نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز

چکیده

چکیده
از مهم‌ترین چالش­‌های آموزش زبان عربی در ایران، آموزش آن با اهداف خاص می­‌باشد. تعلیم اللغة العربیة اثر مشترک دکتر فرامرز میرزایی و دکتر علی نظری، کتابی است که به منظور آموزش زبان عربی به دانشجویان رشته حقوق تدوین شده است. ارتباط تنگاتنگ برخی حوزه­‌های رشته حقوق با زبان عربی و نبود کتاب‌­های آموزشی متنوع در این حوزه، ضرورت تالیف چنین آثاری را دو چندان ساخته است. در این مقاله دو بعد شکلی و محتوایی اثر مورد بررسی قرار گرفته است. در خصوص بعد شکلی به طرح جلد، حروف‌­نگاری، صفحه­‌آرایی، صحافی، علایم نگارشی، و اشتباهات تایپی پرداخته می­‌شود. محور بررسی محتوایی نیز تناسب عنوان و محتوا، نظم منطقی فصول و مباحث آن، نقد محتوای علمی، رسایی و روانی اثر و ارجاع­دهی می­‌باشد. امتیازات اصلی کتاب به تدوین نمونه‌­ها و تمرین­‌های فراوان فقهی، و تا حدودی به چیدمان جدید اثر باز می­‌گردد. اما از طرف دیگر وجود کاستی‌­های شکلی و محتوایی می­‌طلبد که نویسندگان در چاپ‌­های بعدی به برطرف کردن آن اهتمام ورزند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Criticism of Educational Texts: “Teaching Arabic Language” for Specific Purposes (The Students of Law)

نویسنده [English]

  • Yusuf Nazari

Assistant Professor at the Department of Arabic Language and Literature, Shiraz University.

چکیده [English]

Teaching Arabic for specific purposes is one of its main challenges in Teaching Arabic Language in Iran. “Teaching Arabic Language” coauthored by Faramarz Mirzaei and Ali Nazari is a textbook developed for teaching Arabic to the students of Law. The close interconnection of some areas of the field of Law with Arabic Language and the lack of diverse textbooks in this area have doubled the need for writing such works. In this article, the form and content of the book have been analyzed. In the form analysis, the book cover, typography, page layout, bookbinding, punctuations, and typing errors were examined. The content analysis bases on the conformation of contents with title, the logical order of the chapters and their discussions, the critique of the scientific content, the adequacy and fluency of the script, and the referencing. The prominent advantages of the book include the compilation of plentiful legal examples and practices, and its new arrangement to some extent. Yet, it is required that the authors revise the existing form and content shortcomings in the next editions of the book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • “Teaching Arabic Language”
  • Faramarz Mirzaei
  • Ali Nazari
  • the Criticism of Educational Texts
  • Law Major
منابع
آرمند، محمد. (1384). «ملاحظاتی در نگارش متون درسی». سخن سمت. شماره14. ص55-45
تیموری، محسن. (1385). الصرف و النحو. چ7. تهران: پیام نور.
رستم بیک تفرشی، آتوسا. احمد رمضانی. (1391). «نقش فرهنگ در آموزش زبان خارجی». پژوهش­نامه انتقادی متون و برنامه­های علوم انسانی. شماره اول. ص34-15
رضائی نبرد، امیر. (1389). «سبک­‌های حروف­‌نگاری». کتاب ماه هنر. شماره 150. ص57-46
سمت. (1389). «گزیده شیوه‌­نامه تدوین و آماده‌­سازی منابع درسی و علمی». تهران: سمت
الشرتونی، رشید. (1379). مبادئ العربیة. ج4. چ7. تهران: امیرکبیر.
غلام‌حسین زاده، غلام‌حسین. (1386). راهنمای ویرایش. چ6. تهران: سمت.
الغلایینی، مصطفی. (2010). جامع الدروس العربیة. چ1. بیروت: الأمیرة.
القرآن الکریم
کرمی، بیژن. (1387). متون و قواعد عربی: ویژه دانشجویان رشته حقوق. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی
گشمردی، محمودرضا. (1389). «مبانی نظری فراگیرمحوری در روش‌­های آموزش زبان خارجی». فصل‌نامه پژوهش­‌های زبان و ادبیات تطبیقی. دوره1. شماره1. ص148-135
المجلسی، محمدباقر. (1404). بحارالأنوار. لبنان: مؤسسة الوفاء
مشکین‌­فام، بتول. (1388). البحث الأدبی مناهجه و مصادره. چ4. تهران: سمت.
میرحاجی، حمیدرضا. (1389).«بررسی و نقد کتاب­‌های عربی مقطع دبیرستان (عمومی)». ص29-1
میرزایی، فرامرز؛ علی نظری. (1384). «ارائه یک الگوی آموزشی مناسب جهت کسب مهارت خواندن زبان عربی (برای دانشجویان رشته حقوق)». مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی.  شماره2. ص141-113