survey his ontological, epistemological, and methodological foundations, as well as the relation between the conditions and the context of his personal and social life with his thoughts, to understand his most important concerns. Also, while referring to the structure of this book in terms of its form and content, the relation of our current world to the Schopenhauer's thoughts and reflections is analyzed briefly. An important issue in Schopenhauer's political and social ideas is the role of blind and aimless will as the ontological basis of his views, which has led to a bitter insight toward man and political life. However, he places great emphasis on human life, especially on ethics as a relationship between human beings and the art. So, despite his pessimistic and tragic point of view, he is trying to provide a clear vision of life.<span lang="FA">کتاب <em>اخلاق، قانون و سیاست</em> شامل برگردان جستارهایی از آرتور شوپنهاور فیلسوف معروف آلمانی است. بخشهای مختلف کتاب دربرگیرندة مسائلی انضمامی است که شوپنهاور همانند هر فیلسوف دیگری این موضوعات را در ذیل بنیانهای هستیشناختی و معرفتشناختیاش بسط داده است. در این نوشتار تلاش میشود با نگاهی به مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، و نیز روششناختی او و نیز ارتباط اوضاع و احوال و زمینة زندگی فردی و اجتماعیاش با اندیشهورزی او به مهمترین دغدغههای او، که درقالب این اثر گرد آمده است، پرداخته شود. هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چنین، ضمن اشارهای به ساختار اثر ازنظر شکلی و محتوایی، نسبت زیست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">جهان کنونیمان با اندیشهها و تأملات شوپنهاور بهطور مختصر موردواکاوی قرار میگیرد. مسئلة مهم در زمینة اندیشههای سیاسی و اجتماعی شوپنهاور نقش ارادهای کور و بی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هدف به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مثابة بنیان هستیشناختی آرای اوست که موجب نگاهی تلخ به انسان و حیات سیاسی شده است. بااین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">حال، او برای زندگی آدمی و به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ویژه ساحتهایی هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چون اخلاق به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">عنوان روابط فیمابین انسان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها و نیز هنر اهمیت فراوانی قائل است. او باوجود نگاه بدبینانه و تراژیک درصدد ارائة بینشی آریگویانه به زندگی است.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919Lacanian Psychoanalysis and the Possibility of Re-invention of the Political: A Critical Review of Lacan and the Politicalروانکاوی لاکانی و امکان بازآفرینی امر سیاسی: بازخوانی انتقادی کتاب لاکان و امر سیاسی3293483559FAعلیاشرف نظریدانشیار علوم سیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20180527Psychological and political theories are the mission of understanding individual and collective behaviors in the context of political life. Over the past two decades, the analysis of the psychoanalytic dimensions of politics with the focus of this discussion on how to talk about the relationship between politics and psychology has attracted many scholars. Meanwhile, Jacques Lacan is one of the most prominent psychoanalysts who tried to bridge psychological and philosophical issues, anthropology and linguistics, and some implications could be found for linking psychological aspects and politics to his intellectual system. The main questions of the article include how can a political reading of Jacques Lacan's ideas be? And, what will be the analytical implications of the link between psychology and politics in Lacan's theory? The answer is that the Lacan political-psychological theory, through the discussion of the real and symbolic, knowledge and experience, the political and social, on the one hand, sets limits, and on the other hand, brings us innovative possibilities. These are areas of tension and facilities, limitations and aspirations. The main focus of this paper is to introduce, criticize, and evaluate Lacan and the political book.<span lang="FA">نظریههای روانشناختی و سیاسی رسالت فهم رفتارهای فردی و جمعی را در متن زندگی سیاسی برعهده دارند. درطول دو دهة گذشته تحلیل ابعاد روانشناختی</span><span lang="FA">ـ روان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کاوانة سیاست با محوریت این بحث که چگونه میتوان دربارة ارتباط و تعامل سیاست و روانشناسی سخن گفت، موردتوجه بسیاری از پژوهش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گران قرار گرفته است. در این میان، ژاک لاکان یکی از برجستهترین روانکاوانی است که تلاش کرده است پلی میان مسائل روان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شناختی و فلسفه و انسانشناسی و زبانشناسی بزند و میتوان برخی دلالتها را برای پیوند وجوه روانشناختی و سیاست در دستگاه فکری او یافت. پرسش اصلی مقاله این است که چگونه میتوان خوانشی سیاسی از ایدههای ژاک لاکان داشت. پی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">آمدهای تحلیلی پیوند روان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شناسی و امر سیاسی در نظریة لاکان چه خواهد بود. پاسخ این است که نظریة روان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شناختی</span><span lang="FA">ـ سیاسی لاکان ازطریق بحث دربارة امر واقعی و امر نمادین، دانش و تجربه، و امر سیاسی و امر اجتماعی ازیکسو، محدودیتها را مشخص میکند و ازطرف</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دیگر، امکانات خلاقانهای را پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">روی ما مینهد. این حوزهای از تنش و امکانات و محدودیتها و آرزوهاست. محور اصلی این مقاله معرفی و نقد و ارزیابی کتاب <em>لاکان و امر سیاسی</em> است.</span>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018620180919A Criticism and Review of the Book “Public Policy”نقد کتاب سیاستگذاری عمومی3493653555FAمرتضی نورمحمدیاستادیار گروه روابط بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهرانامیر لطفیدکترای سیاستگذاری عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهرانزهرا لطفیدانشجوی دکتری عرفان اسلامی، پژوهشکدۀ امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20180404Public Policy, written by Pierre Muller, is one of the first books on public policy that has been translated and published in Iran. Known as the science of a state in action and analyzing the public policies and also as an academic discipline, public policy has attracted the attention of experts in Iran since more than a decade ago, and it is now being taught in a limited number of universities. Regarding the structure of policymaking and decision-making in France, the writer of this book has attempted to make the readers familiar with the important and fundamental concepts in the field of public policy and propose an approach for the study of public policy to the interested readers and students. After providing an initial introduction to the concept of public policy, as a new discipline in Iran, the book chapters are introduced and discussed respectively. The review and critiques of the book translation are included in this article.<span lang="FA">کتاب <em>سیاستگذاری عمومی</em> نوشتة پیر مولر ازجمله نخستین کتابهای مربوط به حوزة سیاستگذاری عمومی است که در ایران ترجمه و چاپ شده است. سیاستگذاری عمومی به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">معنای علم دولت در عمل و تحلیل سیاستهای عمومی که بهعنوان رشتهای دانشگاهی نیز محسوب میشود، کمی بیش از یک دهه است که در ایران موردتوجه قرارگرفته و در چند دانشگاه محدود تدریس میشود. در این کتاب نویسنده باتوجه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">به ساختار سیاستگذاری و تصمیمگیری در فرانسه سعی کرده است خواننده را با مفاهیم مهم و بنیادین در حوزة سیاستگذاری عمومی آشنا کند و روشی را برای مطالعة سیاستگذاری عمومی به خوانندگان و دانشجویان علاقهمند ارائه کند. در این مقاله پس از معرفی اولیة مفهوم سیاستگذاری عمومی به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">منزلة رشتهای جدید در ایران، فصول کتاب بهترتیب معرفی میشود و موردبحث و تحلیل قرار میگیرد. نقد و بررسی ترجمۀ کتاب نیز بخش دیگری است که در انتهای مقاله به آن اشاره می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شود.</span>